MTI

A YouTube és az amerikai elnökválasztás

Az amerikai elnökválasztások történetében először az internetre feltöltött videókkal bombázzák élő egyenes tévéadásban az elnökjelöltségre pályázó politikusokat.

Alkalmi szövetséget kötött az internet és a televíziózás két nagy birodalma: a YouTube videomegosztó portálra feltöltött klipekben feltett kérdésekre a CNN hírtelevízió hétfő esti vitájában válaszolnak a demokrata párti elnökjelölt-aspiránsok, majd szeptember 17-én republikánus társaik. A vitára vasárnap éjfélig lehetett kérdéseket küldeni. Órákkal a határidő lejárta előtt már több mint 2300 webkamerával, mobiltelefonnal felvett videó került fel a YouTube-ra - írta hétfőn a the Guardian brit napilap.

Sokféle alkotás van köztük. Egy 30 másodperces klipben például leveszi a parókáját egy rákos beteg és elmondja, hogy sokkal nagyobb esélye lenne a gyógyulásra, ha lenne betegbiztosítása. "Mit tenne ön elnökként azért, hogy ingyen, vagy olcsón juthasson hozzá mindenki a legfontosabb gyógyszerekhez?" Steve Grove, a portál politikai részlegének vezetője szerint "rengeteg a szenvedélyes, intim, személyes YouTube-kérdés. Életszagú, erős élmények ezek a videók, mert a saját világában mutatják meg a kérdezőt."

Az egészségügyön kívül a klímaváltozás, a bevándorlás, a szociális gondoskodás, a külpolitika és melegek jogaival kapcsolatos a kérdések zöme. Az iraki háborúval foglalkozó videók aránya csekély ahhoz képest, hogy az amerikai sajtó milyen terjedelemben tárgyalja az ügyet - állapítja meg a cikkíró. Az újmédia és a régi alkalmi szövetsége nem súrlódásmentes: sokan kifogásolják, hogy a CNN-nél van a végső szelekció joga, a hírtelevízió szerkesztői választják ki és rendezik sorba azt a 25-30 videót, amelyek az adásba kerülnek.

Ettől függetlenül a hétfői vita is mutatja, hogy az internet már most minden eddiginél fontosabb front a 2008-as elnökválasztási kampányban. A YouTube pedig az egyik legvéresebb csatatér: George Allen republikánus szenátor például megpályázta volna az elnökjelöltséget is, de még a szenátusi választást is simán elbukta tavaly, mert a portálon megjelent egy videó, amelynek tanúsága szerint Allen sértő megjegyzést tett demokrata kihívója stábjának egyik tagjára. A videót sokan látták és sokan el is pártoltak a szenátortól, aki végül pár ezer szavazattal kikapott.

A 2004-es elnökválasztáson az internetnek marginális szerep jutott, főként a kampányalapok feltöltésében vették hasznát a jelöltek, most már viszont ebből a szempontból is óriási jelentősége van. Az elsőszámú pénzgyűjtő, Barack Obama kampányszámlája is erről tanúskodik. A demokrata szenátor az év első hat hónapjában 58 millió dollárt (10 milliárd forint) gyűjtött, aminek több mint egyharmada, 17,2 millió jött össze az Obama-honlapon regisztrált támogatók százdolláros adományaiból.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!