Szekeres Viktor

Mégsem mélyponton ért véget a Prison Break

Mi baj lehet a magyar tévénézőkkel? Igaza van az amerikai csatornáknak és valóban nem éri meg olyan sorozatokat készíteni, melyeknek évadokon átívelő története van?

Annak idején, amikor a Lost Amerikában hatalmas sikert aratott premierjével és a kötelező csökkenések után nézettsége még sok-sok rész után is nagyszerűnek volt mondható, az amerikai tévés fejesek azt hitték, hogy eljött a Kánaán: végre nem csak szituációs komédiákat és nyomozós sorozatokat lehet készíteni, hanem komplexebb sztorival megáldott egy vagy több évados történettel bíró sorozatokat, mint amilyen az évezred elején indult 24 vagy Alias.


Persze mindez hiú ábránd volt, hiszen a Lostot követő hasonszőrű próbálkozások zöme, mint a Rejtélyek városa, A mélység fantomja vagy a Küszöb elég csúnyán megbukott. Mondhatni csak a Hősök és a Szökés mozgatta meg annyira a nézők fantáziáját, hogy több évadra munkát adjon a benne szereplő színészeknek és a közreműködő íróknak. Sajnos legtöbbször a 21 vagy 42 percesnél hosszabb történetet elmesélni kívánó próbálkozások kudarcba fulladtak az országos csatornákon. (Szerencsére a kisebb adókon azért még mindig életképesek az ilyen alkotások.)

Míg Amerikában általában az efféle sorozatok már az első részeik után sikertelennek számítottak, itthon a nézők szinte mindig megadták az esélyt a nagyszabású és érdekes sorozatot ígérő reklámkampány hatására. Elég csak arra gondolni, hogy milyen jó nézettségekkel debütált annak idején a Lost - Eltűntek, a Rejtélyek városa, a Szökés vagy a Hősök. Mindegyik sorozat kezdőnézettsége könnyedén múlná felül a jelenlegi menő sorozatok átlagnézettségét és premiernézettségét is.

Az említett sorozatoknál azonban idehaza észrevehető volt, hogy előbb vagy utóbb, hirtelen csökkenésnek indult a nézettség, mintha a nézők elvesztették volna érdeklődésüket a történet iránt. Ezt nem lehetett csak azzal magyarázni, hogy a széria minősége csökkent, hiszen Amerikában vagy más országokban is más irányú, illetve közel sem ilyen hirtelenséggel jelentkező tendenciák voltak megfigyelhetőek.


Persze a nézői érdeklődés csökkenésének meg is lett az eredménye: a Lost - Eltűntek a kiemelt péntek estékről, idővel sokkal kevésbé nézett időpontokba került el, hol kedden 22 óra után, hol hétvége délután volt látható. Ez a sors várt többek között a Rejtélyek városára is, mely egy ideig siker volt, de idővel szombat este lehetett már csak látni.

Talán nem is meglepő, ha a hajdan 1,5 millió körüli nézettséggel induló Szökésre is hasonló sors vált Magyarországon, pedig a siker egy ideig kitartott, még akkor is, amikor a konkurencia egyre erősebb ellenfeleket küldött Scofieldéknak. Érdekesség, hogy míg Amerikában a Prison Break sosem volt kirobbanó siker, nézettségben a 40-50. hely környékén állt a sorozatok között, viszont itthon sokáig a két legnézettebb sorozat egyike volt.


És akár azt is mondhatnánk, hogy ezen a ponton tért el a Szökés szereplése, a többi hasonszőrű sorozatétól, hiszen ki tudja, hogy meddig tartottak volna ki a nézők. De az RTL Klub húzása, miszerint a TV2 legnézettebb szériája, a Doktor House ellen ment a Szökéssel, nem nagyon vált be. Hiába nyert egyik héten az egyik, másik héten a másik sorozat, a hadakozásnak hála az egykori magas nézőszám lecsökkent és a szökevényeket ott hagyó nézők az új időpontra már nem követték a sorozatot, gondolván talán, hogy nem tudnak becsatlakozni az előrerobogó sztoriba.

