Berta Sándor

Az Apple mellett a Sony is az autópiacra tart

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a kaliforniai óriáscég komolyan gondolja autópiaci terveit és a japán konszern sem csak a játékkonzolokra épít.

A Sony 100 millió jent fektetett be a ZMP nevű japán startupba, amely olyan robotautókat fejleszt, amelyek önállóan közlekednek és érik el úticéljukat. Az összeg nem igazán magas, sokkal fontosabb az, hogy a ZMP az együttműködésnek köszönhetően hozzáférhet a Sony szenzortechnikájához - erről számolt be két forrás. Az autópiac komoly lehetőségeket kínál a Sony kamerái, illetve szenzorjai számára. Miközben egy okostelefonba általában két kamerát építenek be, addig ez a szám a gépkocsiknál tucatnyi is lehet.

Az IHS piackutató intézet becslései alapján 2020-ban már 102 millió kamerát építhetnek be a közúti járművekbe. Jelenleg ez a szám 30 millió. Az autókba szerelt modellek 4-5-ször is drágábbak lehetnek a mobilokba beépített változatoknál. Ennek oka, hogy ezeknek az egységeknek sokkal tovább és sokkal nehezebb körülmények között kell működniük.

A Techno Systems piackutató cég adatai szerint a Sony globális piaci részesedése a CMOS-szenzorok területén körülbelül 40 százalék. A legnagyobb vetélytársainak az Omnivision és a Samsung számít, mindkettő piaci részesedése egyaránt 16 százalék. Az autók piacán a szenzorok tekintetében ugyanakkor a Sony még nem játszik meghatározó szerepet, a piaci részesedése mindössze 5 százalék, ez változhat meg a jövőben. A piacon a japán társaság két legfontosabb konkurense az Aptina és az Omnivison.

Hiroki Totoki, a Sony mobil részlegének új vezetője egy befektetői konferencián azt mondta, hogy nem a piaci részesedés, hanem a nyereség növelését tekintik az elsődleges céljuknak. A szenzorok értékesítéséből származó bevételeket 70 százalékkal növelnék, amely így elérné a 1,5 milliárd jent.


Szintén a napokban derült ki, hogy az Apple több száz fős mérnöki gárdával dolgozik egy elektromos autó kifejlesztésén egy titkos kaliforniai helyszínen. Tim Cook, az Apple vezérigazgatója egy évvel ezelőtt indította útjára "Titan" kódnév alatt az elektromos autó fejlesztési projektjét, amelyet az a Steve Zadesky irányít, aki részt vett az iPod és az iPhone létrehozásában, s a Ford autógyárnál is dolgozott. A szakemberek toborzásában az értesülések szerint személyesen Jony Ive, az Apple vezető formatervezője is részt vesz.

Ugyanakkor a gépkocsi kifejlesztéséig és sorozatgyártásra kész állapotig még évek telhetnek el. A munkát nehezítheti, hogy a társaságnak semmilyen járműpiaci tapasztalata nincs és különösen szigorúak a biztonsági előírások. Az autókhoz szükség lenne vagy saját, vagy partnerek által működtetett szervizekre, valamint elektromos töltőállomásokra. Erősítheti a szerepvállalást, hogy az Apple már számos beszállítóval, köztük a Magna International leányvállalatával, az osztrák Magna Steyr társasággal is felvette a kapcsolatot. A Magna képviselője nem kommentálta a megjelent információkat.

A Reuters két forrásra is hivatkozva arról számolt be, hogy az Apple további autóipari szakértőket toborzott. A társaság elsősorban olyan szakembereket keres, akik a robotika területén jártasak. Szintén meg kell említeni, hogy tavaly februárban felmerült a Tesla lehetséges felvásárlása. Elon Musk, az autógyártó alapítója megerősítette, hogy valóban folytatott tárgyalásokat az Apple képviselőivel, de a konszern nem vásárolja fel a cégét.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #20
    Én is szeretek vezetni, nem is járok máshogy, csak autóval vagy gyalog (esetleg nyáron kerékpár).

