MTI

Megtalálták a mozis kasszasiker receptjét

Megvan a mozis kasszasiker receptje: egy átfogó kutatás szerint a legtöbb bevételt az "ember a gödörben" történetek hozzák, amelyekben egy bukás és felemelkedés tanúi lehetnek a nézők, mint A keresztapában.

A The Guardian cikke szerint brit kutatók 6147 film forgatókönyvének adatait elemezték és szűrték különböző algoritmusokkal, és ennek során kiderült, hogy melyik érzelmi ív érdekli a legjobban a közönséget. Az eredmény szerint az úgynevezett "ember a gödörben" történet a legjövedelmezőbb. A kutatást vezető Ganna Pogrebna, a Birminghami Egyetem viselkedési közgazdaságtan és adattudományi professzora szerint "amikor egy filmes produkcióról beszélünk, emberek egy kis csoportja hozza a döntéseket a nézők számára". A kutatásban viszont megpróbáltak a nézőkre hallgatni, és azt kideríteni, hogy mit is szeretnének látni - fűzte hozzá.

A kutatócsoport hat érzelmi profilba/csoportba sorolta a filmeket: a szegénységből a gazdagságba vezető utat bemutató, érzelmi emelkedést ábrázoló filmek (A remény rabjai); a fordított, gazdagságból a szegénységbe utat bejáró, érzelmi zuhanást ábrázoló filmek (Psycho); az "ember a gödörben", bukást követő felemelkedést ábrázoló filmek (A keresztapa); az Ikarusz, vagyis emelkedés-zuhanás történet (A rakparton); a Hamupipőke-történet, avagy az érzelmi emelkedést, zuhanást és emelkedést bemutató film (Babe); valamint az Ödipusz-történet zuhanás, emelkedés és zuhanás ívvel (Mindent anyámról).

Ezt követően fel tudták térképezni, hogy 21 műfajban mely csoport bizonyult a legnagyobb kasszasikernek a moziban. Az elemzés kimutatta, hogy az ember a gödörben-sztorik a maguk boldogság-szomorúság-boldogság ívével minden műfajban a legsikeresebbek. Átlagosan 40,5 millió dolláros (11 milliárd forintos) költségvetéssel készülnek és átlagosan 54,9 millió dolláros (15 milliárd forintos) bevételt termelnek. Az életrajzi filmeknél ugyan a szegénységből a gazdagságba vezető utat ábrázoló sémák végeztek az élen, ám a krimikben és thrillerekben ez a recept sokkal kevésbé sikeres. A vígjátékok közül pedig azok a legkevésbé jövedelmezők a mozikban, amelyek a gazdagságból a szegénységbe vezető utat mutatják be és nem jutnak el a happy endig.

A kutatók szerint az ember a gödörben-sztorik nemcsak a legnépszerűbbek a közönség körében, de ráadásul ezekről beszélnek a legtöbbet. Pogrebna arra is rámutatott, hogy a kutatás eredményei több dimenziósak. Például az elszegényedéstörténetek pénzügyileg sikeresek lehetnek, ha epikus, nagy költségvetésű produkcióban látjuk őket, mint Christopher Nolan Batman-filmjei. Az Ikarusz-filmek a kis költségvetésű produkciókban a legsikeresebbek, az Ödipusz-filmek pedig nem nagyon kapnak díjakat. Pogrebna hangsúlyozta: a kutatás nem arra szólít fel, hogy ezentúl csak ember a gödörben-filmeket készítsenek. "Nem a filmipart próbáljuk kinyírni. Azt próbáljuk kideríteni, hogy mi a sikeres" - mondta.

A tudós úgy véli, a tudományos kutatás segíthet abban, hogy a stúdiók kreatívabbak legyenek, mivel ha tudják, mi jelent a kereskedelmi siker, akkor biztonságosabban bővíthetik repertoárjukat, és több kísérleti filmmel próbálkozhatnak. "Nem tartom korlátozásnak, inkább lehetővé teszi, hogy a filmes vállalatok innovatívabbá váljanak" - mondta. A tanulmányt a Cornell Egyetem Könyvtára adta ki.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #17
    Infinity War pont egy fent-lent-fent ívű film, csak félbeszedték, így dupla pénzt hoz majd. Tehát megtaláltam a tuti kasszasiker receptet: gödör félbevágva két részre. Kérem a pénzt a kutatásomra!

