13
-
leobarnat #13 Ezzel kihívás lenne a lejtőn felfelé/lefelé menni. Az a lendkerék gyakorlatilag egy giroszkóp, így tény h. soha sem borul oldalra, de ha nem törik el a tengelye, akkor felfelé menetben csak az előleső kerekekre menetel, lefelé csak a hátsókra. Az lenne egy érdekes jelenség :D ... viccet félre téve, az a tippem h. gyorsan fáradna el a buszalvázszerkezetének az anyaga az ilyen lejtők miatt. De nagyon tetszik az ötlet ... nagyon stílusos, szép megoldás ami felkelti a figyelmet az általános fizikára. és biztos vagyok benne hogy a tengelyen spéci csuklóval lehetne megoldani ezt a problémát :) .
(belegondolva rengeteg ilyen oldal borulási probléma lehetne megoldani giroszkóppal) -
duke #12 Az 50-es evekben, mar volt lendkerekes busz, ami 6 km -t tudott megtenni egy toltessel. 1.5 tonnas lendkereket porgettek fel percenketi 3000-re. Kar hogy nem terjedt el, durva lehetett.
http://pcworld.hu/tudomany/hogyan-talaltak-fel-mar-regen-a-svajciak-a-kornyezetbarat-buszt.html
Gyrobus
-
Meridian #11 Egy magyar cég is épített elektromos buszt, 55millió volt darabja, a Volvo-k 35-40 millás árához képest. A RTL Klubban is bemutatták. Nem kellett. Pedig a felárat duplán is behozta volna. 100km megtétele ezzel a busszal 2500Ft-ba jött ki, míg a dízel felújított Volvokkal 11-12ezer Ft.
Cakk-őakk az üzemeltetési költsége harmad, negyedannyi lett volna, pár év alatt visszahozta volna az árát. Környezetszennyezése, pontosabban szólva a légszennyezése közelített volna a nullához (mivel a gumikereke, és fékpofák is kopnak, azok is tudják szennyezni a levegőt porral), csöndes, és ráadásul MAGYAR termék lett volna, de a nagyokos vitézinek nem kellett.
Sebessége 60km/h, de az bőven elég városi környezetbe, és így 8 órás futási ideje volt az akksiknak, feltöltésük meg kb 30 perc. Jah, tud 100 km/h-val is menni (de minek?), csak akkor aránytalanul gyorsabban merülle az akksija.
Amúgy a légszennyezésről: a 10-20 éves, és 1millió+ km futott dízel buszok 1000x annyi kormot köpnek a levegőbe, mint egy 12 éves E2-es benzin motor.
De a 2 ütemű kis robogók még ennél is több szennyezőanyagot tolnak a levegőbe - és ebből van a több, nem buszból, meg főként nem öreg használt autókból. A szén és fatüzelés (fűtés céljából) szintén tolják a szmogot rendesen. -
pakeszke #10 nalunk most eppen megy a taknyolas, nehogy a dugodijat bevezessek
ugyanakkor a liion -os beugrok a varosba reggel este meg haza autok olyan ~ 8 - 10 millaert vannak, kb azon a szinten mint a nagy tejepjajok
a varos (==kozosseg) celja az lenne, hogy a napi bejarasra az elektromos terjedjen el, de ezt segiteni kellene adozassal is!!!
nem sokkal, de pl. a dizelekre napi 2e plusz koltseg mar elmozditana a "sporolosokat" az elektromos fele! -
pakeszke #9 http://batteryuniversity.com/learn/article/whats_the_role_of_the_supercapacitor
Cycle life
Supercapacitor: 1 million or 30,000h
Lithium-ion (general): 500 and higher
mint irjak ~ 20szor annyiba kerul a szuperkondenzátor, es kb 5szor olyan nehez is, viszont a szervizideje ~ 2 nagysagrenddel jobb
a szuperkondenzátor pont a varosi buszokra van kitalalva!!! -
kvp #8 A pesti solaris trolik hagyomanyos akival hoznak hasonlo eredmenyeket. Ugyan 10x lassabban toltenek, de 4x akkora tavolsagot birnak es evek ota jarnak. (ket vonalon mar evek ota uzemszeruen egy-egy szakaszon drotok nelkul) -
#7 Tényleg nem, de legalább ennyivel is csökken a szennyezés.
Már csak az embereket kéne valahogy rávenni elektromos autóra hogy városon belüli közlekedésre azt használják, az tényleg többet segítene, úgy látom ez ázsiában megy, euban és usában nem. -
pakeszke #6 szuperkondenzátor -
Garga Pitic #5 10 másodperc? Szinte biztos, hogy nem aksi, hanem kondenzátor a tároló. -
bdzsana #4 Nem hiszem, hogy a buszok lennének a meghatározóak a városi légszennyezettségben. -
msgreg #3 Miért probléma szerinted az 5 km?
Hány olyan helyijáratost buszt tudsz mondani, aminek 2 megállója között több, mint 5km van? A technológia és a felhasználási helye zseniális. Ha tényleg kibírna a teljes busz 12 évet (amit kizártnak tartok... maximum a szerkezeti elemek bírnak ennyit szerintem, de az akkuk biztos nem), akkor ez egy komoly alternatíva lehet a jövőben. Nagyban csökkenthetné a nagyvárosok légszennyezettségét. -
Szefmester #2 Belvárosban két megállónként a töltőállomás és kész.. :D Városközi közlekedésre meg nyilván nem ez az ideális. -
Ender Wiggin #1 5 km? Akkor ez tényleg kínai, vazze!