Szekeres Viktor
Brutális február a magyar mozikban
Fantasy, scifi, LEGO-animáció - jó pár világpremier, Oscar-esélyes és egy régóta várt magyar film is bemutatásra kerül a hónapban.
Az ember azt hinné, hogy februárban nem kell annyit moziznia, hiszen mindössze 28 napból áll a hónap, ezért maximum négy mozis hét kezdődhet el a januári öttel szemben. Azonban mindez nem jelent semmit, mert míg az év első hónapjában 20 új film került bemutatásra a magyar mozikban, addig a második hónapban majdnem 30 premiert láthatunk. Ember legyen a talpán, aki csak a jó kritikákat kapó, valamint még külföldön is bemutatás előtt álló, de ígéretesnek ígérkező alkotásokat mind egy szálig meg tudja nézni. Ez még a sajtóvetítésre sajtóvetítésre járó újságírók számára sem egyszerű feladat, nem hogy a véges költségvetéssel rendelkező átlagnézőnek.
A szinte kezelhetetlen premiermennyiségért elsősorban a február hatodikán kezdő mozis hetet lehet okolni, hiszen ekkorra jelen állás szerint kilenc új filmet szuszakoltak be a forgalmazók, köztük nem egy közönségfilmet. Az Intercom bemutatja első idei nagyágyúját, az animációs A Lego-kalandot (The Lego Movie), a Fórum Hungary egy akcióklasszikus rebootjával, a Robotzsaruval (RoboCop) jelentkezik, a Cinetel pedig Mark Wahlberg nagy sikerű háborús filmjét, A túlélőt (Lone Survivor) hozza el. S ha mindez nem lenne elég, akkor még Jason Reitman Nyárutója (Labor Day) is a közönségfilmek közé sorolható, még akkor is, ha a Juno és az Egek ura rendezőjének új filmje ki lett emelve az Oscar-versenyből. Viszont nagyon konkrétan ott van az akadémia díjáért folytatott harcban az új Spike Jonze-film, a virtuális szerelmes A nő (Her), egy másik híres rendező, a dán Lars Von Trier rajongói pedig annak örülhetnek, hogy itthon nem került betiltásra a A nimfomániás - 2. rész (Nymphomaniac: Volume II). Ennyi premier mellett nem csoda, ha a maradék filmeket már csak a "futottak még"-kategóriába soroljuk, pedig Drake Doremus romantikus drámája, a Kísértés (Breathe In) is érdekes film. A dél-afrikai II. világháborús A háború angyalai (Angel of the Skies), valamint Kertvárosi bordély (Concussion) című kertvárosi dráma már közel sem tűnik kihagyhatatlannak.
A bemutatódömping után a csekély hat premier február 13-án már igazi lazításnak tűnhet. Azonban ezen a mozis héten lesz a Valentin-nap, így várhatóan egy film remek eredményeket fog szállítani. Erre elég jó esélye van a magyar Megdönteni Hajnal Tímeát című romantikus komédiának, hiszen az Amerikából érkező Végtelen szerelem (Endless Love) hiába szól fiatalok szerelméről, mindezt nem túl ismert színészekkel teszi. A lányok éppen ezért Justin Bieber legújabb koncertdokujával, a Believe-vel vigasztalódhatnak. A programban pár igazi érdekességet is találhatunk, például Az ártatlanság virágai (Grzeli nateli dgeebi) egy grúz dráma, mely 1992-ben játszódik, míg az Eltűnő hullámok (Aurora) egy litván thriller, melyben kómában lévő emberek tudatát térképezik fel. A hét utolsó bemutatója a Téli mese (Winter's Tale) című romantikus, komikus fantasy lesz - Mark Helprin alapul szolgáló, itthon is megjelent könyve annak idején nagyon jó volt.
Február huszadikától is hat új filmet láthatunk, köztük két, múltban játszódó amerikai közönségfilmet. Az egyik a George Clooney által rendezett Műkincsvadászok (The Monuments Men) lesz, mely a II. világháborúban játszódik, és afféle rablós-átverős film lesz, míg a másik a Resident Evil rendezőjétől érkezik és a Római Birodalomba kalauzol minket, a címe Pompeji (Pompeii). A tovább premierek között egy amerikai családi dráma, a kisgyerekes Maisie tudja (What Maisie Knew) található, egy olasz romantikus komédia, A plebejus herceg (Il principe abusivo), Ralph Fiennes Charles Dickensről szóló életrajzi filmje, A titokzatos szerető (The Invisible Woman), valamint Bűbáj és kéjelgés (Las brujas de Zugarramurdi) az Egy őrült szerelem balladája spanyol rendezőjének új, fekete humorral ellátott horrorja lesz.