A Szökés tehát egykori nagy sikerként előbb nyári sorozattá silányult, majd este 10 órára száműzettetett, s ilyenkor már törvényszerű volt, hogy a mért nézettség még alacsonyabb lesz, mint az eddigiek. De nem csak egykori önmagához képest volt gyenge a széria, hanem a TV2 párhuzamosan futó sorozatai, nem egyszer ismétlései is elverték, ha a puszta adatokat tekintjük.


A kitartó nézők a sorozat fináléját két hete láthatták, s mindössze 514 ezren voltak, pedig a sorozat előtt az 1,15 milliós nézettségű New York-i helyszínelőket lehetett látni, s a másik országos kereskedelmi csatornán csak egy gyengén teljesítő film, a Sodró lendület volt látható, mely azonban még 625 ezres számaival is felülmúlta a Szökést. A helyzet hasonló volt a kereskedelmi, 18-49 éves korosztályban, épp ezért volt meglepő, hogy "szembeszállva" minden okoskodással és elmélettel a Szökés zárófilmje, mely már éjfél után fejeződött be, majdnem az egész 4. évadot meghaladó, 657 ezres nézettséget teljesített, ami 28%-os közönségaránynak felel meg. (A fiatalok között ez 369 ezer nézőt és 30,9% share-t jelent, ami ugyancsak elég volt a TV2 legyőzéséhez.) Mégiscsak lenne remény?

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • winnie #41
    ott a kulcsszó: "kábeltelevíziózás". és amerikában is csak 22.00-től mehetett, itthon sem mehetne korábban. nem véletlenül ment kábelen és nem országos tévén. egy kis csatornán, mely kevesebb nézőt ér el, megélnek az ilyen sorozatok. és egy kis csatorna éppen az éjszakai időponttal analóg, hiszen egy nagy csatorna éjszaka is kevesebb nézőt ér el, azonban, mint egy kábelcsatorna nézői, az éjszakázók is fogékonyabbak az ilyen sorozatokra. ellenben a blikk példányszámát 3-400 ezerre tornázó, kommerszebb ízléssel rendelkező nézőket sosem fog érdekelni egy maffiózók.
  • Waterhorse #40
    Ezt nem én találtam ki, és nem én írtam, hozzá:
    Sopranos finálé Sg cikk

    "8 éve, még 1999-ben indult el a kábeltelevíziózás leghíresebb és a nézettségi adatok alapján legnépszerűbb sorozata, a Maffiózók."

    "A 12 millió nézővel büszkélkedő finálé"

    winnie
    2007. jún. 14. 18:50 | privát | válasz erre | #3
    ez a vége, véget ért. sokak szerint zseniális volt.

    winnie
    ma 20:29 | privát | válasz erre | #39
    és? mióta érdeklik az embert emmy-díjas sorozatok?
  • winnie #39
    hogyhogy miért? mert remek nézettséget hoznak. mert mindkét csatorna tudja, hogy bármelyik sorozatot levernék, ergó, ha valamelyik sorozatozni kezdene, akkor betennék ellene, a sorozat bukna, jönnek vissza a másik magazimműsor.

    " A Maffiózók vagy az Elnök emberei stb. amik este 22, 23 után mennek, Emmy-díjas sorozatok."

