Napi Online
A TV2 és az RTL is finomít reklámárain
Kifejezetten a magyar piacra kidolgozott változót iktat értékesítési rendszerébe a TV2 azért, hogy kezelni tudja az utóbbi években többször is felmerült extrém mértékű keresletet a televíziós szpotok iránt. Az RTL Klub is finomít.
A TV2 által kidolgozott változó a dinamikus szezon index (DSI) nevet kapta, ugyanis azt a célt szolgálja, hogy a TV2 fix áras értékesítési rendszerét a szezonálisan felmerülő extrém piaci helyzetek esetén is alkalmassá tegye a hirdetők jelentősen megnövekedett megrendeléseinek befogadására. "A csatorna évek óta nagy hangsúlyt helyez arra, hogy fix árai révén maximális kiszámíthatóságot biztosítson ügyfeleinek. Ennek vannak előnyei és hátrányai is mind a hirdetők, mind pedig a csatorna számára. Óriási előnye valamennyi fél számára a tervezhetőség, azaz a partner már az év elején pontosan tudja, mit kap tőlünk és mennyiért" - mondta Várdy Zoltán, a TV2 kereskedelmi igazgatója, akit a napokban neveztek ki az SBS értékesítésért felelős alelnökének.
A fix áras értékesítési rendszer legnagyobb hátránya viszont sajnos pont ebből a kiszámíthatóságból ered: a fix rendszer nem alkalmazkodik a váratlan, kiszámíthatatlan piaci változásokhoz. Tavaly és 2006 őszén is váratlanul nagy mértékben nőtt a hirdetői kereslet. A törvényileg óránkénti 12 percben korlátozott reklámidővel rendelkező kereskedelmi adók a különböző értékesítési rendszereiknek megfelelően reagáltak: a már 2004 óta mozgó áras értékesítési rendszert alkalmazó RTL Klub árai megemelkedtek, és azok a hirdetők, akik tudták tartani az árversenyt, hirdethettek a csatornán, a TV2 viszont tartotta magát a szerződésében rögzített árakhoz, de inventory hiányában nem tudta befogadni a beérkező megrendeléseket. Ez a TV2-nek bevételkiesést okozott, a hirdetőknek pedig azt, hogy szpotjaikat nem láthatták a nézők a csatornán.
Ezen szituációk elkerülésére fejlesztette ki a csatorna 2006 során a dinamikus szezon indexet, amelynek alkalmazására 2007. január 1-jétől csakis extrém piaci helyzetekben kell számítani. "A gyakorlatban a rendszer úgy néz ki, hogy továbbra is fix áron állapodunk meg ügyfeleinkkel. Ezt az árat éves szinten garantáljuk mindaddig, amíg egy bizonyos inventory sávon belül marad a kihasználtságunk. Ezt a sávot az előző év őszén határozzuk meg és adjuk ki a hirdető partnereknek. Amennyiben a kihasználtságunk meghaladja a sáv maximumát vagy a minimum alá esik, akkor életbe léptetjük a DSI-t és változás következik be az elérésben, vagyis az úgynevezett GRP-szállításban" - magyarázta a változást Várdy Zoltán.
"Fontos megjegyezni, hogy a dinamikus szezon index bevezetése nem jelenti azt, hogy a TV2 áttérne a konkurencia által 2004-ben bevezetett mozgó áras értékesítési rendszerre (SAP), amely minden kis piaci ingadozást követ a hirdetők áraiban. A TV2 rendszerében a hirdető 2007. január 1-je után is pontosan tudja, mit kap a pénzéért, hiszen a DSI kizárólag extrém helyzetekre érvényes, a büdzsét szinten tartja, változás a GRP-szállításban állhat elő. Tehát a TV2 értékesítési rendszerének legnagyobb előnye marad, ami volt: a tervezhetőség, kiszámíthatóság egy évre előre" - tette hozzá kereskedelmi igazgató.
A csatorna nem csupán az értékesítési rendszer fejlesztésében látja a megoldást, nagy hangsúlyt fektet a 2005. őszén bevezetett, integrált megoldásokat kínáló kereskedelmi márkája, a TV2 Brand Care fejlesztésére is. "A TV2 Brand Care előnye a sales house rendszerrel szemben, hogy nem azon alapul, hogy a rendelkezésre álló különféle hirdetési felületek közül minél többet adjon el a hirdetőknek, hanem egy olyan gondolkodásmódot és integrált megjelenési lehetőséget biztosít, amelynek segítségével a hirdetők hatékonyan érhetik el a kívánt célcsoportot" - mondta Várdy.
