Szekeres Viktor
A 2006-os nyár mozis buktái
Bár még van pár hét a nyárból, a World Trade Center premierjével a nagyformátumú filmek már moziba kerültek. Vajon melyik lett az idei év Szigete?
Tavaly is megemlékeztünk a nyár legnagyobb mellényúlásairól - a Sziget, a Mennyei királyság és a Lopakodó csődjéről és szerencsére Hollywood idén sem hazudtolta meg önmagát. Ismét akadt több olyan produkció is, amelyektől a beleölt dollármillió tanúsága szerint jóval többet vártak a profitra éhes producerek, azonban valahol (általában a marketingnél) hiba csúszott a számításba. Örök igazságnak számít, hogy a bevétel, illetve annak elmaradása, vagyis a bukás általában nem a film minőségének függvénye.
Bukni kétféleképpen tud egy film. Az egyik, ha nem érdekli a nézőt - vagyis, ha a reklámok, előzetesek nem csigázzák fel érdeklődésünket annyira, hogy a premier hetén megjelenjünk a vetítéseken. Innentől kezdve lehet bármilyen jó a film, nagyon ritka, hogy egy gyengébb kezdést a jó szájhagyomány fel tud lendíteni. Tavaly a Sziget ennek áldozata volt, hiszen a 12 millió dolláros amerikai premierhétvégével már süthették az egészet a készítők. Összehasonlításul: a múlt hétvégén bemutatott Will Ferrell-komédia, a NASCAR-os Taplógáz csak pénteken 18 millió dollárt jövedelmezett és egy hétvégén többen nézték meg, mint a Szigetet összesen Amerikában.
A bukás másik útja a nézői nemtetszés és negatív szájhagyomány - nyithat bármilyen erősen is egy film, ha nem tetszik a nézőknek, akkor hétről-hétre a szokásos 35-45%-os ütemben, olykor 60-70%-ot bemutatva is csökkenhet a film bevétele. Tipikus példa erre a Hulk, mely 62 millió dolláros első hétvégével sokkolta az elemzőket, hogy aztán hatalmas mélyrepülés után csak 132 millió dollárt jövedelmezzen az ígéretek földjén.
Idén mindkét fajta bukásban volt része Amerikának. Ki hitte volna, hogy sem odakint, sem idehaza nem kíváncsi "senki" Tom Cruise legújabb adrenalinlöketére, a Mission: Impossible 3. részére. A 47 milliós közepes kezdés az USA-ban csak 135 millió dollárt hozott, pont annyit, amennyit a Karib-tenger kalózainak élén Johnny Depp csáklyázott össze 3 nap alatt - hatalmas különbség.
Itthon sem robbant ki nagy hisztéria az egyik legnagyobb szupersztár mozi szereplését követően, a 29 milliós budapesti nyitás messze elmaradt a nagyformátumú akciófilmektől megszokott teljesítménytől. A világviszonylatban elért eredmény sem fogja a szórakoztató, ám egy az egyben a rendező saját Alias című sorozatáról koppintott MI3-at a legsikeresebb filmek közé emelni.
Az MI3 premierje okozta depresszió a még nagyobb költségvetésű Poseidont is magával sodorta, hiszen a 160 milliós film által hozott 60 millió bár jobb, mint tavaly a Sziget teljesítménye, de összességében roppant kevés. A katasztrófaalapot szimpla akciófilmmé butító koncepció itthon sem érdekelt senkit - hihetetlen, hogy még a hozzá képest elhanyagolható költségvetésű és sokkal kevésbé reklámozott Eltakarítónő is több embert érdekelt idehaza. Ki tudja, ez lenne az első jele annak, hogy szofisztikálódik a magyar mozik közönsége?
Az év egyik legnagyobb formátumú bukása az eddig sikert sikerre halmozó Bryan Singer nevéhez kötődik és ez a Superman visszatér volt. Itthon csak mosolygunk a harisnyás szuperhősökön, de az amerikaiak fanatizmusa és szuperhős-szeretete is csődöt mondott. A 260 milliós költségvetésű film által szállított 190 millió dollár (tipikus példája volt az erős kezdés utáni villámgyors esésnek) még talán felkúszhat 200 millióra - de ez is csak egy csalódást jelentő szereplésre volt elegendő.
Mindenesetre a készítők harci kedve töretlen és már előkészületi státuszban van a második rész is. Idehaza azonban ismét megmutatkozott, hogy a közönség nem veszi komolyan a műfajt és döbbenetesen alacsony, 12 milliós kezdést produkált a film Budapesten, ami még a Poseidon bucskáját is alulmúlta. Sztreccsgatya ide vagy oda, azt azért nem gondolta volna senki, hogy például egy Casanova itthon több embert érdekel, mint a Superman. Hol vannak a tízévesek, amikor szükség van rájuk?
