Berta Sándor

Balesetet szenvedett a Google robotautója

Fékezés nélkül mentek bele hátulról a piros lámpánál lassító autóba, melyben hárman ültek, de szerencsére nem lett komoly baj.

Chris Urmson, a Google munkatársának beszámolója szerint meglepően kevéssé figyelnek a sofőrök, ez volt az oka az esti csúcsforgalomban történt esetnek is. Az egyik Lexus járművük egy kereszteződés felé tartott, a lámpa zöld volt, de a túloldalára már nem lehetett átmenni a zsúfoltság miatt. Három autó - köztük a Google jármű - hogy ne ragadjon be a kereszteződésben, lassított majd megállt, ekkor rohant bele fékezés nélkül egy autó.


Közzétettek egy videót is az esetről, ahol látszik, hogy bőven meg tudott volna állni a hátul haladó, de úgy látszik a vezető elbambult vagy más ok miatt nem figyelt az útra. A koccanásnak az ütközöje látta kárát, míg a Lexus apróbb horpadásokkal és sérülésekkel megúszta a dolgot. Urmson mint a múltkori írásban, most is kiemeli, hogy az ilyen koccanásos esetek be sem kerülnek a statisztikákba, és az államok illetékes hivatalai csak a rendőrségek által jelentett ütközésekkel kalkulálnak. Tehát valószínűleg évente több millió balesetről nem tudunk, még azt sem, hogy mekkora sebességgel történnek ezek.

Urmson közlése szerint a 2009-es indulás óta 14 koccanásuk történt, ebből 11-ben hátulról mentek beléjük, és a kamerákkal összekötött számítógépes rendszer fáradthatatlansága miatt is egyiknél sem a Google autó volt a hibás. De hiába a legfinomabb szenzor, a legnagyobb teljesítményű, a tárgyakat és embereket villámgyorsan felismerő képfeldolgozó rendszer, az etikai kérdések továbbra is megoldatlanok. Andreas Reich, az Audi menedzsere szerint előfordulhat, hogy az autónak két rossz közül kell választania, például egy biztos ütközés és egy kitérő manőver közbeni gyerek elgázolása között. Melyik ér többet, a sofőr élete, vagy egy iskoláscsoport?


Daniel Göhring a Berlini Szabadegyetemen kutatja a témát és úgy véli, hogy ha sikerül megoldani a technikai akadályokat, akkor is meg kell teremteni az ilyen helyzetekhez szükséges jogi hátteret. Szerinte kockázatos, hogy egy szoftver magától elindítson egy kitérőmanővert, amely ráadásul szintén balesethez vezethet. A jelenlegi kutatások inkább a vezetőt segítő rendszerek irányába zajlanak, mert például nem mindegy, hogy egy autó mikor és mekkorát fékez: más erejű fékezésre van szükség, ha egy gépkocsi halad a jármű mögött és másra akkor, ha az utca üres. De ugyanígy más a helyzet akkor is, ha egy madár repül a szélvédőnek vagy ha az a veszély fenyeget, hogy az autó egy másik gépkocsival ütközhet össze.

Reich biztos abban, hogy a jövőben a járművek figyelembe veszik majd a lámpák zöld szakaszait és ehhez igazítják a sebességüket, így a közlekedés sokkal gördülékenyebb lehet. Az adott autót követő többi gépkocsit automatikusan tájékoztatni fogják a veszélyes időjárási viszonyokról (lefagyás miatt csúszós út stb.). Göhring viszont kétségbe vonta azt, hogy hamarosan kormány nélküli járművek közlekednének a városi forgalomban, szerinte a városi környezet a sok dinamikus résztvevővel túl összetett a meglévő rendszerek számára. A környezet feltérképezésével kapcsolatos adatmennyiségeket például alig tudnák feldolgozni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #33
    nos amikor többszőr is írtam, hogy a google vasa (meg egyáltalán a robot autók) baromira messze vannak még attól, hogy az utakon menjenek, többnyire lehurrogás volt a végeredménye, mondván hülye vagyok, hiszen a technológia jobb mint az ember, meg gyorsabb és ilyesmi.

    Nos, a google vasát egy közönséges fixi kerékpáros ki tudja akasztani. És hol van még ez a jelneség egy igazán komoly városi szitutól (abba most nem megyek bele, hogy a mai napig nem, képes megérteni a kocsi, hogy a gyűrött papír nem akadáj neki, meg a hó esés és a zivatar sem...)

    http://index.hu/tech/2015/08/30/bringas_hipszterekkel_megtamadhato_a_google_robotautoja/

  • kvp #32
    "Ahhoz, hogy mikrobi minden köülmények között helytálljon egy csomó dolgot rendbe kell tenni: normális felfestés, táblák, a belekódoltan halálos kereszteződések felszámolása, pl körforgalmasítása, aztán útburkolat javítása (mikrobi jelenleg nem kezeli, szal futómű Mo-n 1 éven belül aus) stb. Alsó hangon 100 milliárdokról beszélünk az egész országra vetítve, különben mikrobi bénázni fog."

