Berta Sándor

Virtuális valóság teszi átlátszóvá a vezetőfülkét

Bármennyire is elterjedtek a parkolást segítő rendszerek, még sok olyan baleset történik, amelyek a járművek vakfoltjára vezethető vissza.

A Fraunhofer Társaság Optronikai, Rendszertechnikai és Képkiértékelési Intézete (IOSB) egy átlátszó vezetőfülkét fejlesztett ki. A visszajelzések azt mutatják, hogy a technológia valóban segíthetne a sofőröknek. Daniel Reichert, az IOSB munkatársa a MAN teherautógyártó Rio nevű leányvállalatával közösen tervezte meg kifejezetten tehergépkocsikhoz az újszerű asszisztensrendszert. Ennek alapján készítette el egy másik szakember, Daniel Secker a rendszer személyautókhoz szánt változatát.

Az alapja egy virtuális valóság szemüveg és egy sztereókamera. A két eszköz bizonyos szempontból átlátszóvá teszi a járművet, így a vezető minden környező akadályt közvetlenül 3D-ben és a valós pozíciójában láthat. A hivatalos megfogalmazás szerint a rendszer kiterjesztett valóságmegjelenítést biztosít, a folyamat során a hagyományos sofőrperspektívát kiegészíti a virtuális látásmód. Az utóbbit a kamerafelvételek alapján egy számítógép generálja.


Átlátszóvá válik a teherautó fülkéje

A módszer célja az, hogy a parkolás közben gyakran bekövetkező balesetek számát minimálisra csökkentse. Jelenleg ugyanis az autósok gyakran nem veszik észre az akadályokat vagy túlzottan a meglévő asszisztensrendszerekre hagyatkoznak. Különösen a pótkocsis tehergépkocsik esetében van szükség további tükrökre, amelyek megmutatják a környezetet, de ezenkívül sokszor még az autók előtt felbukkanó objektumok is csak közvetlenül láthatók. Mindez pedig egy potenciális hibaforrás és megnöveli a reakcióidőt.


Egy kisgyerek gyakorlatilag észrevehetetlen a tolató autóból

Az átlátszó vezetőfülke esetében egy algoritmus veszi észre - a kamerafelvételek alapján - a térben lévő egyes objektumok pozícióját. A szoftver az autókhoz veszélyesen közel kerülő tárgyakat először narancssárga, majd piros színnel jelöli meg. Secker 15 ember bevonásával tesztelte a megoldást. Az egyes személyeknek tolatva kellett parkolniuk egy helyre. Az akadályok kartondobozok voltak. A résztvevők az egyik szituációban viselhették a virtuális valóság szemüveget, a másikban nem. Az eredmény: a virtuális valóság szemüveg viselésekor a vezetők jobban meg tudták becsülni a távolságot, igaz, csak akkor, ha az akadályokat a rendszer színekkel jelölte. A készülék használata önmagában nem tette eredményesebbé a parkolást.


Secker ugyanakkor hangsúlyozta, hogy egy valóban használható rendszerhez a mai virtuális valóság szemüvegek még túl nehézkesen alkalmazhatók. Voltaképpen ahhoz, hogy a rendszer jól működjön, kiterjesztett valóság készülékekre is szükség lenne. Azokat ugyanis az autósok hagyományos szemüvegekként hordhatnák és csak a tolatásokkor jelennének meg a kijelzőjükön a virtuális objektumok. A napjainkban elérhető modellek hátránya ugyanakkor, hogy kis látószöggel rendelkeznek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #5
    Ennek személyautóban nem sok értelme, egy harckocsi parancsnoknak a drone-ok/kamerák által begyűjtött infó integrált megjelenítésére meg életbevágó.
  • kékherceg #4
    Nem fogok szemüveget viselni ezért és azt hiszem nem vagyok ezzel egyedül.
    Utoljára szerkesztette: kékherceg, 2019.02.22. 12:46:51
  • Sir Cryalot #3
    Pár éve volt egy irtó nevetséges darpa videó erről, tantermi projektorokkal a kocsiban :D.
  • ostoros #2
    Na, azok meghekkelésével lehet látványos baleseteket megalkotni. :) Ha a képernyő mégsem a kinti világot közvetíti.
  • kvp #1
    AR eseten igazabol nem is kell uveg a kocsikba, hiszen a vezeto kilathat a jarmu tetejere szerelt kamerak segitsegevel is. Ez katonai rendszereknel nagyon hasznos, mig civil rendszerek eseten egyelore meg draga es nem tul kiforrott. Igazabol jo es megfizetheto aru AR szemuveg sincs meg egyelore, de valos ideju jarmuvezetesre alkalmas es kenyelmes VR szemuveg se nagyon kaphato. (bar ezek legalabb leteznek)