Gyurkity Péter

Előfizetéssel gyorsulnak a Mercedes autói

Több százezer forintot kell évente kifizetni, hogy egyes járművek jobban gyorsuljanak.

A német gyártó legutóbb az európai e-autók piacáról készült friss összefoglalóban szerepelt, akkor elmondtuk, hogy melyik helyen állnak a kontinensen zajló versenyfutásban. Azóta több másik hírben is felbukkant a cég neve, legújabb húzásukkal pedig nem váltak sokak kedvencévé, hiszen előfizetéshez kötik bizonyos típusok jobb gyorsulását.

A vállalat hivatalos amerikai boltjában bukkant fel az Acceleration Increase névre keresztelt opció, amely egészen pontosan 1200 dolláros éves előfizetés fejében teszi elérhetővé a jobb gyorsulás lehetőségét, mégpedig a Mercedes-EQ EQE és EQS elektromos fejlesztések esetében. Tekintettel arra, hogy a csomag semmilyen hardveres módosítást nem tartalmaz, nagyon úgy tűnik, hogy a gyártó szándékosan korlátozta ezen autók teljesítményét, hogy ezt követően előfizetésért cserébe tegye lehetővé annak meghaladását, 20 és 24 százalék közötti arányban emelve meg a meglévő plafont. Ezzel a Dynamic-üzemmód alkalmazása esetén csaknem 1 teljes másodpercet faraghatunk le a 100 km/h-s sebességre való gyorsulás mutatóján.

A lépés szépen illeszkedik azon hasonló döntések sorába, amelyek az autópiac visszaesésének időszakában a bevételek fenntartását, illetve azok növelését célozzák meg. Ezzel tulajdonképpen a szoftvercégek példáját követik, amelyek szintén az előfizetések bevezetésével és azok kiterjesztésével igyekeztek megerősíteni pozícióikat, bár az még egyelőre erősen kérdéses, hogy az autósok mennyiben lesznek hajlandók éves előfizetésekkel megnövelni a megszokott kiadásokat. A gyártók számára nyilván nagyon előnyös a rendszeres és kiszámítható bevételi csatorna megalapozása, ez a gyakorlat minden bizonnyal a teljes piacon elterjed majd.

A Mercedes néhány országban korábban havi 18 dolláros előfizetéssel engedélyezte a meglévő ülésfűtés használatát, amivel negatív visszhangot váltottak ki, de azzal is megpróbálkoztak, hogy évi 80 dolláros díjjal biztosítsák a hozzáférést az Apple CarPlay és az Android Auto szolgáltatásaihoz, ami végül megbukott.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • t_robert #14
    A dolog amúgy némileg olyan, mint a CPU tunning. még az azonos darabok se teljesen egyformák. egyes darabok nagyobb órajel és feszültség emelést elvisenek könnyedén más darabok meg nem tolerálnak egy kicsi emelést se. Na az autó motorok se teljesen egyformák hiába készülnek sorozatban. Egy hajszálnyi eltérés azért van köztük. Persze azt feltétlezem, hogy ha maga a Mercédesz tuningolja a motorjait azt óvatosabban teszi, mint egy külső cég, akik vadabbul tolja meg a beállításokat. Egy gyári cég azért garanciát is visel a termékért. egy sufni chip tuning cég meg nem annyira....
  • t_robert #13
    Dolgoztam amúgy olyan cégnő úgy 15 éve, ahol foglalkoztak ilyesmikkel BMW esetében. Bejött a kocsi a szervizbe, ahol kiolvasták az kocsi motor beállításainak adatait egy hozzá kapcsolt elektronikán keresztül egy fájlba. majd ezt a fájlt átküldték németországba egy ottani chip tuning cégnek, ahol belenyúltak pár paraméterbe, hogy emeljék a motor teljesítményt. Majd az átszerkesztett fájlt visszaküldték nekünk. És a javított fájl motor adatokkal lett vissztölve a kocsiba a beállítás. Amitől vagy tönkre ment a motor vagy erősebb lett... :)
  • t_robert #12
    Amúgy megjegyzem, hogy ez meglehetősen régi üzlet.... CHIP tuningnak hívják. A gyári beállításnál a motort vezérlő rendszer bizonyos takarékos és lefojtott teljesítménnyre van beállítva. ezt a beállítást viszont felül lehet irni hatékonyabb beállításokkal. Akár 10-15% plusz teljesítményt ki lehet nyerni a motorból. Már vagy 15 éve vannak cégek, amik azzal foglakoznak, hogy átirnak paramétereket a gyári beállításban, majd ennek következtében mondjuk a 400 LE-s motorból lesz 440 LE. Aztán vagy elkúrjak a motort és besül vagy nő a motor teljesítménye(és a környezet szennyezés) Persze ilyenkor a garancia el. Ami persze húzos lehet egy 30-40 milliós BMW esetében. Amúgy pont ezzel játszanak olyan kocsik esetében, ahol több féle beállítás lehetséges a motor teljesítményre. Mondjuk ECO mód, normál, sport stb. illetve pont ezzel játszanak mondjuk a forma-1 autóknál is mikor igyekeznek a kocsik teljesítményét vezérelni a boxból a folyamatosan érkező telemetriai adatok alapján. (bár úgy dereng mintha mostanában már a paraméterek átírását nem engedélyezik a boxból csak a monitorozást a box fele) A különbség most annyi, hogy magában a gyártó cég teszi pénzért lehetővé, hogy meg lehessen emelni a motor teljesítményét. Persze ez csökkent motor élettartalmat és nagyobb légszennyezést okoz. De mindent a profitért.
    Utoljára szerkesztette: t_robert, 2022.11.29. 12:25:56
  • Gabbbbbbbbbbbb #11
    Nem az a gond, hogy konkrétan pont EZ közlekedésbiztonsági problémát okozna, hanem az, hogy a tört/teszteletlen szoftverben meg van erre a lehetőség.

