SG.hu

Az európai autópályák mentén 60 km-enként kell lennie elektromos gyorstöltőnek

Az EU jogszabályt fogadott el arról, hogy 2025 végére az autópályákat elektromos gyorstöltőkkel kell ellátni. A töltőket 60 km-enként kell elhelyezni, és lehetővé kell tenni az előfizetés nélküli, kártyás vagy érintésmentes eszközzel történő fizetést.

Az EU Tanácsa új szabályokat fogadott el, amelyek célja, hogy az elektromos autó-tulajdonosok számára sokkal könnyebbé tegyék a "tankolást", és egyúttal hozzájáruljanak a károsanyagok kibocsátásának csökkentéséhez. Az új szabályozás háromféle módon kedvez az elektromos autók tulajdonosainak: az európai főútvonalak mentén bővíti a töltő infrastruktúrát, megkönnyíti a "kútnál" történő fizetést anélkül, hogy alkalmazás vagy előfizetés lenne szükséges, és biztosítja az árak és a rendelkezésre állás egyértelmű közlését a meglepetések elkerülése érdekében.

Az új rendelet 2025-től kezdve előírja, hogy az EU transzeurópai közlekedési hálózata (TEN-T), azaz a kontinens fő közlekedési folyosói mentén 60 kilométerenként legalább 150 kW teljesítményű gyorstöltő állomásokat kell telepíteni. Az európai autópályák mentén a gyorstöltő-hálózat már most is elég kiterjedt, de ez az új törvény szinte teljesen megszünteti a hatótávolsággal kapcsolatos aggodalmakat. A rendelet ráadásul előírja, hogy a nagyobb városokat és csomópontokat összekötő legfontosabb utak mentén lévő töltőállomásoknak 2025. december 31-ig legalább 400 kW összteljesítményre kell képeseknek lenniük. Ez magában foglalja, hogy legalább egy töltőpont legalább 150 kW egyedi teljesítményre képes legyen. A rendelet 2027. december 31-ig legalább 600 kW összteljesítményt és ugyanezt a legalább 150 kW-os egyedi töltőpont követelményt írja elő.


Egyes töltőállomásokat jelenleg 150 kW-os teljesítményűként forgalmaznak, de aztán korlátozzák a töltőpontonkénti teljesítményt, így a járműtulajdonosok nem mindig élvezhetik a várt gyorstöltést. Az új szabályozás azt jelenti, hogy ezeken az állomásokon legalább egy töltőpont képes lesz a gyorsabb, 150 kW-os teljesítményre - egyes jelenlegi elektromos autók akár 350 kW-ot is képesek kezelni, de a jövőbeli modellek kétségtelenül ezt is meghaladják majd. A kis forgalmú utak vagy az olyan helyek, amelyeknek csekély társadalmi-gazdasági értelme van, kivonhatók a követelmény alól.

A rendelet azt is előírja, hogy eseti díjfizetés kártyával vagy érintésmentes eszközökkel is történhessen, előfizetés nélkül. Ez lehetővé teszi, hogy egy elektromos autó bármelyik hálózat bármelyik töltőállomásához lehúzódhasson és feltölthető legyen anélkül, hogy előbb egy alkalmazást le kellene tölteni vagy előfizetést kellene kötni. Az üzemeltetőknek "elektronikus úton" egyértelműen fel kell tüntetniük a telepített töltőpontok árazását, beleértve a várakozási időt és a rendelkezésre állást. A rendelet az elektromos személygépkocsik és kisteherautók tulajdonosaira való kiterjesztés mellett a nehéz tehergépjárművek elektromos töltésére vonatkozó kiépítési célokat is tartalmaz, és foglalkozik a tengeri kikötőkkel és repülőterekkel, valamint a személygépkocsik és tehergépkocsik hidrogén-utántöltésével is.

