Németh Szabolcs
FIFA 08

Kiadó: EA Sports
Fejlesztő: EA Canada
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Pentium IV 1,5 GHz, 256 MB RAM, 64 Mbyteos videokártya
Ajánlott: 3 GHz-es Intel Pentium IV vagy AMD Athlon XP 3200+, 512 MB RAM, Nvidia 6600+
Hasonló játékok: FIFA 2007, Pro Evolution Soccer
Kategória: futball szimulátor
Igazán nehéz feladatot kaptam, ugyanis egy olyan játékról kell véleményt alkotnom, amelyet valaha nagyon szerettem, ám néhány éve kiírta magát a szívemből. Mivel azonban a 2008-as verzióról csupa jót olvastam, még egyszer rászántam magát, és esélyt adtam a kilencvenes évek legjobb futball szimulátorának. A bevezetés azért sikerült ennyire személyesre, mert tisztességesen szeretnék játszani. Egyrészt nem titok, hogy hatalmas FIFA rajongó voltam, ahogy az sem, hogy mostanában inkább a PES-ben találtam meg számításaimat. Természetesen mindkét programot megvizsgáljuk, így mindenki eldöntheti maga, hogy melyik játék a jobb, vagy van e ilyen egyáltalán. Természetesen magától értetődő, hogy a végleges döntés a nagy kihívó Pro Evoilution Soccer 2008 kivesézése után születik meg.
Sajnos rögtön nyavalyognunk kell, ugyanis a FIFA PC-s verziója semmilyen tekintetben nem említhető egy lapon a nextgen grafikával felvértezett konzolos programmal. Egy laikus ránéz a két játékra, és meg nem mondja, hogy mindkét programot az EA adta ki, olyan hatalmas a differencia a két produktum között. A valóságtól nem is vagyunk messze, hiszen mindkét platformon más-más csapat fejleszti a FIFA-t. Ez persze még nem lehet mentség arra, hogy a két FIFA 08 grafikailag összehasonlíthatatlan, de hát mit lehet erre mondani? Ez van.
A fejlesztők mentségére legyen mondva, hogy a játék nem a lustaság miatt olyan amilyen PC-n: a piac egyszerűen még nem elég fejlett, a játékosok elhanyagolható része rendelkezik olyan asztali számítógéppel, amin elfutna a konzolos FIFA. Ez az érv védhető, hiszen nap mint nap látja az ember, hogy a felhasználók a játékok hatalmas erőforrás igényeire panaszkodnak. El lehet képzelni, hogy egy Xbox 360-t teljesen kihasználó FIFA hogyan futna egy átlagos PC-n. A válasz egyszerű és tömör: sehogy.