A hónap utolsó mozis hete 27-én kezd és ugyancsak legalább fél tucat filmet fog elhozni, hacsak nem történik műsorváltozás. Amerika ezúttal egy fiataloknak fiatalokról szóló komédiával, a Csajkeverőkkel (That Awkward Moment) jelentkezik, de valószínűleg sokkal több embert fog érdekelni a veterán Liam Neeson legújabb akciózása, a Non-stop (Non-Stop). Az ínyenceknek kötelező premier lesz Sarah Polley saját családjáról szóló dokumentumfilmje, az Oscar-jelölésről nagy meglepetésre lemaradó Apáim története (Stories We Tell), valamint az Ananász expresszes David Gordon Green zseniálisan jól sikerült Prince Avalanche - Texas hercege (Prince Avalanche) című filmje, mely egyszerre vidám és szomorú krónikája két férfi barátságának. Az "európai blokkot" ezen a héten a belga Gyermekeink (A perdre la raison), valamint a spanyol Grand Piano képviseli. Előbbi egy Európai Filmdíjra is jelölt, erős családi dráma, míg utóbbi egy thriller, melynek John Cusack és Elijah Wood a főszereplője.
A forgalmazók természetesen, mint mindig, a műsorváltozás jogát fenntartják - ha most nem, talán márciusban fogjuk látni az adott, halasztásra került filmet. Főleg, hogy márciusra egyelőre nincs is túl sok premier előirányozva, bár érkezik pár favorit, mint például a 300 második része, két tiniknek szóló regényadaptáció, a Vámpírakadémia és A beavatott, Darren Aronosfky nagyszabású Noéja, valamint a Need For Speed-mozifilm. De a legérdekesebbnek mind közül a Grand Hotel Budapest ígérkezik. És nem a magyar utalással bíró cím miatt - ennek csakis a rendező, Wes Anderson az oka, aki eddig egész egyszerűen nem tudott hibázni.
Az ember azt hinné, hogy februárban nem kell annyit moziznia, hiszen mindössze 28 napból áll a hónap, ezért maximum négy mozis hét kezdődhet el a januári öttel szemben. Azonban mindez nem jelent semmit, mert míg az év első hónapjában 20 új film került bemutatásra a magyar mozikban, addig a második hónapban majdnem 30 premiert láthatunk. Ember legyen a talpán, aki csak a jó kritikákat kapó, valamint még külföldön is bemutatás előtt álló, de ígéretesnek ígérkező alkotásokat mind egy szálig meg tudja nézni. Ez még a sajtóvetítésre sajtóvetítésre járó újságírók számára sem egyszerű feladat, nem hogy a véges költségvetéssel rendelkező átlagnézőnek.
A szinte kezelhetetlen premiermennyiségért elsősorban a február hatodikán kezdő mozis hetet lehet okolni, hiszen ekkorra jelen állás szerint kilenc új filmet szuszakoltak be a forgalmazók, köztük nem egy közönségfilmet. Az Intercom bemutatja első idei nagyágyúját, az animációs A Lego-kalandot (The Lego Movie), a Fórum Hungary egy akcióklasszikus rebootjával, a Robotzsaruval (RoboCop) jelentkezik, a Cinetel pedig Mark Wahlberg nagy sikerű háborús filmjét, A túlélőt (Lone Survivor) hozza el. S ha mindez nem lenne elég, akkor még Jason Reitman Nyárutója (Labor Day) is a közönségfilmek közé sorolható, még akkor is, ha a Juno és az Egek ura rendezőjének új filmje ki lett emelve az Oscar-versenyből. Viszont nagyon konkrétan ott van az akadémia díjáért folytatott harcban az új Spike Jonze-film, a virtuális szerelmes A nő (Her), egy másik híres rendező, a dán Lars Von Trier rajongói pedig annak örülhetnek, hogy itthon nem került betiltásra a A nimfomániás - 2. rész (Nymphomaniac: Volume II). Ennyi premier mellett nem csoda, ha a maradék filmeket már csak a "futottak még"-kategóriába soroljuk, pedig Drake Doremus romantikus drámája, a Kísértés (Breathe In) is érdekes film. A dél-afrikai II. világháborús A háború angyalai (Angel of the Skies), valamint Kertvárosi bordély (Concussion) című kertvárosi dráma már közel sem tűnik kihagyhatatlannak.
