Napi Online
Gazdasági paradigmaváltás az MTV-ben
A Magyar Televízió (MTV) menedzsmentje az elmúlt években az alapkérdésekben egyetértett, egyfelé húzta a szekeret, ezért nem voltak botrányok, fejhullások, hangos csetepaték - mondta lapunknak adott interjújában az elnöki ciklusának végénél járó Rudi Zoltán, aki egyben készülődik a második körre és készíti a pályázatát.
Másodszorra is ringbe száll az elnöki székért folytatott küzdelemben. Hisz-e a csodákban? Ez azért jutott eszembe, mert Magyarországon az elmúlt évtizedben csak nagyon ritkán fordult elő, hogy a politikai szereplők konszenzusra jutottak egy-egy személy támogatása kapcsán. Az MTV elnöke esetében ez kétszer is megtörténhet?
- Sőt, többször is, és ez nem csoda. Ehhez teljesítmény, belátás és felelősségtudat kell minden érintett részéről. Gondoljunk csak a Magyar Távirati Iroda elnöki pozícióját második alkalommal elfoglaló Vince Mátyásra, akinek kapcsán a döntés-előkészítő tanácsadó testületnek - az intézmény működése érdekében - sikerült egyezségre jutnia.
Csoda vagy sem, de tény, hogy az elmúlt négy évben nem lehetett hangos szavakat, elégedetlenséget hallani az MTV-vel kapcsolatban, nem voltak látványos fejhullások. Minek tudható ez be?
Ezt sem tartom csodának, inkább azt mondom, hogy ez a helyzet azért jellemezte az MTV elmúlt négy évét, mert azok az emberek, akik itt dolgoznak, néhány dologban szilárdan egyet tudtak és tudnak érteni. Korábban, 2004-ben az akkori menedzsment és az időközben átalakult vezetés is egyetértett abban, hogy csakis egy stabil, jól gazdálkodó vállalat tud valódi közösségi értékeket teremteni és érdekeket szolgálni. Abban is egyetértettek, hogy az a pazarló gazdálkodás, ami 2004 előtt jellemezte a Magyar Televíziót, nem folytatható tovább. Sőt abban is konszenzus volt közöttük, hogy a digitális átállás korszakában ennek a folyamatnak a nyertesei kívánnak lenni.
Győztesen pedig azt értem, hogy a közszolgálati televíziózás ne vesszen el a történelmi süllyesztőben, hanem kerüljön arra a helyre, ahol Nyugat-Európában is van: váljon olyan fontossá, hasznossá a nézők, vagyis az igazi megrendelők számára - azáltal, hogy gyakran használt, letöltött tartalmakat, szórakoztató, értékes művelődési produkciókat állít elő -, hogy emiatt érdemes legyen az MTV-t választani. A menedzsment tehát ezekben az alapkérdésekben egyetértett, egyfelé húzta a szekeret, ezért nem voltak botrányok, fejhullások, hangos csetepaték. Akik elmentek tőlünk, azok vagy jobb állásajánlatért távoztak vagy pedig olyan személyes okok miatt, amiben egy vállalatnak nincs mozgástere.
Rövidesen véget ér ez az elnöki ciklus, s tudjuk, hogy azok között van, akik megvásárolták a pályázati dokumentációt. Dolgozik már a pályaművön?
- Természetesen, és nem akkor kezdtem el vele foglalkozni, amikor megvásároltam a pályázati anyagot, az elmúlt négy év már a következő négy évre történő készülődésről is szólt. Korábban is dolgoztunk azon, hogy ez a vállalat hogyan maradhat az előttünk álló négy évben is sikeres, mint ahogyan azon is, miként fejezzük be az új, a világ legkorszerűbb stúdiótechnikai eszközeit felsorakoztató gyártóbázis építését 2008-2009-ben. Már egy ideje készülünk arra az izgalmas, érdekes feladatra is, hogy 2009. december 31-éig hogyan költöztetünk át egy komplett vállalatot egy másik helyre, miközben egy teljesen új munkakultúrát is meg kell tanítanunk a kollégáinknak.
Lehetőleg adásszünet nélkül.
- Igen, úgy, hogy eközben el kell készülniük a műsoroknak, méghozzá jó minőségben.
A titoktartás miatt nem beszélhetünk a pályázat tartalmáról, pedig nagyon kíváncsi lennék, lesz-e benne valami eget verő, merőben új dolog.
- Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy tavaly májusra - nagy szakmai összefogással - elkészült az MTV digitális stratégiája, ami az én személyemtől és a pályázat kimenetelétől függetlenül kijelöli a köztelevízió útját. Egyebek között azt is meghatározza, hogy miként hozzuk létre a nagy tartalom-előállító - reményeim szerint MTV Magyar Tartalomszolgáltató Vállalat névre keresztelt - intézményt. Egy idő után ugyanis nem szimplán televíziós tartalmakat állít elő a cég, hanem olyanokat, amelyeket - például az interaktív táblákon - az oktatásban, a képzésben, a művelődésben is fel lehet használni. És ezeken kívül olyan tv-játékok, filmprodukciók is megszületnek majd, amelyek ha sikeresek lesznek, sokszor letöltik a felhasználók. Ezektől válik egy televízió "közszolgálativá". Egyébként hosszú idő után tv-játék előkészítésén dolgozunk, Esterházy Péter drámájából a Vígszínházzal közösen készítünk egy produkciót, amelynek bemutatója tavasszal lesz.
Az előretekintés után pillantsunk vissza az elmúlt négy évre, és arra kérem, emeljen ki három sikertörténetet!
- A legfontosabb elvi kérdés, hogy ma a nézők az MTV hírszolgáltatását a leghitelesebbnek tartják a televíziós piacon. Minden egyes közvélemény-kutató cég erre az eredményre jutott. Ez egy közszolgálati médiumtól első számú elvárás. A másik, amire nagyon büszke vagyok, hogy olyan kulturális missziót egyetlen elektronikus médium sem tölt be, mint amilyet az MTV Kultúrház című műsora. Egyébként itt kell megemlíteni azt a változást, amely az m2 esetében történt: ez a csatorna egykor a legenyhébb kifejezéssel élve is egy ismétlő csatorna volt, s mára egy valódi, kultúrára, oktatásra, tudományra, értékes filmekre specializálódott csatorna lett.
A harmadik pedig, hogy egy olyan gazdasági paradigmaváltást sikerült végrehajtani, amely egyszer és mindenkorra megváltoztatta a nemzeti főadó gazdálkodási kultúráját és természetesen az eredményeit is. Az egykori évi 12 milliárdos üzemi veszteség helyett már három éve pozitív nulla az eredményünk. Egy olyan vállalatnak, amelynek nem az a feladata, hogy nyereséget termeljen, hanem az, hogy a rendelkezésére bocsátott eszközöket a lehető legjobban felhasználva a legtöbb értéket állítsa elő, ezt sikerült megvalósítani. Egy negyedik sikert is meg kell említenem, hiszen a kollégáim egy része 35 éve vágyik arra, hogy igazi televíziós munkavégzésre alkalmas helyen dolgozzon. Ezért tartom tehát nagyon fontosnak, hogy már épül a Kunigunda utcában a 62 ezer négyzetméter alapterületű valódi televíziós központ.
Mi most ebben a Szabadság téri épületben - szinte egy múzeumban - XXI. századi nézőnek szánt terméket állítunk elő. Az új óbudai gyártóbázisunk XXI. századi épület lesz, benne XXI. századi technikával. Erre garancia a tervező Finta Stúdió és a technikai berendezések közbeszerzési pályázatának majdani nyertese - vagyis világszínvonalú épületbe világszínvonalú technológia kerül. A bázist elkészülte után az MTV bérli majd a beruházótól. És ráadásul ez a néző szempontjából is tisztességes konstrukció lesz, hiszen őt az érdekli, hogy korrektül bánjanak adófizetői pénzével. Márpedig ez ilyen bánásmód lesz. Nem utolsósorban még az érdekelheti a nézőt, hogy abban az épületben értelmes emberek, értékes produkciókat hozzanak létre az ő hasznára - ez is megvalósul majd.
Említette, hogy a gazdálkodásukban áttörést értek el. Ön szerint sikerült a nézőkért folytatott versenyben is megállni a helyüket, vagy ezen a téren elégedetlen?
- Nem vagyok elégedett sem azzal, hogy naponta hányan választanak bennünket, sem pedig azzal, hogy a 18 évesnél idősebb korosztály átlagosan mennyit néz bennünket. De nem szabad azt a tényt sem figyelmen kívül hagyni, hogy 2004-2008 között szinte naponta indultak új televíziós csatornák. Most olyan versenyhelyzetben dolgozik az MTV, amelyben több mint 60 magyar és több tucat nem magyar nyelvű csatorna versenyez a nézőkért, plusz sok heti- és napilap, rádió és internetes portál, vagyis szinte megszámlálhatatlan médium van, és ebben a versenyben a Magyar Televízió, ha szerény mértékben is, de növelni tudta nézettségét. Eközben a nagy büdzséjű, egyszerű szerkezetű, műsorstruktúrájú nagy kereskedelmi partnereink veszítettek nézettségükből.
