Napi Online

Reklámok helyett termékelhelyezés

A tervek szerint 2009-től a magyarországi televíziós műsorokban is elhelyezhetnek termékeket, de egyes szakemberek szerint ez nem szorítja ki a reklámokat, hanem új bevételi forrást jelent a televízióknak.

A tervek szerint 2007 őszén fogadja el az Európai Parlament azt az irányelvet, amely termékek mozi- és televíziós műsorokban való elhelyezéséről rendelkezik, vagyis amikor egy termék, szolgáltatás vagy márka, illetve arra való hivatkozás fizetés ellenében szerepel egy műsorban. A tagállamoknak 2009-re kellene átültetniük jogrendszerükbe ezt a passzust - mondta Bertrand Cazes, a Televíziós és Rádiós Értékesítő Szervezetek Szövetségének részlegvezetője.

Az irányelv első pontjában tiltja a termék megjelenítését, de bizonyos esetekben és feltételekkel engedélyezi például mozi-, tévéfilmekben vagy televíziós sorozatokban, sport- és szórakoztató műsorokban. Dohánytermékek, illetve ezek gyártói, valamint a vényköteles termékek a filmekben és műsorokban ilyen módon sem jelenhetnének meg. Cazes elmondta, hogy az irányelv tervezete szerint a gyermekműsorokban tilos a termékelhelyezés, és a tervezet a tagországoknak lehetőséget biztosít arra, hogy teljesen betiltsák ezt a fajta reklámeszközt.

Azt egyelőre nehéz megmondani, hogy az irányelvben foglaltak milyen formában és mikor kerülnek át a magyar jogszabályba - hiszen bár a médiatartalom újraszabályozása napirenden van, de még nem tart abban a fázisban -, talán ősszel várható előrelépés - fogalmazott Szilvási Beatrix, az ORTT osztályvezetője, aki kiemelte, hogy az irányelvtervezet szerint a műsorokban "jelölni" kell, hogy a következőkben termékelhelyezés látható.

Várdy Zoltán, a TV2 kereskedelmi igazgatója szerint ez furcsa, hiszen a néző képes racionális döntést hozni, és ha nem tetszik neki a termékelhelyezésről sugárzott képsor, nem nézi. Simon Zsolt, a Mediaedge:cia ügyvezető igazgatója szerint a piacnak szüksége van erre az új eszközre. Ez már a tőlünk fejlettebb országokban is megfogalmazódott, ott is azt tapasztalták, hogy csökken a reklámok hatékonysága, és a "fogyasztók" reklámkerülő magatartása egyre érzékelhetőbbé válik. Egy 20 országra kiterjedő vizsgálat pedig azt állapította meg, hogy a termékelhelyezés ugyanúgy felkelti a nézők figyelmét, mint a reklám, és ez a megoldás kevésbé zavaró s kevésbé elutasított reklámozási forma.

Hajnal Gábor, a L’Oreal marketingigazgatója szerint majd a fogyasztók "büntetik" meg azokat, akik rosszul helyezik el a termékeket, ugyanis rendkívül fontos az életszerű megjelenítés. (A résztvevők a negatív példák közé sorolták a Família Kft.-ben vagy a Kisvárosban felbukkant reklámokat.) Várdy elmondta, hogy információi szerint a Ford évente 10 ezer termékelhelyezési szerződést köt az Amerikai Egyesült Államokban, Hajnal pedig azt emelte ki, hogy a termékelhelyezésre integrált kampányokat lehet felépíteni, szemben a 30 másodperces reklámokkal.

A TV2 kereskedelmi igazgatója kifejtette, hogy mivel a termékelhelyezés más célt szolgál, mint egy rövid spot, nem szorítja ki a reklámokat, hanem új bevételi forrást jelent a televíziónak, amely már felkészült a spoton kívüli reklámozás lehetőségére, hiszen amíg 2002-ben a TV2 bevételének hét százaléka származott a nonspotból, addig ez ma 13 százalékot tesz ki. A szakemberek arra számítanak, hogy amint a jogszabály megszületik, a cégek azonnal élnek az új reklámozási lehetőséggel. Hajnal például elmondta, hogy az első években reklámköltésük körülbelül öt százalékát fordítanák erre a reklámeszközre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • greenrabbit #11
    illetve zoltán...tök mindegy(legalábbis nekem)
  • greenrabbit #10
    ez a várdy zsolt vagy iszonyatosan nincs képben, vagy nagyon esetlenül játsza a lököttet..
  • winnie #9
    inkább legyen több PP, mint még több reklám.
  • Morden23 #8
    Gondolod, hogy ha ez lenne, az rontana a Mónika-show élményszintjén?

    Eddig is volt product placement, filmekben és sorozatokban is. Hogy a Mónika-showban most mutatni fogja a kamera, hogy az éppen aktuális interjúalany előtt Naturaqua ásványvíz van, az nem sok vizet zavar.

    ha meg nem nézel ilyen műsorokat, akkor mitől félsz? Híradóban nem lesz, filmben, sorozatban eddig is volt.
  • rmate1988hun #7
    Hát ez nem igaz! Eddig se néztem túl sok tv-t de ezután még kevesebbet fogok!
    Elegem van már a sok ömlengő, és agresszív propagandából! Erre mit találnak ki?
    Most komolyan! A Mónika-show-ban (nem nézem) 5 percenként bemondja a műsorvezető mitől csillog a haja, meg a mosolya?!
  • Kobaljov #6
    na mégtöbb reklám, még a szünetek között is, nagyszerű

    a Truman Showban ezt a típust parodizálták is

  • trogi #5
    "Nincs új a nap alatt!"
    A magyar filmgyártásban már régóta alkalmazzák (pölö: az új Meseautó, SÓSszerelem, stb., stb.) .
  • Caine #4
    "Szal mivel a reklámoknál elkapcsolunk, ezért maga a tévéműsor lesz reklám."

    Semmi gond, majd elkapcsolunk a tv műsorok alatt is
    Úgysenem nézek már sok tv-t.
  • Morden23 #3
    Nem szűnnek meg a reklámblokkok.

    Amúgy product placement meg nem egy nagy újdonság. Hozzáteszem: szellemi képességeim teljes birtokában, marketingesként mondom, hogy a PP címszava alatt vannak a legrohadtabb húzások, amik elképzelhetőek.

    Aki meg majd ki akarja kerülni, nézzen politikai közvetítéseket. Ottan tilos.:)
  • Cat #2
    Simon Zsolt, a Mediaedge:cia ügyvezető igazgatója szerint a piacnak szüksége van erre az új eszközre. Ez már a tőlünk fejlettebb országokban is megfogalmazódott, ott is azt tapasztalták, hogy csökken a reklámok hatékonysága, és a "fogyasztók" reklámkerülő magatartása egyre érzékelhetőbbé válik.

    Szal mivel a reklámoknál elkapcsolunk, ezért maga a tévéműsor lesz reklám. Kérdésem az, hogy ezáltal ha megszünnek a reklámblokkok, mikor megyünk ki pisilni? :)