Dojcsák Dániel

Szép új Big Brother világ

A reklám és marketing szakma a világmegváltó üzenetek feltalálásán túl kénytelen új eszközök felé nyúlni, a jelen rendszerek egyre kevésbé hatékonyak. Ennek az igénynek a kiszolgálására teljesen természetszerű, hogy a konzumer és professzionális elektronikai gyártók önként vállalkoznak és a sci-fi-szerű digitális kavalkádot szabadítják ránk. Marketingesek tapsolnak, reklámkerülők és anarchisták sírnak.

A nagy szereplők közül a mostanság nehéz időket élő japán elektronikai óriás, a Sony például professzionális termékeihez (projektor, LCD TV, IP kamerák, háttérrendszerek) már nem tartja elegendőnek a technológiai innovációt, mint serkentő tényezőt. A profi portfolió úgy tűnik akkor válhat sikeressé, ha egy komolyabb hozzáadott értéket is képvisel, amit ők a Digital Signage programjukba sűrítettek bele, derült ki a holland Nick Deen (Sony Senior European Market Development Manager) előadásából.

A rendszer tengerentúlon, illetve Nyugat-Európában már sok helyen sikeresen működik. Az audiovizuális eszközök segítségével a kereskedelmi vállalatok jóval több információhoz juthatnak vevőikről, mint valaha, illetve azonnal ható multimédiás reklámot tolhatnak az arcába az eladás helyszínén. Tényként kezeli a marketing szakma, hogy az elmúlt évtizdekben megváltoztak a médiafogyasztási szokások, jóval nehezebben érhetők el az emberek. A korábbi néhány helyett most 50-150 csatornára oszlanak szét a nézők, sőt a fiatal generációk már főként az internet előtt töltik idejüket, nem TV-znek. A márkák száma ráadásul megugrott, a fogyasztói hűség csökkent, így a fogyasztó elérésének költsége nőtt.

Digital Signage

A Digital Signage erre a könnyfakasztó helyzetre kínál érdekes megoldásokat, melyben természetesen az ő termékeik szerepelnek hardverként is, illetve a működéshez szükséges mérnöki és programozói megoldások is a saját boszorkánykonyhából kerültek ki. A tézis egy kutatáson alapszik, ami szerint a nagyobb médiumok nézettségét/olvasottságát megközelítő, sőt azt meghaladó számú vásárló található meg a kereskedelmi egységekben, plázákban, hipermarketekben.

Ráadásul a fogyasztói döntések 74%-a ott, a vásárlás helyszínén születik meg (ugyan 7%-a a vásárlásoknak már nem üzlethelyiségben történik), ráadásul a hatás azonnal mérhető, nem kezd szegény fogyasztó gondolkodni azon, hogy vajon valóban meg akarja-e venni azt a terméket. Egyesek szerint 10 további perc a vásárlói térben újabb 2-3 ezer forintnyi költést is jelent. A cél tehát az üzlet üzemeltetőjének az, hogy pontosan ismerje a fogyasztói szokásokat, pontosan tudja mennyien, mit, mennyi idő alatt, milyen más termékekkel együtt vesznek. Sőt egy ruhabolt esetén például a tervezők számára jól jön, ha tudják, hogy melyik ruhát próbálták fel legtöbben és melyiket vették is meg valójában.

A legegyszerűbb elektronikus indoor media, mikor egy kijelzőt akasztunk ki a fogyasztó számára jól látható helyre. Mondjuk például egy gyorsétteremben, vagy egy vegyesboltban az eladó mögé, épp szemben a fogyasztóval és mindenféle reklámokat és zombi hatást keltő videókat, zenéket játszunk le rajta. Ez nem újdonság - nem hátrány, ha ki tudjuk egészíteni valamilyen speciális rendszerrel, ami felismeri mondjuk a vásárló nemét, életkorát vagy az addig megvásárolt termékek alapján szelektál neki tartalmat. De ha kicsit előre ugrunk az időben Tom Cruise segítségével (Különvélemény c. film), akkor várható, hogy hamarosan a retina leolvasás és a mögé épített adatbázisok teljesen személyre szabott hirdetéseket akasztanak a nyakunkba.

Egy gyorsétterembe belépve, rendelünk egy dupla akármilyen szendvicset kólával, s mire elénk rakják és elhangzik a "Adhatok még valamit?" kérdés, addigra kétszer bevillant a hátsó kijelzőn, hogy a sültkrumpli királyság, a fagyi meg igen finom. No igen. Ez is elképzelhető.

Ennél jóval több kérdést vet fel a másik oldal, mikor a biztonsági kamerának látszó képrögzítő berendezés másik végén nem marcona feketeruhás örző-védő, hanem egy nyeszlett marketinges vagy értékesítő üldögél. Ő a számítógép által automatikusan működtetett rendszer segítségével azt is meg tudja mondani, hogy az adott vevő milyen sorrendben tette be a nassolnivalót a kosarába. A hipermarketben kocsit tologatva nem is bizonyos, hogy a vevő tudtával, de követik a kocsikat, megfigyelve a szokásos útvonalakat és ezek alapján helyezik ki az újabb hirdetéseket, és csodálkozunk a bevásárlás végén, hogy mi az a két szatyor kacat?

