Napi Online
Szabad a termékelhelyezés a tévékben
A tervek szerint két év múlva már a Magyarországon sugárzott tévéműsorokban is feltűnhetnek a különböző termékek mint reklámhordozók, az Európai Unió ugyanis a héten fogadja el az erről szóló irányelvet. A két magyarországi országos kereskedelmi tévé üdvözli a változtatást.
A tervek szerint az Európai Parlament a héten elfogadja az Audiovizuális Médiaszolgáltatásokról szóló irányelvet - Audiovisual Media Services (AMS) Directive -, amely majd felváltja a jelenleg hatályos Televíziózás Határok Nélkül irányelvet (Television Without Frontiers Directive). A tagországoknak két évük van arra, hogy saját országuk "belső" jogszabályává tegyék az új irányelvben foglaltakat. (Lehet, hogy ezt a határidőt meghosszabbítják.)
Az irányelv tervezete lehetőséget ad a tagországoknak a szigorúbb szabályozásra. Az új irányelv kevesebb korlátozással él a televíziós műsorszolgáltatókkal és a reklámközzétételekkel szemben, és például - bizonyos megszorításokkal - engedélyezi a termékelhelyezést. Erre általában a szórakoztató műsorok alatt lesz lehetőség, hírműsorok, napi politikáról szóló adások, dokumentumfilmek, közérdekű és gyermekműsorok közben nem.
Az EUvonal szerint a parlamenti képviselők kötelezővé tennék, hogy a termékelhelyezésről a műsorok kezdetén és végén, valamint a reklámblokkok után figyelmeztető szimbólumok jelenjenek meg a képernyőn. Jelenleg az EU-tagállamok többségében tiltják a termékelhelyezést, míg az Egyesült Államokban az 1970-es évek óta bevett hirdetési módszer. A tervezet támogatói szerint ez komoly versenyelőnyhöz juttatja a tengerentúli műsorszolgáltatókat. A szabályozás kitér a televízióban sugárzott reklámblokkok időtartamára is.
A tervek szerint a tévéfilmek, játékfilmek és híradók során 30 percenként következhetne hirdetés, azonban ezek ideje összesen nem haladhatja meg a 12 percet óránként. Gyermekeknek szóló műsorok esetében csak akkor sugározhatnak majd reklámokat a szolgáltatók, ha a program fél óránál hosszabb.
Az irányelv hatálya kiterjedne minden olyan elektronikus távközlési hálózaton továbbított mozgóképes tartalomra, amely felett a szolgáltató szerkesztői felügyelettel rendelkezik és amely tartalmat a nyilvánosságnak szánják, vagyis a rendelkezések kitérnek többek között az internetre, a mobiltelefonra és az interaktív televíziózásra is.
Péntek Zoltán, a TV2 jogi képviselője elmondta, hogy üdvözlik az új európai szabályozást, s bíznak benne, hogy a magyar törvénykezés nem kíván az új, közösségi szintű irányelvben foglaltaknál szigorúbb szabályokat életbe léptetni sem a reklámszabályozásra, sem a tulajdonlásra vonatkozó előírásoknál, és platformsemlegesen, valamint a műsorszolgáltatás típusától függetlenül átveszi azt a liberális szemléletet, amit az AMS irányelv képvisel. Üdvözölnék azt is, ha a televíziós reklámszabályozás a most előkészületben lévő gazdasági reklámtörvény része lenne, mert akkor ezek a liberális elvek már előbb hatályba léphetnének - hangsúlyozta Péntek Zoltán.
Az RTL Klub bízik benne, hogy az uniós jogszabályváltozás alkalmazását a magyar jogalkotó is átveszi. A növekvő "reklámzaj" miatt ugyanis elkerülhetetlen, hogy az ügyfelek az alternatív hirdetési felületek igénybevételére is lehetőséget kapjanak - hangsúlyozta Rényi Ádám, az RTL Klub kommunikációs igazgatója.
A tervek szerint az Európai Parlament a héten elfogadja az Audiovizuális Médiaszolgáltatásokról szóló irányelvet - Audiovisual Media Services (AMS) Directive -, amely majd felváltja a jelenleg hatályos Televíziózás Határok Nélkül irányelvet (Television Without Frontiers Directive). A tagországoknak két évük van arra, hogy saját országuk "belső" jogszabályává tegyék az új irányelvben foglaltakat. (Lehet, hogy ezt a határidőt meghosszabbítják.)
Az irányelv tervezete lehetőséget ad a tagországoknak a szigorúbb szabályozásra. Az új irányelv kevesebb korlátozással él a televíziós műsorszolgáltatókkal és a reklámközzétételekkel szemben, és például - bizonyos megszorításokkal - engedélyezi a termékelhelyezést. Erre általában a szórakoztató műsorok alatt lesz lehetőség, hírműsorok, napi politikáról szóló adások, dokumentumfilmek, közérdekű és gyermekműsorok közben nem.
Az EUvonal szerint a parlamenti képviselők kötelezővé tennék, hogy a termékelhelyezésről a műsorok kezdetén és végén, valamint a reklámblokkok után figyelmeztető szimbólumok jelenjenek meg a képernyőn. Jelenleg az EU-tagállamok többségében tiltják a termékelhelyezést, míg az Egyesült Államokban az 1970-es évek óta bevett hirdetési módszer. A tervezet támogatói szerint ez komoly versenyelőnyhöz juttatja a tengerentúli műsorszolgáltatókat. A szabályozás kitér a televízióban sugárzott reklámblokkok időtartamára is.
A tervek szerint a tévéfilmek, játékfilmek és híradók során 30 percenként következhetne hirdetés, azonban ezek ideje összesen nem haladhatja meg a 12 percet óránként. Gyermekeknek szóló műsorok esetében csak akkor sugározhatnak majd reklámokat a szolgáltatók, ha a program fél óránál hosszabb.
Az irányelv hatálya kiterjedne minden olyan elektronikus távközlési hálózaton továbbított mozgóképes tartalomra, amely felett a szolgáltató szerkesztői felügyelettel rendelkezik és amely tartalmat a nyilvánosságnak szánják, vagyis a rendelkezések kitérnek többek között az internetre, a mobiltelefonra és az interaktív televíziózásra is.
Péntek Zoltán, a TV2 jogi képviselője elmondta, hogy üdvözlik az új európai szabályozást, s bíznak benne, hogy a magyar törvénykezés nem kíván az új, közösségi szintű irányelvben foglaltaknál szigorúbb szabályokat életbe léptetni sem a reklámszabályozásra, sem a tulajdonlásra vonatkozó előírásoknál, és platformsemlegesen, valamint a műsorszolgáltatás típusától függetlenül átveszi azt a liberális szemléletet, amit az AMS irányelv képvisel. Üdvözölnék azt is, ha a televíziós reklámszabályozás a most előkészületben lévő gazdasági reklámtörvény része lenne, mert akkor ezek a liberális elvek már előbb hatályba léphetnének - hangsúlyozta Péntek Zoltán.
Az RTL Klub bízik benne, hogy az uniós jogszabályváltozás alkalmazását a magyar jogalkotó is átveszi. A növekvő "reklámzaj" miatt ugyanis elkerülhetetlen, hogy az ügyfelek az alternatív hirdetési felületek igénybevételére is lehetőséget kapjanak - hangsúlyozta Rényi Ádám, az RTL Klub kommunikációs igazgatója.