SG.hu
Nem nagyon érdekli Hollywoodot az OpenAI Sora filmkészítő eszköze

A startup számos hollywoodi stúdiót keresett fel, hogy eladja nekik technológiáját, de a filmkészítők aggódnak az új technológia üzleti hatásai miatt.
Míg az újság- vagy lemezkiadók gyorsan reagáltak a mesterséges intelligenciában rejlő kereskedelmi lehetőségekre, addig a filmstúdiók sokkal óvatosabbak. Az OpenAI hónapok óta tárgyalásokat folytat az iparág legnagyobb stúdióival, köztük a Walt Disney, a Comcast, a Universal Pictures és a Warner Bros. Discovery cégekkel a Sora kreatív és kereskedelmi lehetőségeiről. Az OpenAI nyitott az MI-eszköz testreszabott változatának létrehozására is, amelyet a stúdiók saját projektjeikhez használhatnak, de a megbeszélések mégsem vezettek még semmilyen megállapodáshoz.
A stúdiók vonakodnak attól, hogy üzletet kössenek egy MI-vállalattal, mivel óvakodnak attól, hogy az felhasználja az adataikat, és nem akarják feldühíteni a szakszervezeteket, amelyekkel nap mint nap együtt dolgoznak. A mesterséges intelligencia használatával kapcsolatos aggodalmak voltak az egyik legfontosabb tényezői a Hollywoodot 2023-ban megbénító két munkabeszüntetésnek. Mind a forgatókönyvírók, mind a színészek továbbra is sürgetik a hollywoodi stúdiókat, hogy ne engedjenek teret a technológiai cégeknek, és biztosítsák, hogy munkájukat ne használják fel illegálisan.
Az OpenAI, a ChatGPT mögött álló 157 milliárd dolláros vállalkozás 2024 elején mutatta be a Sora-t. Ezzel próbált lépést tartani a növekvő számú technológiai startup céggel, amelyek olyan eszközöket kínálnak, amelyek segítségével a felhasználók szöveges utasításokból valósághűnek tűnő videoklipeket generálhatnak. Nem sokkal később az OpenAI vezetői, köztük Sam Altman vezérigazgató, Los Angelesbe látogattak, hogy részt vegyenek néhány hollywoodi eseményen. Filmstúdiókkal, médiavezetőkkel és tehetségkutató ügynökségekkel találkoztak, hogy bemutassák a technológiát.
Az OpenAI szerint korai még elhamarkodottan kereskedelmi partnerségeket kötni a termékkel kapcsolatban. "Nagyon korán vagyunk a Sorával” - mondta Brad Lightcap, az OpenAI operatív igazgatója egy januári konferencián. "Azt hiszem, az ilyen dolgok helyes kidolgozásának része, hogy nem mondhatjuk csak úgy, hogy 'Oké, megvan a modellünk, most már erőltetjük a partnerséget'.” A vállalat együttműködik az iparággal, mondta, hozzátéve, hogy „a visszajelzéseik nagyon értékesek”.
Az OpenAI fogékony közönségre talált néhány filmkészítő körében, akik szívesen kísérleteztek a termékkel, mint kreatív eszközzel. A mesterséges intelligencia „a filmkészítés fáradságosabb, kevésbé kreatív és költségesebb aspektusait fogja kiszorítani” - mondta Ben Affleck színész és rendező egy tavalyi tévéinterjúban. Affleck biztos abban, hogy az MI nem fogja helyettesíteni a filmkészítést vagy a forgatókönyvírást. Viszont a stúdiók felismerték, hogy a mesterséges intelligencia már most megváltoztatja az emberek munkamódszerét, és nem akarnak lemaradni. Sok filmes vezető osztja Affleck meggyőződését, hogy az MI csökkenteni fogja az animációs és vizuális effektek költségeit.
Miután azonban a stúdiók végignézték, ahogy a Google, a Meta és a Netflix elrabolja nézőiket és hirdetőiket - gyakran az ő tartalmaik felhasználásával -, vonakodnak attól, hogy legértékesebb eszközeiket egy másik nagy technológiai cégnek adják át anélkül, hogy jelentős ellentételezést kapnának. A lemezkiadókkal ellentétben, amelyek milliárdokat kerestek azzal, hogy részesedést szereztek a Spotify-ban, a nagy stúdiók soha nem fektettek be olyan újabb forgalmazókba, mint a YouTube vagy a Netflix.
