MTI
Megnyílt a filmplakát-kiállítás Budapesten
A 39. Magyar Filmszemle keretében csütörtökön magyar vonatkozású, tavaly bemutatott filmek plakátjaiból nyílt kiállítás Budapesten.
A Magyar Filmplakát Kiállítás és Verseny 2008 rendezvényén 36 alkotás plakátja látható a Millenáris Piros-Fekete Galériájában, a legjobb munkákat szakmai zsűri és a közönség választja ki. "Ma a filmplakáttól nem várunk mást, mint hogy behozza a nézőt a moziba és hogy DVD-vásárlásra ösztönözzön" - mondta a megnyitón Wahorn András grafikusművész, hozzátéve: a rendszerváltás előtt a plakátok is mozgósító hatásúak voltak, létrehozásuk egyenrangú volt a képzőművészettel. A plakátok feladata azonban bizonyos szempontból több a régi elvárásnál, megalkotásuk összetett, bonyolult munka - tette hozzá.
A kiállítást hirdető plakáton egy csaknem teljesen kiürült, Bloody Mary koktélos pohár látható, amelyben Magyar Filmplakát 2008 feliratú szívószál áll, a pohár peremén pedig koktélcseresznye helyett egy szemgolyó figyel. Wahorn András a pályázaton kiválasztott győztes plakáttal kapcsolatban azt mondta: reméli, hogy az nem a plakátművészet jelenlegi állapotát szimbolizálja. Hutlassa Tamás, az ötödik alkalommal megrendezett verseny ötletgazdája felhívta a figyelmet arra, hogy a kiállításon ebben az évben szerepel a legtöbb alkotás, mivel tavaly készült a legtöbb, szám szerint 44 magyar vonatkozású film, s azok közül 36-ot be is mutattak.
A plakátok legjobbját szakmai zsűri döntése nyomán választják ki, és a közönségszavazatok alapján is hirdetnek győztest a szemle zárónapján, február 5-én. Hozzátette, hogy a két csoport választottja eddig még soha nem egyezett. Zsótér László grafikus, a szakmai zsűri tagja elmondta: a leginkább a grafikai minőséget vizsgálják, valamint a plakát "utcai működését", figyelemfelkeltő hatását nézik. Kitért arra, hogy a plakát mai közege nagyon különös; a város sokat színesedett, és tendenciaként említette, hogy a plakátok nemzeti karaktere elveszett, általános látvánnyal találkozik a közönség. A grafikát nehéz szempontrendszerbe szorítani, véleménye szerint a szöveg olvashatósága, a felületen belüli prioritások, a hangsúlyok szerepe lesz döntő. A közönséget inkább az a standard világ befolyásolja, amihez hasonlítani akar - jósolta Zsótér László.
Az 56 csepp vér, a Dolina, az Egon és Dönci, a Friss levegő, a Hasutasok, az Iszka utazása, A Nap utcai fiúk, a Zuhanórepülés és a további 28 magyar film plakátja február 15-ig látható a Millenárison.
A Magyar Filmplakát Kiállítás és Verseny 2008 rendezvényén 36 alkotás plakátja látható a Millenáris Piros-Fekete Galériájában, a legjobb munkákat szakmai zsűri és a közönség választja ki. "Ma a filmplakáttól nem várunk mást, mint hogy behozza a nézőt a moziba és hogy DVD-vásárlásra ösztönözzön" - mondta a megnyitón Wahorn András grafikusművész, hozzátéve: a rendszerváltás előtt a plakátok is mozgósító hatásúak voltak, létrehozásuk egyenrangú volt a képzőművészettel. A plakátok feladata azonban bizonyos szempontból több a régi elvárásnál, megalkotásuk összetett, bonyolult munka - tette hozzá.
A kiállítást hirdető plakáton egy csaknem teljesen kiürült, Bloody Mary koktélos pohár látható, amelyben Magyar Filmplakát 2008 feliratú szívószál áll, a pohár peremén pedig koktélcseresznye helyett egy szemgolyó figyel. Wahorn András a pályázaton kiválasztott győztes plakáttal kapcsolatban azt mondta: reméli, hogy az nem a plakátművészet jelenlegi állapotát szimbolizálja. Hutlassa Tamás, az ötödik alkalommal megrendezett verseny ötletgazdája felhívta a figyelmet arra, hogy a kiállításon ebben az évben szerepel a legtöbb alkotás, mivel tavaly készült a legtöbb, szám szerint 44 magyar vonatkozású film, s azok közül 36-ot be is mutattak.
A plakátok legjobbját szakmai zsűri döntése nyomán választják ki, és a közönségszavazatok alapján is hirdetnek győztest a szemle zárónapján, február 5-én. Hozzátette, hogy a két csoport választottja eddig még soha nem egyezett. Zsótér László grafikus, a szakmai zsűri tagja elmondta: a leginkább a grafikai minőséget vizsgálják, valamint a plakát "utcai működését", figyelemfelkeltő hatását nézik. Kitért arra, hogy a plakát mai közege nagyon különös; a város sokat színesedett, és tendenciaként említette, hogy a plakátok nemzeti karaktere elveszett, általános látvánnyal találkozik a közönség. A grafikát nehéz szempontrendszerbe szorítani, véleménye szerint a szöveg olvashatósága, a felületen belüli prioritások, a hangsúlyok szerepe lesz döntő. A közönséget inkább az a standard világ befolyásolja, amihez hasonlítani akar - jósolta Zsótér László.
Az 56 csepp vér, a Dolina, az Egon és Dönci, a Friss levegő, a Hasutasok, az Iszka utazása, A Nap utcai fiúk, a Zuhanórepülés és a további 28 magyar film plakátja február 15-ig látható a Millenárison.