Ötvös Tibor
A Sony bemutatta a PlayStation 4-et
A Sony helyi idő szerint éjfélkor kezdte meg konferenciáját, melyen hivatalosan is bemutatkozott a PlayStation 4. A bemutató pár perce ért véget, így a videókat majd csak később tudjuk beszúrni.
Az egész konferencia egy látványos reklámfilmmel kezdődött, melyben tulajdonképpen megismerhettük a Sony eddig pályafutását a konzolos piacon. Feltűntek egy-egy villanás elejéig a legismertebb karakterek és címek. Alapozónak megfelelt. A show házigazdája Andrew House, aki kezdésnek a PlayStation család múltját méltatta és kiemelte, hogy a független fejlesztők mindig is szívesen látott tagjai voltak a családjuknak és ez a következő generációnál sem változik majd.
Ezután Mark Cerny lép a színpadra, aki a PS4 technikai oldalát mutatja be. A gépben egy felturbózott PC-s architektúra, egy x86-os processzor, fejlettebb GPU és 8 GB DDR5 RAM kapott helyet. Ezután bemutatta az új kontrollert, mely a Dual Shock 4 nevet viseli. Az alapok maradtak, de számos új dolog került fel rá. A legfontosabb, hogy lesz rajta egy Touch Pad, mely fontos szerepet tölt majd be a PSN vezérlésében. Felbukkan a Share gomb is, mellyel szinte bármit azonnal megoszthatunk a barátainkkal.
A kontroller hátuljában pedig egy Light Button is helyet kapott, mely igazából egy mozgásérzékelő. Elég komoly és életképes újítás, hogy a Power gomb megnyomásával (azaz a gép kikapcsolásával) az aktuális játék automatikusan benne marad a memóriában és amint újra bekapcsoljuk, onnan folytatjuk, ahol előtte befejeztük. Nincs több elveszett mentés vagy áramszünet miatti újrakezdés.
Ezután kicsit megmutatták, mire képes a PS4 az Unreal Engine 4 és a Havok motor segítségével. Majd végre bemutatkozott az első játék is, mely természetesen egy mászkálós kis program lesz. A Knack nem volt túl sikeres a nézőknél, szórványos taps kísérte a prezentáció végét. Itt jelentik be, hogy a játékokat már letöltés közben is játszhatjuk. Elindul a letöltés, ezzel elindul a program is és míg mi játszunk, a háttérben folytatódik a fennmaradó adatállomány beszerzése.
Ezután David Perry lép a színpadra, aki sajnos nem egy MDK folytatást jelent be, hanem a Gaikai vezetőjeként érkezik. Bemutatja a Vita Remote Play képességeit, ami valóban elképesztő. Ennek segítségével PS4-es játékunkat áttehetjük Vitára és ott folytathatjuk a programot. A hálózaton pedig a barátainkkal folyamatosan kapcsolatban lehetünk: nézhetjük ahogy játszanak (élő képben!), besegíthetünk nekik és üzeneteket kaphatunk tőlük játék közben.
A Sony ezután végre a játékokra terelte a témát. Egy rövid filmben az összes nevesebb fejlesztő mesélt a PS4-es fejlesztés örömeiről de konkrét alkotást nem jelentettek be természetesen. Ám a végén a Guerrilla Games vezetője, Michael Denny lépett a színpadra és bemutatta a Killzone: Shadow Fall egyik küldetését. Mit mondjak, elképesztő látvány és hangulat sugárzott az alkotásból (mondom ezt úgy, hogy nem rajongók a szériáért). Ami szép az szép és a Killzone új része gyönyörű lesz.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A következő leleplezést az Evolution Studios, a MotorStorm széria fejlesztője követte el a Drive Club képében. A program láthatóan a minél élethűbb versenyzésre helyezi a hangsúlyt, mely már az autón kívül megkezdődik (ki kell nyitni az ajtót, be kell szállni, becsukni, bekapcsolni az öveket, indítani). A látvány pazar, eddig csak átvezető jelenetekben láthattunk ilyen részletességet.
