Specker Balázs
Nyílt forráskódú lesz a Second Life
A Second Life-ot működtető Linden Lab bejelentette a virtuális világ eléréséhez használatos alkalmazás nyílt forráskódú változatát.
A közeljövőben a birodalmat működtető szerver-szoftver is szabadon elérhetővé válik. A mostani lépés eredményeképpen a Second Life kliens-programját ezentúl bárki kedve szerint módosíthatja - derül ki a fejlesztőcég sajtóközleményéből. Igaz ez a gyakorlat még nem garancia a sikerre, azonban jónéhány eddigi példa - köztük a Linux és az Apache története is - bizakodásra adhat okot. Cory Ondrejka, a Linden Lab technikai vezérigazgatója kezdetben hibajavításokat és egy jobb Linux verziót vár a döntéstől, azonban a távolabbi jövőt tekintve jelentősebb változásokra is számít.
"Logikus, hogyha valaki a Second Life-hoz hasonló nyílt dolgot alkot, akkor magát a terméket is nyílttá kívánja tenni. A Second Life-ban az önkéntes alapon közreműködők már eddig is több millió sort írtak a világban található objektumok mozgatására. Dőreség lenne nem kihasználni a tehetséget és az energiát a kliens szoftvernél" - indokolta a váltást a szakember a PC World oldalán.
Mint ismeretes, a Second Life világában a valós személyek digitális alteregóikon keresztül élhetik online mindennapjaikat: vásárolhatnak, ismerkedhetnek, beszélgethetnek, utazhatnak - vagyis gyakorlatilag mindent megtehetnek, amit a valós életben is. Bár az alapszolgáltatások ingyenesek, a teljes élményért már előfizetési díjat kell fizetni. "Úgy gondoljuk, hogy a Second Life-nak hosszútávon több haszna lesz, ha nyílt forráskódúvá válik" - fejtette ki Ondrejka, majd hozzátette, hogy a nyílt forráskódú szerver-projekt jelentősen kibővítené a Second Life bevételi lehetőségeit is.
Persze nem mindenki ért egyet ezzel az elgondolással. "Az előfizetési díjakból finanszírozott szerver-alapú virtuális világok nem alkotnak igazán jó párosítást a teljesen nyílt forráskódú üzleti modellel. A cég számára az értékeket pont a világban bevezetett bizonyos szintű korlátozások jelentik" - vélekedett Raven Zachary, a 451 Group piackutató csoport elemzője.
A közeljövőben a birodalmat működtető szerver-szoftver is szabadon elérhetővé válik. A mostani lépés eredményeképpen a Second Life kliens-programját ezentúl bárki kedve szerint módosíthatja - derül ki a fejlesztőcég sajtóközleményéből. Igaz ez a gyakorlat még nem garancia a sikerre, azonban jónéhány eddigi példa - köztük a Linux és az Apache története is - bizakodásra adhat okot. Cory Ondrejka, a Linden Lab technikai vezérigazgatója kezdetben hibajavításokat és egy jobb Linux verziót vár a döntéstől, azonban a távolabbi jövőt tekintve jelentősebb változásokra is számít.
"Logikus, hogyha valaki a Second Life-hoz hasonló nyílt dolgot alkot, akkor magát a terméket is nyílttá kívánja tenni. A Second Life-ban az önkéntes alapon közreműködők már eddig is több millió sort írtak a világban található objektumok mozgatására. Dőreség lenne nem kihasználni a tehetséget és az energiát a kliens szoftvernél" - indokolta a váltást a szakember a PC World oldalán.
Mint ismeretes, a Second Life világában a valós személyek digitális alteregóikon keresztül élhetik online mindennapjaikat: vásárolhatnak, ismerkedhetnek, beszélgethetnek, utazhatnak - vagyis gyakorlatilag mindent megtehetnek, amit a valós életben is. Bár az alapszolgáltatások ingyenesek, a teljes élményért már előfizetési díjat kell fizetni. "Úgy gondoljuk, hogy a Second Life-nak hosszútávon több haszna lesz, ha nyílt forráskódúvá válik" - fejtette ki Ondrejka, majd hozzátette, hogy a nyílt forráskódú szerver-projekt jelentősen kibővítené a Second Life bevételi lehetőségeit is.
Persze nem mindenki ért egyet ezzel az elgondolással. "Az előfizetési díjakból finanszírozott szerver-alapú virtuális világok nem alkotnak igazán jó párosítást a teljesen nyílt forráskódú üzleti modellel. A cég számára az értékeket pont a világban bevezetett bizonyos szintű korlátozások jelentik" - vélekedett Raven Zachary, a 451 Group piackutató csoport elemzője.