    "itt nem a program lesz módosítva, hanem a blokkolás lesz leszedve. Ha beragad a dolog, az az eredeti szoftver esetében is beragad."

    Hatósági szerveknek ezt magyarázhatod..
    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2022.11.29. 06:37:20
  • Kelta #10
    Nem veszek mercit, és ennyi, 10 másik van amit inkább választanék, akár fele ennyi pénzből...túlhypolt vacak..
    Utoljára szerkesztette: Kelta, 2022.11.28. 22:32:09
  • Macropus Rufus #9
    "de a gyorsulas az pl. a meghajtasi alrendszer modositasat igenyli, tehat egy hibas szoftver pl. kepes a legkisebb gazadasra is maximalis gyorsulassal reagalni (na jo, a launch mod az pont egy feature a Teslakban) vagy a gazelvetel soran beragadhat a korabbi ertek es ekkor gyakorlatilag nem lehet megallni a kocsival. "
    itt nem a program lesz módosítva, hanem a blokkolás lesz leszedve. Ha beragad a dolog, az az eredeti szoftver esetében is beragad. Kb. mint amikor tört játékkal játszol. Az sem csinál semmi olyat amit az eredeti program nem csinálna.
    Utoljára szerkesztette: Macropus Rufus, 2022.11.28. 22:02:51
  • kvp #8
    "Eladni kínos lesz majd ezeket. A használpiac ilyen virtuális extrákat nem ismer (el)."

    Eladni a gyarto ceg engedelyevel lehet max. Ahogy a Tesla eseten is ha nem iratjak at a kocsit a kozpontban, akkor amint kiderul a tulajdonosvaltas letiltjak a kocsit a toltohalozatrol. Hat atiratjak, akkor pedig az uj tulajnak ujra ki kell fizetnie minden szoftveresen engedelyezheto extrat (pl. a nagyobb aksit), mert egyebkent az atiraskor letiltjak es csak az alap felszereltsegu jarmuvet kapja.

    "Na ilyen nem lesz. Ez biztos. Ez nem egy olyan dolog ami közlekedés biztonsági problémát okozna."

    Az ulesfutes az nem lenne gond, de a gyorsulas az pl. a meghajtasi alrendszer modositasat igenyli, tehat egy hibas szoftver pl. kepes a legkisebb gazadasra is maximalis gyorsulassal reagalni (na jo, a launch mod az pont egy feature a Teslakban) vagy a gazelvetel soran beragadhat a korabbi ertek es ekkor gyakorlatilag nem lehet megallni a kocsival. (ha nincs benne belteri betapbonto kapcsolo es alapbol sajnos nincs csak a burkolat alatt egy elvaghato vezetek a tuzoltoknak, szerintem ezt a kapcsolot erdemes lenne kotelezove tenni, meg akkor is ha csak egyszer aktivalhato, mint egy olvadobiztositek.)

    A hack-elt szoftverekkel alapvetoen az a gond, hogy nincs kulon rendszer a jarmuvek hvac, navigacio, dash es meghajtasi alrendszereihez, tehat ha az ember csak a belteri vilagitast vagy az ulesfutest akarja atallitani, akkor is ugyanazt a szoftvert kell modositania ami a motorokert, a fekekert es a kormanyzasert felel. Onnantol meg, hogy feltort szoftver kerul egy autora, akarmit meg lehet tenni vele, akar taviranyitasu dronna is at lehet alakitani. (na jo, ez is egy letezo Tesla feature, de jogi okokbol letiltottak) Ezert ha nem a gyarto es a helyi hatosagok altal jovahagyott szoftver verzio fut egy jarmuvon, akkor a jarmu pontencialisan kozveszelyesnek tekintheto. Legyen az egy kis mertekben modositott gyari firmware, egy terroristacsoport altal telepitett tomegbehajto rendszer vagy csak egy nagyon regen frissitett es a jogi valtozasokat le nem koveto eredeti firmware. A rendor nem tud az ut szelen nekiallni es megnezni, hogy a fenti harombol most akkor melyik is van a kocsin, ezert ha nem up to date, akkor azonnal ki kell vennie a forgalombol.

    A fentieknek meg egyelore nincs meg a torvenyi es technikai hattere, de ha elkezdenek terjedni a modern OTA frissitesre kepes okosautok (lasd pl. Tesla), akkor nagyon gyorsan meg kell oldani a problemat.
  • Ender Wiggin #7
    Eladni kínos lesz majd ezeket. A használpiac ilyen virtuális extrákat nem ismer (el).
  • Tetsuo #6
    Nem szép dolog, de ilyen a kapitalizmus, illetve a modern társadalmunk. (Lesz még sokkal rosszabb is.)
    Viszont érthető, hogy amúgy nem lényeges, de divatos dolgot fizettetnek extraként, vagyis a sportosság emelt, de abszolút szükségtelen fokáért.
  • Macropus Rufus #5
    Na ilyen nem lesz. Ez biztos. Ez nem egy olyan dolog ami közlekedés biztonsági problémát okozna. Mármint pl. az, hogy mókoltam ülésfűtést a kocsiba és/vagy 1s jobban gyorsul a kocsi. Ui. ez nem tunning, ez nem utólagos átépítés, hanem a gyár által szoftveres korlátozás feloldása. Még csak vizsgáztatni sem kell a kocsit ez miatt. Ezért nem fog a jogalkotó törvényt módosítani. Ebben biztos lehetsz.