Gyurkity Péter

Új utakat keres magának az Apple

Az Apple hagyományosan új termékkategóriák kiötlésével, azok kialakításával szerzett komoly előnyt a gyorsan reagáló riválisokkal szemben, ám az utóbbi években mintha elvesztették volna korábbi lendületüket. Steve Wozniak szerint jelenleg is új utakat keresnek, és bár még az okostelefonok terén is lenne mit javítani, itt egyelőre inkább a stagnálás a jellemző. A meglévő szolgáltatásaik erősítésével, illetve az okosórák korai elrajtolásával javíthatnak saját helyzetükön.

A cég egykori társalapítója egy Mexikóvárosban megrendezett fórumon beszélt arról, hogy az Apple még mindig nagyszerű vállalat, amely jelenleg egy kissé hosszúra nyúló várakozó időszakot él át, miközben az új utakat, kitörési lehetőségeket keresik. Hozzátette, hogy az új okosóra (smartwatch) jelentheti a mentőövet számukra, amely sokaknak biztosíthat új, kényelmesen igénybe vehető szolgáltatásokat.


A társaságot, illetve annak új vezetését meglehetősen sok kritika érte az elmúlt időszakban, amelyekben főleg a korábbi innovatív képzelőerő hiányát róják fel nekik - ezt jósolták néhányan Steve Jobs halálakor is. A tavaly bemutatott iPhone 5 és iOS 6 egyértelműen csalódást keltett a rajongótáborban, sokan úgy érzik, hogy a szoftver inkább stagnál, komoly lépéselőnyt adva ezzel a riválisoknak. Egyes pletykák szerint az Apple iWatch néven mutathatja be saját okosóráját, erre utalnak bizonyos szabadalmi beadványok is, ám a konkrétumokat egyelőre nem ismerjük.

Elemzők egy része szerint a cég belső kultúrája semmit sem, vagy alig változott a hetvenes évek közepe óta. A bevétel és a profit növelése helyett az új termékkategóriák meghatározásában, azok megszületésében játszott szerepükben látják az esélyt a további sikerek elérésére, ezen a felfogáson, valamint a belső felépítésen pedig az új vezető, Tim Cook, sem akar változtatni. Kétségtelen tény, hogy a cég vásárlóközönsége alaposan kibővült, kiszélesedett az utóbbi években, hiszen immár több százmillió felhasználó érdeklődik termékeik iránt, ám Jobs távozása óta egyre inkább úgy viselkednek, mint egy hagyományos hardvergyártó, amely nem sok jót vetít előre.

Igaz, van is mire támaszkodniuk ezen a téren, hiszen a vásárlói elégedettség terén általában jól szerepelnek. Legutóbb egy dél-koreai felmérés igazolta ezt, amelyben 52 százalék volt elégedett termékeikkel, miközben a Samsung 50, az LG pedig 46 százalékot tudott itt felmutatni. Mi több, a vásárlást követő egy évben alig 17 százaléknak volt szüksége valamilyen segítségnyújtásra az új készülék kapcsán, míg a Samsung esetében ez az arány már 29 százalék volt.

A nagy rivális eredménye legutóbb már elmaradt az előzetes várakozásoktól, amiben a Galaxy S 4 okostelefon lassabb forgalma játszott komoly szerepet - igaz, az eladások terén még mindig ők vezetnek. Teszik ezt úgy, hogy jóval többet (tavaly például az USA-ban éppen négyszer annyit) költöttek reklámokra, a vásárlók meggyőzésére, mint az almás cég vezetése, ám sok felhasználó még mindig úgy gondolja, hogy az Apple termékei a legjobbak.


Az okostelefonok piacán több fontos lépésre is sor került, illetve kerül sor a közeljövőben. 2014-től például egyetlen chipgyártóra támaszkodnak majd, ami nyilván szintén a Samsung befolyását hivatott csökkenteni, hiszen eddig a rivális szállította számukra ezen alkatrészeket. Idén a jelek szerint egyszerre két új iPhone is bemutatkozik majd, ezek között kaphat helyet egy 99 dolláros, kifejezetten olcsó példány, valamint egy többek között ujjlenyomat-olvasóval ellátott drágább változat, amely minden bizonnyal iPhone 5S néven jelenik majd meg. Reménykedésre adhat okot, hogy a már bemutatott iOS 7 közvetlen elődjéhez képest jóval kellemesebb benyomást tett a felhasználókra, bár azért a világhálón találunk olyan írásokat is, amelyekben a szükségtelen, eltávolításra ítélt funkciókat sorolják fel.

Az Apple TV platformot is igyekeznek még vonzóbbá tenni, mégpedig exkluzív szerződésekkel. Ezek között lehet első a Time Warner Cable céggel között egyezség, amelynek értelmében a kábeltársaság saját tartalmai válhatnak közvetlenül elérhetővé az előfizetők számára. A fokozatos bővítés ezen a területen elengedhetetlen az életben maradáshoz, különösen úgy, hogy olyan komoly riválisok vannak itt jelen, mint a Microsoft és a Google. A tartalomszolgáltató egyelőre saját appjaival van jelen az iOS alatt, ám az elő műsorok megjelenése a 99 dollárba kerülő set-top-boxon nyilván népszerűbbé tenné azt. Ez egyben irányváltást is jelent az Apple részéről, amely korábban nem vágyott feltétlenül szoros együttműködésre a tengerentúli kábeltársaságokkal.