Az utolsó bukta a Miami Vice-hoz fűződik, melynek a közönség intett be. Lehet, hogy idehaza sokakat fog érdekelni majd Sonny Crockett és Tubbs visszatérése, de Amerikában egy korrektnek mondható 25 milliós nyitányt 60%-os esés követett, ami arra utalt, hogy a közönség nagyvonalúan beintett a közel sem kommerszfilmjeiről ismert Michael Mann direktornak - a hazai premier két hét múlva várható.
A Garfield 2. részét már bemutatták itthon és még érdekelte is a film valamilyen szinten a közönséget, de a tipikusan nemzetközi piacra szánt produkciótól a 27 milliós amerikai teljesítmény alig harmada az első rész által összekalapozott összegnek.
Ivan Reitman rendezte és Uma Thurman főszerepelte a Szuper exbarátnőm című fantasy vígjátékot, mely története alapján a képregényőrülteknek és a romantikus vígjátékok kedvelőinek is kellemes szórakozást nyújthatott volna, de az amerikai közönség meglepő módon távol maradt a moziktól. Így alig több mint 20 millió dollárt jövedelmezett az alkotás, de ez még mindig több, mint a Warner Brothers legújabb CG-animációs filmjének, a Hangyaboy bevétele, amely 19 milliós eddigi összbevétele szerint ugyancsak hidegen hagyta az embereket.
A kisebb filmek közül talán a B-13: A bűnös negyed szereplése a legfájóbb, melyet kevés moziban mutattak be, de az amerikaiak viszolygása a külföldi filmektől még Luc Besson neve ellenére is csak 1,1 millió dollárt eredményezett.
Mint már volt róla szó, a filmek egy részének bukását a közönség nemtetszése, másik részének gyenge szereplését pedig az elégtelen reklám okozta. Idén olyan durva hasas, mint a Lopakodó vagy a Sziget, nem volt, de ismét akadt pár pórul járt filmes figura. Köztük talán az egyik legnagyobbat bukó M. Night Shyamalan volt - a Lány a vízben ugyan közepes, 55 milliós költségvetését tekintve sem mondható veszteségesnek (eddig 39 millió a bevétel), de a mester eddig szállította az olcsó és hatalmas sikereket. Úgy tűnik, hogy a Falu közönség-visszhangja olyan erősen volt negatív, hogy a legújabb Shyamalan film bevétele még a Falu első hétvégi bevételét (50 millió) sem fogja elérni. Közepes költségvetés ide vagy oda, ez azért figyelemreméltó.
Persze ne higgye senki, hogy ilyen negatívak vagyunk, legközelebb megemlékezünk a nyár legnagyobb sikereiről, azokról a filmekről, amelyek hozták a papírformát és persze azokról is, amelyekről a kutya sem hitte volna, hogy bankot fognak robbantani.
Tavaly is megemlékeztünk a nyár legnagyobb mellényúlásairól - a Sziget, a Mennyei királyság és a Lopakodó csődjéről és szerencsére Hollywood idén sem hazudtolta meg önmagát. Ismét akadt több olyan produkció is, amelyektől a beleölt dollármillió tanúsága szerint jóval többet vártak a profitra éhes producerek, azonban valahol (általában a marketingnél) hiba csúszott a számításba. Örök igazságnak számít, hogy a bevétel, illetve annak elmaradása, vagyis a bukás általában nem a film minőségének függvénye.
Bukni kétféleképpen tud egy film. Az egyik, ha nem érdekli a nézőt - vagyis, ha a reklámok, előzetesek nem csigázzák fel érdeklődésünket annyira, hogy a premier hetén megjelenjünk a vetítéseken. Innentől kezdve lehet bármilyen jó a film, nagyon ritka, hogy egy gyengébb kezdést a jó szájhagyomány fel tud lendíteni. Tavaly a Sziget ennek áldozata volt, hiszen a 12 millió dolláros amerikai premierhétvégével már süthették az egészet a készítők. Összehasonlításul: a múlt hétvégén bemutatott Will Ferrell-komédia, a NASCAR-os Taplógáz csak pénteken 18 millió dollárt jövedelmezett és egy hétvégén többen nézték meg, mint a Szigetet összesen Amerikában.
A bukás másik útja a nézői nemtetszés és negatív szájhagyomány - nyithat bármilyen erősen is egy film, ha nem tetszik a nézőknek, akkor hétről-hétre a szokásos 35-45%-os ütemben, olykor 60-70%-ot bemutatva is csökkenhet a film bevétele. Tipikus példa erre a Hulk, mely 62 millió dolláros első hétvégével sokkolta az elemzőket, hogy aztán hatalmas mélyrepülés után csak 132 millió dollárt jövedelmezzen az ígéretek földjén.
Idén mindkét fajta bukásban volt része Amerikának. Ki hitte volna, hogy sem odakint, sem idehaza nem kíváncsi "senki" Tom Cruise legújabb adrenalinlöketére, a Mission: Impossible 3. részére. A 47 milliós közepes kezdés az USA-ban csak 135 millió dollárt hozott, pont annyit, amennyit a Karib-tenger kalózainak élén Johnny Depp csáklyázott össze 3 nap alatt - hatalmas különbség.
