SG.hu

A Mercedes engedélyt kapott önvezető autók árusítására Kaliforniában

Elsőként kaptak erre engedélyt, ezzel mélyütést vittek be a németek a Teslának, hazai pályán verték azt meg.

A Mercedes-Benz újabb önvezető győzelmet aratott, ráadásul a Tesla egykori hazai pályáján, miután Kalifornia államban elsőként kapott engedélyt arra, hogy "automatizált vezetési rendszerrel ellátott járműveket adjon el vagy adjon bérbe a nagyközönségnek", igaz, nagyon szigorú korlátozásokkal. Az engedélyt a Mercedes-Benz DRIVE PILOT rendszere kapta, egy un. 3. szintű automatizált rendszer. Ez a Tesla 2. szintű Autopilotjával és más konkurens vezetéstámogató rendszerekkel ellentétben valóban úgy minősíthető, mint amelyik az idő nagy részében a vezetést végzi - bár egy sofőrnek továbbra is ott kell ülni a volán mögött.

"Egy SAE 3-as szintű rendszer bizonyos körülmények között aktívan, az emberi vezető irányítása nélkül végzi a vezetési feladatokat, de a vezetőnek a kormány mögött kell maradnia, hogy átvegye a vezetést, amikor erre felszólítják" - írta közleményében a kaliforniai gépjármű-felügyelet. A Mercedes-Benz szerint a DRIVE PILOT vezérli a sebességet és a távolságot, és a sávban tartja a járművet. Figyelembe veszi az útvonalprofilt, az útvonalon bekövetkező eseményeket és a közlekedési táblákat. A rendszer a váratlan forgalmi helyzetekre reagálni tud, és azokat magától kezeli, például sávon belüli kitérő manőverekkel vagy fékezési manőverekkel - állítja a német autóipari óriás. Ha a vezető nem veszi át az irányítást, amikor erre felszólítják, az autó bekapcsolja a vészvillogót és lassan megáll, majd a rendszer vészhívást indít, hogy figyelmeztesse az elsősegélynyújtókat a lehetséges problémára.

Ezektől a képességektől függetlenül a kaliforniai gépjármű-felügyelet komoly korlátozásokat szab a Mercedes rendszerére. Napközben csak bizonyos megadott utakon működhet, és csak legfeljebb 40 mérföld/órás sebességgel. A rendszer a Bay Area, a Central Valley, Los Angeles, Sacramento és San Diego kaliforniai autópályáin, valamint a Dél-Kalifornia és Nevada közötti 15-ös autópályán lesz használható, ahol januárban engedélyezték a robotpilóta használatát. A DMV engedélye "kizárja az üzemeltetést városi vagy megyei utakon, építési területeken, heves esőzés vagy erős köd idején, elárasztott utakon és olyan időjárási körülmények között, amelyekről megállapították, hogy befolyásolják a DRIVE PILOT teljesítményét" - közölte a hatóság.


A Tesla gyakran hallgat a "teljes önvezetés" rendszerének tényleges képességeiről - az Autopilot oldalán például egyáltalán nem szerepel említés SAE-szintekről -, de az év elején az Full Self Driving visszahívásához kapcsolódó tájékoztatóban a vállalat elismeri, hogy az FSD Beta egy SAE 2. szintű vezetőtámogató funkció. "Az FSD Beta esetében - mint minden SAE 2. szintű vezetőtámogató funkció esetében - a vezető a felelős a jármű üzemeltetéséért akkor is, amikor a funkciót bekapcsolják. Folyamatosan felügyelnie kell a járművet és probléma esetén be kell avatkoznia" - jegyzi meg a Tesla a visszahívási GYIK-ben.

A Tesla Autopilotja az iparág vezetője volt, de azóta a Consumer Reports szerint a középmezőnybe csúszott vissza. Még az Autopilot korlátozottnak vallott képességei is túlértékeltek lehetnek, mivel a rendszer egyik saját mérnöke elismerte, hogy az Autopilot FSD képességeit bemutató videó állítólag hamisítvány volt. A Tesla azóta megerősítette, hogy az Igazságügyi Minisztérium vizsgálatot indított ellene az FSD, az azt övező hype és a rendszerhez kapcsolódó számos haláleset miatt.

A DRIVE PILOT a 2024-es modellévi Mercedes-Benz S-osztály és EQS Limousine modellekhez opcióként lesz elérhető az amerikai piacon, az első autók 2023 végén kerülnek az ügyfelekhez. Nevada állam már 2023 januárjában megerősítette, hogy a rendszer megfelel az állami előírásoknak, és a Mercedes-Benz a jövőben további piacokra is ki szeretné terjeszteni az elérhetőségét.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #49
    1. Irrelelváns. Nem kívánok azzal afoglalkozni, hogy mi történik, a LVL4 szintből kilépés után. Csak mert ismétlem, a LVL4 alatti beavatkozás volt a témám. Fejezd be a szövegkörnyezetből kiragadással történő értelmetlen, elferdítő idézgetésed!

