Berta Sándor
Az Apple mellett a Sony is az autópiacra tart
Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a kaliforniai óriáscég komolyan gondolja autópiaci terveit és a japán konszern sem csak a játékkonzolokra épít.
A Sony 100 millió jent fektetett be a ZMP nevű japán startupba, amely olyan robotautókat fejleszt, amelyek önállóan közlekednek és érik el úticéljukat. Az összeg nem igazán magas, sokkal fontosabb az, hogy a ZMP az együttműködésnek köszönhetően hozzáférhet a Sony szenzortechnikájához - erről számolt be két forrás. Az autópiac komoly lehetőségeket kínál a Sony kamerái, illetve szenzorjai számára. Miközben egy okostelefonba általában két kamerát építenek be, addig ez a szám a gépkocsiknál tucatnyi is lehet.
Az IHS piackutató intézet becslései alapján 2020-ban már 102 millió kamerát építhetnek be a közúti járművekbe. Jelenleg ez a szám 30 millió. Az autókba szerelt modellek 4-5-ször is drágábbak lehetnek a mobilokba beépített változatoknál. Ennek oka, hogy ezeknek az egységeknek sokkal tovább és sokkal nehezebb körülmények között kell működniük.
A Techno Systems piackutató cég adatai szerint a Sony globális piaci részesedése a CMOS-szenzorok területén körülbelül 40 százalék. A legnagyobb vetélytársainak az Omnivision és a Samsung számít, mindkettő piaci részesedése egyaránt 16 százalék. Az autók piacán a szenzorok tekintetében ugyanakkor a Sony még nem játszik meghatározó szerepet, a piaci részesedése mindössze 5 százalék, ez változhat meg a jövőben. A piacon a japán társaság két legfontosabb konkurense az Aptina és az Omnivison.
Hiroki Totoki, a Sony mobil részlegének új vezetője egy befektetői konferencián azt mondta, hogy nem a piaci részesedés, hanem a nyereség növelését tekintik az elsődleges céljuknak. A szenzorok értékesítéséből származó bevételeket 70 százalékkal növelnék, amely így elérné a 1,5 milliárd jent.
Szintén a napokban derült ki, hogy az Apple több száz fős mérnöki gárdával dolgozik egy elektromos autó kifejlesztésén egy titkos kaliforniai helyszínen. Tim Cook, az Apple vezérigazgatója egy évvel ezelőtt indította útjára "Titan" kódnév alatt az elektromos autó fejlesztési projektjét, amelyet az a Steve Zadesky irányít, aki részt vett az iPod és az iPhone létrehozásában, s a Ford autógyárnál is dolgozott. A szakemberek toborzásában az értesülések szerint személyesen Jony Ive, az Apple vezető formatervezője is részt vesz.
Ugyanakkor a gépkocsi kifejlesztéséig és sorozatgyártásra kész állapotig még évek telhetnek el. A munkát nehezítheti, hogy a társaságnak semmilyen járműpiaci tapasztalata nincs és különösen szigorúak a biztonsági előírások. Az autókhoz szükség lenne vagy saját, vagy partnerek által működtetett szervizekre, valamint elektromos töltőállomásokra. Erősítheti a szerepvállalást, hogy az Apple már számos beszállítóval, köztük a Magna International leányvállalatával, az osztrák Magna Steyr társasággal is felvette a kapcsolatot. A Magna képviselője nem kommentálta a megjelent információkat.
A Reuters két forrásra is hivatkozva arról számolt be, hogy az Apple további autóipari szakértőket toborzott. A társaság elsősorban olyan szakembereket keres, akik a robotika területén jártasak. Szintén meg kell említeni, hogy tavaly februárban felmerült a Tesla lehetséges felvásárlása. Elon Musk, az autógyártó alapítója megerősítette, hogy valóban folytatott tárgyalásokat az Apple képviselőivel, de a konszern nem vásárolja fel a cégét.
A Sony 100 millió jent fektetett be a ZMP nevű japán startupba, amely olyan robotautókat fejleszt, amelyek önállóan közlekednek és érik el úticéljukat. Az összeg nem igazán magas, sokkal fontosabb az, hogy a ZMP az együttműködésnek köszönhetően hozzáférhet a Sony szenzortechnikájához - erről számolt be két forrás. Az autópiac komoly lehetőségeket kínál a Sony kamerái, illetve szenzorjai számára. Miközben egy okostelefonba általában két kamerát építenek be, addig ez a szám a gépkocsiknál tucatnyi is lehet.
Az IHS piackutató intézet becslései alapján 2020-ban már 102 millió kamerát építhetnek be a közúti járművekbe. Jelenleg ez a szám 30 millió. Az autókba szerelt modellek 4-5-ször is drágábbak lehetnek a mobilokba beépített változatoknál. Ennek oka, hogy ezeknek az egységeknek sokkal tovább és sokkal nehezebb körülmények között kell működniük.
A Techno Systems piackutató cég adatai szerint a Sony globális piaci részesedése a CMOS-szenzorok területén körülbelül 40 százalék. A legnagyobb vetélytársainak az Omnivision és a Samsung számít, mindkettő piaci részesedése egyaránt 16 százalék. Az autók piacán a szenzorok tekintetében ugyanakkor a Sony még nem játszik meghatározó szerepet, a piaci részesedése mindössze 5 százalék, ez változhat meg a jövőben. A piacon a japán társaság két legfontosabb konkurense az Aptina és az Omnivison.
Hiroki Totoki, a Sony mobil részlegének új vezetője egy befektetői konferencián azt mondta, hogy nem a piaci részesedés, hanem a nyereség növelését tekintik az elsődleges céljuknak. A szenzorok értékesítéséből származó bevételeket 70 százalékkal növelnék, amely így elérné a 1,5 milliárd jent.
Szintén a napokban derült ki, hogy az Apple több száz fős mérnöki gárdával dolgozik egy elektromos autó kifejlesztésén egy titkos kaliforniai helyszínen. Tim Cook, az Apple vezérigazgatója egy évvel ezelőtt indította útjára "Titan" kódnév alatt az elektromos autó fejlesztési projektjét, amelyet az a Steve Zadesky irányít, aki részt vett az iPod és az iPhone létrehozásában, s a Ford autógyárnál is dolgozott. A szakemberek toborzásában az értesülések szerint személyesen Jony Ive, az Apple vezető formatervezője is részt vesz.
Ugyanakkor a gépkocsi kifejlesztéséig és sorozatgyártásra kész állapotig még évek telhetnek el. A munkát nehezítheti, hogy a társaságnak semmilyen járműpiaci tapasztalata nincs és különösen szigorúak a biztonsági előírások. Az autókhoz szükség lenne vagy saját, vagy partnerek által működtetett szervizekre, valamint elektromos töltőállomásokra. Erősítheti a szerepvállalást, hogy az Apple már számos beszállítóval, köztük a Magna International leányvállalatával, az osztrák Magna Steyr társasággal is felvette a kapcsolatot. A Magna képviselője nem kommentálta a megjelent információkat.
A Reuters két forrásra is hivatkozva arról számolt be, hogy az Apple további autóipari szakértőket toborzott. A társaság elsősorban olyan szakembereket keres, akik a robotika területén jártasak. Szintén meg kell említeni, hogy tavaly februárban felmerült a Tesla lehetséges felvásárlása. Elon Musk, az autógyártó alapítója megerősítette, hogy valóban folytatott tárgyalásokat az Apple képviselőivel, de a konszern nem vásárolja fel a cégét.