Szekeres Viktor

Oscar 2013: Itt vannak 2013 legjobb filmjei és színészei

A Gravitáció tarolt, magasan a legtöbb Oscart vitte haza, más kérdés, hogy a legjobb filmnek járó szobrot bukta.

Az Argo-akció nyert. Véleményed?
  • Tényleg jó film volt.
  • Nem volt nagy eresztés.
  • Kifejezetten nem tetszett.
  • Még nem láttam.
Az Argo-akció tavalyi, valamilyen szinten meglepetésnek számító győzelme után a 2014-es Oscar-gálán mondhatni nem történt nagy meglepetés, szinte minden (nem vicc: szinten minden) kategóriában az győzedelmeskedett, akire számítani lehetett. Ezen persze nem lehet csodálkozni, hiszen a Oscarig jó pár nagyobb díjátadót rendeztek már, több kritikusi és szakmai szervezet is átadta saját díjait, így szinte minden díjazott kapott már bőven díjat tavaly és idén, van aki több tucatot is. (Éppen ezért leledzik teljes félreértésben az, aki az Oscar értéktelenségéről beszél, hiszen bármelyik film vagy filmes is nyerjen, jó eséllyel előtte már sok másik díjat is nyert. Hiba azt hinni, hogy az Oscar bármilyen szempontból is egyedi hanggal rendelkezne, jóformán a legnagyobb díjátadók összegzéseinek mondható.)


Ha valaki nem jártas annyira a filmek világában, vagy nem olvassa a filmes híreket, díjátadós spekulációkat, akkor elég volt a gála előtt ellátogatnia egy online fogadóirodába, mely kínálatát és oddsait megvizsgálva, azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy kik voltak az este esélyesei. Mindenki biztosra vette például, hogy a a Jégvarázsé lesz a legjobb betétdal, s hogy Gravitáció el fogja vinni a technikai díjak zömét. A színészek között pedig Cate Blanchett és Jared Leto Oscarja volt nyílt titok - a többi színész kategóriában ketten voltak versenyben a szoborért, akárcsak a legjobb film díjáért, bár ezen esetekben is inkább a pár tizeddel esélyesebb győzött. Minden egyéb sikerre fogadva a fogadó irodákban komolyan meg lehetett volna gazdagodni. (Egyedül a rövidfilmes kategóriák között fordult elő némileg meglepő választás.)

A legtöbb díjat magasan a Gravitáció vitte el, szám szerint hetet. Ez még akkor is figyelemre méltó, ha ezek egy része erősen technikai, s az az igazság, hogy valahol az operatőr, illetve a rendező is ezen technikai teljesítmény, illetve a film előkészítése miatt kapta az elismerést. Alapjában véve elég furcsa összehasonlítani mondjuk a díjról 1995 óta 11-edjére is lemaradó Roger Deakins teljesítményét (Fogságban), illetve a győztes Emmanuel Lubezkiét, aki hatodik jelölését váltotta szoborra, hiszen utóbbi egy szinte 100%-ban számítógép által generált környezetben dolgozott. (Még Deakinsnél is nagyobb "vesztes" Thomas Newman, akit idén tizenkettedjére jelöltek zeneszerzői Oscarra.)


Ha a Gravitáció egyes rétegdíjakat vitt el, akkor említsük meg, hogy a Jégvarázs, A nagy Gatsby, valamint a Mielőtt meghaltam is kapott két-két elismerést - talán utóbbié ér legtöbbet, hiszen a két színészi kategória szobait gyűjtötte be. Az egy díjasok közül még a 12 év rabszolgaság emelkedett ki, mely a forgatókönyvnek és a női mellékszereplőnek járó elismerés mellé bezsákolta a legjobb filmnek járót is. Már ebből is kiderül, hogy az est nagy vesztesének a valóban igen közepes Amerikai botrányt lehet nevezni, hiszen 10 jelölésből egyetlen győzelemre sem futotta, de például a Nebraska készítői is hiába várták, hogy 6 kategóriájuk egyikében a színpadra szólítsák őket. (Ugyancsak nem kapott egy díjat sem A Wall Street farkasa, a Philomena - Határtalan szeretet, valamint a Phillips kapitány.)

Aki éjszakázott és nézte a neten, esetleg az HBO-n vagy a Pro7-en az élő közvetítést, az láthatta, hogy maga a tévéműsor milyen volt. Személyes véleményünk és persze a nézői visszajelzések alapján azt lehet elmondani, hogy Ellen DeGeneres fáradt poénokkal operált, és még ismételgette is őket, a rendezés rettenetesen lomha volt, a műsor pedig akadozó. A Twitter pedig minden bizonnyal örült a rengeteg ingyen reklámnak.