Az igénybe vehető eszköztár folyamatosan bővül és a piacon egyedülálló megjelenési lehetőségeket kínál. Ezt bizonyítja az a két innovatív eszköz - TV2 WebCast és mobil i-ad -, amely 2006 októbere óta bővíti a TV2 Brand Care tárházát, mintegy bevezetve a hirdetőket a digitális világ hirdetéseibe. (A mobil i-ad, vagyis a direkt marketing elemeket ötvöző hirdetési eljárás során a harminc másodperces reklámban egy telefonszámot tüntetnek fel, amelyre sms-t küldve egy wapcímet kap az érdeklődő.)
Az RTL-csoporthoz tartozó R-time Sales & Marketing 2006. december 1-jén vezette be új szolgáltatásportfólióját, a Tools'n'Targetset, röviden a TNT-t. A Tools'n'Targets elemei hatékonyak akár önmagukban, akár együttesen, integrált kampánymegoldásként is. A TNT eszközei között megtalálható a klasszikus szpotmegjelenés, ahol rendkívül fontos szempont a minőségi reklámkörnyezet, amit elsősorban a rövidebb reklámblokkok biztosítanak. A szponzorációs megoldások területén is fejlesztés történt: mostantól az úgynevezett co-branded szponzoráció szélesíti a palettát. A fentiek mellett számos egyéb, már a korábbiakban is alkalmazott eszköz áll rendelkezésre: órareklám, nyereményfelajánlás, online, teletext, licensing vagy eseménymarketing.
A portfólió teljesen új tagokkal is bővült. Ilyen az osztott képernyő - amelyet az R-time elsőként vezetett be a piacra - egyedi, kreatív hirdetési lehetőség, ahol az ügyfél reklámfilmje kiemelten értékes környezetben jelenik meg. Napjaink egyik legnépszerűbb és legdinamikusabban fejlődő területe a New Media. Ennek lehetséges megjelenési módja az AdInfo, de jól működnek az SMS-promóciók, az SMS- és wapalapú pontgyűjtő akciók és hűségprogramok.
A TV2 által kidolgozott változó a dinamikus szezon index (DSI) nevet kapta, ugyanis azt a célt szolgálja, hogy a TV2 fix áras értékesítési rendszerét a szezonálisan felmerülő extrém piaci helyzetek esetén is alkalmassá tegye a hirdetők jelentősen megnövekedett megrendeléseinek befogadására. "A csatorna évek óta nagy hangsúlyt helyez arra, hogy fix árai révén maximális kiszámíthatóságot biztosítson ügyfeleinek. Ennek vannak előnyei és hátrányai is mind a hirdetők, mind pedig a csatorna számára. Óriási előnye valamennyi fél számára a tervezhetőség, azaz a partner már az év elején pontosan tudja, mit kap tőlünk és mennyiért" - mondta Várdy Zoltán, a TV2 kereskedelmi igazgatója, akit a napokban neveztek ki az SBS értékesítésért felelős alelnökének.
A fix áras értékesítési rendszer legnagyobb hátránya viszont sajnos pont ebből a kiszámíthatóságból ered: a fix rendszer nem alkalmazkodik a váratlan, kiszámíthatatlan piaci változásokhoz. Tavaly és 2006 őszén is váratlanul nagy mértékben nőtt a hirdetői kereslet. A törvényileg óránkénti 12 percben korlátozott reklámidővel rendelkező kereskedelmi adók a különböző értékesítési rendszereiknek megfelelően reagáltak: a már 2004 óta mozgó áras értékesítési rendszert alkalmazó RTL Klub árai megemelkedtek, és azok a hirdetők, akik tudták tartani az árversenyt, hirdethettek a csatornán, a TV2 viszont tartotta magát a szerződésében rögzített árakhoz, de inventory hiányában nem tudta befogadni a beérkező megrendeléseket. Ez a TV2-nek bevételkiesést okozott, a hirdetőknek pedig azt, hogy szpotjaikat nem láthatták a nézők a csatornán.
