Gyurkity Péter
A vezért követi a sofőrök nélküli katonai konvoj
A civil kezdeményezések mellett az amerikai hadsereg is fejleszti saját önvezető járműveit.
A sofőrök nélküli konvoj európai megmérettetéséről tavasszal mi is beszámoltunk, az amerikai hadsereg azonban még évek óta dolgozik a probléma megoldásán, amely számos katonát szabadíthat fel a kényelmetlen is leterhelő szolgálat alól. Az ő teherautóik egyelőre csak félig önállóak, hiszen az automatizált példányok a vezért kénytelenek követni.
A hadsereg az idei első Army Warfighting Assessment (AWA) alatt próbálta ki ismét saját fejlesztését, amely egy viszonylag egyszerű koncepcióra épül. Ennek keretében kijelölik a vezér teherautót, amelyet két katona vezet, a másik hét jármű pedig az önvezető szoftverre és az egyéb kiegészítő rendszerekre támaszkodva ezt a járművet követi, konvojt alkotva. Teljes automatizálásról és önállóságról tehát egyelőre nincs szó, de még így is sikerül 14 további katonát felszabadítani, akik a vezetés helyett a védelemre és egyéb feladatokra koncentrálhatnak.
A DARPA még 2004-ben, az iraki háború második évében ajánlott fel 1 millió dolláros finanszírozást azon mérnöki csapatnak, amelynek fejlesztése egy150 mérföldes távot tudna megtenni a Mojave-sivatagban. Az első évben ez senkinek nem sikerült, az akkor teljesített leghosszabb táv alig 7 mérföld volt, egy évvel később azonban már 5 különböző csapat járt sikerrel, az azóta eltelt időszakban pedig a civil területen is megjelentek a különböző megoldások, lásd Tesla és társai. A hadsereg úgynevezett „Leader Follower” rendszerében a biztonságra helyezik a hangsúlyt, ami nyilván a katonai műveletek során kiemelkedő fontosságú, ezt követheti később a teljes önállóság, amelytől egyelőre még picit messze vagyunk. Arról nincs szó, hogy ezen konvojok mikor jelenhetnek meg a különböző hadszíntereken, itt nyilván még további tesztekre lesz szükség.
A sofőrök nélküli konvoj európai megmérettetéséről tavasszal mi is beszámoltunk, az amerikai hadsereg azonban még évek óta dolgozik a probléma megoldásán, amely számos katonát szabadíthat fel a kényelmetlen is leterhelő szolgálat alól. Az ő teherautóik egyelőre csak félig önállóak, hiszen az automatizált példányok a vezért kénytelenek követni.
A hadsereg az idei első Army Warfighting Assessment (AWA) alatt próbálta ki ismét saját fejlesztését, amely egy viszonylag egyszerű koncepcióra épül. Ennek keretében kijelölik a vezér teherautót, amelyet két katona vezet, a másik hét jármű pedig az önvezető szoftverre és az egyéb kiegészítő rendszerekre támaszkodva ezt a járművet követi, konvojt alkotva. Teljes automatizálásról és önállóságról tehát egyelőre nincs szó, de még így is sikerül 14 további katonát felszabadítani, akik a vezetés helyett a védelemre és egyéb feladatokra koncentrálhatnak.
A DARPA még 2004-ben, az iraki háború második évében ajánlott fel 1 millió dolláros finanszírozást azon mérnöki csapatnak, amelynek fejlesztése egy150 mérföldes távot tudna megtenni a Mojave-sivatagban. Az első évben ez senkinek nem sikerült, az akkor teljesített leghosszabb táv alig 7 mérföld volt, egy évvel később azonban már 5 különböző csapat járt sikerrel, az azóta eltelt időszakban pedig a civil területen is megjelentek a különböző megoldások, lásd Tesla és társai. A hadsereg úgynevezett „Leader Follower” rendszerében a biztonságra helyezik a hangsúlyt, ami nyilván a katonai műveletek során kiemelkedő fontosságú, ezt követheti később a teljes önállóság, amelytől egyelőre még picit messze vagyunk. Arról nincs szó, hogy ezen konvojok mikor jelenhetnek meg a különböző hadszíntereken, itt nyilván még további tesztekre lesz szükség.