    2. Hazugaság, hogy hazugság. Már rögtön a felvetésed, rákérdezésed után a #17-ben tisztáztam, és utána többször is, ha esetleg félreértetted volna. Ennek ellenére te folyamatosan ragaszkodsz a félreértésedhez. A csökkent felfogóképességeddel én nem tudok mit kezdeni!

    LOL. Én tőlem vádaskodhatsz. Az hogy egy gyökér troll vagy ráadásul úgy, hogy magadat égeted, azzal hogy egyértelmű kijelentésemeimmet nem tudod/akarod felfogni, én azon csak jót szórakozom!

    Kérem arra való reagálásodat, hogy újfent felhívom a figyelmedet arra, hogy az un. "külső beavatkozás", amin az utróbbi hsz-ek rugózol, NEM szerepel a SAE LVL4 definiciójában!

    Kérem továbbá újfent állásfoglalásodat, hogy akkor a kijelentésem elfogafdható abban a formában, azok után hogy a fenntartásaidat is tisztáztam:
    "Ha egy LVL4 szintű autónál be kell avatkozni azon az út szakaszon, amelyen az LVL4 szintű önvezetésre jogosult, akkor az a jármű eleve nem rendelkezhet LVL4 minősítéssel!!!"
    Köszönöm!
  • defiant9 #48
    1. "vagyis a járműben gyak muszáj tartózkodnia egy emberi vezetőnek,""
    "Ha kilépett már nem LVL4 szinten működik."
    Nyilván ha kilépett vagy épp áll a parkolóban akkor más nem önvezető módban van. Ettől még LVL4 minősítésű.
    Egy LVL4 önvezető járműben nem szükséges emberi vezetőnek ülnie mégis kérhet külső beavatkozást. Nexus6 azon állítása ami a bent ülést szükséges felétellé teszi tudatlan/szűklátókörű.

    2. "soha nem próbáltam leszűkíteni útszakaszra"
    Nexus6 hazugság++
    Dehogynem pl:
    a LVL4 szintű jármű, adott útvonalon/területen képes önvezetésre, amely azt jelenti, hogy működése során NINCS közreműködő emberi VEZETŐ. Pont.
    Kiemelted hogy pont tehát nincs más felételed, ez egy egzakt definícó. Egyébként az is, csak totál hibás.
    Ha egy adott útszakaszra megkapja a LVL4 pecsétet, attól még az adott útszakaszon kérhet külső beavatkozást, ettől még a pecsétjét nem veszíti el.

    Nyilvánvaló hogy most tanultad meg az ODD fogalmát, és próbálsz kihátrálni a kezdeti geolokáció alapú elképzelésed mögül Tényleg azt hiszed hogy ez nem látszik? Szánalmas vagy még mindig.
  • NEXUS6 #47
    1. Soha nem mondtam ilyet, a téma szempontjából irreleváns. Ha kilépett már nem LVL4 szinten működik.

    2. Soha nem vitattam. A téma szempontjából irreleváns. Ha kilépett már nem LVL4 szinten működik.

    Először is: soha nem próbáltam leszűkíteni útszakaszra, geográfiai meghatározottságra a LVL4 működés jogosultsági körét. Ezt gyak a #17-től kezdve próbáltam neked elmagyarázni nem sok sikerrel. Sajnos a szövegértés, meg a kényszeres trollkodásod azért eléggé jelentős gátat szabtak.
    Másodszor: továbbra sem tiszta mit értesz külső beavatkozáson (vezetés, irányítás, felügyelet) és hogy ez a LVL4 működés résztét képezi-e. A SAE LVL4 definívíós táblázatban ilyen lehetőség NEM SZEREPELl!!! Szal megint csak ötletelsz.
    Csak púderezel, ötletesz tehát. A kérdésre viszont továbbra sem válaszoltál!!!! Igaz ez a kijelentésem szerinted!?
    "Ha egy LVL4 szintű autónál be kell avatkozni azon az út szakaszon, amelyen az LVL4 szintű önvezetésre jogosult, akkor az a jármű eleve nem rendelkezhet LVL4 minősítéssel!!!"
  • defiant9 #46
    1. Így ezen állításod is a téves Nexus6 álltások hosszú sorát bővíti. Elismered ezt, vagy fenntartod hogy az ODD kereteiből kilépve muszáj lenne emberi sofőrnek tartózkodnia egy LVL4 önvezető autóban a beavatkozáshoz?
    Nexus6 megfutamodott a válasz elől.

