Berta Sándor

Tíz autót válthat ki egy robottaxi

Az autógyártók megpróbálják hangsúlyozni, hogy milyen előnyökkel járhat a vezetők számára az önállóan közlekedő gépkocsik alkalmazása.

A Bosch szerint csak az Amerikai Egyesült Államokban, Kínában és Németországban a hálózatba kötött rendszerek 2025-ben körülbelül 11 000 emberéletet fognak megmenteni, a biztosítótársaságok 4,43 milliárd eurónyi kárköltséget takaríthatnak meg, továbbá a hálózatba kötött parkolási rendszerek 480 millió kilométer megtételét tehetik feleslegessé. A Müncheni Műszaki Egyetem és a Berylls tanácsadócég közös tanulmánya szerint egy robottaxi akár tíz ingázó járművet is kiválthat. Mindez egyre fontosabbá válik, ugyanis a forgalom a nagyvárosokban folyamatosan növekszik és ez különösen a csúcsidőszakokban, vagyis reggel és este zavaró.

Az egyik megoldást az önállóan közlekedő autók jelenthetik, amelyek esetében az lenne a különösen hatékony, ha folyamatosan cirkálnának egy adott környéken. Amint azt Markus Lienkamp, a Müncheni Műszaki Egyetem Járműtechnikai Tanszékének professzora elmondta, a számítások alapján 18 000 robottaxi 200 000 gépkocsit válthatna ki. Ez pedig arányosan kevesebb elfogyasztott üzemanyagot és kisebb környezeti terhelést jelent. A robottaxik az idő akár 50 százalékában is úton lehetnek és hatékonyabban kihasználhatók.

A kulcs a rendszer intelligens vezérlése, amelyhez elengedhetetlenek a felhasználói adatok és az okos algoritmusok, amelyek jelentős mértékben csökkentik az üresjáratok számát. A belvárosokban a parkolóhelyeket kereső járművek teszik ki az aktuális forgalom 30 százalékát. Ez gyakorlatilag teljesen eltüntethető, ráadásul Matthias Kempf, a Berylls Strategy Advisors innovatív mobilitási szolgáltatásokért felelős szakértője szerint a felhasználók számára komoly havi költségmegtakarítás érhető el. A jármű- és az akkumulátorgyártással kapcsolatos kiadások mellett az energia-, a karbantartási, a tisztítási és az adminisztratív költségek is csökkenhetnek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #22
    A kérdésben nem foglaltam állást, pontosabban számomra egyik verzió sem tetszik.
    Csupán dfsz34 csúsztatására közöltem az adott tényt.
  • zola2000 #21
    Persze, máshol is tudtak a taxisok megfelelő zsebekbe megfelelő összeget csúsztatni.

    de attól még nem lesz több értelme a betiltásnak, az airbnb (rövidtávú lakáskiadás) tiltásának még van értelme (rontja a lakáshelyzetet, mert nő az albérletek ára) de az uber tiltásának?
  • esemve #20
    A robotautózás ára lesz a legnagyobb kérdés, hogy mennyire jön ki a km ár nekem mint utasnak. Szvsz ez fogja eldönteni, hogy fel tudja-e számolni a dugókat, vagy sem. Azzal viszont egyetértek, hogy valszeg itthon nagyon sokáig nem látunk még ilyeneket, szerencsétlen über is hogy járt...
  • Elmin #19
    "azt nem értem , hogy akkor nem fog visszaesni az új autó eladás? Az meg csak rossz a gyártóknak. Mi nekik a stratégiájuk a robot autók, hogy tudják az ö profitjukat növelni? "
    Mert szerinted most kinek van pénze új autót venni? Viszonylag kevés munkásembernek.
    Rá vannak kényszerítve. Mert aki először kezdi el forgalmazni valószínűleg az jár a legjobban. Aki meg lemarad az pedig kimarad belőle.
    Plusz itt már megjelenhet a hivatalos kötelező szerviz és gyári új alkatrész csere. Mert ha te veszel egy új autót nem vagy köteles új gyári alkatrészt belerakni, pláne gyári szervizessel.
  • Elmin #18
    "Aha. Azt meg mondjuk 180 busz/villamos/troli!"
    Az pedig 18000 fele fog menni egyszerre szerinted.
  • dyra #17
    azt nem értem , hogy akkor nem fog visszaesni az új autó eladás? Az meg csak rossz a gyártóknak. Mi nekik a stratégiájuk a robot autók, hogy tudják az ö profitjukat növelni?
  • Tetsuo #16
    Na persze, lenne sajátod, de mást használnál pénzért...
  • ClassicR #15
    Ha bármikor rendelkezésedre állna, olcsóbb lenne, és robot vezetne helyetted? Én biztos, hogy azt választanám saját helyett. Nem mondom, hogy nem lenne saját autóm, de amikor reggel megyek a munkába, és még megreggeliznék az autóban, akkor biztos egy önvezető autóval mennék.
  • Tetsuo #14
    Kérdés: Száz autótulajdonosból mennyi használna saját helyett közös autót?
  • Tetsuo #13
    Egyre több országban tiltják az Ubert, Magyarország egyáltalán nem különleges ebből a szempontból.