    és? mióta érdeklik az embert emmy-díjas sorozatok? főleg olyanok, amik az amerikai politikáról szólnak. de, ha már emmy: te nézted a mad ment? (20.00-tól volt).

    ha az elnök embereit 21.00-től adták volna megbukott volna, leveszik a műsorról, talán sosem adják le a többi részét. HÁL'ISTENNEK, hogy 23.00-tól adták, ahol siker lehetett.
  • Waterhorse #38
    Egy szót sem értek az egészből. Miért kell görcsösen ragaszkodni a kókuszhoz és a passzívhoz. A Maffiózók vagy az Elnök emberei stb. amik este 22, 23 után mennek, Emmy-díjas sorozatok. Sok van belőlük, megoldják, azért van ennyi csatorna. Csak este főműsoridőben Anikó új segge? Benő Géza, vagy Zakariás (nem tom) Merevedése és ne mondjam milyen tevékenységek? Azért ez mégiscsak...
    Sztem a fenti sorozatoknak volt/van nézettségük, ott ahol korábban adják, nálunk sose próbálták. Akkor most milyen alapon nem adják korábban? Gondolják ha 23-kor kicsi a nézettsége akkor 20-kor sem lesz nagyobb. Próbáljuk meg a Barátok köztöt elképzeli 23 órás kezdéssel. Vagy tényleg reménytelenek vagyunk mi nézők és jobban érdekel minket Benkő Jani "önkije" stb.
  • winnie #37
    a fóusszal szemben valami szappanopera és reality van, de ha sorozat lenne a fókusszal szemben és a fókusz helyére sorozat kerülne, a másik csatona azónnal aktívot kezdene adni és nyerne. épp ezért nem fogja levenni az "egyik csatorna" a fókuszt. főleg nem egy sorozat kedvéért.

    "Arról volt szó, hogy a Szökést és más sorikat nem 22 órakor kéne adni,"

    ezt most nem értem. jó. adják 7kor. 8kor. 9kor. és mi van a többi sorozattal? annyi van, mint a nyű. adnak korábban is sorozatokat. a nézett sorozatokat korábban adják. a kevésbé nézetteket később. ilyen logika alapján 22 után ne is adjanak sorozatot?
  • Waterhorse #36
    Most is van ilyen, hogy egyiken sorozat megy, a másikon fókusz, a másik viszont nem adhatna fókuszt, ha a fókusz helyett sorozat lenne, mert az az RTL-en megy, ez érthető. Nálunk minimálbér van, földi antenna van, azt rakjuk be esténként.
    Arról volt szó, hogy a Szökést és más sorikat nem 22 órakor kéne adni, mert aki korán fekszik nem láthatja. Régen is nyugodtan meg tudtuk nézni 20-kor a Dallas-t, de 20 órakor nem fekszik le senki, ill. van olyan, de itt nem merült fel.
  • winnie #35
    "Aki 22 órakor fekszik az miért van korán?"

    aki 20-kor fekszik, az van korán.

    "Ha 19:30 és 20:30 körül adnák sorozatokat, akkor miért nyomná le a fókusz és társai, hiszen a sorozatok mennének helyettük"

    ha az egyik csatorna sorozatokat adna, a másik fókuszt.

    " "A Fókusz és..." menjenek csak a 22 órás műsorsávba, különben is kinek van kedve a gyerekkel vacsoraidőben szilikonciciket nézegetni?""

    nem muszáj a gyerekekkel tévét nézni. ha mi tévézünk a gyerekekkel, akkor elő a dvd-t és azt nézünk, amit akarnak. egyszerűbb, mint kapcsolgatni, míg nem lesz valami értelmes.
  • Waterhorse #34
    Aki 22 órakor fekszik az miért van korán? Ha 19:30 és 20:30 körül adnák sorozatokat, akkor miért nyomná le a fókusz és társai, hiszen a sorozatok mennének helyettük "A Fókusz és..." menjenek csak a 22 órás műsorsávba, különben is kinek van kedve a gyerekkel vacsoraidőben szilikonciciket nézegetni?
  • rufhus #33
    Hát nem is kicsit vernék el:D lol:D
  • winnie #32
    "Nagyobb nézettsége lenne egy sorozatnak,ha nem 22 órakor kezdődne, hanem 19-20 órakor. Így mindenki megtudná nézni, az is aki korán kel. "

    mérmint, aki korán fekszik, nem? egyébként butaság lenne, hiszen akkor a fókusz és társai agyon vernék a sorozatokat, mint ahogy erre már volt is példa.