A bemutatódömping után a csekély hat premier február 13-án már igazi lazításnak tűnhet. Azonban ezen a mozis héten lesz a Valentin-nap, így várhatóan egy film remek eredményeket fog szállítani. Erre elég jó esélye van a magyar Megdönteni Hajnal Tímeát című romantikus komédiának, hiszen az Amerikából érkező Végtelen szerelem (Endless Love) hiába szól fiatalok szerelméről, mindezt nem túl ismert színészekkel teszi. A lányok éppen ezért Justin Bieber legújabb koncertdokujával, a Believe-vel vigasztalódhatnak. A programban pár igazi érdekességet is találhatunk, például Az ártatlanság virágai (Grzeli nateli dgeebi) egy grúz dráma, mely 1992-ben játszódik, míg az Eltűnő hullámok (Aurora) egy litván thriller, melyben kómában lévő emberek tudatát térképezik fel. A hét utolsó bemutatója a Téli mese (Winter's Tale) című romantikus, komikus fantasy lesz - Mark Helprin alapul szolgáló, itthon is megjelent könyve annak idején nagyon jó volt.
Február huszadikától is hat új filmet láthatunk, köztük két, múltban játszódó amerikai közönségfilmet. Az egyik a George Clooney által rendezett Műkincsvadászok (The Monuments Men) lesz, mely a II. világháborúban játszódik, és afféle rablós-átverős film lesz, míg a másik a Resident Evil rendezőjétől érkezik és a Római Birodalomba kalauzol minket, a címe Pompeji (Pompeii). A tovább premierek között egy amerikai családi dráma, a kisgyerekes Maisie tudja (What Maisie Knew) található, egy olasz romantikus komédia, A plebejus herceg (Il principe abusivo), Ralph Fiennes Charles Dickensről szóló életrajzi filmje, A titokzatos szerető (The Invisible Woman), valamint Bűbáj és kéjelgés (Las brujas de Zugarramurdi) az Egy őrült szerelem balladája spanyol rendezőjének új, fekete humorral ellátott horrorja lesz.
A hónap utolsó mozis hete 27-én kezd és ugyancsak legalább fél tucat filmet fog elhozni, hacsak nem történik műsorváltozás. Amerika ezúttal egy fiataloknak fiatalokról szóló komédiával, a Csajkeverőkkel (That Awkward Moment) jelentkezik, de valószínűleg sokkal több embert fog érdekelni a veterán Liam Neeson legújabb akciózása, a Non-stop (Non-Stop). Az ínyenceknek kötelező premier lesz Sarah Polley saját családjáról szóló dokumentumfilmje, az Oscar-jelölésről nagy meglepetésre lemaradó Apáim története (Stories We Tell), valamint az Ananász expresszes David Gordon Green zseniálisan jól sikerült Prince Avalanche - Texas hercege (Prince Avalanche) című filmje, mely egyszerre vidám és szomorú krónikája két férfi barátságának. Az "európai blokkot" ezen a héten a belga Gyermekeink (A perdre la raison), valamint a spanyol Grand Piano képviseli. Előbbi egy Európai Filmdíjra is jelölt, erős családi dráma, míg utóbbi egy thriller, melynek John Cusack és Elijah Wood a főszereplője.
A forgalmazók természetesen, mint mindig, a műsorváltozás jogát fenntartják - ha most nem, talán márciusban fogjuk látni az adott, halasztásra került filmet. Főleg, hogy márciusra egyelőre nincs is túl sok premier előirányozva, bár érkezik pár favorit, mint például a 300 második része, két tiniknek szóló regényadaptáció, a Vámpírakadémia és A beavatott, Darren Aronosfky nagyszabású Noéja, valamint a Need For Speed-mozifilm. De a legérdekesebbnek mind közül a Grand Hotel Budapest ígérkezik. És nem a magyar utalással bíró cím miatt - ennek csakis a rendező, Wes Anderson az oka, aki eddig egész egyszerűen nem tudott hibázni.