    Pont nem kell. A robotnak nem kell festes vagy tabla, tudja hol van es mi van oda festve, meg akkor is ha csak a terkepen szerepel. Ezert nincs a nagysebessegu automata vasuti vonalakon egy fel jelzo sem. Egyszeruen nem kell, a gep tudja, a fulkeben meg kijelzi azt emberi vezetonek hogy milyen jelzo 'van eppen elotte'. Az osszes keresztezodes halalosrol gyok kettesse valik es a robotok be is tartjak, tehat eleg kirakni a rossz utra egy Vmax=10 jelet a terkepre, aztan a robotok szepen biztonsagosan fognak rajta vegigmaszni. Terepjaro modban (lasd: a DARPA-s Stanley) pedig a katyukat is ki tudjak kerulni. A lenyeg, hogy rossz uton gyorshajtas helyett lassan fognak cammogni, az emberek pedig nem ugyeskednek a katyuk kozott, hanem reklamalnak a helyi vezetesnel, hogy javitsak meg mert nem megy rajta az auto. Aztan vagy megjavitjak vagy meg lejjebb viszik a sebesseghatart. A lenyeg, hogy egy robot mindig az utviszonyok szerint vezet. Ha a katyus ut 10-el jarhato biztonsagosan, akkor 10-el fog menni es nem erdekli mit mond a tulaja. Hatalmas elony, hogy egy teljesen automatizalt uthalozatra mar nem kell lampa (csak a gyalogosoknak) es nem kellenek kozlekedesi tablak sem, csak az emberi vezetok altal hasznalt szakaszokra (pl. bicikliutak). Mint ahogy a navigacio is teljesen feleslegesse tette a telepulesek iranyat jelzo tablakat a lehajtoknal, ugy valik feleslegesse a kresz tabla egy tisztan automata autok altal hasznalt uthalozaton. Persze lehet olcsobb a tabla, ilyenkor sokat segitene ha csak qr kodok lennenek a tablak helyen, mert azt konnyebb a robotnak felismerni es egyertelmuen jelzi, hogy az adott ut ember vezette jarmuvel nem jarhato.

    "Oké, de ha mész a belsőben kilohaeminccal és beéred a kilencvennel cammogó nyuggermamit, akkor hogyan előzöd meg másként, mint cikázva?"

    Ha van hely, akkor savvaltas, majd szepen lassan (90+1-2 km/h) lehagyni, majd eleg messze kerulve tole savvaltas ujra. Ha nem ures a kulso sav, akkor beallni moge es kovetni a megfelelo fektav betartasaval. (lasd: konvoly mod)

    "Az ideális eset az, ha rámész a farára, és levillantod. Ezt hívják letolásnak. Ha ezt öten megcsinálják vele, akkor csak rájön az idiótája, hogy valamit szarul csinál. Ha viszont mindenki beáll gyökketővel mögé, vagy jobbról előzi, akkor abban a hitben fogja leélni az életét, hogy mindent kurva jól csinál. Az a durva, hogy autópályán is tömeges jelenség a belső sávban 80-al cammogó mamika meg papika. Ha azt látja az ember, hogy lehajt a pihenőbe, utána kell menni, és emelt hangon megkérdezni, hogy mi a kurva anyját is csinált."

    A robotauto ilyenkor is jobb. Eloszor is meg tudja indokolni miert ment annyival. Pl. azert mert az utviszonyok miatt ez volt a biztonsagos. Masodszor veszi a mogotte zajlo esemenyeket is, tehat automatikusan feljelentheti azt aki megprobalta letolni, igy a rendorok az elso alkalomnal kiveszik a forgalombol (meg egyuttal a jogsijat el). Ez egy jo motivacio lesz arra, hogy robotautoval kozlekedjen, mert egyebkent marad a bicikli. Harmadreszt a harmadik javaslat nem sokat er, mert most is mondhatja azt, hogy az utviszonyoknak megfeleloen ment (mivel ez jelenleg az emberi belatas fuggvenye). Ha a kiabalason kivul mast is csinalna az illeto, az meg mar testi sertes, ami sokkal sulyosabb eset mintha valaki feltartja a forgalmat.

    A lenyeg, hogy a robotautok nem csak betartjak a szabalyokat, de sokkal ovatosabba is tehetok mint az emberek. Raadasul semmilyen korulmenyek kozott nem fogjak megszegni a szabalyokat, meg akkor sem ha ezzel lassul az atlagsebesseg. Cserebe a 100%-osan robotok altal hasznalt utakon (ahol se emberi vezeto, se gyalogos nem jar) noni fog, tehat az emberek tobbsege jol jar es kovetelni fogja hogy tiltsak be a hibazo emberi vezetoket. Ez raadasul a poltikusoknak es a kapitalistaknak is jo, tehat biztosan be is vezetik.
  • M2 #31
    Feltehetően a külső sáv ilyenkor üres (ellenkező esetben a mami épp előzne, így elég veszélyes is lenne jobbról kerülni), így egy jobbra sávváltás és elhaladás. Tény hogy mivel jól láthatóan fogalmatlan idiótával van ilyenkor dolgunk, extra óvatossággal. :-)
  • NEXUS6 #30
    Valójában nem az a kérdés, hogy humán vs. mikrobi!?
    Hanem egy rendezett, de extra költséggel járó közúti viszonyok megteremtése vs a jelenlegi káosz.