Az igazi nyerők persze a kicsik voltak, de nem egyenként, hanem összességükben. Tehát nem vagyok elégedett azzal, hogy 15-16 százalékos a 18 évesnél idősebb korosztály körében az átlagos heti nézettségünk, de sohasem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy milyen versenypályán és mennyi pénzből sikerült ezt elérni. A német közszolgálati televízió ugyanezt a 16 százalékot például a mi bevételünk sokszorosából éri el.
Másodszorra is ringbe száll az elnöki székért folytatott küzdelemben. Hisz-e a csodákban? Ez azért jutott eszembe, mert Magyarországon az elmúlt évtizedben csak nagyon ritkán fordult elő, hogy a politikai szereplők konszenzusra jutottak egy-egy személy támogatása kapcsán. Az MTV elnöke esetében ez kétszer is megtörténhet?
- Sőt, többször is, és ez nem csoda. Ehhez teljesítmény, belátás és felelősségtudat kell minden érintett részéről. Gondoljunk csak a Magyar Távirati Iroda elnöki pozícióját második alkalommal elfoglaló Vince Mátyásra, akinek kapcsán a döntés-előkészítő tanácsadó testületnek - az intézmény működése érdekében - sikerült egyezségre jutnia.
Csoda vagy sem, de tény, hogy az elmúlt négy évben nem lehetett hangos szavakat, elégedetlenséget hallani az MTV-vel kapcsolatban, nem voltak látványos fejhullások. Minek tudható ez be?
Ezt sem tartom csodának, inkább azt mondom, hogy ez a helyzet azért jellemezte az MTV elmúlt négy évét, mert azok az emberek, akik itt dolgoznak, néhány dologban szilárdan egyet tudtak és tudnak érteni. Korábban, 2004-ben az akkori menedzsment és az időközben átalakult vezetés is egyetértett abban, hogy csakis egy stabil, jól gazdálkodó vállalat tud valódi közösségi értékeket teremteni és érdekeket szolgálni. Abban is egyetértettek, hogy az a pazarló gazdálkodás, ami 2004 előtt jellemezte a Magyar Televíziót, nem folytatható tovább. Sőt abban is konszenzus volt közöttük, hogy a digitális átállás korszakában ennek a folyamatnak a nyertesei kívánnak lenni.
Győztesen pedig azt értem, hogy a közszolgálati televíziózás ne vesszen el a történelmi süllyesztőben, hanem kerüljön arra a helyre, ahol Nyugat-Európában is van: váljon olyan fontossá, hasznossá a nézők, vagyis az igazi megrendelők számára - azáltal, hogy gyakran használt, letöltött tartalmakat, szórakoztató, értékes művelődési produkciókat állít elő -, hogy emiatt érdemes legyen az MTV-t választani. A menedzsment tehát ezekben az alapkérdésekben egyetértett, egyfelé húzta a szekeret, ezért nem voltak botrányok, fejhullások, hangos csetepaték. Akik elmentek tőlünk, azok vagy jobb állásajánlatért távoztak vagy pedig olyan személyes okok miatt, amiben egy vállalatnak nincs mozgástere.
Rövidesen véget ér ez az elnöki ciklus, s tudjuk, hogy azok között van, akik megvásárolták a pályázati dokumentációt. Dolgozik már a pályaművön?
- Természetesen, és nem akkor kezdtem el vele foglalkozni, amikor megvásároltam a pályázati anyagot, az elmúlt négy év már a következő négy évre történő készülődésről is szólt. Korábban is dolgoztunk azon, hogy ez a vállalat hogyan maradhat az előttünk álló négy évben is sikeres, mint ahogyan azon is, miként fejezzük be az új, a világ legkorszerűbb stúdiótechnikai eszközeit felsorakoztató gyártóbázis építését 2008-2009-ben. Már egy ideje készülünk arra az izgalmas, érdekes feladatra is, hogy 2009. december 31-éig hogyan költöztetünk át egy komplett vállalatot egy másik helyre, miközben egy teljesen új munkakultúrát is meg kell tanítanunk a kollégáinknak.
Lehetőleg adásszünet nélkül.
- Igen, úgy, hogy eközben el kell készülniük a műsoroknak, méghozzá jó minőségben.
A titoktartás miatt nem beszélhetünk a pályázat tartalmáról, pedig nagyon kíváncsi lennék, lesz-e benne valami eget verő, merőben új dolog.
- Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy tavaly májusra - nagy szakmai összefogással - elkészült az MTV digitális stratégiája, ami az én személyemtől és a pályázat kimenetelétől függetlenül kijelöli a köztelevízió útját. Egyebek között azt is meghatározza, hogy miként hozzuk létre a nagy tartalom-előállító - reményeim szerint MTV Magyar Tartalomszolgáltató Vállalat névre keresztelt - intézményt. Egy idő után ugyanis nem szimplán televíziós tartalmakat állít elő a cég, hanem olyanokat, amelyeket - például az interaktív táblákon - az oktatásban, a képzésben, a művelődésben is fel lehet használni. És ezeken kívül olyan tv-játékok, filmprodukciók is megszületnek majd, amelyek ha sikeresek lesznek, sokszor letöltik a felhasználók. Ezektől válik egy televízió "közszolgálativá". Egyébként hosszú idő után tv-játék előkészítésén dolgozunk, Esterházy Péter drámájából a Vígszínházzal közösen készítünk egy produkciót, amelynek bemutatója tavasszal lesz.
