Napi Online
A tévék osztozkodnak a helyeken
Biztos, hogy a három közszolgálati televíziós csatorna (M1, M2, Duna TV) műsora ott lesz az első földi digitális multiplexen. További két program esetében általánosabban fogalmaz a napokban elfogadott jogszabály, de ez azt jelentheti: a Hír TV és az ATV is látható lesz ott, ahol eddig nem volt kábeles, műholdas elérhetőség.
Kérdés viszont, hogy melyik az a további négy csatorna, amelyik ott lesz az első multiplexen a 2009-es indulásnál. A potenciális érintettek közül csak Kocsis Attila, a Viasat3 vezérigazgatója fogalmazott kategorikusan, amikor azt mondta: "rajta akarunk lenni az első multiplexen." (Ez a lépés harmadával növelné a csatorna elérhetőségét, vagyis az egész országban fogható lenne a Viasat3.) Róbert Ákos, az RTL Klub vezérigazgató-helyettese óvatosabb: "ez természetesen a feltételektől függ, de nem vitás".
Kereszty Gábor, a TV2 vezérigazgatója szerint ez olyan komplex kérdéskör, amelyben több szereplő és megoldás is lehetséges, de egyelőre úgy tűnik, senki sem látja tisztán a digitális platform üzemeltetését sikerre vivő üzleti konstrukciót. A TV2 ebben az esetben azt tartja szem előtt, hogy a nézőkért és a hirdetőkért folyó versenyben megőrizze pozícióját. A platformüzemeltetőnek pedig azt kell végiggondolnia, hogyan teheti vonzóvá a platformot a nézők és a műsorszolgáltatók számára.
Még az sem egyértelmű, hogy amennyiben összesen kilenc tv-csatorna fér majd el a multiplexen, akkor az említett nyolc mellé milyen módon férkőzhet be egy újabb. A Nemzeti Hírközlési Hatóság a multiplexek üzemeltetésére ír ki pályázatot. Sarkady Ildikó, a MeH médiapolitikai főtanácsadója sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a pályázatot október 31-éig kell kiírni. Ennek tartalmáról ma semmit sem lehet tudni, de a kormányzati szereplők már korábban jelezték: előnyt élvez az, aki egy újabb országos kereskedelmi csatornát hoz magával.
Nem tudni, hogy a kormány ekképp értelmezi-e a Viasat3-at is avagy sem, ha nem, akkor viszont egy teljesen ismeretlen piaci szereplő megjelenését vetíti előre. Médiaszakemberek szerint Magyarország az egyetlen olyan ország, ahol a három legnagyobb európai médiavállalkozás (RTL, SBS, MTG) jelen van, így egy új piaci szereplőnek szinte semmi esélye, mert nincs olyan piaci tér, ahová betörhetne, legfeljebb valamely szűk, tematikus szegmensbe.
Információink szerint a Viasat3 újabb csatornák indítását tervezi Magyarországon, s elképzelhető, hogy ezek közül egy újabb már jövőre a képernyőre kerül, de tartalmukról egyelőre semmit sem lehet tudni, tulajdonosi szinten ugyanis még nem született döntés a terjeszkedésről.
Kérdés viszont, hogy melyik az a további négy csatorna, amelyik ott lesz az első multiplexen a 2009-es indulásnál. A potenciális érintettek közül csak Kocsis Attila, a Viasat3 vezérigazgatója fogalmazott kategorikusan, amikor azt mondta: "rajta akarunk lenni az első multiplexen." (Ez a lépés harmadával növelné a csatorna elérhetőségét, vagyis az egész országban fogható lenne a Viasat3.) Róbert Ákos, az RTL Klub vezérigazgató-helyettese óvatosabb: "ez természetesen a feltételektől függ, de nem vitás".
Kereszty Gábor, a TV2 vezérigazgatója szerint ez olyan komplex kérdéskör, amelyben több szereplő és megoldás is lehetséges, de egyelőre úgy tűnik, senki sem látja tisztán a digitális platform üzemeltetését sikerre vivő üzleti konstrukciót. A TV2 ebben az esetben azt tartja szem előtt, hogy a nézőkért és a hirdetőkért folyó versenyben megőrizze pozícióját. A platformüzemeltetőnek pedig azt kell végiggondolnia, hogyan teheti vonzóvá a platformot a nézők és a műsorszolgáltatók számára.
Még az sem egyértelmű, hogy amennyiben összesen kilenc tv-csatorna fér majd el a multiplexen, akkor az említett nyolc mellé milyen módon férkőzhet be egy újabb. A Nemzeti Hírközlési Hatóság a multiplexek üzemeltetésére ír ki pályázatot. Sarkady Ildikó, a MeH médiapolitikai főtanácsadója sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a pályázatot október 31-éig kell kiírni. Ennek tartalmáról ma semmit sem lehet tudni, de a kormányzati szereplők már korábban jelezték: előnyt élvez az, aki egy újabb országos kereskedelmi csatornát hoz magával.
Nem tudni, hogy a kormány ekképp értelmezi-e a Viasat3-at is avagy sem, ha nem, akkor viszont egy teljesen ismeretlen piaci szereplő megjelenését vetíti előre. Médiaszakemberek szerint Magyarország az egyetlen olyan ország, ahol a három legnagyobb európai médiavállalkozás (RTL, SBS, MTG) jelen van, így egy új piaci szereplőnek szinte semmi esélye, mert nincs olyan piaci tér, ahová betörhetne, legfeljebb valamely szűk, tematikus szegmensbe.
Információink szerint a Viasat3 újabb csatornák indítását tervezi Magyarországon, s elképzelhető, hogy ezek közül egy újabb már jövőre a képernyőre kerül, de tartalmukról egyelőre semmit sem lehet tudni, tulajdonosi szinten ugyanis még nem született döntés a terjeszkedésről.