SG.hu
Minden képzeletet felülmúlhat az MI hatása a filmkészítésre
A legújabb generatív modellek remek demók, de vajon tényleg megváltoztatják a film- és tévékészítést? Filmgyártók és a VFX szakértői szerint rövid távon nem, hosszú távon azonban a változások szó szerint minden képzeletet felülmúlhatnak.
A denveri SIGGRAPH egyik panelbeszélgetésén Nikola Todorovic (Wonder Dynamics), Freddy Chavez Olmos (Boxel Studio) és Michael Black (Meshcapade, Max Planck Intézet) arról beszélgettek, hogy a generatív MI és a hasonló rendszerek megváltoztathatják - de nem feltétlenül javíthatják - a mai médiakészítés módját. Egyetértettek abban, hogy bár joggal kérdőjelezhetjük meg ezeknek az eszközöknek a hasznosságát a közeljövőben, az innováció üteme olyan mértékű, hogy az azt követő időszakban bármikor fel kell készülnünk a radikális változásokra.
Az első témák egyike a mai videogenerátorok gyakorlatlansága volt. Todorovic megjegyezte, hogy „tévhit, hogy a mesterséges intelligencia egy kattintással működik, és egy végleges VFX-felvételt kapunk, pedig ez valójában lehetetlen. Talán eljutunk odáig, de ha nincs szerkeszthetőség, akkor ez a fekete doboz nem sokat ad. Amit most látunk, az az, hogy az UX még mindig felfedezés alatt áll - egyes cégek kezdik megtanulni a 3D és a filmkészítés kifejezéseinek módját.”
Black rámutatott, hogy a nyelv alapvetően nem képes leírni a vizuális alkotás néhány legfontosabb aspektusát. "Ugyanúgy, mint a jógában vagy a balettben, van néhány klasszikus dolog, aminek van neve, amit meg tudunk határozni, de a legtöbb dolognak, amit csinálunk, nincs neve” - mondta. „És ennek jó oka van: azért, mert az emberekben valójában egy viselkedési modell van. De nekem nincs a fejemben a képek generatív modellje. Ha el akarom magyarázni neked, hogy mit látok, nem tudom kivetíteni a szemgolyómból, és nem vagyok elég jó művész ahhoz, hogy lerajzoljam neked. Ezért szavakat kell használnom, és ugyan sok szavunk van a vizuális világ leírására, de ha le akarok írni neked egy bizonyos mozgást, nem szavakkal teszem. Egyszerűen csak megmutatom a testemmel, és akkor a szemeddel látod, és aktívan részt vesz a megértésben. És azt hiszem, ez egy biológiai ok, egy idegtudományi ok, hogy nem rendelkezünk szavakkal minden mozgásunkra.”
Ez egy kicsit filozofikusnak tűnhet, de a lényeg az, hogy a szövegalapú képi ösztönzőrendszerek alapvetően korlátozottak abban, hogy hogyan lehet őket irányítani. Még a forgatásokon és az utómunkálatok során nap mint nap használt több száz technikai és művészeti kifejezés is elégtelen.
Chavez Olmos rámutatott, hogy mexikói lévén kevés lehetősége volt arra, hogy részt vegyen a filmkészítés világában, mivel minden pénz és szakértelem Los Angelesben összpontosult. Elmondta azonban, hogy a mesterséges intelligencia szakértelme (és az iránta való kereslet) szélesebb körben érdeklődést keltett. „El kellett hagynom Mexikót, mert ott nem volt lehetőségem; most már látom, hogy ugyanez a lehetőség megvan a maradók számára is, már nem kell a határon túlra menniük, hogy ezt megtehessék.”
Black azonban aggódik amiatt, hogy az ilyen eljárásokhoz való hirtelen hozzáférés rövid távon nem kívánt következményekkel járhat. "Adhatsz valakinek egy erős autót, attól még nem lesz belőle Forma-1-es versenyző, nem igaz? Egy kicsit ilyen a helyzet most. Az emberek arról beszélnek, hogy mindenki filmeket fog készíteni. Őszintén szólva, ezek szarok lesznek” - mondta. "A demokratizálódási dolog pontosan az, amit Chavez Olmos mondott, és az erő abban rejlik, hogy talán egy új hang olyan lehetőséget kap, amit máskülönben nem kapna meg. De az igazán jó filmeket készítő emberek száma véleményem szerint mindig alacsony marad.”