Az egyetlen kivétel eddig a Lionsgate, egy közepes méretű stúdió, amely szeptemberben megállapodást kötött a Runway nevű mesterséges intelligencia startuppal, hogy egy új mesterséges intelligencia modellt képezzenek ki a szórakoztatóipari vállalat katalógusán. A Lionsgate a technológiával saját jövőbeli projektjeihez készíthet majd videókat. "Több filmesünk már most izgatottan várja a lehetséges alkalmazásokat a gyártás előtti és utáni folyamatokban” - mondta Michael Burns, a Lionsgate alelnöke egy nyilatkozatban. "Úgy tekintünk a mesterséges intelligenciára, mint egy nagyszerű eszközre, amellyel kiegészíthetjük, fejleszthetjük és kiegészíthetjük jelenlegi műveleteinket.”
Egyes stúdiók hasonló megállapodásról tárgyaltak az OpenAI-val, amelynek értelmében a Sora egy testre szabott változatát képeznék ki a karaktereiken, kizárólag belső használatra. A megállapodás lehetővé tenné a Disney vagy a Warner Bros. számára, hogy az MI-t a gyártás során használja, de nem engedné meg az átlagfelhasználóknak, hogy Hófehérkét vagy Batmant beletegyék a videóikba. Egyes stúdiók arról is tárgyaltak, hogy filmkatalógusukat és tévéműsoraikat licencbe adnák az OpenAI-nak, és ezek az üzletek milliós nagyságrendűek lennének, és elkerülhetnék a zűrös szerzői jogi csatározásokat. Ezek a megbeszélések azonban még csak tervek, nem konkrét megállapodások. A stúdiók és az OpenAI nem jutnak dűlőre egy keretrendszerről, amely mindkét fél számára pénzügyileg megfelelő lenne. Az sem világos még, hogy a stúdió hogyan osztozna a bevételeken a filmkészítőkkel vagy színészekkel, akiknek joguk van a projektből származó nyereségből való részesedésre.
Míg az újság- vagy lemezkiadók gyorsan reagáltak a mesterséges intelligenciában rejlő kereskedelmi lehetőségekre, addig a filmstúdiók sokkal óvatosabbak. Az OpenAI hónapok óta tárgyalásokat folytat az iparág legnagyobb stúdióival, köztük a Walt Disney, a Comcast, a Universal Pictures és a Warner Bros. Discovery cégekkel a Sora kreatív és kereskedelmi lehetőségeiről. Az OpenAI nyitott az MI-eszköz testreszabott változatának létrehozására is, amelyet a stúdiók saját projektjeikhez használhatnak, de a megbeszélések mégsem vezettek még semmilyen megállapodáshoz.
A stúdiók vonakodnak attól, hogy üzletet kössenek egy MI-vállalattal, mivel óvakodnak attól, hogy az felhasználja az adataikat, és nem akarják feldühíteni a szakszervezeteket, amelyekkel nap mint nap együtt dolgoznak. A mesterséges intelligencia használatával kapcsolatos aggodalmak voltak az egyik legfontosabb tényezői a Hollywoodot 2023-ban megbénító két munkabeszüntetésnek. Mind a forgatókönyvírók, mind a színészek továbbra is sürgetik a hollywoodi stúdiókat, hogy ne engedjenek teret a technológiai cégeknek, és biztosítsák, hogy munkájukat ne használják fel illegálisan.
Az OpenAI, a ChatGPT mögött álló 157 milliárd dolláros vállalkozás 2024 elején mutatta be a Sora-t. Ezzel próbált lépést tartani a növekvő számú technológiai startup céggel, amelyek olyan eszközöket kínálnak, amelyek segítségével a felhasználók szöveges utasításokból valósághűnek tűnő videoklipeket generálhatnak. Nem sokkal később az OpenAI vezetői, köztük Sam Altman vezérigazgató, Los Angelesbe látogattak, hogy részt vegyenek néhány hollywoodi eseményen. Filmstúdiókkal, médiavezetőkkel és tehetségkutató ügynökségekkel találkoztak, hogy bemutassák a technológiát.
