Berta Sándor
Letörné a szerzői jogvédők monopóliumát az EU
Az Európai Bizottság (EB) döntésre szánta el magát és 50 évről 95 évre növelné a zenei szerzői jogvédelmet.
A reformterveket Charlie McCreevy, az Európai Unió (EU) belső piacokért felelős biztosa jelentette be Brüsszelben a bizottság ülésén. Amennyiben a javaslatcsomagot elfogadják, az gyökeresen megváltoztathatja a szerzői jogvédelem felépítését, hiszen nem csak a jogvédelem időtartamát hosszabbítanák meg, hanem egyúttal jelentősen korlátoznák a nemzeti szerzői jogvédő szervezetek jogköreit is. Neelie Kroes, az EU versenyügyi biztosa szerint az előterjesztés célja az, hogy például a német Gema elveszítse a helyi monopolhelyzetét és a korábbi partneri viszony helyett konkuráljon más országok szerzői jogvédő szervezeteivel.
A szakértők úgy vélték, a helyzet egyértelmű lesz: a művészek alkotásai hosszabb ideig élveznek majd védelmet, azonban a szerzői jogvédő társaságoknak harcolniuk kell majd egymással, ez pedig jelentősen kihathat a zenei licencek, ezáltal pedig közvetve a zeneszámok és a zenei albumok árára.
Jelenleg minden eladott CD vagy DVD árának egy bizonyos százaléka közvetlenül a szerzői jogvédőkhöz folyik be. A licenceket minden országban külön adják ki, vagyis, aki minden európai államban meg akar jelenni a piacon, annak minden helyi szerzői jogvédő társasággal külön meg kell állapodnia a licencdíjakról. Ez az Európai Bizottság szerint sérti a szabad verseny szabályait. Amennyiben elfogadják a két indítványt, a Gemának és a többi szervezetnek 90 napon belül meg kell szüntetnie a monopolhelyzetét. A jogvédő társaságok a művészeknek kínált szolgáltatásokkal versenyezhetnének egymással.
A szerzői jogvédelem meghosszabbítását a zenészek és a kiadók támogatják, a fogyasztóvédők és a gazdasági szakemberek viszont ellenzik. Viviane Reding, az EU távközlési biztosa szintén támadta az elképzelést, mondván a hosszabb jogvédelem csak a nagy és ismert művészeknek jelentene több bevételt, a kisebbeknek nem. Ráadásul a meghosszabbítás nehezítené a zeneterjesztést és a kulturális archiválási programokat is indokolatlanul megdrágítaná.
Korábban európai szerzői jogvédők nyílt levelet írtak, míg a jogvédelem időtartamának növelését ellenző tábor tagjai online petíciót indítottak. Az Európai Parlament (EP) egyszer már elutasított egy hasonló beadványt. Amennyiben az Európai Bizottság elfogadja McCreevy és Kroes előterjesztését, akkor az ügy ismét az EP, majd az Európai Tanács elé kerül. Charlie McCreevy legutóbb idén februárban ismertette elképzeléseit, igaz az ötlet már 2005 augusztusában és októberében is felmerült. Azóta a zenei licencek megváltoztatását bírálta az Európai Zeneszerzők és Dalszövegírók Szövetsége (ECSA) és annak egyik vezetője, Robin Gibb, a legendás Bee Gees együttes egyik tagja is.
A reformterveket Charlie McCreevy, az Európai Unió (EU) belső piacokért felelős biztosa jelentette be Brüsszelben a bizottság ülésén. Amennyiben a javaslatcsomagot elfogadják, az gyökeresen megváltoztathatja a szerzői jogvédelem felépítését, hiszen nem csak a jogvédelem időtartamát hosszabbítanák meg, hanem egyúttal jelentősen korlátoznák a nemzeti szerzői jogvédő szervezetek jogköreit is. Neelie Kroes, az EU versenyügyi biztosa szerint az előterjesztés célja az, hogy például a német Gema elveszítse a helyi monopolhelyzetét és a korábbi partneri viszony helyett konkuráljon más országok szerzői jogvédő szervezeteivel.
A szakértők úgy vélték, a helyzet egyértelmű lesz: a művészek alkotásai hosszabb ideig élveznek majd védelmet, azonban a szerzői jogvédő társaságoknak harcolniuk kell majd egymással, ez pedig jelentősen kihathat a zenei licencek, ezáltal pedig közvetve a zeneszámok és a zenei albumok árára.
Jelenleg minden eladott CD vagy DVD árának egy bizonyos százaléka közvetlenül a szerzői jogvédőkhöz folyik be. A licenceket minden országban külön adják ki, vagyis, aki minden európai államban meg akar jelenni a piacon, annak minden helyi szerzői jogvédő társasággal külön meg kell állapodnia a licencdíjakról. Ez az Európai Bizottság szerint sérti a szabad verseny szabályait. Amennyiben elfogadják a két indítványt, a Gemának és a többi szervezetnek 90 napon belül meg kell szüntetnie a monopolhelyzetét. A jogvédő társaságok a művészeknek kínált szolgáltatásokkal versenyezhetnének egymással.
A szerzői jogvédelem meghosszabbítását a zenészek és a kiadók támogatják, a fogyasztóvédők és a gazdasági szakemberek viszont ellenzik. Viviane Reding, az EU távközlési biztosa szintén támadta az elképzelést, mondván a hosszabb jogvédelem csak a nagy és ismert művészeknek jelentene több bevételt, a kisebbeknek nem. Ráadásul a meghosszabbítás nehezítené a zeneterjesztést és a kulturális archiválási programokat is indokolatlanul megdrágítaná.
Korábban európai szerzői jogvédők nyílt levelet írtak, míg a jogvédelem időtartamának növelését ellenző tábor tagjai online petíciót indítottak. Az Európai Parlament (EP) egyszer már elutasított egy hasonló beadványt. Amennyiben az Európai Bizottság elfogadja McCreevy és Kroes előterjesztését, akkor az ügy ismét az EP, majd az Európai Tanács elé kerül. Charlie McCreevy legutóbb idén februárban ismertette elképzeléseit, igaz az ötlet már 2005 augusztusában és októberében is felmerült. Azóta a zenei licencek megváltoztatását bírálta az Európai Zeneszerzők és Dalszövegírók Szövetsége (ECSA) és annak egyik vezetője, Robin Gibb, a legendás Bee Gees együttes egyik tagja is.