A Sony belsős fejlesztői közül a Sucker Punch maradt utoljára, akik az inFamous sorozatért is felelnek. A trailer, mely sajnos teljes egészében csak CGI-animációt tartalmazott nagyon hangulatos és már épp kezdtem volna kijelenteni, hogy ez egy inFamous klón lesz, mikor megjelent a program címe. Az inFamous: Second Son a széria harmadik része lesz és nyitócím is egyben.
Nem kis meglepetésre Jonathan Blow, a Braid kreátora volt a következő prezentáló, aki az érdekesnek tűnő The Witness című logikai alkotását hozta el, mely konzolokon PS4-exkluzív lesz (és bizonyos ideig csak itt lesz elérhető). A 25 órás játékidőt kínáló program egy teljesen nyitott világgal bír majd, melyben minden okkal lesz a helyén. Engem leginkább a kultikus Myst sorozatra emlékeztet, ami jó előjel.
David Cage, a Quantic Dreams vezetője váltja a független fejlesztőt és ő kimondottan az érzelmek megjelenítéséről beszél. Érdekességképp megemlíti, hogy az 1999-ben megjelent Omikron: Nomad Soul hőse 350 poligonból állt, addig a Beyond: Two Souls egy karaktere már 30 ezerből lesz összerakva.
Ezután kicsit unalmas szekció jött, mivel elég hosszúra nyúlt a Media Molecule Move-os prezentációja. Ám utána bőven kárpótolva lettünk, hiszen érkeztek a külsős fejlesztők. Elsőként a Capcom képviseletében Yoshinori Ono beszélt kicsit a kiadó és a PlayStation múltjáról, ami valóban impozáns. Ezután leleplezte a Panta Rhei kódnevet viselő grafikus motorjukat, mely a pár pillanattal később leleplezett Deep Down címet viselő, igen hangulatosnak tűnő játékukat is hajtja majd.
A Square Enix következik. Yoshihisha Hasimoto lép a színpadra. Nem játékot mutat be, hanem egy demót, a PS4 grafikus képességeit prezentálva. Látványos, de kérdés, hogy a játékmenetben mi valósulhatna meg ebből a csodából. Őt Shinji Hashimoto, a Final Fantasy felelőse váltja a színpadon, aki bejelenti az új rész készültét, de semmit nem mutat meg belőle. Azt majd később, az év folyamán.
A Ubisoft képviseletében Yves Guillemont lép be. Watch Dogs prezentáció következik. A játék továbbra is lenyűgöző és ráadásul egy eddig nem látott szakaszt láthattunk a programból. A grafika szemkápráztató, a világ tényleg él körülöttünk. Ahogy látható is volt, a környezetünkről mindent megtudhatunk és ez nagyon jó kis hangulatot ad a programnak. Várós, nagyon.
És ekkor bekövetkezett a show legnagyobb meglepetése, hiszen Chris Metzen, a Blizzard Entertainment képviseletében lép be a képbe. Az ő rövid jelenléte feldobja a hangulatot főleg azzal, hogy bejelenti: jön a PS4-es Diablo III. És mellékesen megemlíti, hogy PS3-ra is megjelenik a program. Fontos, hogy konzolokon Sony exkluzív lesz minden Blizzard termék, hiszen stratégiai partnerséget kötött egymással a két cég. A Diablo III a PAX Easten mutatkozik majd be mozgásban is.
A végére maradt az Activision és Eric Hirshberg. Ők a Bungie új alkotását, a Destinyt hozták be a showra, mely megjelenésekor PS4 exkluzív tartalmakkal is bír majd. Nem mellékes, hogy a gép egyik nyitócíme lesz.
Végül visszatért House, aki bejelenti, hogy a PS4 2013 végén jelenik meg. Se ár se pontos dátum nincs még. Ezzel befejeződött a prezentáció és rajongók elégedetten állhattak fel a közvetítés elől. Kíváncsian várjuk, hogy mit válaszol majd erre a Microsoft.