SG.hu
Az európai autópályák mentén 60 km-enként kell lennie elektromos gyorstöltőnek
Az EU jogszabályt fogadott el arról, hogy 2025 végére az autópályákat elektromos gyorstöltőkkel kell ellátni. A töltőket 60 km-enként kell elhelyezni, és lehetővé kell tenni az előfizetés nélküli, kártyás vagy érintésmentes eszközzel történő fizetést.
Az EU Tanácsa új szabályokat fogadott el, amelyek célja, hogy az elektromos autó-tulajdonosok számára sokkal könnyebbé tegyék a "tankolást", és egyúttal hozzájáruljanak a károsanyagok kibocsátásának csökkentéséhez. Az új szabályozás háromféle módon kedvez az elektromos autók tulajdonosainak: az európai főútvonalak mentén bővíti a töltő infrastruktúrát, megkönnyíti a "kútnál" történő fizetést anélkül, hogy alkalmazás vagy előfizetés lenne szükséges, és biztosítja az árak és a rendelkezésre állás egyértelmű közlését a meglepetések elkerülése érdekében.
Az új rendelet 2025-től kezdve előírja, hogy az EU transzeurópai közlekedési hálózata (TEN-T), azaz a kontinens fő közlekedési folyosói mentén 60 kilométerenként legalább 150 kW teljesítményű gyorstöltő állomásokat kell telepíteni. Az európai autópályák mentén a gyorstöltő-hálózat már most is elég kiterjedt, de ez az új törvény szinte teljesen megszünteti a hatótávolsággal kapcsolatos aggodalmakat. A rendelet ráadásul előírja, hogy a nagyobb városokat és csomópontokat összekötő legfontosabb utak mentén lévő töltőállomásoknak 2025. december 31-ig legalább 400 kW összteljesítményre kell képeseknek lenniük. Ez magában foglalja, hogy legalább egy töltőpont legalább 150 kW egyedi teljesítményre képes legyen. A rendelet 2027. december 31-ig legalább 600 kW összteljesítményt és ugyanezt a legalább 150 kW-os egyedi töltőpont követelményt írja elő.
Egyes töltőállomásokat jelenleg 150 kW-os teljesítményűként forgalmaznak, de aztán korlátozzák a töltőpontonkénti teljesítményt, így a járműtulajdonosok nem mindig élvezhetik a várt gyorstöltést. Az új szabályozás azt jelenti, hogy ezeken az állomásokon legalább egy töltőpont képes lesz a gyorsabb, 150 kW-os teljesítményre - egyes jelenlegi elektromos autók akár 350 kW-ot is képesek kezelni, de a jövőbeli modellek kétségtelenül ezt is meghaladják majd. A kis forgalmú utak vagy az olyan helyek, amelyeknek csekély társadalmi-gazdasági értelme van, kivonhatók a követelmény alól.
A rendelet azt is előírja, hogy eseti díjfizetés kártyával vagy érintésmentes eszközökkel is történhessen, előfizetés nélkül. Ez lehetővé teszi, hogy egy elektromos autó bármelyik hálózat bármelyik töltőállomásához lehúzódhasson és feltölthető legyen anélkül, hogy előbb egy alkalmazást le kellene tölteni vagy előfizetést kellene kötni. Az üzemeltetőknek "elektronikus úton" egyértelműen fel kell tüntetniük a telepített töltőpontok árazását, beleértve a várakozási időt és a rendelkezésre állást. A rendelet az elektromos személygépkocsik és kisteherautók tulajdonosaira való kiterjesztés mellett a nehéz tehergépjárművek elektromos töltésére vonatkozó kiépítési célokat is tartalmaz, és foglalkozik a tengeri kikötőkkel és repülőterekkel, valamint a személygépkocsik és tehergépkocsik hidrogén-utántöltésével is.
Az új rendelet az úgynevezett "Fit for 55" kezdeményezéscsomag része, amelynek célja, hogy az EU elérje azt a célját, hogy 2030-ig 55 százalékkal csökkentse az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását (az 1990-es szinthez képest), és 2050-re elérje a klímasemlegességet. A közlekedés az EU üvegházhatású gázkibocsátásának 25 százalékáért felelős, amelynek 71 százaléka a közúti közlekedésből származik. A rendeletet a Tanács hivatalosan elfogadta, de még néhány formalitást teljesíteni kell, mielőtt az egész EU-ban jogszabállyá válna. "Az új jogszabály mérföldkő a "Fit for 55" politikánkban, amely több nyilvános töltési kapacitást biztosít az autópályák mentén Európa-szerte" - mondta Raquel Sánchez Jiménez, a spanyol közlekedési, mobilitási és városfejlesztési miniszter sajtóközleményében. "Bízunk abban, hogy a közeljövőben a polgárok ugyanolyan könnyen feltölthetik elektromos autóikat, mint ma a hagyományos benzinkutakon."