Az új rendelet az úgynevezett "Fit for 55" kezdeményezéscsomag része, amelynek célja, hogy az EU elérje azt a célját, hogy 2030-ig 55 százalékkal csökkentse az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását (az 1990-es szinthez képest), és 2050-re elérje a klímasemlegességet. A közlekedés az EU üvegházhatású gázkibocsátásának 25 százalékáért felelős, amelynek 71 százaléka a közúti közlekedésből származik. A rendeletet a Tanács hivatalosan elfogadta, de még néhány formalitást teljesíteni kell, mielőtt az egész EU-ban jogszabállyá válna. "Az új jogszabály mérföldkő a "Fit for 55" politikánkban, amely több nyilvános töltési kapacitást biztosít az autópályák mentén Európa-szerte" - mondta Raquel Sánchez Jiménez, a spanyol közlekedési, mobilitási és városfejlesztési miniszter sajtóközleményében. "Bízunk abban, hogy a közeljövőben a polgárok ugyanolyan könnyen feltölthetik elektromos autóikat, mint ma a hagyományos benzinkutakon."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Gabbbbbbbbbbbb #53
    Márpedig nem arra halad a világ, hogy az ilyen sipítós népek sokáig megengedhessék maguknak az autózást, nemhogy parkolás miatt kelljen aggódni.
  • militavia #52
    Nem. Kettő. Mert az import 2-3%-ra tolásához is hiányzik. Kb. 12000 GWh volt az import tavaly. Ez 1,36 GW, ha egyenletesen szétosztanánk egész évben. Na, erre jön még a villany marhulás...
  • rebekakocsis #51
    Most olvastam egy cikkben, hogy a Pepsi telep , ahol tesztelik, használják a tesla semiket, (érted kávépé gyártelep) problémás volt a néhány töltő telepítése. Ahol éppen erre készültek.
    Kvp szerinted az ámokfutásodat ki fogja megfizetni? Magántőke, kereskedelmi alapon, kösz nem kérek 20-30 szoros áramárat. De már lehet helyet venni a toronyházaidba.
  • Macropus Rufus #50
    "2. Kihagyod a számításból, hogy eszméletlen mennyiségű tőke fog átáramlani az olajcégektől az energiacégekhez. "
    mondjuk a finanszírozással pont nem foglalkoztam csak az energia részével. De elképzelhető, hogy úgy lesz ahogy írod. De ezt már most el kellene kezdeni fejleszteni. Mert különben komoly gondok lesznek az energia ellátás terén. Egy erőmű építése nem 5 év. Egy atomerőmű építése meg végkép nem. A kábelek lecserélése is több évtizednyi meló lehet. Szóval most kellene már lépni, de erre valahogy nincsenek tervek. Csak brainstorming megy, hogy legyen x ezer új töltő állomás. Azt, hogy az honnét kapja a delejt meg lesz@rják, azzal nem foglalkozik senki láthatólag. Am. azt el tudom képzelni, hogy a szakik jelezték a politikusoknak, hogy nyomik ezt nem lehet csak így pikk-pakk megoldani, de a politikusok általában véve hülyék mindenhez és fel sem fogják egy ilyen volumenű átálláshoz mi minden kell. Őket csak a szavazatok érdeklik. Most a népet azzal lehet megvenni, hogy villanyautóhoz töltő kutakat kapnak. Az, hogy áram honnét lesz másodlagos.
  • Macropus Rufus #49
    teljesen igazad van. Amit én írtam az egy igen csak minimum volt. Ahol lakom ott van 4 benzinkút: 1 négy fejes és 3 6 fejes. Ha 22 oszlop 150kWh töltő lenne akkor csak ide 3.3MWh kellene... És ebben az esetben csak 22 autó tölti magát 150kWh-val, és ez nem is sok, ui. Pilisvörösvár-Solymár-Pilisszentiván térségben olyan 30000 autó van. (csak Solymáron közel 10000)
    Szóval legalább még egy paksi blokk kellene ahhoz, hogy a magyar rendszer bírja a terhelést. És akkor még a kábelezésről szó nem volt. Mert megawattokat nem lehet tyúkbélen átvinni. Szóval azokat is cserélni kell nagyon sok esetben.
  • kvp #48
    "Jelenleg ott tartunk, hogy 0 villanyautózással van 30% import. Paks 1 és módszerváltás ipar összedőlése után volt, hogy 10% alatt volt."

    Ezert kell Paks 2 es 3. Tehat legalabb 4 uj nagymeretu reaktor. Felolem lehet orosz, francia vagy akar kinai peeble bed reaktor is, csak mukodjon. Az utobbi akar a hagyomanyos hoeromuvek modernizacioja soran is telepitesre kerulhet a kazanok helyett.

    ""Rezsicsöki" miatt karbantartani sincs pénz a meglevő infrát, de majd itt épülni fog ugye?"

    Ha a lakossagi gazhalozatot ki lehetne vezetni, akkor annak a koltsegebol esetleg lehetne boviteni az elektromos gerinchalozatot. Itt is lehetoseg lenne magantoket bevonni, de ez igazabol politikai dontes kerdese.

    "Hát, ha erre költenek is, kinek fog telni villanykocsira és a drága áramra? Mert majd a jövedéki adót arra nem fogják rácsűrni? Lehet venni majd a 100 Ft / kW áron az áramot."

    Rendes villanyautora annak akinek van rendes, versenykepes jovedelme. Kinai kei carra nagyjabol mindenkinek akinek kell egy kocsi a munkabajarashoz. Az aram ara helyett a kulcs az uthasznalat alapu utdij rendszere. Tehat nem jovedeki adot vetnek ki az aramra, hanem kilometeralapu uthasznalati dijat minden kozutra. (autopalyakra es foutakra tobbet, utcakra, mellekutcakra kevesebbet, kertek aljan, folduton maradna ingyenes) Ez automatikusan tudna kezelni a sebesseglimiteket es a tobbi buntetest is, raadasul osszekotve egy online parkolohely foglalo rendszerrel csak az tudna behajtani az adott belvarosi teruletre, akinek van elore foglalt parkolohelye es egyben toltoje is az elore online megadott uticeljanal. Ehhez pont jo lenne az EU-s autokoveto, sebesseglimit betartato es baleseti segelykero rendszer. Az orszagon athalado kamionok eseten ez a nyomkoveto alapu automatikus online utdijfizetesi modszer mar bevalt.

