Berta Sándor

10 centiméteres pontosságú navigációs rendszert készítettek

A fejlesztésben szerepet kap a földi atomóra és a mobilkommunikáció.

A műholdas GPS tíz méteres pontossággal működik, így nem alkalmas nagy pontosságú navigációra. A pontosság növelésére elsősorban városi környezetbe szánt, tíz centiméteres pontosságú, műholdakat nem igénylő navigációs rendszert fejlesztettek ki a Delfti Műszaki Egyetem, az amszterdami Vrije Universiteit és a Nationaal Metrologisch Instituut (VSL) munkatársai. Az új megoldás mindenekelőtt az autonóm vezetést könnyítheti meg és teheti biztonságosabbá.

A szakemberek célja egy olyan alternatív helymeghatározó rendszer megalkotása volt, amely a műholdak helyett a mobiltelefon-hálózatot használja, s a GPS-nél robusztusabb és pontosabb. "Rájöttünk, hogy néhány áttörő innovációval a távközlési hálózatot egy nagyon pontos, a GPS-től független alternatív helymeghatározó rendszerré lehet alakítani. Olyan rendszert fejlesztettünk ki, amely a meglévő mobil- és WLAN-hálózatokhoz hasonló csatlakoztathatóságot, valamint a GPS-hez hasonló pontos helymeghatározást és időelosztást kínál" - hangsúlyozta Jeroen Koelemeij, a Vrije Universiteit kutatója.

A rendszer megalkotásához a tudósok a mobilhálózatot egy nagyon pontos atomórához kapcsolták azért, hogy az előbbi tökéletesen időzített üzeneteket küldhessen a helymeghatározáshoz, ahogyan a GPS műholdak is teszik a fedélzetükön lévő atomórák segítségével. Ezek a kapcsolatok a meglévő üvegszálas hálózaton keresztül valósulnak meg. "A mobilhálózatot országosan elosztott atomórává alakítjuk át. Ez számos új alkalmazást tesz lehetővé, például a nagyon pontos pozicionálást. Az általunk most bemutatott hibrid optikai-huzal nélküli rendszerrel gyakorlatilag bárki hozzáférhet vezeték nélkül a VSL-ben előállított nemzeti időhöz. Alapvetően egy rendkívül pontos atomórát alkot, amely a másodperc milliárdod részének pontosságával működik" - magyarázta Erik Dierikx, a VSL munkatársa.

Az új rendszer a szokásosnál jóval nagyobb sávszélességű rádiójeleket használ. "Az épületek visszaverik a rádiójeleket, amelyek megzavarhatják a navigációs eszközöket. A rendszerünk nagy sávszélessége segít kiválogatni ezeket a zavaró jelvisszaverődéseket, és nagyobb pozicionálási pontosságot tesz lehetővé" - szögezte le végül Gerard Janssen, a Delfti Műszaki Egyetem kutatója.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!