Napi Online
A hirdetősök járnak jól a forgatókönyvesek sztrájkjával?
Egy eredménye máris van az amerikai forgatókönyvírók hétfőn kezdődött sztrájkjának: a reklámok szállítóinak jó része jelezte, szeretné újratárgyalni szerződését a tévétársaságokkal, mert veszélybe kerülhet kiválasztott műsoraik nézettsége.
A munkáját beszüntető 12 ezer forgatókönyvíró ugyanis nemcsak a filmstúdiókat látja el anyaggal, hanem a napi készítésű talk show-kat is, köztük olyanokat, mint az NBC-n futó esti Jay Leno-show vagy a CBS David Letterman-show-ja. Ezek nagy nézettségű műsorok, a hozzájuk kapcsolódó reklámidőt magas tarifákkal értékesítik - most viszont az előre megírt poénok hiányában inkább ismétlésekre fanyalodnak a csatornák, ami messze nem vonz annyi nézőt, mint a frissen készült adások.
A Reuters által megkeresett ügynökségek szerint az okos médiavásárlók máris elkezdték áttekinteni megállapodásaikat, és ha úgy látják, hogy tényleg csökken az érintett műsorok nézettsége, akkor kompenzációt akarnak majd. Egyes hirdetési időket eleve úgy vettek meg, hogy az eladó - végső soron a tévécsatorna - garantált bizonyos nézettséget, s ha ez nincs meg, akkor a szerződés szerint ellentételezéssel tartozik, többnyire úgy, hogy a kikötöttnél többször sugározza a reklámot (ami szintén nézőriasztó lehet).
Ehhez kénytelenek lesznek felhasználni azokat a reklámidőket, amelyeket az aktuálisan beeső hirdetések számára tartottak fenn; ezek értékesítése az év végi szezonban különösen fontos szokott lenni a készpénzbevétel szempontjából, így ha kompenzációra veszik igénybe, akkor azt megérzi a tévétársaság mérlege. Egyes elemzők ugyanakkor felhívták a figyelmet: ha a sztrájk nem tart túl sokáig, akkor a társaságok akár nyerhetnek is azon, hogy olcsóbb műsorokkal tömik meg a kínálatot.
A sitcomok vagy a sorozatok terén a legtöbb stúdiónál nem olyan rossz a helyzet, mint a talk show-k esetében: a már megírt részekkel január-februárig győzik a folytatásokat. A többnyire legalább hat hónapra előre tervező hirdetőket persze ez nem nyugtatja meg, ezért már itt is jelzik: ha a csatornák az ismétlésekhez folyamodnak, az problémákkal járhat.
A munkáját beszüntető 12 ezer forgatókönyvíró ugyanis nemcsak a filmstúdiókat látja el anyaggal, hanem a napi készítésű talk show-kat is, köztük olyanokat, mint az NBC-n futó esti Jay Leno-show vagy a CBS David Letterman-show-ja. Ezek nagy nézettségű műsorok, a hozzájuk kapcsolódó reklámidőt magas tarifákkal értékesítik - most viszont az előre megírt poénok hiányában inkább ismétlésekre fanyalodnak a csatornák, ami messze nem vonz annyi nézőt, mint a frissen készült adások.
A Reuters által megkeresett ügynökségek szerint az okos médiavásárlók máris elkezdték áttekinteni megállapodásaikat, és ha úgy látják, hogy tényleg csökken az érintett műsorok nézettsége, akkor kompenzációt akarnak majd. Egyes hirdetési időket eleve úgy vettek meg, hogy az eladó - végső soron a tévécsatorna - garantált bizonyos nézettséget, s ha ez nincs meg, akkor a szerződés szerint ellentételezéssel tartozik, többnyire úgy, hogy a kikötöttnél többször sugározza a reklámot (ami szintén nézőriasztó lehet).
Ehhez kénytelenek lesznek felhasználni azokat a reklámidőket, amelyeket az aktuálisan beeső hirdetések számára tartottak fenn; ezek értékesítése az év végi szezonban különösen fontos szokott lenni a készpénzbevétel szempontjából, így ha kompenzációra veszik igénybe, akkor azt megérzi a tévétársaság mérlege. Egyes elemzők ugyanakkor felhívták a figyelmet: ha a sztrájk nem tart túl sokáig, akkor a társaságok akár nyerhetnek is azon, hogy olcsóbb műsorokkal tömik meg a kínálatot.
A sitcomok vagy a sorozatok terén a legtöbb stúdiónál nem olyan rossz a helyzet, mint a talk show-k esetében: a már megírt részekkel január-februárig győzik a folytatásokat. A többnyire legalább hat hónapra előre tervező hirdetőket persze ez nem nyugtatja meg, ezért már itt is jelzik: ha a csatornák az ismétlésekhez folyamodnak, az problémákkal járhat.