A kijelzők pedig pontosan ott lesznek, ahol lenniük kell és akár óránként, percenként különböző tartalommal bűvölik el a vásárlót. Mindezt úgy, hogy az installációt követően nem szükséges kijárni frissíteni, hiszen a viszonylag olcsón kiépíthető IP-hálózaton keresztül a kreatívok és a menedzserek is az irodájukból támadhatnak a vevőkre. Ugyanez a helyzet az IP-kamera rendszerekkel is, amiknek a telepítése, helyük módosítása nem okoz problémát, mert akár vezetéknélküli kapcsolaton keresztül is kommunikálhatnak - a régi, drágán kiépíthető kábelezés felejtős.

Etikailag ugyan megkérdőjelezhető, de lehetséges a teljesen automata vevőkövetés, ami azt jelenti, hogy onnantól kezdve, hogy belépünk az áruházba, egészen a kijáratig a szoftver végig követi, hogy merre járunk, mit csinálunk. Szomorú lenne, ha ez a kontroll a bizalmatlanság jele lenne, de úgy tűnik, hogy a kereskedőknek csak az a fontos, hogy még többet költsünk náluk, ami nem szomorú, inkább bosszantó.

Az ehhez hasonló rendszereket persze szórakoztató célokra is lehet használni: ilyenre példa a Terror Háza kiállítás vagy éppen Hódmezővásárhelyen berendezett Emlékpont 56-os performansza, ahol a háborús tájat idéző teremben a padlóvetítés és a spéci szoftver segítségével a látogatók léptei nyomán a kietlen földből zöld fű nő ki. Kevésbé kulturális célra itthon az egyik gyorsétteremlánc is alkalmazza a digitális technikát, melyet nyakatekert módon (a broadcast=közvetítés, broad=széles, narrow=keskeny) a szakma narrowcastnak nevezett el. Ez arra próbál utalni, hogy a saját tartalom sugárzását jól meghatározható közönségnek, adott területen juttatják el. Ezek a "műsorok" előre készített szpotokból, zenékből, képekből könnyen szerkeszthetőek, szinte gyerekjáték a forgatókönyveket megvariálni.

A jövő nyilvánvalóan az interaktív marketing kommunikációé, szakértők szerint pedig azok a gyártók és azok a piaci szereplők akik nem reagálnak erre a trendre, egyaránt el fognak hullani. A fogyasztókat meg nem kérdezi meg senki, akarja-e hogy az internetböngészője mellett a valóságban is villogó, felugró, gondolatolvasó reklámok hemzsegjenek körülötte.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Marchus #39
    "Ha olyan valakit akarok elvinni, aki fontos nekem, és tudom róla hogy nem szereti a feliratos filmet, akkor szinkronos filmre veszek jegyet."

    persze, ez csak egy példa volt, lehet, nem a legjobb. De amikor valakit meg akarsz győzni az igazadról, akkor is manipulálod.
  • Gerygrey #38
    De ugyanez van akkor, amikor rá akarsz venni valakit, hogy jöjjön el moziba veled. Ha pl az egyén nem szereti a felriatos filmet, akkor nem fogod neki mondani (tisztelet a kivételnek) hogy feliratos lesz a film.
    Ha olyan valakit akarok elvinni, aki fontos nekem, és tudom róla hogy nem szereti a feliratos filmet, akkor szinkronos filmre veszek jegyet.

    Nagyon naív vagy. Szerinted mi alapján írod fel, hogy mondjuk milyen tejet akarsz venni, vagy miért akarsz philiphs dvd-t venni?
    Nem írom fel hogy milyen tejet akarok venni :) Ott helyben kiválasztom ami nem a legdrágább de nem is a legolcsóbb fos.

    a tescos tej pedig csak annyiban különbözik valamelyik másik tejtól, hogy tescos dobozba töltötték és nem mondjuk parmalatosba.
    Ja, a Tesco gazdaságos kávé is biztos Segafredo, csak épp elromlott a kávéfőzőm pont akkor, és azért lett olyan ihatatlan szar íze a kávénak.

    Sonyericsson P910 - GSM 900/1800/1900MHz - ARM9 156MHz CPU - 32MB RAM - 256MB MSD - 320*208 262K TFT - Symbian OS UIQ 2.1 :)
    Az aláírásod is sokat mondó ebben a tekintetben. :) Méghogy nem hat. :)

    Ezt kifejtenéd bővebben? Mi köze a telefonomnak a fogyasztási szokásaimhoz?
  • Marchus #37
    jah, de ez egy oda vissza ható folyamat... A marketinget nem lehet úgy átalakítani, hogy egy termék jó és rossz tulajdonságait mutassad be, mert NEM fogják megvenni.

    De ugyanez van mindenki életében. Nincs olyan ember (legalábbis kevés), aki nem élt volna a manipulációval... Egy csajnak akit fel akarsz szedni csak nem mondod, hogy a WC-ben mosol hajat :D [ne mutogassatok rám, én tényleg nem szoktam! ez a példa csak úgy jött :) ]. De ugyanez van akkor, amikor rá akarsz venni valakit, hogy jöjjön el moziba veled. Ha pl az egyén nem szereti a felriatos filmet, akkor nem fogod neki mondani (tisztelet a kivételnek) hogy feliratos lesz a film.