    Zabálják még a népek, ha egy trilógiát rakunk össze, első rész egy lent-kurvára lent-fent, második és harmadik rész a fenti félbevágott gödör. Lásd: Star Wars IV-VI.
  • Garga Pitic #16
    Kurt Vonnegut a témáról:
    https://www.youtube.com/watch?v=oP3c1h8v2ZQ&feature=youtu.be&t=21
  • scagnetti #15
    Hol volt itt szó rák kutatásról?
    Elég rosz az összehasonlítási alapod.
    Te meg gondolom átrágtad magad az egész tanulmányon. Gratula, akkor te már nekiállhatsz kasszasiker filmet forgatni.
  • end3 #13
    De hát emberek, mi ez a kételkedés.., és hát az algoritmusok? - Amióta a világ világ, a legérdekesebb téma az alkímia.
    Utoljára szerkesztette: end3, 2018.07.26. 08:28:47
  • Sequoyah #12
    Az a baj, hogy igazabol minden filmbe bele lehet magyarazni az osszes tipust...:)
  • arty #11
    Gondolom végigolvastad a kutatási anyagot és mivel a témának te is szakavatott ismerője vagy, alapos megfontolás után írtad, amit írtál ;)

    UK-ban van zsé kutatásra is, nem csak kisvasútra meg stadionra. Örülj neki, mer' ha a rák ellenszerét itthon kéne feltalálni, szarban lennél...
  • arty #10
    "A Titanicban, pont hogy elsüllyedt minden..." - szegénygyerek kalandot, szerelmet talál, csaj levetkőzi a gátlásait, a konvenciókat, szabad élet, stb.

    "Az Avatarban az alienek kiirtották az emberi gyarmatositokat, 1-2 ember maradt hirmondónak..." - ki szurkolt ott az embereknek? gonoszt kinyirták, főhős megtanult járni, szerelmet talált, stb.

    "Az Infinity War-ban kiirtják a film végére a teljes univerzum felét..." - gagyi cliffhanger, folytatásban majd Bobby felébred :D
  • Sequoyah #9
    Erdemes megismerni, hogy hogy mukodnek a tudomanyos kutatasok. Vannak igazi tudosok akik pl fizikusok akik a CERN-ben dolgoznak, vagy biologusok akik a human genomot dekodoltak.

    Es akkor vannak a "munkanelkuli" tudosok akik:
    - Nem tudjak mit kutassanak, de ha nem publikalnak rendszeresen, akkor az egyetem megvonja toluk a tamogatast
    - Kifejezetten a szenzaciot keresik. Szoval ha csinalnak 1000 kutatast ami kimutatja hogy a nap feher, es 1-et ami kimutatja hogy rozsaszin, akkor van 1000 cikk ami unalmas, egyertelmu es senkit sem erdekel, es 1 cikk ami erdekes es szanzacio. Es talaljatok ki melyiket publikaljak, es melyik vegzi a kukaban... Az eredmeny, hogy a tudomanyos magazinokban levo nap szinerol szolo cikkek 100%-a azt mondja hogy a nap rozsaszin.
    - Fentihez hozzajon a p-hacking, ami kozvetlen kivalto oka ennek a cikknek is...
    - Ha mar egy temaban volt egy kutatas, nehogy megismeteljuk, mert az ismetles az kit erdekel, unalmas. Ja hogy csak akkor elfogadott egy kutatas eredmenye, hogy ha masok is sikeresen reprodukalni tudjak? Az senkit sem erdekel...

    Es aztan csodalkoznak hogy az emberek mar a valodi tudosokban is ketelkednek, akik nem a fenti kontarok modszeret kovetik, hanem a valodi tudomanyt...
  • Sequoyah #8
    Az elso fele arrol szol, hogy ha az osszes filmet leatlagolom amibe "elszegenyedes" van, illetve az osszes filmet leatlagolom amibe "godor" van, akkor a godros sztorik magasabb bevetelt mutatnak, mint az elszegenyedos sztorik, annyira, hogy meg a Titanic se mentette meg oket, nem huzta el az atlagot annyira.

    A masik fele pedig arrol szol, hogy ha a filmeket ugy csoportositom hogy "elszegenyedos" ES nagy koltsegvetesu, akkor viszont kiemelem az elobbi csoportbol a legjobbakat, es nyilvan ezek sokkal jobb atlagot mutatnak, mintha az osszeset egyutt vizsgaljuk.


    Lenyegeben a cikk jo pelda arra, hogy bar a statisztika az egy egzakt tudomany, de amikor megragjak a brit tudosok, es aztan az ujsagirok is, akkor csak megfogalmazas kerdese, hogy milyen baromsagokat es hulye kovetkezteteseket lehet kihozni az eredmenyekbol.

    Egyebkent pedig szolj amikor indulsz tokonrugni, mert megyek veled sorbaallni:D
  • grobs #7
    Megint egy hasznos kutatás majdnem 70 évvel az Ezerarcú hős megjelenése után.