Itthon sem robbant ki nagy hisztéria az egyik legnagyobb szupersztár mozi szereplését követően, a 29 milliós budapesti nyitás messze elmaradt a nagyformátumú akciófilmektől megszokott teljesítménytől. A világviszonylatban elért eredmény sem fogja a szórakoztató, ám egy az egyben a rendező saját Alias című sorozatáról koppintott MI3-at a legsikeresebb filmek közé emelni.
Az MI3 premierje okozta depresszió a még nagyobb költségvetésű Poseidont is magával sodorta, hiszen a 160 milliós film által hozott 60 millió bár jobb, mint tavaly a Sziget teljesítménye, de összességében roppant kevés. A katasztrófaalapot szimpla akciófilmmé butító koncepció itthon sem érdekelt senkit - hihetetlen, hogy még a hozzá képest elhanyagolható költségvetésű és sokkal kevésbé reklámozott Eltakarítónő is több embert érdekelt idehaza. Ki tudja, ez lenne az első jele annak, hogy szofisztikálódik a magyar mozik közönsége?
Az év egyik legnagyobb formátumú bukása az eddig sikert sikerre halmozó Bryan Singer nevéhez kötődik és ez a Superman visszatér volt. Itthon csak mosolygunk a harisnyás szuperhősökön, de az amerikaiak fanatizmusa és szuperhős-szeretete is csődöt mondott. A 260 milliós költségvetésű film által szállított 190 millió dollár (tipikus példája volt az erős kezdés utáni villámgyors esésnek) még talán felkúszhat 200 millióra - de ez is csak egy csalódást jelentő szereplésre volt elegendő.
Mindenesetre a készítők harci kedve töretlen és már előkészületi státuszban van a második rész is. Idehaza azonban ismét megmutatkozott, hogy a közönség nem veszi komolyan a műfajt és döbbenetesen alacsony, 12 milliós kezdést produkált a film Budapesten, ami még a Poseidon bucskáját is alulmúlta. Sztreccsgatya ide vagy oda, azt azért nem gondolta volna senki, hogy például egy Casanova itthon több embert érdekel, mint a Superman. Hol vannak a tízévesek, amikor szükség van rájuk?
Az utolsó bukta a Miami Vice-hoz fűződik, melynek a közönség intett be. Lehet, hogy idehaza sokakat fog érdekelni majd Sonny Crockett és Tubbs visszatérése, de Amerikában egy korrektnek mondható 25 milliós nyitányt 60%-os esés követett, ami arra utalt, hogy a közönség nagyvonalúan beintett a közel sem kommerszfilmjeiről ismert Michael Mann direktornak - a hazai premier két hét múlva várható.
A Garfield 2. részét már bemutatták itthon és még érdekelte is a film valamilyen szinten a közönséget, de a tipikusan nemzetközi piacra szánt produkciótól a 27 milliós amerikai teljesítmény alig harmada az első rész által összekalapozott összegnek.
Ivan Reitman rendezte és Uma Thurman főszerepelte a Szuper exbarátnőm című fantasy vígjátékot, mely története alapján a képregényőrülteknek és a romantikus vígjátékok kedvelőinek is kellemes szórakozást nyújthatott volna, de az amerikai közönség meglepő módon távol maradt a moziktól. Így alig több mint 20 millió dollárt jövedelmezett az alkotás, de ez még mindig több, mint a Warner Brothers legújabb CG-animációs filmjének, a Hangyaboy bevétele, amely 19 milliós eddigi összbevétele szerint ugyancsak hidegen hagyta az embereket.
A kisebb filmek közül talán a B-13: A bűnös negyed szereplése a legfájóbb, melyet kevés moziban mutattak be, de az amerikaiak viszolygása a külföldi filmektől még Luc Besson neve ellenére is csak 1,1 millió dollárt eredményezett.
Mint már volt róla szó, a filmek egy részének bukását a közönség nemtetszése, másik részének gyenge szereplését pedig az elégtelen reklám okozta. Idén olyan durva hasas, mint a Lopakodó vagy a Sziget, nem volt, de ismét akadt pár pórul járt filmes figura. Köztük talán az egyik legnagyobbat bukó M. Night Shyamalan volt - a Lány a vízben ugyan közepes, 55 milliós költségvetését tekintve sem mondható veszteségesnek (eddig 39 millió a bevétel), de a mester eddig szállította az olcsó és hatalmas sikereket. Úgy tűnik, hogy a Falu közönség-visszhangja olyan erősen volt negatív, hogy a legújabb Shyamalan film bevétele még a Falu első hétvégi bevételét (50 millió) sem fogja elérni. Közepes költségvetés ide vagy oda, ez azért figyelemreméltó.
Persze ne higgye senki, hogy ilyen negatívak vagyunk, legközelebb megemlékezünk a nyár legnagyobb sikereiről, azokról a filmekről, amelyek hozták a papírformát és persze azokról is, amelyekről a kutya sem hitte volna, hogy bankot fognak robbantani.