Az EU Tanácsa új szabályokat fogadott el, amelyek célja, hogy az elektromos autó-tulajdonosok számára sokkal könnyebbé tegyék a "tankolást", és egyúttal hozzájáruljanak a károsanyagok kibocsátásának csökkentéséhez. Az új szabályozás háromféle módon kedvez az elektromos autók tulajdonosainak: az európai főútvonalak mentén bővíti a töltő infrastruktúrát, megkönnyíti a "kútnál" történő fizetést anélkül, hogy alkalmazás vagy előfizetés lenne szükséges, és biztosítja az árak és a rendelkezésre állás egyértelmű közlését a meglepetések elkerülése érdekében.
Az új rendelet 2025-től kezdve előírja, hogy az EU transzeurópai közlekedési hálózata (TEN-T), azaz a kontinens fő közlekedési folyosói mentén 60 kilométerenként legalább 150 kW teljesítményű gyorstöltő állomásokat kell telepíteni. Az európai autópályák mentén a gyorstöltő-hálózat már most is elég kiterjedt, de ez az új törvény szinte teljesen megszünteti a hatótávolsággal kapcsolatos aggodalmakat. A rendelet ráadásul előírja, hogy a nagyobb városokat és csomópontokat összekötő legfontosabb utak mentén lévő töltőállomásoknak 2025. december 31-ig legalább 400 kW összteljesítményre kell képeseknek lenniük. Ez magában foglalja, hogy legalább egy töltőpont legalább 150 kW egyedi teljesítményre képes legyen. A rendelet 2027. december 31-ig legalább 600 kW összteljesítményt és ugyanezt a legalább 150 kW-os egyedi töltőpont követelményt írja elő.
Egyes töltőállomásokat jelenleg 150 kW-os teljesítményűként forgalmaznak, de aztán korlátozzák a töltőpontonkénti teljesítményt, így a járműtulajdonosok nem mindig élvezhetik a várt gyorstöltést. Az új szabályozás azt jelenti, hogy ezeken az állomásokon legalább egy töltőpont képes lesz a gyorsabb, 150 kW-os teljesítményre - egyes jelenlegi elektromos autók akár 350 kW-ot is képesek kezelni, de a jövőbeli modellek kétségtelenül ezt is meghaladják majd. A kis forgalmú utak vagy az olyan helyek, amelyeknek csekély társadalmi-gazdasági értelme van, kivonhatók a követelmény alól.
A rendelet azt is előírja, hogy eseti díjfizetés kártyával vagy érintésmentes eszközökkel is történhessen, előfizetés nélkül. Ez lehetővé teszi, hogy egy elektromos autó bármelyik hálózat bármelyik töltőállomásához lehúzódhasson és feltölthető legyen anélkül, hogy előbb egy alkalmazást le kellene tölteni vagy előfizetést kellene kötni. Az üzemeltetőknek "elektronikus úton" egyértelműen fel kell tüntetniük a telepített töltőpontok árazását, beleértve a várakozási időt és a rendelkezésre állást. A rendelet az elektromos személygépkocsik és kisteherautók tulajdonosaira való kiterjesztés mellett a nehéz tehergépjárművek elektromos töltésére vonatkozó kiépítési célokat is tartalmaz, és foglalkozik a tengeri kikötőkkel és repülőterekkel, valamint a személygépkocsik és tehergépkocsik hidrogén-utántöltésével is.
Az új rendelet az úgynevezett "Fit for 55" kezdeményezéscsomag része, amelynek célja, hogy az EU elérje azt a célját, hogy 2030-ig 55 százalékkal csökkentse az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását (az 1990-es szinthez képest), és 2050-re elérje a klímasemlegességet. A közlekedés az EU üvegházhatású gázkibocsátásának 25 százalékáért felelős, amelynek 71 százaléka a közúti közlekedésből származik. A rendeletet a Tanács hivatalosan elfogadta, de még néhány formalitást teljesíteni kell, mielőtt az egész EU-ban jogszabállyá válna. "Az új jogszabály mérföldkő a "Fit for 55" politikánkban, amely több nyilvános töltési kapacitást biztosít az autópályák mentén Európa-szerte" - mondta Raquel Sánchez Jiménez, a spanyol közlekedési, mobilitási és városfejlesztési miniszter sajtóközleményében. "Bízunk abban, hogy a közeljövőben a polgárok ugyanolyan könnyen feltölthetik elektromos autóikat, mint ma a hagyományos benzinkutakon."