SG.hu
Ismét sztrájkolnak a színészek a mesterséges intelligencia miatt
A SAG-AFTRA szakszervezet magasabb fizetést akar a hangok és képek használatáért, valamint védelmet a mesterséges intelligencia miatti állásvesztéstől.
A SAG-AFTRA színészszakszervezet sztrájkot hirdetett azon videojátékokkal foglalkozó vállalatok ellen, amelyek a színészek arcát vagy hangját használják fel a játékokban, megismételve a televíziós és filmstúdiók elleni tavalyi szélesebb körű sztrájkot. A sztrájk több mint másfél évig tartó tárgyalások után ma, csendes-óceáni idő szerint 12:01-kor kezdődik. Amíg a vita nem oldódik meg, a 160 000 fős szakszervezet tagjai nem vesznek részt az Activision Blizzard, a WB Games, az Electronic Arts és hét másik vállalat által készített videojátékokban, amelyekre egy médiamegállapodás vonatkozik. A megállapodás 2022 novemberében járt le, és tavaly nyáron a szakszervezet felmondta a hosszabbítást. (A 2023 szeptemberében már gyártásban lévő és az élő szolgáltatásként működő játékokra, amelyeket folyamatosan frissítenek - például a Fortnite-ra -, nem vonatkozik a sztrájk.)
A SAG-AFTRA követelései hasonlóak azokhoz, amelyeket tavaly a televíziós és filmstúdiókkal szemben megfogalmaztak: magasabb bérek és a munkahelyek védelme a mesterséges intelligencia fenyegetésével szemben. "Nem fogunk beleegyezni egy olyan szerződésbe, amely lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy visszaéljenek az MI-vel a tagjaink kárára” - mondta Fran Drescher, a szakszervezet elnöke egy nyilatkozatban. „Elég volt”. Duncan Crabtree-Ireland, a szakszervezet ügyvezető igazgatója és főtárgyalója hozzátette: „Őszintén szólva megdöbbentő, hogy ezek a videojáték-stúdiók semmit sem tanultak az elmúlt évben: hogy tagjaink képesek és hajlandóak kiállni, és tisztességes és méltányos bánásmódot követelni az MI tekintetében”. A szakszervezet azt is szeretné, ha a videojáték-gyártó cégek javítanák a biztonságot a forgatásokon, például hogy legyen orvos a helyszínen.
"Csalódottak vagyunk, hogy a szakszervezet úgy döntött, hogy feláll az asztaltól, amikor olyan közel vagyunk a megállapodáshoz. Továbbra is készen állunk a tárgyalások folytatására” - áll a vállalatok konzorciumának közleményében. „Az ajánlatunk közvetlenül reagál a SAG-AFTRA aggodalmaira, és értelmes MI védelmet nyújt.” A vállalatok hozzátették: „A 25 javaslatból 24-ben már közös nevezőre jutottunk, beleértve egy történelmi béremelést és a további biztonsági rendelkezéseket”.
A szakszervezet legutóbb 2016-ban sztrájkolt a videojátékgyártó cégek ellen, közel egy évig. Néhány népszerű videojátékban az elmúlt években olyan ismert színészek is szerepeltek, mint Keanu Reeves, aki a Cyberpunk című disztópikus sci-fi játékban tűnt fel, vagy Samuel L. Jackson, aki a Grand Theft Auto játék egyik karakterének hangját adja. De gyakran a videojátékok jelentik a kiindulópontot az ismeretlenebb színészek számára, akik a szinkronszínészi pályán szeretnének betörni.
A televíziós és filmstúdiók elleni szakszervezeti sztrájk - a forgatókönyvírókat képviselő Writers Guild of America külön sztrájkjával együtt - tavaly hat hónapra leállította a hollywoodi gyártást. A kasszasiker videojátékok fejlesztése és gyártása gyakran sokkal hosszabb időt vesz igénybe, mint a sorozatrészeké vagy a filmeké, így egy sztrájk bármilyen hatása csak évek múlva lesz látható a fogyasztók számára, és még akkor is minimális lehet az iparágat érintő zavar. Annak ellenére, hogy a 2016-os sztrájk majdnem egy évig tartott, kevés hatással volt a bevált játék-franchise-okra.