    2. Az hogy LVL4 egy olyan útszakaszon általában elmegy nem jelenti azt hogy mindig köteles elmenni (ha pl. csőtörés van vagy hó esik már nem) Elfogadod végre ezt a tényt (I/N), vagy továbbra is kapálódzol ellene?
    Nexus6 megfutamodott a válasz elől.

    "Ha egy LVL4 szintű autónál be kell avatkozni azon az út szakaszon, amelyen az LVL4 szintű önvezetésre jogosult, akkor az a jármű eleve nem rendelkezhet LVL4 minősítéssel!!!"
    Azért mert a konkrét útszakasz önmagában nem definiálja a teljes L4 ODD-t, bár annak kétség kívül fontos komponense. Bármely útszakaszon lehetnek olyan körülmények ami miatt külső beavatkozás lehet szükséges. A LVL4 minősítésnek nem feltétele hogy nem kérhet külső beavatkozást a jármű.
  • NEXUS6 #45
    Ácsi. Előbb vissza a feladónak, ne térj el a tárgytól. Tehát miért is téves akár konkrétan a Teslára, akár általánosan értelmezve:
    "Ha egy LVL4 szintű autónál be kell avatkozni azon az út szakaszon, amelyen az LVL4 szintű önvezetésre jogosult, akkor az a jármű eleve nem rendelkezhet LVL4 minősítéssel!!!"
  • defiant9 #44
    "Félreérthetően fogalmaztál. A külső beavatkozás alatt, tekintve, hogy erről volt eddig szó,"
    Lol, az hogy láthatóan fogalmad sem volt arról hogy a külső beavatkozás lehet operátor alapú, az nem az én hibám ezzel ismét csak a saját beszűkült látóköröd került a felszínre. Ahogy mondtam már egy autonómia szint felett ez a standard eljárás, erre kért és kapott engedélyt több cég is.
    "vagyis a járműben gyak muszáj tartózkodnia egy emberi vezetőnek,"
    Így ezen állításod is a téves Nexus6 álltások hosszú sorát bővíti. Elismered ezt, vagy fenntartod hogy az ODD kereteiből kilépve muszáj lenne emberi sofőrnek tartózkodnia egy LVL4 önvezető autóban a beavatkozáshoz?

    Erre is várom a válaszod:
    Az hogy LVL4 egy olyan útszakaszon általában elmegy nem jelenti azt hogy mindig köteles elmenni (ha pl. csőtörés van vagy hó esik már nem) Elfogadod végre ezt a tényt (I/N), vagy továbbra is kapálódzol ellene?

    Kezd kínos lenni a folyamatos mellébeszélésed. Persze egyben szánalmas/vicces aminz a földbe döngölve hosszasan kapálódzól, hogy elkerüld a nyilvánvaló beismerését.
  • NEXUS6 #43
    Félreérthetően fogalmaztál. A külső beavatkozás alatt, tekintve, hogy erről volt eddig szó, én a járműben tartózkodó emberi sofőr vezetésbe történő beavatkozását értettem.

    A pontosított értelmezés véleményem szerint az elsődleges téma szempontjából irreleváns - vagyis hogy egyáltalán LVL4 szintű önvezető-e a Tesla, ha szükséges, hogy be kell avatkozni? Nyilvánvalóan NEM az.
    Ráadásul a felvetés csak elpúderezi az alapszitut, tekintve, hogy az SEM önvezető, ha NEM egy számítógépes program vezet, hanem távirányítással egy emberi sofőr. Az, hogy ez egy olyan szükségmegoldás, amely a LVL4 alapvető tulajdonságaiból következik, nevezetesen, hogy alapesetben NINCS a fedélzeten jogilag és technikailag vezetésre alakalmas személy, az nem jelenti, hogy az LVL4 szintű önvezetés önvezető funkciójának tekinthető ez a távirányításos megoldás. És nem inkább csak valami LVL4-ből történő kilépés utáni szükség/vész üzemmódnak.

    Már a kérdésed is félrevezető, illetve irreleváns, tekintve, hogy NEM arról volt szó az alapkijelentésemben, hogy mit csinál a Tesla, a jármű, hanem hogy a fedélzeten tartozkodó vezetői jogosultságú személynek BE KELL avatkoznia, ami értelem szerűen kizárja, hogy a jármű ebben az esetben LVL4 önvezetőnek legyen tekinthető.