Ezen szituációk elkerülésére fejlesztette ki a csatorna 2006 során a dinamikus szezon indexet, amelynek alkalmazására 2007. január 1-jétől csakis extrém piaci helyzetekben kell számítani. "A gyakorlatban a rendszer úgy néz ki, hogy továbbra is fix áron állapodunk meg ügyfeleinkkel. Ezt az árat éves szinten garantáljuk mindaddig, amíg egy bizonyos inventory sávon belül marad a kihasználtságunk. Ezt a sávot az előző év őszén határozzuk meg és adjuk ki a hirdető partnereknek. Amennyiben a kihasználtságunk meghaladja a sáv maximumát vagy a minimum alá esik, akkor életbe léptetjük a DSI-t és változás következik be az elérésben, vagyis az úgynevezett GRP-szállításban" - magyarázta a változást Várdy Zoltán.
"Fontos megjegyezni, hogy a dinamikus szezon index bevezetése nem jelenti azt, hogy a TV2 áttérne a konkurencia által 2004-ben bevezetett mozgó áras értékesítési rendszerre (SAP), amely minden kis piaci ingadozást követ a hirdetők áraiban. A TV2 rendszerében a hirdető 2007. január 1-je után is pontosan tudja, mit kap a pénzéért, hiszen a DSI kizárólag extrém helyzetekre érvényes, a büdzsét szinten tartja, változás a GRP-szállításban állhat elő. Tehát a TV2 értékesítési rendszerének legnagyobb előnye marad, ami volt: a tervezhetőség, kiszámíthatóság egy évre előre" - tette hozzá kereskedelmi igazgató.
A csatorna nem csupán az értékesítési rendszer fejlesztésében látja a megoldást, nagy hangsúlyt fektet a 2005. őszén bevezetett, integrált megoldásokat kínáló kereskedelmi márkája, a TV2 Brand Care fejlesztésére is. "A TV2 Brand Care előnye a sales house rendszerrel szemben, hogy nem azon alapul, hogy a rendelkezésre álló különféle hirdetési felületek közül minél többet adjon el a hirdetőknek, hanem egy olyan gondolkodásmódot és integrált megjelenési lehetőséget biztosít, amelynek segítségével a hirdetők hatékonyan érhetik el a kívánt célcsoportot" - mondta Várdy.
Az igénybe vehető eszköztár folyamatosan bővül és a piacon egyedülálló megjelenési lehetőségeket kínál. Ezt bizonyítja az a két innovatív eszköz - TV2 WebCast és mobil i-ad -, amely 2006 októbere óta bővíti a TV2 Brand Care tárházát, mintegy bevezetve a hirdetőket a digitális világ hirdetéseibe. (A mobil i-ad, vagyis a direkt marketing elemeket ötvöző hirdetési eljárás során a harminc másodperces reklámban egy telefonszámot tüntetnek fel, amelyre sms-t küldve egy wapcímet kap az érdeklődő.)
Az RTL-csoporthoz tartozó R-time Sales & Marketing 2006. december 1-jén vezette be új szolgáltatásportfólióját, a Tools'n'Targetset, röviden a TNT-t. A Tools'n'Targets elemei hatékonyak akár önmagukban, akár együttesen, integrált kampánymegoldásként is. A TNT eszközei között megtalálható a klasszikus szpotmegjelenés, ahol rendkívül fontos szempont a minőségi reklámkörnyezet, amit elsősorban a rövidebb reklámblokkok biztosítanak. A szponzorációs megoldások területén is fejlesztés történt: mostantól az úgynevezett co-branded szponzoráció szélesíti a palettát. A fentiek mellett számos egyéb, már a korábbiakban is alkalmazott eszköz áll rendelkezésre: órareklám, nyereményfelajánlás, online, teletext, licensing vagy eseménymarketing.
A portfólió teljesen új tagokkal is bővült. Ilyen az osztott képernyő - amelyet az R-time elsőként vezetett be a piacra - egyedi, kreatív hirdetési lehetőség, ahol az ügyfél reklámfilmje kiemelten értékes környezetben jelenik meg. Napjaink egyik legnépszerűbb és legdinamikusabban fejlődő területe a New Media. Ennek lehetséges megjelenési módja az AdInfo, de jól működnek az SMS-promóciók, az SMS- és wapalapú pontgyűjtő akciók és hűségprogramok.