MTI

A Minden, mindenhol, mindenkor nyerte a legjobb film díját

A Minden, mindenhol, mindenkor című alkotásnak ítélte oda az amerikai filmakadémia a legjobb film Oscar-díját. A vasárnap este a Los Angeles-i Dolby Színházban megrendezett díjátadó ceremónián Daniel Kwan és Daniel Scheinert filmje hét Oscar-díjat nyert el.

A gála a Dolby Színház színpadára ejtőernyővel érkező Jimmy Kimmel műsorvezető bevezetőjével kezdődött, aki később is többször hivatkozott Tom Cruise Top Gun: Maverick című népszerű filmjére. A díjátadók között volt mások mellett Hugh Grant, Andie MacDowell, Nicole Kidman, Janelle Monáe és Florence Pugh is. Lenny Kravitz és John Travolta az elmúlt évben elhunyt filmes nagyságokra emlékezett.

A Minden, mindenhol, mindenkor producerének, Jonathan Wangnak Harrison Ford nyújtotta át az Oscar-díjat. A párhuzamos dimenziókban játszódó sci-fi az idei filmes díjszezon nagy favoritja volt, a filmakadémia 11 Oscarra jelölte. A két Danielként emlegetett, egy évtizede együtt dolgozó alkotópáros a legjobb eredeti forgatókönyv és a legjobb rendezés díját is elvitte. Az Oscar-díjak történetében ők lettek a harmadik rendeződuó a Coen fivérek és az 1961-es West Side Story rendezőpárosa, Robert Wise és Jerome Robbins után, akik együtt nyerték el a rendezői trófeát. A film, amely megkapta a legjobb vágásért járó díjat is, a négy színészi kategória Oscarjai közül is begyűjtött hármat: Michelle Yeoh a legjobb színésznő, Ke Huy Quan a legjobb férfi mellékszereplő, Jamie Lee Curtis pedig a legjobb női mellékszereplő lett.

A malajziai Yeoh az első ázsiai, aki a legjobb színésznő kategóriában díjazott lett. Mint számosan a gála színpadára lépők közül, ő is arra biztatott mindenkit a saját példájával, hogy ne adja föl álmait. A 60 éves színésznő a közönség ovációja közepette hozzátette: "hölgyeim, ne hagyják, hogy bárki is azt mondja, már túl vannak a fénykorukon". A Vietnamból származó, gyermekszínészként indult, aztán a filmiparból húsz évre eltűnt, 51 éves Quan az Oscar-szobrot megcsókolva felidézte, hogy története egy hajón kezdődött, megérkezése után egy évig élt menekülttáborban, és végül eljutott Hollywood legnagyobb színpadára. "Ez az amerikai álom" - lelkendezett.


A legjobb színész Oscar-szobrát A bálnában nyújtott alakításáért a meghatott Brendan Fraser vette át. "Harminc éve kezdtem a pályámat, de a dolgok nem mentek könnyen" - mesélte, megköszönve az elismerést. Hozzátette: úgy gondolja, hogy filmje a szívekben és a gondolkodásban is változást hozhat, ami jó érzéssel tölti el. A kilenc Oscarra jelölt Nyugaton a helyzet változatlan című, Erich Maria Remarque regénye nyomán forgatott háborúellenes német dráma négy szobrot kapott a gálán. Az Edward Berger rendezésében forgatott Netflix-alkotás elnyerte a legjobb nemzetközi film Oscarját, operatőre, James Friend és zeneszerzője, Volker Bertelmann is díjazott lett, valamint a produkciós tervezésért járó elismerést is a film alkotói vehették át. A legjobb adaptált forgatókönyv díját Sarah Polley, a Women Talking forgatókönyvíró-rendezője kapta.

A gála műsorában mind az öt Oscar-jelölt filmdal szerepelt. A szervezők korábbi bejelentése ellenére végül Lady Gagától is hallhatta a közönség a Top Gun: Maverick Hold My Hand című számát. Az Oscart azonban az RRR című film Naatu, Naatu című dala kapta. A legjobb animációs film Oscarját a mexikói filmrendező, Guillermo del Toro Pinokkiója nyerte el. A bebörtönzött orosz ellenzéki politikusról, Alekszej Navalnijról szóló Navalny kapta a legjobb dokumentumfilm Oscarját. Daniel Roher, a film rendezője Navalnijnak és a világ összes politikai foglyának ajánlotta a díjat. A színpadra lépő alkotók között Julija Navalnaja férjének üzenve azt mondta: arról álmodik, hogy egy nap kiszabadul, és hazájuk, Oroszország is szabad lesz.

A legjobb kisjátékfilm Oscarját az An Irish Goodbye kapta. A film főszereplője, James Martin születésnapja alkalmából a Dolby Színház közönsége elénekelte a Happy Birthdayt. A legjobb rövid dokumentumfilmnek járó Oscar-szobrot a The Elephant Whisperers, a rövid animáció Oscarját pedig a The Boy, the Mole, the Fox and the Horse kapta. Az Avatar: A víz útja a legjobb látványeffektusokért járó Oscar-díjat vitte el. A legjobb hangért a Top Gun: Maverick című akciófilmnek ítélték a díjat. A legjobb haj és smink díját A bálna című film szerezte meg. A legjobb jelmezért járó Oscart pedig a Fekete Párduc 2. jelmezeit tervező Ruth E. Carter kapta, aki 2019-ben a Fekete Párduc című szuperhősfilmért egyszer már elnyerte az Oscart. Akkor az első afroamerikai volt, aki átvehette a trófeát ebben a kategóriában, mostani díjával pedig ismét történelmet írt: ő lett az első fekete nő, aki két Oscart nyert.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • asgh #5
    1969-ben többek között a következő filmek mentek az amerikai mozikban:

    - Kubrik: 2001 Űrodüszeia
    - Polansky: Rosmary's Baby
    - Sergio Leone: Volt egyszer egy vadnyugat
    - Ingmar Bergman: Szégyen
    - Zefirelli: Rómeó és Júlia

    Ezekből az idők folyamán egytől egyig mind kultfilmek lettek.
    És a legjobb film Oscart kapta: az Olivér című musical, a Volt egyszer egy vadnyugatot pedig egyetlen kategóriában sem jelölték.
    Ez kb. mindent elmond az Oscarról.
  • zetortraktor #4
    " Az is elég idiótaság, hogy egy film lehet jelölt a legjobb film kategóriában és a legjobb nem angol nyelvűben is. "

    Ööö, hülye-e vagy? Az mekkora idiótaság lenne, ha egy jó filmet azzal büntetnének, hogy nem kaphat Oscart, mert annyira jó lett, hogy még a legjobb filmek közé is bekerülhet. (És inkább odaadják a legjobb külföldi díját a második legjobbnak, vagy kizárják a külföldieket abból, hogy legjobb film díjat nyerhessenek. Így is mondhatni ki vannak zárva, hiszen szinte csak amerikait jelölnek, de lám, mégis van valaki, akinek fáj, hogy valami nem amerikai is kaphat esélyt a sikerre.)
  • Kelta #3
    Zseniális film ez, megérdemelte..
  • militavia #2
    A TG:Mv minden idők egyik legkreténebb filmje sajnos.