Az előretekintés után pillantsunk vissza az elmúlt négy évre, és arra kérem, emeljen ki három sikertörténetet!
- A legfontosabb elvi kérdés, hogy ma a nézők az MTV hírszolgáltatását a leghitelesebbnek tartják a televíziós piacon. Minden egyes közvélemény-kutató cég erre az eredményre jutott. Ez egy közszolgálati médiumtól első számú elvárás. A másik, amire nagyon büszke vagyok, hogy olyan kulturális missziót egyetlen elektronikus médium sem tölt be, mint amilyet az MTV Kultúrház című műsora. Egyébként itt kell megemlíteni azt a változást, amely az m2 esetében történt: ez a csatorna egykor a legenyhébb kifejezéssel élve is egy ismétlő csatorna volt, s mára egy valódi, kultúrára, oktatásra, tudományra, értékes filmekre specializálódott csatorna lett.
A harmadik pedig, hogy egy olyan gazdasági paradigmaváltást sikerült végrehajtani, amely egyszer és mindenkorra megváltoztatta a nemzeti főadó gazdálkodási kultúráját és természetesen az eredményeit is. Az egykori évi 12 milliárdos üzemi veszteség helyett már három éve pozitív nulla az eredményünk. Egy olyan vállalatnak, amelynek nem az a feladata, hogy nyereséget termeljen, hanem az, hogy a rendelkezésére bocsátott eszközöket a lehető legjobban felhasználva a legtöbb értéket állítsa elő, ezt sikerült megvalósítani. Egy negyedik sikert is meg kell említenem, hiszen a kollégáim egy része 35 éve vágyik arra, hogy igazi televíziós munkavégzésre alkalmas helyen dolgozzon. Ezért tartom tehát nagyon fontosnak, hogy már épül a Kunigunda utcában a 62 ezer négyzetméter alapterületű valódi televíziós központ.
Mi most ebben a Szabadság téri épületben - szinte egy múzeumban - XXI. századi nézőnek szánt terméket állítunk elő. Az új óbudai gyártóbázisunk XXI. századi épület lesz, benne XXI. századi technikával. Erre garancia a tervező Finta Stúdió és a technikai berendezések közbeszerzési pályázatának majdani nyertese - vagyis világszínvonalú épületbe világszínvonalú technológia kerül. A bázist elkészülte után az MTV bérli majd a beruházótól. És ráadásul ez a néző szempontjából is tisztességes konstrukció lesz, hiszen őt az érdekli, hogy korrektül bánjanak adófizetői pénzével. Márpedig ez ilyen bánásmód lesz. Nem utolsósorban még az érdekelheti a nézőt, hogy abban az épületben értelmes emberek, értékes produkciókat hozzanak létre az ő hasznára - ez is megvalósul majd.
Említette, hogy a gazdálkodásukban áttörést értek el. Ön szerint sikerült a nézőkért folytatott versenyben is megállni a helyüket, vagy ezen a téren elégedetlen?
- Nem vagyok elégedett sem azzal, hogy naponta hányan választanak bennünket, sem pedig azzal, hogy a 18 évesnél idősebb korosztály átlagosan mennyit néz bennünket. De nem szabad azt a tényt sem figyelmen kívül hagyni, hogy 2004-2008 között szinte naponta indultak új televíziós csatornák. Most olyan versenyhelyzetben dolgozik az MTV, amelyben több mint 60 magyar és több tucat nem magyar nyelvű csatorna versenyez a nézőkért, plusz sok heti- és napilap, rádió és internetes portál, vagyis szinte megszámlálhatatlan médium van, és ebben a versenyben a Magyar Televízió, ha szerény mértékben is, de növelni tudta nézettségét. Eközben a nagy büdzséjű, egyszerű szerkezetű, műsorstruktúrájú nagy kereskedelmi partnereink veszítettek nézettségükből.
Az igazi nyerők persze a kicsik voltak, de nem egyenként, hanem összességükben. Tehát nem vagyok elégedett azzal, hogy 15-16 százalékos a 18 évesnél idősebb korosztály körében az átlagos heti nézettségünk, de sohasem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy milyen versenypályán és mennyi pénzből sikerült ezt elérni. A német közszolgálati televízió ugyanezt a 16 százalékot például a mi bevételünk sokszorosából éri el.