MTI

A Vanity Fair szerint a Purple Rain a legjobb filmzene

Prince Purple Rain (Bíbor eső) című filmjének zenéjét választotta a Vanity Fair című, amerikai show-biznisz magazin minden idők legjobb filmzenéjének.

A minnesotai muzsikus híres, 1983-ban készült, egyben legsikeresebb filmjének muzsikáját azért választották a lap szerkesztői listavezetőnek, mert számukra Prince ebben "a funky, a rhythm-and-blues, a metál, sőt, még a pszichedelia elemeivel is olyan hangot alakított ki, amely meghatározta az 1980-as éveket". Ugyanakkor elismerik: a Purple Rain talán minden idők legrosszabb színészi alakításait is magának tudhatja. A második helyre egy örökbecsű Beatles-film, a Richard Lester rendezte Egy nehéz nap éjszakája került.

A bronzérmes a Minél nehezebben jönnek...(The Harder They Come) 1972-es reggae-film lett, sztárja pedig a Bob Marley feltűnése előtti legnagyobb jamaikai csillag, Jimmy Cliff volt - színészként és énekesként egyaránt. Ezután Quentin Tarantino Ponyvaregénye következik, amelynek zenéje ugyanolyan vegyes felvágott, mint maga a sokak által kultikusnak tekintett film: Al Green, Neil Diamond, Dusty Springfield, Ricky Nelson és a The Tornadoes dalai egyaránt felhangzanak benne.

Az 5. helyezett viszont egy kikezdhetetlen remekmű, immár nemcsak a 68-as nemzedék kedvence: Mike Nichols Diploma előttje elválaszthatatlan Simon and Garfunkel lírai szépségű dalaitól. Az 1972-ben készült Superfly című filmre ma már kevesen emlékeznek, a soul-zene kedvelői viszont annál inkább Curtis Mayfield lemezére, amely akkortájt egyedülálló volt szociálisan érzékeny, a szegénységről és a drogról szóló szövegeivel. Hasonló témájú az 1996-os Trainspotting, amely több olyan előadó is megszólal, akik valami módon kötődnek a kábítószerhez: Lou Reed, David Bowie, Iggy Pop, a Blur, a Pulp, vagy a Joy Division.

A 8. helyezett a John Travolta-film, a Szombat esti láz (1978), amelynek zenéjét a Bee Gees szerezte, a diszkómáznak mintegy ellentéte a 9., az American Graffiti: George Lucas 1973-as filmje nemcsak a "baby boomer" nemzedéknek a rock and rollból a vietnami háborúba torkolló sorsát mutatja be, hanem remek antológiája a korszaknak: Bill Haley, Chuck Berry, Fats Domino, Buddy Holly, a Platters, Del Shannon, a Beach Boys, a Booker T. and The MG,s a legnagyobb nevek - csak Elvis Presley hiányzik, feltehetően jogdíj-problémák miatt.

A Top Ten utolsó helyén - ahogy az elsőn - is egy 1983-as film, a Nagy Borzongás (The Big Chill) áll, amelynek zenéje szinte áttekintést ad a detroiti "motown sound" legjavából, Marvin Gaye-től a Four Tops-on át a The Temptations-ig. A soul-dalok mellett azért befért a keretbe a Procol Harum A Whiter Shade of Pale-je is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dartois83 #6
    Hát kinek mit jelentett a 80'as évek, a Metallica és a thrash max akkor alakult ki, és később teljesedett ki. De pl a power (hair) metal tipikusan csak arra a korra jellemző (Van Halen - Jump és a Bon Jovi kezdeti korszaka). Meg ha beleszámítjuk, hogy ekkortól válnak el a legerőteljesebben az egyes irányzatok....És amúgy tényleg a "betétdal" a jobb kifejezés, mert filmzenéből én mondjuk John Williamsre, Hans Zimmerre, Jerry Goldsmith-re, etc. tippelek elsőre, nem a szexmániás törpehercegre.
  • valamit #5
    A cikk írója kicsit átfogalmazhatná a címet is meg a cikkben is a szavakat: nem filmzene, hanem BETÉTDAL, és akkor mindenki érteni fogja miről van szó. Hozzáteszem a felsorolta számok többségét ismerem és tényleg jók, bár én a Flashdancet például jó eséllyel szintén ide tettem volna.
  • Wittgen #4
    Én is osztom ezt a véleményt.
  • Loverman #3
    "amely meghatározta az 1980-as éveket"
    Lol... a 80as éveket a Metallica és a thrash metál határozta meg, de nem azért..
  • Loverman #2
    csak osztani tudom az előttem szóló véleményét.
    amúgy az gáz h kb 2 film számait hallottam eddig életemben a tízből? valszeg csak ki kellett tölteni a helyet az újságban... A másik meg h ez annyira szubjektív hogy csak na. Én meg írok egy másikat lol. csak engem egy újság sem alkalmaz, nem úgy mint azt a szerencsétlent
  • Andrews2007 #1
    Azt hittem a szimfonikus igazi eredeti zenék leszne kde ezek pop slágerek filmben nekem ez nem igazi filmzene a filmzene az pl Hans Zimmer Howard Shore Joh Williams stb. számomra.