    Ahhoz, hogy mikrobi minden köülmények között helytálljon egy csomó dolgot rendbe kell tenni: normális felfestés, táblák, a belekódoltan halálos kereszteződések felszámolása, pl körforgalmasítása, aztán útburkolat javítása (mikrobi jelenleg nem kezeli, szal futómű Mo-n 1 éven belül aus) stb. Alsó hangon 100 milliárdokról beszélünk az egész országra vetítve, különben mikrobi bénázni fog.

    Ezért viszont cserébe azt kapjuk, hogy a robotember egyrészt mindíg maximálisan szbályos, másrészt minddíg maximálisan alkalmas is a vezetésre.

    Csak ugye , ha ezt a 3 fő tényezőt megcsinálnánk az embereknél (1. utak, utcák rendberakása, 2. vezetési morál, és 3. vezetési képesség/alkalmasság megfelelő szintentartása), akkor kb ua statisztikát érnénk el.

    De amíg ezt a rahedli pénzt nem szerezzük meg a közúti közlekedés javítására addig is az ember vezetési képességeit is lehet növelni az augmented driving koncepción keresztül. És a hagyományos autóipari cégek is inkább ezt próbálják megvalósítani és nem az egyből full capacity szelfdrájver autót.
  • VolJin #29
    Oké, de ha mész a belsőben kilohaeminccal és beéred a kilencvennel cammogó nyuggermamit, akkor hogyan előzöd meg másként, mint cikázva?

    A legszebb, amikor nem ott cammog a belső en, hanem csak hirtelen villan az indexe és már jön is ki úgy, hogy hátra sem nézett a visszapillantóban.
  • Archenemy #28
    A "kocsi is tud hibázni" vonalhoz hozzátenném, hogy nem az a cél, hogy 0 hibát vétsen a robotautó, az is elég ha kevesebbet hibázik, mint egy ember.
    Aztán hogy ez jó-e... :D
  • M2 #27
    "Hogy a faszba lehet szabályosan közlekedni 90-el a belső sávban? A jobbra tartás szabályait minimum megszegte..."

    Mondjuk előzve. Tény hogy óriási mazsolának kell hozzá lenni, de nem szabálytalan.

    Mellesleg az tévhit, hogy autópályán jobbról nem szabad elhajtani valaki mellett. A jogszabály a jobbról előzést tiltja, tehát azt amikor cikáznál az autók között.
  • Darkyf #26
    Magyarországon a büdös életben nem lesz ez bevezetve , mi lenne a költségvetéssel? A nemzeti pénzbehajtónak nézett rendőrség miképpen szedne az autósoktól minden fele jogcímen egy csomó büntetést? :)
  • torreadorz #25
    " Hát én mennék a szakadékba inkább... a faxom se akar azzal a tudattal élni, hogy ha akkor elrántom a kormányt a gyermek/ek még ma is élhetne/nének, ehelyett megöltem őt/őket"

    Természetesen ez nem igaz. Ilyen szituációkban amikor másodperc törtrésze alatt kell dönteni információhiányos állapotban, akkor a reflexek fognak dönteni és nem a tudatos gondolkodás (a tudatos részed még fel sem fogja mire megtörténik a baleset).
    Az pedig téged fog védeni, nem véletlen hogy például az anyósülés a legveszélyesebb hely a kocsiban és hogy a kocsi utasa szinte mindig jobban sérül mint a vezető. Mert ilyenkor reflexszerüen úgy kapod a kormányt hogy téged érjen kevésbé a sérülés és erre semmiféle tudatos ráhatásod sincs.

    Amúgy én már nagyon várom az automata autókat, most is megyünk nyaralni és vezethetek 600 km-ert a tökunalmas autópályán. Ami helyett mondjuk inkább aludnék vagy olvasnék egyet.
  • MuldR #24
    Akkor jojjon fol pestre. Fel even belul garantalt egy baleset. Amig videken vezettem, sose volt balesetem. Pesten 5. 110-el, csontreszeg ficko oldalrol belemrohant, hajnalban egy lany a 0-ra fekezett automba szembol belem jott. Athuzta a savomba es bumm. hiaba taposom a feket, agyat nem adhatok neki. 2x azert jottek belem hatulrol, mert gyalogosnak elsobbseget adtam zebran, 1x meg csak dugoba elfelejtettek fekezni mogottem es belem jottek. 2 auto tort totalkarra alattam, egyik esetben sem en voltam a hibas. En robot autokat szeretnek.
    Utoljára szerkesztette: MuldR, 2015.07.19. 20:14:35