    Értem én, hogy előbb megpróbáltál beletrollkodni, hogy a LVL4 jogosultság nem csak földrajzilag meghatározott, majd aztán hogy de az a fontos, hogy mit csinál az önvezető autó. Csak épp az én kijelentésem egy emberi sofőr tevékenységére vonatkozott, akinek az LVL4 meghatározása értelmében gyak semmi keresnivalója beavatkozó személyként a fedélzeten!
    Szal most akkor már akár igazat is adhatnál, vagy csak kimondhatnád, hogy ez triviális! ;)
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2023.07.10. 09:10:17
  • defiant9 #42
    "de "sajnos" a megfogalmazás általánosan is igaz."
    Remek, akkor felesleges volt a vergődésed hogy a Tesla-ra próbáltad szűkíteni (ez nyilvánvaló hazudozás volt, az állításod teljesen általános volt, ehhez egy szemernyi kétség nem fér)

    "vagyis a járműben gyak muszáj tartózkodnia egy emberi vezetőnek, akkor az NEM LVL4 szintű a jármű,"
    Ismételten csak azt bizonyítod hogy a témakörben való jártasságod zéró közeli. Az is opció hogy egy operátor távolról segít. (ha nem lett volna meg így működnek most pl. a Waymo-k is)
    Az hogy LVL4 egy olyan útszakaszon általában elmegy nem jelenti azt hogy mindig köteles elmenni (ha pl. csőtörés van vagy hó esik már nem) Elfogadod végre ezt a tényt (I/N), vagy továbbra is kapálódzol ellene?
  • NEXUS6 #41
    Nyilván a Tesláról van elsősorban szó, de "sajnos" a megfogalmazás általánosan is igaz.
    Újra, gyengébbek kedvéért, vagyis csak NEKED, ha adott LVL4 használatára feljogosított útszakaszon bármilyen okból (lásd ODD) az emberi vezetőnek be KELL avatkoznia a jármű működésébe (mert hibázik a rendszer, vagy mert úgy áll le), vagyis a járműben gyak muszáj tartózkodnia egy emberi vezetőnek, akkor az NEM LVL4 szintű a jármű, akár teszla (gyak kvp kijelentésére reflektálva), akár általában bármi. Ismétlem ezredszer, itt a vezetpői beavatkozás tényén van a hangsúly, az hogy ez mi miatt (ODD) történik, az gyak irreleváns ehhez képest. Nem tudom mit nem értesz ezen.
    Apróság, hogy sehol a világon még nincs LVL4 szintre engedélyett (nem kísérleti) jármű.

    "De még ezzel egyetemben is buktál mert nem zárható ki hogy a Tesla LVL4 ODD -je is tartalmazna majd olyan elemet ami alapján kérhet egy adott útszakaszon külső beavatkozás, ettől az még L4 lenne."
    De, ponthogy kizárható, hogy az legyen az adott útszakaszon, ha be kell avatkozni. A fentiek rávilágítanak arra, hogy nyilvánvalóan NEM vagy tisztában a LVL4 jellemzőivel, emberi szereplő, működés korlátozottsága, stb. Ajánlom az általad belinkelt SAE táblázatt további elmélyedt tanulmányozását.

    Az amin rugózol/trollkodsz az ODD tekintetében nyilvánvalóan a fentiek tekintetében tehát továbbra is irreleváns. Pláne hogy amint azt a megfogalmazásod is elárulja a Tesla ODD-jét sem ismered részleteiben és így azt sem tudod megítélni, hogy az miben tér el egy általános ODD-től, ha létezik ilyen egyáltalán. Magam részéről ezt a kérdést lezárnám.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2023.07.07. 10:20:53
  • defiant9 #40
    Amennyiben nem, válaszolsz, úgy kiléptél a reacinális via kereteiből
    Egyébként a válaszod várhatóan az lesz hogy Tesla, ez nyilvánvalóan hazugság mivel a megfoglamazásod teljesen általános:

    "Ha egy LVL4 szintű autónál be kell avatkozni azon az út szakaszon, amelyen az LVL4 szintű önvezetésre jogosult, akkor az a jármű eleve nem rendelkezhet LVL4 minősítéssel!!!"

    De még ezzel egyetemben is buktál mert nem zárható ki hogy a Tesla LVL4 ODD -je is tartalmazna majd olyan elemet ami alapján kérhet egy adott útszakaszon külső beavatkozás, ettől az még L4 lenne. Sem a Tesla sem más nem definiált még olyan ODD-t ami kizárná a külső beavatkozás lehetőségét. A z ODD fogalmával úgy 'alle zusammen' nem vagy még most sem tisztában. Az ODD nem csak 'útszakaszra' vonatkozik (ami ugye tisztán geolokáció), hanem más elemei is lehetnek, ebből az útszakaszt önmagában használni (nyilván a tudatlanságodból fakadó) butaság. Fogd fel hogy a 'külső beavatkozás' nem összeegyeztethetlen az L4-el, csak akkor ha olyan elem kapcsán áll fenn ami nem volt ODD által kizárva.