Szekeres Viktor
Scifi-sorozattal pusztítja el a TV2 a Barátok köztet?
Létezik, hogy egy rétegműfaj megtorpanásra kényszeríti a hazai top szappanoperát? Vagy csak egy újabb elvetélt kísérlet a sok közül?
Az, hogy a TV2 sorozatot ad főműsoridőben, nem meglepetés. Az sem, hogy egyéb műsor híján ezt már a Barátok közt című szappanopera ellen kényszerül bevetni. A döntéshozókat az eddigi, a BK által eltiport sorozatok kudarca sem késztette meghátrálásra és a legjobb védekezés a támadás elvet vallva előremenekülnek a nézettség csapdából. Hogy sikeresen-e, azt még nem tudni, ám a kísérletet és a scifi-műfaj behozatalát itt és most megsüvegeljük.
Általában a sci-finek nálunk a délutáni sávban a helye, ami nem meglepő, hiszen a műfajra sokkal fogékonyabb Amerikában sincs echte scifi olyan tévéken, melyek mindenkit elérnek. Próbálkozások persze voltak, vannak és lesznek, de az igazán kitartó scifiket mind a kisebb lefedettségű és/vagy előfizetéses adók sugározzák. Elég csak mind közül a legnépszerűbbre, a 4400-ra gondolni, vagy a leghosszabbra, az idén véget érő, 10. évadát taposó Csillagkapura, annak leágazására, a Csillagkapu: Atlantiszra, vagy a mind közül a legnagyobb kritikai elismerést elértre, a Csillagközi rombolóra.
Tavaly a Lost - Eltűntek sikerén felbuzdulva több csatorna is megpróbálkozott a misztikus, egy nagy történetre építő scifi-sorozatokkal. Az ABC az itthon is bemutatott Rejtélyek városával licitált (22 részt, egy teljes évadot ért meg), a CBS a Thresholddal (9 rész után Amerikában levették a műsorról), míg az NBC cikkünk tárgyával A mélység fantomjával (Surface), mely ugyancsak megérte az 1. évadot, csak éppen ez esetünkben mindössze 15 részt jelentett.
A közös a sorozatokban az volt, hogy akárcsak a régebbi próbálkozások (Jake 2.0, Dark Angel), ezek is kudarcot vallottak és már a második évadukat sem érték meg. Ilyen körülmények között nem biztos hogy jó döntés, hogy idehaza, a nem annyira scifis Magyarországon éppen a legmenőbb és a fiatalok által leginkább nézett széria ellen kezd a sorozat, de az nevet aki utoljára nevet.
A Fathom című képregény ötletéből készített A mélység fantomja - elég gagyihorror ízű címet kapott - mélytengeri lényekkel foglalkozik, azok eredetét kutatja és a (természetesen) a háttérben meghúzódó kormányzati összeesküvés vonulatára próbál ráerősíteni. Aki ismeri a hazánkban is igen népszerű Raj című könyvet, az elég sok rokonvonásra bukkanhat a Mélység fantomjával, de azért a kettő mégsem keverhető össze.
A mélység fantomjának egyik főszereplője egy gyermekét egyedül nevelő tengerbiológus anyuka, aki furcsa jelenségre lesz figyelmes munkája során, melynek megpróbál utánajárni, de unos-untalan újabb és újabb akadályokba ütközik. Vele párhuzamosan egy búvár pancsolása során ugyancsak furcsa dologra lesz figyelmes. A "találkozás" tragédiába torkollik, mely során búvárunk a felelősök nyomába ered.
Harmadik párhuzamos történetként pedig egy kisgyerek pajtásával egy furcsaságra lel (talán tojás?) és titokban becsempészi a családi házba. Persze ahogy az lenni szokott, a három történet idővel közös nevezőre kerül és kiteljesednek előttünk az összefüggések, de addig még jó pár részt át lehet izgulni a hősökkel - vagy Berényiékkel. Ez már ízlés kérdése.
Az, hogy a TV2 sorozatot ad főműsoridőben, nem meglepetés. Az sem, hogy egyéb műsor híján ezt már a Barátok közt című szappanopera ellen kényszerül bevetni. A döntéshozókat az eddigi, a BK által eltiport sorozatok kudarca sem késztette meghátrálásra és a legjobb védekezés a támadás elvet vallva előremenekülnek a nézettség csapdából. Hogy sikeresen-e, azt még nem tudni, ám a kísérletet és a scifi-műfaj behozatalát itt és most megsüvegeljük.
Általában a sci-finek nálunk a délutáni sávban a helye, ami nem meglepő, hiszen a műfajra sokkal fogékonyabb Amerikában sincs echte scifi olyan tévéken, melyek mindenkit elérnek. Próbálkozások persze voltak, vannak és lesznek, de az igazán kitartó scifiket mind a kisebb lefedettségű és/vagy előfizetéses adók sugározzák. Elég csak mind közül a legnépszerűbbre, a 4400-ra gondolni, vagy a leghosszabbra, az idén véget érő, 10. évadát taposó Csillagkapura, annak leágazására, a Csillagkapu: Atlantiszra, vagy a mind közül a legnagyobb kritikai elismerést elértre, a Csillagközi rombolóra.
Tavaly a Lost - Eltűntek sikerén felbuzdulva több csatorna is megpróbálkozott a misztikus, egy nagy történetre építő scifi-sorozatokkal. Az ABC az itthon is bemutatott Rejtélyek városával licitált (22 részt, egy teljes évadot ért meg), a CBS a Thresholddal (9 rész után Amerikában levették a műsorról), míg az NBC cikkünk tárgyával A mélység fantomjával (Surface), mely ugyancsak megérte az 1. évadot, csak éppen ez esetünkben mindössze 15 részt jelentett.
A közös a sorozatokban az volt, hogy akárcsak a régebbi próbálkozások (Jake 2.0, Dark Angel), ezek is kudarcot vallottak és már a második évadukat sem érték meg. Ilyen körülmények között nem biztos hogy jó döntés, hogy idehaza, a nem annyira scifis Magyarországon éppen a legmenőbb és a fiatalok által leginkább nézett széria ellen kezd a sorozat, de az nevet aki utoljára nevet.
A Fathom című képregény ötletéből készített A mélység fantomja - elég gagyihorror ízű címet kapott - mélytengeri lényekkel foglalkozik, azok eredetét kutatja és a (természetesen) a háttérben meghúzódó kormányzati összeesküvés vonulatára próbál ráerősíteni. Aki ismeri a hazánkban is igen népszerű Raj című könyvet, az elég sok rokonvonásra bukkanhat a Mélység fantomjával, de azért a kettő mégsem keverhető össze.
A mélység fantomjának egyik főszereplője egy gyermekét egyedül nevelő tengerbiológus anyuka, aki furcsa jelenségre lesz figyelmes munkája során, melynek megpróbál utánajárni, de unos-untalan újabb és újabb akadályokba ütközik. Vele párhuzamosan egy búvár pancsolása során ugyancsak furcsa dologra lesz figyelmes. A "találkozás" tragédiába torkollik, mely során búvárunk a felelősök nyomába ered.
Harmadik párhuzamos történetként pedig egy kisgyerek pajtásával egy furcsaságra lel (talán tojás?) és titokban becsempészi a családi házba. Persze ahogy az lenni szokott, a három történet idővel közös nevezőre kerül és kiteljesednek előttünk az összefüggések, de addig még jó pár részt át lehet izgulni a hősökkel - vagy Berényiékkel. Ez már ízlés kérdése.