Szekeres Viktor
Oscar 2015: Itt vannak 2014 legjobb filmjei és színészei
Évek óta most először volt nagy talány, hogy melyik film fogja nyerni a legjobb filmnek járó Oscart: a Birdman vagy a Sráckor?
Birdman vagy Sráckor?
Tavaly szinte minden kategóriában a papírforma győzedelmeskedett, idén azonban, bár voltak egyértelmű kategóriák (a mellékszereplőknél Patricia Arquette és JK Simmons, a doksi Citizenfour vagy Julianne Moore a női főszereplők között), a fő kategóriáknál viszont sokkal nagyobb volt a kérdőjel, mint tavaly a Gravitáció és a 12 év rabszolgaság közti versenyfutás esetében. Sok érv szólt ugyanis a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) mellett, mint ahogy a Sráckor esetleges győzelmét is jó pár dologgal lehetett volna igazolni - utólag. Sőt, még egy nevető harmadik jelenléte sem lett volna meglepetés, (ld. Amerikai mesterlövész), hiszen ha nagyon megoszlottak volna a két legjobb között a szavazatok, akkor a voksolási rendszer miatt akár egy sötét ló is elvihette volna a szobrot. Az amerikai filmes akadémia döntés végülis a Birdmanre esett.
A döntés kapcsán természetesen újfent csak azt tudjuk mondani, hogy a film nem az Oscar találmánya, az sokadik díját nyeri a díjszezonban, épp úgy, mint a színészek között diadalmaskodó Redmayne-Moore-Simmons-Arquette kvartett. Olykor ugyan fel lehet róni ezt-azt az Oscarnak, azonban vicces módon a díjat ért kritikák is változnak minden évben. Van, amikor azt vetik a jelölők szemére, hogy betegségekkel, mássággal, faji kérdésekkel vagy akár történelmi tablókkal könnyű sikert elérni, idén azonban láthattuk, hogy sem az amerikai háborús hősről szóló Rendíthetetlen, sem a faji kérdésekkel komolyan foglalkozó, Martin Luther Kinget középpontjába állító Selma nem került a tűz közelébe.
Egy ideig úgy tűnt, hogy a The Grand Budapest Hotel fogja behúzni a legtöbb Oscart, de végül a Birdman huszáros hajrával 4-4-re hozta ki a csörtét. A két film közül persze utóbbi számít az este nagy nyertesének, hiszen több fő kategóriát is megnyert, míg Wes Anderson filmje "csak" látványára és hangulatára kapott elismeréseket, annak ellenére, hogy legalább ugyanolyan jól sikerült összességében, mint a Broadwayes sztori.
A legtöbb fődíjra jelölt film egyébként megkapta a maga díját - az Amerikai mesterlövész a hangjára, a Selma a dalára, a Kódjátszma a szkriptjére, a Whiplash a hangvágására, a képvágására és egy színészére, míg A mindenség elmélete ugyancsak egy színészére. Érdekesség, hogy a legjobb színésznő "filmes férje" tavaly és idén is Alec Baldwin volt, s ugyancsak nem megszokott, hogy a két olyan színésznő nyerjen, aki 45 évnél idősebb - legutóbb 1994-ben volt ilyesmire példa. Mondanunk sem kell, hogy Roger Deakins (Rendíthetetlen) 12. jelölését sem tudta szoborra váltani az operatőrök között, Emmanuel Lubezki itt duplázni tudott (tavaly a Gravitációért nyert). S akárcsak 2014-ben, 2015-ben is egy mexikói rendező kapta meg a legjobb rendezésért járó elismerést. A zeneszerzők között a korábban hatszor is jelölt, idén két nominálást is begyűjtő Alexander Desplat most diadalmaskodott először.
A gáláról annyit lehet még elmondani, hogy nem volt rossz, de elég felejthető lett összességében. Ráadásul a rengeteg holtidő sem szolgált a javára - a sok dalolás erőltetése, pár értékes produkció ellenére sem volt jó ötlet. Neil Patrick Harris pedig pontosan azt hozta, amit el lehetett várni tőle.