Be a Pro
Egyértelműen kitűnik, hogy az EA Sportsnál végleg szakítottak az unalmas gép elleni játék fejlesztésével. A hangsúlyt a kooperatív módra fektették, ahol interneten keresztül, illetve multiplayerben hús-vér emberek ellen szerezhetünk magunknak kellemes órákat. Az idei FIFA igazi ütőkártyája a "Be a Pro" névre keresztelt, teljes szezonra kiható fejlesztés. A kőkemény fifások már az előző részekben is próbálgathatták szárnyaikat, amikor nem össze-vissza passzolgattak a gép ellen, hanem áthívva a havert, kizárólag a csapat egyes részeit vonták irányításuk alá. Igen ám, de mint minden új dolognak, ennek a funkciónak is megvoltak a maga gyermekbetegségei, hiszen sokszor a program nem reagálta le kellően gyorsan a parancsokat. A FIFA 2008-ban ennek már szerencsére nyoma sincs, és néhány óra komoly szitkozódás, és billentyűzet, netán kontroller csere után elkezdjük élvezni a módot.
Az újítás lényege, hogy egy meccsen - vagy ha eléggé mazochisták vagyunk, egy teljes szezonon - keresztül egy, azaz egy játékost irányítunk. A másik tíz pályán lévőre nem is válthatunk át, mindössze parancsokkal "terelgethetjük" magunkhoz a bőrt. Elsőre nagyon komplikáltnak tűnhet, és az is, de sok-sok játékóra után az igazi kihívásokat kedvelők ráéreznek a mód lényegére, és le sem bírják majd tenni a játékot. Természetesen a játékos fölötti hatalmunk nem merül ki az irányításban. Az RPG-kből már jól ismert pontosztozkodással karakterünk legfőbb tulajdonságait is meghatározhatjuk. Sőt, annak megfelelően, hogy védővel, középpályással vagy csatárral vágtunk bele az idénybe, feladatokat teljesítve további pontokat szerezhetünk, amelyekkel tovább tökéletesíthetjük védencünk képességeit.
Védőként például, ha nem szabálytalankodunk tizenegyest érően a tizenhatoson belül, már plusz egységekkel gyarapodhatunk. Ha pedig gólt rúgunk vagy gólpasszt adunk, evidens módon ugyancsak lesz mit a tejbe aprítanunk. A belső tulajdonságok mellett egy kifinomult karakterfejlesztővel az egyént külsőleg is kedvünkre átszabhatjuk, hogy a végén teljesen eggyé válhassunk vele. Amikor először hallottam a Be a Pro-ról, azonnal felmentem a hivatalos oldalra, de a szokásos PR-szöveg után nem lettem sokkal okosabb, ezért kicsit tartózkodva vártam az új fejlesztést. Az aggodalom azonban felesleges volt, mert amit ezer szóban sem lehetett leírni, azt a játékban rögtön megtapasztalhatjuk. Annak ellenére, hogy egy játékost irányítunk, egy percig sem unatkozunk, hiszen a csapattársakat koordinálni kell. Persze a 2008-as verzióban majdnem mindig megfelelően viselkednek a gépi ellenfelek, de azért az nem rossz, hogy ha a gép 8 méterre van a kaputól, és még mindig vinné a lasztit mígnem a kapusban elakadna, rászólhatunk, hogy ugyan bikázd már meg azt a golyót...
Emellett szöktethetünk, passzolhatunk, ívelhetünk, és még kitudja mennyi mindent csinálhatunk a nem általunk irányított játékossal. Ám vigyázat! Ha netán hozzánk kerülne a labda (a félelmekkel ellentétben sokszor fog), akkor becsüljük azt nagyon meg. A bármerre, bárhogyan rúgom úgyis célba ér dolgot felejtsük el. Ha egy kicsit is erősebben rúgjuk meg a lasztit vagy az irányzék nem stimmel, a címzett nem kapja meg a passzt, átadást, keresztlabdát.




Beletelik néhány óra gyakorlásba, míg ráérzünk ennek az ízére, ám utána hatalmas élmény forintos labdákat osztogatni, milliméter pontos ívelésekkel, átadásokkal operálni. További újdonság, hogy egyes játékosok scripteket (az EA szerint személyiséget) kaptak. Azaz egészen más taktikával lépünk pályára védőként Christiono Ronaldo, Wayne Rooney vagy éppen Henry ellen, hiszen mindhárom erőssége másban rejlik. A gép védekezé fényévekkel jobb, mint a 2007-es verzióban, de még mindig találunk olyat, amibe bele lehet kötni. Való igaz viszont, hogy emberünk ténylegesen tapad a csatárra, vagy akinél éppen a labda van, ami az eddigi FIFA-kra nem volt jellemző.
Zone Play
A Zone Play a Be a Pro könnyített verziója. Azok számára készült, akik esetleg nem éreznek rá az előző fejezetben taglalt mód ízére. Itt nem egy játékost, hanem egy védelmi vonalat, vagy középpályás sort, netán a csatárokat irányíthatjuk. A taktikától függően ez kettő, három, négy, netán öt embert jelenthet. Ami viszont érthetetlen az az, hogy ebben a részben az általunk kontrollált játékosok nem fejlődhetnek. Nem tudom megmondani hogy ez miért maradt ki, igazából arra gyanakszom, hogy nem volt elég idő a Be a Pro által támasztott követelmények kielégítése után a Zone Play finomhangolására.


Számtalan apró, ám mégis fontos plusz dolog van, amelyek tovább javítják a program esélyeit a piacon:
br> Ezek mind-mind apró részei a játéknak, de ha ezek tökéletesen illeszkednek, akkor hatalmasat dobhatnak az összképen.
Grafika:

Kezelőfelület:

Játszhatóság:

Zene, hanghatások:

Összegzés:

A játék demója Így kellene kínézni számítógépen is....