A 2013-as Oscar-díjas filmek kategóriánként - a jelöltek listáját itt lehet elérni:

Legjobb film: 12 év rabszolgaság
Legjobb rendező: Alfonso Cuarón (Gravitáció)
Legjobb férfi főszereplő: Matthew MConaughey (Mielőtt meghaltam) - Chiwetel Ejiofor (12 év rabszolgaság)
Legjobb női főszereplő: Cate Blanchett (Blue Jasmine)
Legjobb férfi mellékszereplő: Jared Leto (Mielőtt meghaltam)
Legjobb női mellékszereplő: Lupita Nyong'o (12 év rabszolgaság)
Legjobb eredeti forgatókönyv: A nő
Legjobb adaptált forgatókönyv: 12 év rabszolgaság
Legjobb idegen nyelvű film: A nagy szépség
Legjobb operatőr: Gravitáció
Legjobb vágás: Gravitáció
Legjobb látványtervezés: A nagy Gatsby
Legjobb jelmeztervezés: A nagy Gatsby
Legjobb maszk: Mielőtt meghaltam
Legjobb eredeti filmzene: Gravitáció
Legjobb betétdal: Jégvarázs
Legjobb hangkeverés: Gravitáció
Legjobb hangvágás: Gravitáció
Legjobb vizuális effektusok: Gravitáció
Legjobb animációs film: Jégvarázs
Legjobb dokumentumfilm: 20 Feet from Stardom
Legjobb rövidfilm: Helium
Legjobb animációs rövidfilm: Mr. Hublot
Legjobb rövid dokumentumfilm: The Lady in Number 6

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #14
    Puzsérral egyetértek. Társadalmunk az összeomlás szélén áll és ez leginkább a kultúránkban figyelhető meg. De ő is csak egy celeb ill opportuninsta, aki a leglényegesebb dologról nem beszél, mert tabu. persze logikus, ha beszélne róla, már nem lenne abban a helyzetben...
  • ostoros #13
    https://www.youtube.com/watch?v=4EfV9QOEguk
    Szerintem a lényeget elmondja, bár vigyázhatna a szájára.
  • Tetsuo #12
    A lényeg, hogy a feka film azért nyert, mert "szegény négerek!" Ha rasszista szemléletű a film, ha nem, a mai embernek ez juthat eszébe a durván liberális, antifa, álszent demokrata világ egyik fellegvárában, Hollywoodban hozott döntés esetén.
    Hogy az állításnak lehet alapja vagy nem, ill. a "talán egy kicsit" még belefér vagy nem... az más kérdés.
  • zetortraktor #11
    Igen, a korrajz az jobb szó, de a rabszolgaságot ettől még nem lehet ilyen simán összemosni a rasszizmussal - van ok és okozat, vagy másféle kapcsolat a kettő között, de az ideológia alapok teljesen másban gyökereznek. Egyébként, ha már felmerült, maga a téma szerintem nagyon érdekes és iszonyatosan jó irodalma van, bár zömében angolul.

    A lényeg, hogy filmet (csakis) rasszista konnotációban hiba lenne emlegetni, akkor éppen a lényegét nem vesszük észre. Ezért is meresztettem a szememet, hogy létezik, hogy valakinek bármiképp a rasszizmus jött le a filmből? Remélem, nem. Vagy akkor Hollywood mégsem olyan közérthető.
  • Etinger #10
    zetortraktor

    Illene nem benézni bizony, akkor mégis miért teszed? :)
  • Hoz_Hun #9
    Ez inkább korrajzi film mint sem történelmi. Ezzel az erővel a Schindler Listája sem a zsidókról szólt, hanem a második világháborúról. Amúgy meg a film lényege a fekete bőrű és fehér bőrű népesség alá fölé rendeltségéről szólt. Ha ez nem rasszista szemléletű film, akkor nem tudom mi az.
  • WoodrowWilson #8
    Azért nem szólt akkorát, mert a népnek átlagban nem tetszett annyira. A Gravitáció jobban áll IMDb-n, Rottenen, Metacriticen is.
  • RAZOR27 #7
    hát nemtudom, szerintem elég gyenge volt a gravi... ottvolt az Élve Eltemetve (vagy mi volt a magyar címe passz, amikor a fószer föld alatt volt az egész filmben) szerintem simán lehet azzal egy kategóriába tenni annak ellenére hogy látványban szöges ellentétük egymásnak. Na mind1 arra akartam kitérni hogy az a film szerintem(!) sokkaltasokkalta jobb volt mint a gravitáció és érdekes módon az nem szólt akkorát.
  • Bogyee #6
    Egy remek leírás a "show"-ról.

    http://www.hollywoodreporter.com/review/oscars-tv-review-ellen-flops-685409
  • IMYke2.0.0.0 #5
    Még mindig nincsenek elkülönítve a filmcímek :(
    ["Gravitáció", "12 év fogságban" stb...]