Berta Sándor
Tíz autót válthat ki egy robottaxi
Az autógyártók megpróbálják hangsúlyozni, hogy milyen előnyökkel járhat a vezetők számára az önállóan közlekedő gépkocsik alkalmazása.
A Bosch szerint csak az Amerikai Egyesült Államokban, Kínában és Németországban a hálózatba kötött rendszerek 2025-ben körülbelül 11 000 emberéletet fognak megmenteni, a biztosítótársaságok 4,43 milliárd eurónyi kárköltséget takaríthatnak meg, továbbá a hálózatba kötött parkolási rendszerek 480 millió kilométer megtételét tehetik feleslegessé. A Müncheni Műszaki Egyetem és a Berylls tanácsadócég közös tanulmánya szerint egy robottaxi akár tíz ingázó járművet is kiválthat. Mindez egyre fontosabbá válik, ugyanis a forgalom a nagyvárosokban folyamatosan növekszik és ez különösen a csúcsidőszakokban, vagyis reggel és este zavaró.
Az egyik megoldást az önállóan közlekedő autók jelenthetik, amelyek esetében az lenne a különösen hatékony, ha folyamatosan cirkálnának egy adott környéken. Amint azt Markus Lienkamp, a Müncheni Műszaki Egyetem Járműtechnikai Tanszékének professzora elmondta, a számítások alapján 18 000 robottaxi 200 000 gépkocsit válthatna ki. Ez pedig arányosan kevesebb elfogyasztott üzemanyagot és kisebb környezeti terhelést jelent. A robottaxik az idő akár 50 százalékában is úton lehetnek és hatékonyabban kihasználhatók.
A kulcs a rendszer intelligens vezérlése, amelyhez elengedhetetlenek a felhasználói adatok és az okos algoritmusok, amelyek jelentős mértékben csökkentik az üresjáratok számát. A belvárosokban a parkolóhelyeket kereső járművek teszik ki az aktuális forgalom 30 százalékát. Ez gyakorlatilag teljesen eltüntethető, ráadásul Matthias Kempf, a Berylls Strategy Advisors innovatív mobilitási szolgáltatásokért felelős szakértője szerint a felhasználók számára komoly havi költségmegtakarítás érhető el. A jármű- és az akkumulátorgyártással kapcsolatos kiadások mellett az energia-, a karbantartási, a tisztítási és az adminisztratív költségek is csökkenhetnek.
A Bosch szerint csak az Amerikai Egyesült Államokban, Kínában és Németországban a hálózatba kötött rendszerek 2025-ben körülbelül 11 000 emberéletet fognak megmenteni, a biztosítótársaságok 4,43 milliárd eurónyi kárköltséget takaríthatnak meg, továbbá a hálózatba kötött parkolási rendszerek 480 millió kilométer megtételét tehetik feleslegessé. A Müncheni Műszaki Egyetem és a Berylls tanácsadócég közös tanulmánya szerint egy robottaxi akár tíz ingázó járművet is kiválthat. Mindez egyre fontosabbá válik, ugyanis a forgalom a nagyvárosokban folyamatosan növekszik és ez különösen a csúcsidőszakokban, vagyis reggel és este zavaró.
Az egyik megoldást az önállóan közlekedő autók jelenthetik, amelyek esetében az lenne a különösen hatékony, ha folyamatosan cirkálnának egy adott környéken. Amint azt Markus Lienkamp, a Müncheni Műszaki Egyetem Járműtechnikai Tanszékének professzora elmondta, a számítások alapján 18 000 robottaxi 200 000 gépkocsit válthatna ki. Ez pedig arányosan kevesebb elfogyasztott üzemanyagot és kisebb környezeti terhelést jelent. A robottaxik az idő akár 50 százalékában is úton lehetnek és hatékonyabban kihasználhatók.
A kulcs a rendszer intelligens vezérlése, amelyhez elengedhetetlenek a felhasználói adatok és az okos algoritmusok, amelyek jelentős mértékben csökkentik az üresjáratok számát. A belvárosokban a parkolóhelyeket kereső járművek teszik ki az aktuális forgalom 30 százalékát. Ez gyakorlatilag teljesen eltüntethető, ráadásul Matthias Kempf, a Berylls Strategy Advisors innovatív mobilitási szolgáltatásokért felelős szakértője szerint a felhasználók számára komoly havi költségmegtakarítás érhető el. A jármű- és az akkumulátorgyártással kapcsolatos kiadások mellett az energia-, a karbantartási, a tisztítási és az adminisztratív költségek is csökkenhetnek.