"Az igazi forradalom” - folytatta - ”az igazi ereje annak, amit a mesterséges intelligenciában látunk, az, hogy egy teljesen új szórakoztató műfajt fogunk látni, de ez nem tudom pontosan, hogyan fog kinézni. Azt jósolom, hogy a videojáték, a film és a való élet között lesz valami. A filmipar egy passzív történetmesélés: ülök és figyelek, olyan, mint a színház vagy a podcast. Csak a szórakoztatás passzív befogadója vagyok. De a mindennapi életben mesélünk egymásnak, csevegünk arról, hogy mit csináltunk a hétvégén és így tovább. És ez egy nagyon aktív interaktív történetmesélés.”
Mielőtt azonban ez megtörténne, Chavez Olmos elmondta, hogy az MI által generált képek és színészek hagyományosabb elfogadási görbéjére számít. "Szerintem ugyanaz lesz a reakció, mint amikor az első 'Final Fantasy'-filmet vagy a 'Polar Expresszt' láttuk - még nem lesz teljesen kész, de az emberek elkezdik elfogadni ezeket a filmeket” - mondta. „És ahelyett, hogy egy teljesen CG film lenne, egy teljesen MI film lesz, amit szerintem még az év végén látni fogunk. Szerintem az emberek túl fognak lépni ezen, hogy 'Oké, ez mesterséges intelligencia', az emberek el fogják ezt fogadni.”
„A legfontosabb dolog” - mondta Black - ”és a Pixar ezt nagyon világosan megtanította nekünk: minden a történetmesélésről szól. Minden a karakterekhez való kapcsolódásról szól. A szívről szól. És ha a filmnek szíve van, akkor nem számít, hogy a karakterek mesterséges intelligenciájúak-e, szerintem az emberek élvezni fogják a filmet” - mondta. „Ez nem jelenti azt, hogy nem akarnak majd emberi színészeket. Van egyfajta izgalom abban a tudatban, hogy valódi emberekről van szó, akik olyanok, mint mi, de sokkal jobbak, mint mi, hogy egy embert látunk a csúcson, ez mindannyiunkat inspirál, és nem hiszem, hogy ez el fog tűnni.” - mondta.
A denveri SIGGRAPH egyik panelbeszélgetésén Nikola Todorovic (Wonder Dynamics), Freddy Chavez Olmos (Boxel Studio) és Michael Black (Meshcapade, Max Planck Intézet) arról beszélgettek, hogy a generatív MI és a hasonló rendszerek megváltoztathatják - de nem feltétlenül javíthatják - a mai médiakészítés módját. Egyetértettek abban, hogy bár joggal kérdőjelezhetjük meg ezeknek az eszközöknek a hasznosságát a közeljövőben, az innováció üteme olyan mértékű, hogy az azt követő időszakban bármikor fel kell készülnünk a radikális változásokra.
Az első témák egyike a mai videogenerátorok gyakorlatlansága volt. Todorovic megjegyezte, hogy „tévhit, hogy a mesterséges intelligencia egy kattintással működik, és egy végleges VFX-felvételt kapunk, pedig ez valójában lehetetlen. Talán eljutunk odáig, de ha nincs szerkeszthetőség, akkor ez a fekete doboz nem sokat ad. Amit most látunk, az az, hogy az UX még mindig felfedezés alatt áll - egyes cégek kezdik megtanulni a 3D és a filmkészítés kifejezéseinek módját.”
Black rámutatott, hogy a nyelv alapvetően nem képes leírni a vizuális alkotás néhány legfontosabb aspektusát. "Ugyanúgy, mint a jógában vagy a balettben, van néhány klasszikus dolog, aminek van neve, amit meg tudunk határozni, de a legtöbb dolognak, amit csinálunk, nincs neve” - mondta. „És ennek jó oka van: azért, mert az emberekben valójában egy viselkedési modell van. De nekem nincs a fejemben a képek generatív modellje. Ha el akarom magyarázni neked, hogy mit látok, nem tudom kivetíteni a szemgolyómból, és nem vagyok elég jó művész ahhoz, hogy lerajzoljam neked. Ezért szavakat kell használnom, és ugyan sok szavunk van a vizuális világ leírására, de ha le akarok írni neked egy bizonyos mozgást, nem szavakkal teszem. Egyszerűen csak megmutatom a testemmel, és akkor a szemeddel látod, és aktívan részt vesz a megértésben. És azt hiszem, ez egy biológiai ok, egy idegtudományi ok, hogy nem rendelkezünk szavakkal minden mozgásunkra.”