    De tudom, hogy onnan kezdve, hogy állandóan nálam a gps-es, wifis mobil, interneten megosztom a véleményemet (...stb.), már csak a szándékon múlik, hogy mennyire tud bármelyik állami szerv megfigyelni. A közösségi autózás ezen már nem oszt, nem szoroz.

    Abban meg nem hiszek, hogy feltétlenül törvénybe kell ütközni, hogy az ember élete ne legyen "unalmas" - szerintem ha ezt gondolod, akkor vagy hollywoodi filmeken szocializálódott gyerek vagy, vagy cigány.
  • M2 #19
    Nem kötelező, mégis használod. Ahogy a mobilodat is. Önként hajtod a fejed az igába, de rikácsolsz a jövő miatt. Erre mondom én, hogy jó nagy baromság.

    Lobbizok??? Te tudod az mit jelent?
  • NEXUS6 #18
    Figyuszka, itt pont a rongyos életedről van szó. Mert mi is az?
    Én pl szeretek vezetni, azt amit ez jelent, te meg szeretsz a tömegközis birkavagonokban utazgatni. De nem azért írom, mert elítéllek, csak mert kinek a Papné, kinek a kiskeze a paplan alatt ugye? ;)
    Téged is megfigyelnek, engem is. Téged könnyebb mert mész a barikkal, engem meg nehezebb, mert megyek a magam feje után. Namost ez gond, nem az hogy megyek a magam feje után, hanem hogy ez kiszámíthatatlan, a kontroll túl sok erőforrást igényel. Megoldás: vagy több erőforrás a kontrollra, vagy betiltunk minden olyat, amit túl sokba kerül kontrollálni. Ha a gyerök a továbbra is folytatja, akkor legalább lehet tudni, hogy tilosban jár és megvan a csibész, ha abba hagyja és megy a barik közé, akkor meg úgy is jó.

    Szal had kérdezzem meg általánosan, neked nincs semmi kis stiklit, amit jelenleg még nem "szabályoznak", de fájna ha fel kéne adnod? Vagy tényleg egy zéró izgalmassággal rendelkező termék prototípusa vagy, akiből még ma ugyan kevés van, ezért unikumnak hiszi magát, de 20 éven belül mindenki ilyen lesz?
  • CairoJack #17
    Az internetet használni nem kötelező. Az én döntésem. Közlekedni, lakásban lakni, az már más kérdés. Amúgy feltűnt, hogy a totális megfigyelési államért lobbizol éppen?

    Szerk: egyébként már most is ez van javarészt, de az elkövetkező 10-20 év arról fog szólni, hogy ezt a "javarészt" számot felnyomják 99,99%-ra.
    Utoljára szerkesztette: CairoJack, 2015.02.21. 00:24:35
  • MerlinW #16
    Sony az okosszemüvege után nem csodálom, hogy inkább autókra vált:D
  • M2 #15
    "Az összes autó egy guruló "kémgép" lesz"

    Mindig röhögök, amikor valami idióta erről regél az interneten. Az INTERNETEN B+!
    Ha valaha meg akarják a rongyos kis életed figyelni, akkor azt az igényt már ki is szolgáltad! Gratulálok! :-)
  • M2 #14
    Ha vezetési élményt akarsz, akkor szépen elmész majd oda, ahol azt keresni kell: a zárt pályára.
    Ha meg rosszban sántikálsz, akkor mész gyalog vagy biciklivel lopni.
  • M2 #13
    Minek kellene nekem kocsi? Ha megyek valahova, rendelek egyet a közösből és pár perc alatt ott van a kapuban.
  • Papichulo #12
    Miert viselne ezt barki is non-stop? Ez csak az elalvasban segit :)
  • CairoJack #11
    Pedig úgy hiszem 24/7-ben viseled. :(
    És rajtad kívül még túl sokan.