A cégvezetésen belül megújulást hozhat magával Paul Deneve, aki a kilencvenes években hét esztendőn át dolgozott a cégnek, az európai részleg élén. Az elmúlt években divatházaknál szolgálatot teljesítő Deneve visszatérőként a cég különleges projektjeiért lesz felelős, ám a mintegy 400 Apple Store nem kerül majd befolyása alá - ez utóbbiak teljesítményével egyébként az elmúlt időszakban nem volt igazán elégedett Tim Cook vezérigazgató (a telefonok alig 20 százaléka talál gazdára ezen üzletekben, míg a problémák felét kénytelenek ott később megoldani a munkatársak), így nem lenne meglepő, ha itt is változtatásra szánnák el magukat.

Ahogy azt már említettük, az okosóra megjelenése hozhat új lendületet a cég háza táján. Ezen valószínű termékekről április elején hosszasan értekeztünk, így felesleges lenne megismételni az újonnan beszállók listáját, ám arra érdemes emlékeznünk, hogy a legnagyobb nevek itt is gyorsan jelezték részvételi szándékukat. Néhány termék már most is kapható, ám az még mindig nem dőlt el, hogy a jól ismert márkák megjelenése után a vásárlók mennyire lesznek hajlandók kompromisszumokra a szolgáltatások és az üzemidő terén.

Az iWatch közeli megjelenése biztosnak látszik, Japánban már be is adták kérelmüket a név bejegyzésére, hasonló lépésre pedig Oroszországban, Törökországban, valamint Mexikóban is sor került. Az Európai Unióban egy olasz cég birtokolja a nevet, így itt problémák adódhatnak, amit a jól értesültek szerint valamikor az év végére, illetve 2014 első felére oldhatnak meg. Hogy mekkora sikerrel, illetve hogy ez mennyiben jelent majd megváltást a cégnek, az csak nagyjából egy év múlva derül ki.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Papichulo #32
    A múltkor meg akartam nézni egy filmet, de nem volt ac-3 dekóder.

    VLC

    A Safari meg egy borzalmas böngésző. 10 jelszó megjegyzés után belassul.

    Chrome

    3ds max nincs rá, amin a játékfejlesztés megy.

    Ha nagyon kell a 3ds max, akkor bootcamp...

    Viszont XCode meg masra nincs :)
  • pixx #31
    Bocs, amik nincsenek osx-re, de vannak winre
  • pixx #30
    Nekem van minden Appleből, de kivéve asztali. Mondjuk az nem is kell.
    A múltkor meg akartam nézni egy filmet, de nem volt ac-3 dekóder. 1.5 óra guglizás után találtam valamit plugint, ami nagynehezen megoldotta problemát.
    Pc-n Bs player, és letölti a megfelő cuccokat.
    Nagyon szép a macbook, nagyon jó is, de néha alapfeladatokra nem lehet használni.
    A Safari meg egy borzalmas böngésző. 10 jelszó megjegyzés után belassul.
    Vannak dolgok, amikkel az alma 10 évvel le vannak maradva a versenytársak mögött, másban ők a trend.
    Hasonló felszereltségű laptop 200 ezer, az enyém 365 ezer lett volna, de sikerült elintézni, hogy áfát ne fizessek, és kapjak kedvezményt is. így lett 260 ezr. Ennyit megért, többet nem.
    Szóval drága, de akinek kell megveszi. Én csak iphone programok írása miatt vettem.
    És a világ nem csak pdf doksikból, meg MS worből áll, vannak programok, amik nincsenek win-re.
    3ds max nincs rá, amin a játékfejlesztés megy. Így egy csomó embernek kiesik az apple termék, és cégeknek is.
    Persze van helyette maya, de hát mégse...
  • Papichulo #29
    mert a termékei nagyon jók de borzasztó drágák

    Tevhit 1

    kínosan ügyelnek arra hogy a nem apple termékekkel való kompatibilitás minimális legyen.

    Tevhit 2
  • karesz6 #28
    Az apple ebben nagyon profi. Az iphone pont olyan ami megy öltönyhöz is utcai ruhához és sporthoz is. Jól áll a 18 éves diszkópicsa és a 40 es üzletember kezében is.
    Más kérdés hogy szerintem az okosóra egy rohadtul semmirese való dolog ami még drága is.
    És sajnos nem igaz az hogy az apple nek ne kéne 1-2 évente komoly innovációval előrukkolnia, mert a termékei nagyon jók de borzasztó drágák és kínosan ügyelnek arra hogy a nem apple termékekkel való kompatibilitás minimális legyen. A riválisok ha le nem is hagyták de mindenképpen utolérték és ha az emberek azt látják hogy a másik telefon olcsóbb és ugyan olyan jó (vagy jobb) plusz kompatibilis minden apró szutyokkal ami csak szembe jön vele az utcán akkor könnyen meginoghat a márkahűség. Ezért kell az apple nek időről időre olyan újításokkal előállni hogy mindenkinek leessen az álla.
  • errorista #27
    mármint mindenük a játékokon és a játékosokon kívül -.-
  • M2 #26
    "En meg mindig azt mondom, hogy a Pippin szelleme lebeg elottuk"

    Az lehet, mondjuk egy iPippin ne is jöjjön! :-)
  • M2 #25
    Pontosan! Az óra ma már ékszernek számít és csak másodlagos, hogy az időt is le lehet olvasni róla. Nem tudom ki venne fel ismét egy nem-ékszer órát. Én nem.
  • M2 #24
    Igen, a MS területeket hódíthat az Apple-től is a konzoljával, ezért is lenne itt az ideje az AppleTV tovább gondolásának.

    Eddig azt mondtam, hogy biztos nem jön az olcsó iPhone, de most túl sok jel utal arra, hogy jönni fog. A drágább meg marad alu vázas, gyanítom 32 giga tárhelyről fog indulni és lehet megkapja az NFC és/vagy ujjlenyomat cuccokat. Így nincs jelentős átfedés a kettő piaca között.
  • Co1e #23
    pedig Jobs szemüveges volt XD