Az OpenAI szerint korai még elhamarkodottan kereskedelmi partnerségeket kötni a termékkel kapcsolatban. "Nagyon korán vagyunk a Sorával” - mondta Brad Lightcap, az OpenAI operatív igazgatója egy januári konferencián. "Azt hiszem, az ilyen dolgok helyes kidolgozásának része, hogy nem mondhatjuk csak úgy, hogy 'Oké, megvan a modellünk, most már erőltetjük a partnerséget'.” A vállalat együttműködik az iparággal, mondta, hozzátéve, hogy „a visszajelzéseik nagyon értékesek”.
Az OpenAI fogékony közönségre talált néhány filmkészítő körében, akik szívesen kísérleteztek a termékkel, mint kreatív eszközzel. A mesterséges intelligencia „a filmkészítés fáradságosabb, kevésbé kreatív és költségesebb aspektusait fogja kiszorítani” - mondta Ben Affleck színész és rendező egy tavalyi tévéinterjúban. Affleck biztos abban, hogy az MI nem fogja helyettesíteni a filmkészítést vagy a forgatókönyvírást. Viszont a stúdiók felismerték, hogy a mesterséges intelligencia már most megváltoztatja az emberek munkamódszerét, és nem akarnak lemaradni. Sok filmes vezető osztja Affleck meggyőződését, hogy az MI csökkenteni fogja az animációs és vizuális effektek költségeit.
Miután azonban a stúdiók végignézték, ahogy a Google, a Meta és a Netflix elrabolja nézőiket és hirdetőiket - gyakran az ő tartalmaik felhasználásával -, vonakodnak attól, hogy legértékesebb eszközeiket egy másik nagy technológiai cégnek adják át anélkül, hogy jelentős ellentételezést kapnának. A lemezkiadókkal ellentétben, amelyek milliárdokat kerestek azzal, hogy részesedést szereztek a Spotify-ban, a nagy stúdiók soha nem fektettek be olyan újabb forgalmazókba, mint a YouTube vagy a Netflix.
Az egyetlen kivétel eddig a Lionsgate, egy közepes méretű stúdió, amely szeptemberben megállapodást kötött a Runway nevű mesterséges intelligencia startuppal, hogy egy új mesterséges intelligencia modellt képezzenek ki a szórakoztatóipari vállalat katalógusán. A Lionsgate a technológiával saját jövőbeli projektjeihez készíthet majd videókat. "Több filmesünk már most izgatottan várja a lehetséges alkalmazásokat a gyártás előtti és utáni folyamatokban” - mondta Michael Burns, a Lionsgate alelnöke egy nyilatkozatban. "Úgy tekintünk a mesterséges intelligenciára, mint egy nagyszerű eszközre, amellyel kiegészíthetjük, fejleszthetjük és kiegészíthetjük jelenlegi műveleteinket.”
Egyes stúdiók hasonló megállapodásról tárgyaltak az OpenAI-val, amelynek értelmében a Sora egy testre szabott változatát képeznék ki a karaktereiken, kizárólag belső használatra. A megállapodás lehetővé tenné a Disney vagy a Warner Bros. számára, hogy az MI-t a gyártás során használja, de nem engedné meg az átlagfelhasználóknak, hogy Hófehérkét vagy Batmant beletegyék a videóikba. Egyes stúdiók arról is tárgyaltak, hogy filmkatalógusukat és tévéműsoraikat licencbe adnák az OpenAI-nak, és ezek az üzletek milliós nagyságrendűek lennének, és elkerülhetnék a zűrös szerzői jogi csatározásokat. Ezek a megbeszélések azonban még csak tervek, nem konkrét megállapodások. A stúdiók és az OpenAI nem jutnak dűlőre egy keretrendszerről, amely mindkét fél számára pénzügyileg megfelelő lenne. Az sem világos még, hogy a stúdió hogyan osztozna a bevételeken a filmkészítőkkel vagy színészekkel, akiknek joguk van a projektből származó nyereségből való részesedésre.