A SAG-AFTRA színészszakszervezet sztrájkot hirdetett azon videojátékokkal foglalkozó vállalatok ellen, amelyek a színészek arcát vagy hangját használják fel a játékokban, megismételve a televíziós és filmstúdiók elleni tavalyi szélesebb körű sztrájkot. A sztrájk több mint másfél évig tartó tárgyalások után ma, csendes-óceáni idő szerint 12:01-kor kezdődik. Amíg a vita nem oldódik meg, a 160 000 fős szakszervezet tagjai nem vesznek részt az Activision Blizzard, a WB Games, az Electronic Arts és hét másik vállalat által készített videojátékokban, amelyekre egy médiamegállapodás vonatkozik. A megállapodás 2022 novemberében járt le, és tavaly nyáron a szakszervezet felmondta a hosszabbítást. (A 2023 szeptemberében már gyártásban lévő és az élő szolgáltatásként működő játékokra, amelyeket folyamatosan frissítenek - például a Fortnite-ra -, nem vonatkozik a sztrájk.)
A SAG-AFTRA követelései hasonlóak azokhoz, amelyeket tavaly a televíziós és filmstúdiókkal szemben megfogalmaztak: magasabb bérek és a munkahelyek védelme a mesterséges intelligencia fenyegetésével szemben. "Nem fogunk beleegyezni egy olyan szerződésbe, amely lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy visszaéljenek az MI-vel a tagjaink kárára” - mondta Fran Drescher, a szakszervezet elnöke egy nyilatkozatban. „Elég volt”. Duncan Crabtree-Ireland, a szakszervezet ügyvezető igazgatója és főtárgyalója hozzátette: „Őszintén szólva megdöbbentő, hogy ezek a videojáték-stúdiók semmit sem tanultak az elmúlt évben: hogy tagjaink képesek és hajlandóak kiállni, és tisztességes és méltányos bánásmódot követelni az MI tekintetében”. A szakszervezet azt is szeretné, ha a videojáték-gyártó cégek javítanák a biztonságot a forgatásokon, például hogy legyen orvos a helyszínen.
Not providing protections for ALL video game performers? That's ridiculous.
— SAG-AFTRA (@sagaftra) July 25, 2024
Check out https://t.co/ob855yNcHq to learn more about how YOU can support video game performers during the #VideoGameStrike. #LevelUpTheContract pic.twitter.com/aJBvgxYzDW
"Csalódottak vagyunk, hogy a szakszervezet úgy döntött, hogy feláll az asztaltól, amikor olyan közel vagyunk a megállapodáshoz. Továbbra is készen állunk a tárgyalások folytatására” - áll a vállalatok konzorciumának közleményében. „Az ajánlatunk közvetlenül reagál a SAG-AFTRA aggodalmaira, és értelmes MI védelmet nyújt.” A vállalatok hozzátették: „A 25 javaslatból 24-ben már közös nevezőre jutottunk, beleértve egy történelmi béremelést és a további biztonsági rendelkezéseket”.
A szakszervezet legutóbb 2016-ban sztrájkolt a videojátékgyártó cégek ellen, közel egy évig. Néhány népszerű videojátékban az elmúlt években olyan ismert színészek is szerepeltek, mint Keanu Reeves, aki a Cyberpunk című disztópikus sci-fi játékban tűnt fel, vagy Samuel L. Jackson, aki a Grand Theft Auto játék egyik karakterének hangját adja. De gyakran a videojátékok jelentik a kiindulópontot az ismeretlenebb színészek számára, akik a szinkronszínészi pályán szeretnének betörni.
A televíziós és filmstúdiók elleni szakszervezeti sztrájk - a forgatókönyvírókat képviselő Writers Guild of America külön sztrájkjával együtt - tavaly hat hónapra leállította a hollywoodi gyártást. A kasszasiker videojátékok fejlesztése és gyártása gyakran sokkal hosszabb időt vesz igénybe, mint a sorozatrészeké vagy a filmeké, így egy sztrájk bármilyen hatása csak évek múlva lesz látható a fogyasztók számára, és még akkor is minimális lehet az iparágat érintő zavar. Annak ellenére, hogy a 2016-os sztrájk majdnem egy évig tartott, kevés hatással volt a bevált játék-franchise-okra.