Ez egy kicsit filozofikusnak tűnhet, de a lényeg az, hogy a szövegalapú képi ösztönzőrendszerek alapvetően korlátozottak abban, hogy hogyan lehet őket irányítani. Még a forgatásokon és az utómunkálatok során nap mint nap használt több száz technikai és művészeti kifejezés is elégtelen.
Chavez Olmos rámutatott, hogy mexikói lévén kevés lehetősége volt arra, hogy részt vegyen a filmkészítés világában, mivel minden pénz és szakértelem Los Angelesben összpontosult. Elmondta azonban, hogy a mesterséges intelligencia szakértelme (és az iránta való kereslet) szélesebb körben érdeklődést keltett. „El kellett hagynom Mexikót, mert ott nem volt lehetőségem; most már látom, hogy ugyanez a lehetőség megvan a maradók számára is, már nem kell a határon túlra menniük, hogy ezt megtehessék.”
Black azonban aggódik amiatt, hogy az ilyen eljárásokhoz való hirtelen hozzáférés rövid távon nem kívánt következményekkel járhat. "Adhatsz valakinek egy erős autót, attól még nem lesz belőle Forma-1-es versenyző, nem igaz? Egy kicsit ilyen a helyzet most. Az emberek arról beszélnek, hogy mindenki filmeket fog készíteni. Őszintén szólva, ezek szarok lesznek” - mondta. "A demokratizálódási dolog pontosan az, amit Chavez Olmos mondott, és az erő abban rejlik, hogy talán egy új hang olyan lehetőséget kap, amit máskülönben nem kapna meg. De az igazán jó filmeket készítő emberek száma véleményem szerint mindig alacsony marad.”
"Az igazi forradalom” - folytatta - ”az igazi ereje annak, amit a mesterséges intelligenciában látunk, az, hogy egy teljesen új szórakoztató műfajt fogunk látni, de ez nem tudom pontosan, hogyan fog kinézni. Azt jósolom, hogy a videojáték, a film és a való élet között lesz valami. A filmipar egy passzív történetmesélés: ülök és figyelek, olyan, mint a színház vagy a podcast. Csak a szórakoztatás passzív befogadója vagyok. De a mindennapi életben mesélünk egymásnak, csevegünk arról, hogy mit csináltunk a hétvégén és így tovább. És ez egy nagyon aktív interaktív történetmesélés.”
Mielőtt azonban ez megtörténne, Chavez Olmos elmondta, hogy az MI által generált képek és színészek hagyományosabb elfogadási görbéjére számít. "Szerintem ugyanaz lesz a reakció, mint amikor az első 'Final Fantasy'-filmet vagy a 'Polar Expresszt' láttuk - még nem lesz teljesen kész, de az emberek elkezdik elfogadni ezeket a filmeket” - mondta. „És ahelyett, hogy egy teljesen CG film lenne, egy teljesen MI film lesz, amit szerintem még az év végén látni fogunk. Szerintem az emberek túl fognak lépni ezen, hogy 'Oké, ez mesterséges intelligencia', az emberek el fogják ezt fogadni.”
„A legfontosabb dolog” - mondta Black - ”és a Pixar ezt nagyon világosan megtanította nekünk: minden a történetmesélésről szól. Minden a karakterekhez való kapcsolódásról szól. A szívről szól. És ha a filmnek szíve van, akkor nem számít, hogy a karakterek mesterséges intelligenciájúak-e, szerintem az emberek élvezni fogják a filmet” - mondta. „Ez nem jelenti azt, hogy nem akarnak majd emberi színészeket. Van egyfajta izgalom abban a tudatban, hogy valódi emberekről van szó, akik olyanok, mint mi, de sokkal jobbak, mint mi, hogy egy embert látunk a csúcson, ez mindannyiunkat inspirál, és nem hiszem, hogy ez el fog tűnni.” - mondta.