    "Te valami alternatív univerzumban élsz."

    Ez lenne a realis, fenttarthato megoldas, aminek van jovokepe egy evtizednel hosszabb idore. Sok kis online nyomkovetos villany dodzsem az utakon az ingazoknak, par nagyobb villany SUV az autopalyakon a gazdagoknak. Minden autos mozgas elore le van jelentve a kozponti rendszerben, a dijak beszedve es csak annyit mozognak a kocsik, amennyire feltetlen szukseges. Meg tudjuk csinalni? Igen. Meg akarja csinalni a kormany? Meglatjuk...
  • militavia #47
    Ahaaaaaaaaaaaaam...

    Jelenleg ott tartunk, hogy 0 villanyautózással van 30% import. Paks 1 és módszerváltás ipar összedőlése után volt, hogy 10% alatt volt.
    "Rezsicsöki" miatt karbantartani sincs pénz a meglevő infrát, de majd itt épülni fog ugye?

    Hát, ha erre költenek is, kinek fog telni villanykocsira és a drága áramra? Mert majd a jövedéki adót arra nem fogják rácsűrni? Lehet venni majd a 100 Ft / kW áron az áramot.

    Te valami alternatív univerzumban élsz.
  • kvp #46
    "De képzelgés helyett esetleg nézd meg. 2015/16 óta van már ez az erőltet villanybuzulás, ha nem régebben. Nagyjából a vonalvastagságnyi autóhoz nem sikerült egyről a kettőre jutni."

    Mert nincs behajtasi korlatozas. Amint lesz, hogy pl. a kiskoruton belul senki, a nagykoruton belul csak elektromos, a hungarian belul pedig csak hibrid vagy tisztan elektromos, akkor nagyon sokan fognak hirtelen cserelni. Persze ezt csak akkor lehet meglepni, ha mar kesz vannak az uj eromuvek es az uj gerinchalozat. Tehat felulrol kellene kezdeni...

    "Persze, megy közé, csak ez esetben akkor minden helyet a max. autó hosszra kell méretezni vagy"

    Vagy tobb meret kell es majd a kozponti szoftver kiosztja a megfelelo parkolohelyeket, amikor az autos ker egyet a megadott rendszamu (es meretu) kocsi szamara. Ha nincs hely, akkor szol. A kisebb helyekbol pl. lehet tobb, igy motivalva a kisebb autok hasznalatat a belvarosi reszeken. Igy meg nyerni is lehet parkolohelyeket, mert 3 rendes meretu helyett lehet csinalni 4 kisautost.

    "akkor várom a reakciókat, amikor benyögöd, hogy -20-30% vagy még többnek annyi."

    Lasd fent, meg nohet is a parkolohelyek szama, ha motivaljuk az embereket, hogy ha a belvarosba akarnak bejarni, akkor kisautot vegyenek. Aki meg gazdag, tarthat otthon a garazsban egy munkabajaros kei car-t es egy rendes suv-ot a nyaralashoz meg a videki utakhoz. A kisebb autoknak raadasul kevesebb aram is kell.

    Mint irtam, az atallas jelentosen javithatja a varosi lakossag eletminoseget es novelheti az elovarosi lakossag kiadasait. Ez nem feltetlen baj, ez a fizessenek a gazdagok (=az elovarosban lako kozeposztaly) elv.
  • militavia #45
    Persze, megy közé, csak ez esetben akkor minden helyet a max. autó hosszra kell méretezni vagy

    1. Nem tud parkolni a sok SUV-os hülyegyerek...
    2. De ez is csökkenti a meglevő parkolóhelyek számát...

    Amikor itthon és a világon mindenki is autót akar (kivéve az értelmesebb felén, ahol már rájöttek, hogy nem feltétlen ez a járható út...)

    Bőven van képzelőerőm, csak amikor itthon mindenki sipít, ha egy helyet is elvesznek, mert az JÁR, akkor várom a reakciókat, amikor benyögöd, hogy -20-30% vagy még többnek annyi.


    De képzelgés helyett esetleg nézd meg. 2015/16 óta van már ez az erőltet villanybuzulás, ha nem régebben. Nagyjából a vonalvastagságnyi autóhoz nem sikerült egyről a kettőre jutni.
    Utoljára szerkesztette: militavia, 2023.08.10. 10:47:08
  • kvp #44
    "Ahol pl. és egy sáv marad mellette = nem tudod ezt megcsinálni. Nincs hely."

    Van, a ket parkolo kocsi kozze teszed, a ket parkolohely kozze, az uttestre. Csak korbe kell festeni, hogy latszodjon hol van a parkolohely es hol van a vege. A jardara semmit nem kell rakni ilyenkor. Nem lehet, hogy ennyire nincs kepzeloerod, hogy megertsd mit irok mar otodszor.