    Végülis mi döntünk, hogy megvegyünk e valamit vagy se, vagy hogy elmenjünk e a moziba vagy se. De ha nincs elegendő információnk, vagy sántít, akkor hiába miénk a döntés, amikor azt rossz információk alapján hoztuk meg.
    Az életben mindenki úgy akarja kihozni a dolgokat, hogy neki jó legyen, és ezáltal a manipulálás eszközét is (tudatosan vagy tudatlan) felhasználja.

    Nem egy erkölcsös munka a marketing, ugyanúgy mint a politika se, de erre is szükség van, mint az ember életében is szükség van a kis füllentésekre (hízelgés, stb...), hogy ne egy lúzer legyen.

    Persze, szép lenne, ha mindenki fair-play lenne. :)
  • Kateto #36
    Szerintem pedig hozzáfogunk edződni az ilyen manipulációkhoz és majd tudatosan is képesek leszünk figyelmenkivül hagyni ...
  • Champ #35
    A manipuláció egyébként minden közgazdász, illetve marketinges által elismerten létező dolog, csak mivel ők nem a fogyasztó, hanem a vállalatok szempontjából közelítik meg a kérdést, ezért a befolyásolás határai csak a "felelős vállalat" kérdéskörben jelenik meg. Mi sem bizonyítja jobban létezését, mint az, hogy az elmúlt évtizedekben irgalmatlan ütemben nő az emberek fogyasztási szintje. A kérdés az, hogy vajon tényleg szükség van-e ilyen mértékű fogyasztásra.

    Mindenki nézzen körül otthon mennyi kacat van körülötte, amit nem is használ.

    Ergo a fogyasztásunk jelentős része mesterségesen gerjesztett.
  • sipiatti #34
    benczurzs írta:
    "Viszont a marketingeseket kereskedelmi cég bizza meg...
    Ha nem lenne rá igény, senki nem foglalkoztatná őket. De van rá igény."

    Kinek az igénye ez már ilyen módon? Hát nem a vásárlóé v@zze, nem is a tesco-s eladóé, hanem azé a tőkésé akinek a zsebébe folyik a megtévesztett (magyarul: jól átbaszott) vevők ezreinek pénzecskéje.

    Ez a fajta reklám és marketing igen sokkal túllép a jóízlés, a jóérzés és a tisztesség határán. Sadistnak van igaza --> hőerőmű :)
  • bakagaijin #33
    Ott a pont :). Fel sem tűnt, nem olvasom a szignókat :P.
  • bakagaijin #32
    Gerygrey, nem vagy nő :). Vannak varázsszavak, amik hatnak bizonyos emberekre, pl: akció. Röhely, de pl. oroszoknál ahova nagyon betört a kapitalizmus és mindenki fogyasztani akar, MINDEN akciós, a sarki cukrászdától a luxusautóig. A különbség az, hogy sok helyen a kisboltok is megmaradtak, egyszerűen azért, mert a míg a közértessel lehet beszélgetni (mármint ők szoktak is, igaz nem a Moszkvaiak), addig a multipénztárossal nem. Berlinben is a jobb kisboltok megmaradtak, saját tulajdonú kisboltok/éttermek, ők ugyanis rájöttek, ha kedvesek a vevővel és rendesen kiszolgálják őket, akkor nem fognak kimenni a város peremére a hypermarketbe. Persze, sokat bezártak, azok maradtak akik ezt képesek voltak megtanulni. Nálunk azok maradtak meg akik pl. beolvadtak a Fornettihez. Így tudnak adni valami pluszt a multihoz képest.

    Mindenesetre én szeretek hyperben vásárolni, mert baromi gyorsan le lehet zavarni, közel van, és majd mindent lehet egy helyen. Pláne az éjszaka közepén.
  • Csatti #31
    Sonyericsson P910 - GSM 900/1800/1900MHz - ARM9 156MHz CPU - 32MB RAM - 256MB MSD - 320*208 262K TFT - Symbian OS UIQ 2.1 :)
    Az aláírásod is sokat mondó ebben a tekintetben. :) Méghogy nem hat. :)
  • Csatti #30
    Nagyon naív vagy. Szerinted mi alapján írod fel, hogy mondjuk milyen tejet akarsz venni, vagy miért akarsz philiphs dvd-t venni?
    Ja és elárulom, hogy nem a tesco gyártja a tesco termékeket, azok nagyrésze ugyanazon a soron készül mint a "márkásabb" társai, a tescos tej pedig csak annyiban különbözik valamelyik másik tejtól, hogy tescos dobozba töltötték és nem mondjuk parmalatosba.
    A reklám mindenkire hat, a reklám a tudatalattidat kondícionálja. Ha vki azt mondja, hogy őt egyáltalán nem befolyásolja az hazudik bár lehet, hogy nem tud róla. Az egyetlen védekezési mód, hogy kerülöd, ahogy tudod.