Berta Sándor

A 3D nyomtatást teszteli az autógyártásban a Ford

Lassan dolgozik, de nagyon könnyű alkatrészeket gyárt, melyek főként a kis szériában készülő járművekhez jók.

A konszern a jövőben kinyomtatna bizonyos nagyobb járműalkatrészeket, elsősorban légterelőket és egyéb speciális formájú, eddig több darabból összeállított komponenseket. A Ford az egyesült államokbeli Michiganben, Dearborn városában lévő kutatási és fejlesztési központjában teszteli a Stratasys Infinite Build nevű új készülék prototípusát, amely egy hibrid berendezés.

A Stratasys Infinite Build hatalmas masina, a szobaméretű gépezet egy 3D-nyomtató, valamint egy ipari robot ötvözete. A Ford közlése alapján az FDM eljárással és egy finom port alkalmazó eszközzel gyakorlatilag bármilyen formájú és méretű alkatrészt le lehet gyártani. Amennyiben a por elfogy a tárolóból, akkor egy robotkar cseréli ki az üres tárolót egy telire, ennek köszönhetően a berendezés akár napokon át folyamatosan működhet. Miután a robotkar szabadon mozoghat, így ez komoly szabadságot ad az üzemeltetőknek.


A Ford szerint a 3D-nyomtatás előnye, hogy ezáltal sokkal könnyebb alkatrészeket lehet elkészíteni. Egy kinyomtatott első lökhárító például körülbelül feleakkora tömegű csak, mint a fémből készített változat. Amennyiben sikerül komoly súlymegtakarítást elérni, úgy ezzel párhuzamosan a gépkocsi fogyasztása is jelentős mértékben csökkenthető. Szintén komoly előny, hogy eddig a mérnökök ötleteiket csak akár hónapokkal később láthatták legyártva, míg így napokon belül kézben foghatják a kigondolt formát. A Ford a kis sorozatban gyártott járművekhez, például a versenyautókhoz is ilyen módon készítene alkatrészeket, ezáltal pedig szintén komoly költségmegtakarítást lehet elérni. A sorozatgyártáshoz ugyanakkor ezek a berendezések még nem elég gyorsak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • xyl #3
    Van benne lehetőség: Meg lehet vele csinálni olyan belső merevítéses rendszereket, amit hagyományosan nem. Most hirtelen az emberi csont szivacs-szerű szerkezete jutott eszembe.
    Csak persze, még lassú.
  • Whysper #2
    Meg az egyedi kérésekhez! amire értlemetlen lenne átkalibrálni egy fröcsgépet!!
    Utoljára szerkesztette: Whysper, 2017.03.09. 17:50:38
  • kvp #1
    Prototipusokhoz es kis sorozatokhoz jo, minden mashoz a hagyomanyos froccsontes olcsobb es gyorsabb. (ha a tomeg a gond, akkor lehet erdemes lenne elgondolkozni a foccsontott vagy preselt fem helyett a froccsontott muanyag karosszeria alkatreszekben, lasd a sok azsiai es europai gyartot akik mar atalltak)