A 2014-es Oscar-díjas filmek kategóriánként - a jelöltek listáját itt lehet elérni:
Legjobb film: Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
Legjobb rendező: Alejandro G. Iñárritu (Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje))
Legjobb férfi főszereplő: Eddie Redmayne (A mindenség elmélete)
Legjobb női főszereplő: Julianne Moore (Still Alice)
Legjobb férfi mellékszereplő: J.K. Simmon (Whiplash)
Legjobb női mellékszereplő: Patricia Arquette (Sráckor)
Legjobb eredeti forgatókönyv: Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
Legjobb adaptált forgatókönyv: Kódjátszma
Legjobb idegen nyelvű film: Ida
Legjobb operatőr: Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
Legjobb vágás: Whiplash
Legjobb látványtervezésThe Grand Budapest Hotel:
Legjobb jelmeztervezés: The Grand Budapest Hotel
Legjobb maszk: The Grand Budapest Hotel
Legjobb eredeti filmzene: The Grand Budapest Hotel
Legjobb betétdal: Selma
Legjobb hangkeverés: Whiplash
Legjobb hangvágás: Amerikai mesterlövész
Legjobb vizuális effektusok: A csillagok között
Legjobb animációs film: A hős6os
Legjobb dokumentumfilm: Citizenfour
Legjobb rövidfilm: The Phone Call
Legjobb animációs rövidfilm: Feast
Legjobb rövid dokumentumfilm: Crisis Hotline
A döntés kapcsán természetesen újfent csak azt tudjuk mondani, hogy a film nem az Oscar találmánya, az sokadik díját nyeri a díjszezonban, épp úgy, mint a színészek között diadalmaskodó Redmayne-Moore-Simmons-Arquette kvartett. Olykor ugyan fel lehet róni ezt-azt az Oscarnak, azonban vicces módon a díjat ért kritikák is változnak minden évben. Van, amikor azt vetik a jelölők szemére, hogy betegségekkel, mássággal, faji kérdésekkel vagy akár történelmi tablókkal könnyű sikert elérni, idén azonban láthattuk, hogy sem az amerikai háborús hősről szóló Rendíthetetlen, sem a faji kérdésekkel komolyan foglalkozó, Martin Luther Kinget középpontjába állító Selma nem került a tűz közelébe.
Egy ideig úgy tűnt, hogy a The Grand Budapest Hotel fogja behúzni a legtöbb Oscart, de végül a Birdman huszáros hajrával 4-4-re hozta ki a csörtét. A két film közül persze utóbbi számít az este nagy nyertesének, hiszen több fő kategóriát is megnyert, míg Wes Anderson filmje "csak" látványára és hangulatára kapott elismeréseket, annak ellenére, hogy legalább ugyanolyan jól sikerült összességében, mint a Broadwayes sztori.
A legtöbb fődíjra jelölt film egyébként megkapta a maga díját - az Amerikai mesterlövész a hangjára, a Selma a dalára, a Kódjátszma a szkriptjére, a Whiplash a hangvágására, a képvágására és egy színészére, míg A mindenség elmélete ugyancsak egy színészére. Érdekesség, hogy a legjobb színésznő "filmes férje" tavaly és idén is Alec Baldwin volt, s ugyancsak nem megszokott, hogy a két olyan színésznő nyerjen, aki 45 évnél idősebb - legutóbb 1994-ben volt ilyesmire példa. Mondanunk sem kell, hogy Roger Deakins (Rendíthetetlen) 12. jelölését sem tudta szoborra váltani az operatőrök között, Emmanuel Lubezki itt duplázni tudott (tavaly a Gravitációért nyert). S akárcsak 2014-ben, 2015-ben is egy mexikói rendező kapta meg a legjobb rendezésért járó elismerést. A zeneszerzők között a korábban hatszor is jelölt, idén két nominálást is begyűjtő Alexander Desplat most diadalmaskodott először.
A gáláról annyit lehet még elmondani, hogy nem volt rossz, de elég felejthető lett összességében. Ráadásul a rengeteg holtidő sem szolgált a javára - a sok dalolás erőltetése, pár értékes produkció ellenére sem volt jó ötlet. Neil Patrick Harris pedig pontosan azt hozta, amit el lehetett várni tőle.
A 2014-es Oscar-díjas filmek kategóriánként - a jelöltek listáját itt lehet elérni:
Legjobb film: Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
Legjobb rendező: Alejandro G. Iñárritu (Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje))
Legjobb férfi főszereplő: Eddie Redmayne (A mindenség elmélete)
Legjobb női főszereplő: Julianne Moore (Still Alice)
Legjobb férfi mellékszereplő: J.K. Simmon (Whiplash)
Legjobb női mellékszereplő: Patricia Arquette (Sráckor)
Legjobb eredeti forgatókönyv: Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
Legjobb adaptált forgatókönyv: Kódjátszma
Legjobb idegen nyelvű film: Ida
Legjobb operatőr: Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
Legjobb vágás: Whiplash
Legjobb látványtervezésThe Grand Budapest Hotel:
Legjobb jelmeztervezés: The Grand Budapest Hotel
Legjobb maszk: The Grand Budapest Hotel
Legjobb eredeti filmzene: The Grand Budapest Hotel
Legjobb betétdal: Selma
Legjobb hangkeverés: Whiplash
Legjobb hangvágás: Amerikai mesterlövész
Legjobb vizuális effektusok: A csillagok között
Legjobb animációs film: A hős6os
Legjobb dokumentumfilm: Citizenfour
Legjobb rövidfilm: The Phone Call
Legjobb animációs rövidfilm: Feast
Legjobb rövid dokumentumfilm: Crisis Hotline