Berta Sándor
Kiolvasná a sofőr gondolatait a Nissan
Eddig csak a játékkonzoloknál és a művégtagoknál próbálkoztak az irányítási szándék közvetlenül agyból való kiolvasásával, de most már a japán autógyártót is érdekli a dolog.
A Nissan agy-gépkocsi interfésszel kísérletezik: egy olyan emberi agy-autó interfészt akar megalkotni, amivel ki lehet olvasni a vezetők gondolatait. A cél az, hogy a jármű felismerje, ha a sofőr fékezik, elrántja a kormányt vagy egy másik kitérőmanővert indít el. Az új rendszernek köszönhetően egy félautonóm képességekkel rendelkező gépkocsi egy kitérőmanővert akár 0,2-0,5 másodperccel korábban indíthat el és ez akár életet is menthet. A társaság közölte, hogy a Nissan Intelligent Mobility nevű projekthez egy vezeték nélküli fejfedőt használnak, amelyet elektródákkal egészítettek ki, így a stabil mérésekhez nincs szükség az egyébként alkalmazott különleges gélre. A fejfedő könnyen és kényelmesen viselhető, de még csökkenteni kell a méretét és stabilabbá kell tenni.
A Nissan egy prototípust a Las Vegasban megrendezendő Consumer Electronics Show (CES) keretében mutat majd be. A The Verge érdeklődésére a cég ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a projekt még nagyon korai szakaszban van. A távlati cél az, hogy a következő 5-10 éven belül piacra lehessen dobni egy kiforrott terméket.
A gépek agyi vezérlése általában EEG segítségével történik, az agyi folyamatokat a fejen elhelyezett elektródákkal mérik. Egy szoftver felismeri az agytevékenységet és azt, hogy valaki mit akar vagy fog csinálni. Azonban az EEG nem mindig precíz, amennyiben például az elektródák elcsúsznak, akkor a mérések tévesek lehetnek. Kérdéses, hogy a technológia valójában mikor lesz kiforrott, de az is eldöntendő dolog lesz, hogy az emberi sofőrnek lesz-e mindig elsőbbsége a kitérőmanőverek elindítására vagy az autóban lévő mesterséges intelligencia dönthet majd, ha a szenzorok által rögzített és kielemzett adatok azt mutatják, hogy a vezető hibázni fog.
A Nissan agy-gépkocsi interfésszel kísérletezik: egy olyan emberi agy-autó interfészt akar megalkotni, amivel ki lehet olvasni a vezetők gondolatait. A cél az, hogy a jármű felismerje, ha a sofőr fékezik, elrántja a kormányt vagy egy másik kitérőmanővert indít el. Az új rendszernek köszönhetően egy félautonóm képességekkel rendelkező gépkocsi egy kitérőmanővert akár 0,2-0,5 másodperccel korábban indíthat el és ez akár életet is menthet. A társaság közölte, hogy a Nissan Intelligent Mobility nevű projekthez egy vezeték nélküli fejfedőt használnak, amelyet elektródákkal egészítettek ki, így a stabil mérésekhez nincs szükség az egyébként alkalmazott különleges gélre. A fejfedő könnyen és kényelmesen viselhető, de még csökkenteni kell a méretét és stabilabbá kell tenni.
A Nissan egy prototípust a Las Vegasban megrendezendő Consumer Electronics Show (CES) keretében mutat majd be. A The Verge érdeklődésére a cég ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a projekt még nagyon korai szakaszban van. A távlati cél az, hogy a következő 5-10 éven belül piacra lehessen dobni egy kiforrott terméket.
A gépek agyi vezérlése általában EEG segítségével történik, az agyi folyamatokat a fejen elhelyezett elektródákkal mérik. Egy szoftver felismeri az agytevékenységet és azt, hogy valaki mit akar vagy fog csinálni. Azonban az EEG nem mindig precíz, amennyiben például az elektródák elcsúsznak, akkor a mérések tévesek lehetnek. Kérdéses, hogy a technológia valójában mikor lesz kiforrott, de az is eldöntendő dolog lesz, hogy az emberi sofőrnek lesz-e mindig elsőbbsége a kitérőmanőverek elindítására vagy az autóban lévő mesterséges intelligencia dönthet majd, ha a szenzorok által rögzített és kielemzett adatok azt mutatják, hogy a vezető hibázni fog.