Gyurkity Péter

Az nVidia-pak­tum ve­ze­tett az SGI csőd­jéhez?

A Silicon Graphics a múlt héten jelentette be, hogy utolsó lehetőségként csődvédelmet kér, ám ennek okai több, a vállalathoz közel álló forrás szerint az ezredforduló előtti eseményekre, döntésekre húzódnak vissza.

Az egykor oly patinás cég februárban jelezte, hogy amennyiben nem tudják végrehajtani az idei évre tervezett fontosabb lépéseket, a csődeljárásban kereshetnek menedéket. Figyelmeztetésükben másik lehetőségként egyes termékcsaládok teljes felszámolását, illetve a kínálat szűkítését említették, amelynek révén helyrehozhatják a felborult pénzügyi egyensúlyt. Reményeik végül nem igazolódtak be, és a múlt héten csődvédelmet kértek.

Nem túl meglepő, hogy többen jóval korábbi eseményekre, vezetőségi döntésekre vezetik vissza a lehetséges okokat. Kétségtelen, a vállalat a kilencvenes évek második felétől kezdve fokozatosan veszített súlyából, és a szuperszámítógépek és munkaállomások piacán egyre jobban visszaszorult. Néhány alkalmazottnak egészen konkrét elképzelése van arról, mi is vezetett csúfos végig: szerintük főként Rick Belluzzo egykori vezérigazgatót terheli a felelősség, aki távozása előtt három igen rossz döntést hozott. Lépéseivel gyakorlatilag feladta a cég erős pozícióját, legalábbis ami a grafikus kártyák piacát illeti.


A három döntés közül a legfontosabb az nVidiával kötött keresztlicenc megállapodás, amely azonban az SGI erőfeszítéseinek feladását, a vállalat kivonulását is jelentette. A professzionális megoldásokon dolgozó két fejlesztő csapatot ugyanis ezzel egy időben megtizedelték, sőt, az egyiket gyakorlatilag az új partner ölelő karjaiba taszították. Ezzel az SGI átadta a terepet és új Itanium-alapú munkaállomásaira koncentrált, amelyek azonban szintén nem váltották be a hozzá fűzött reményeket.

A kritikusok szerint mindez nem véletlen: Belluzzo korábban a HP-nál tevékenykedett, ahol azon feltevésre alapozta több lépését, hogy nem tehetnek semmit a Windows és az Intel hatalmas túlereje ellen, ezért nekik is be kell állniuk a sorba. Az idő és az eredmények nem őt igazolták: az új termékek nem váltak népszerűbbé elődeiknél, és az igazgató távozása inkább pozitívumként volt értékelhető. Ami azonban a HP esetében néhány kellemetlen emlékű lépésként maradt meg, az a Silicon Graphics számára hosszú távon végzetesnek bizonyult, bár ehhez kellett az utódok asszisztálása is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • uniu #16
    a foisiben ilyeneken oktattak a gepeszmernokoket, volt egy szoba vagy 10 sgi-vel.
  • dez #15
    Igen. Grafikai munkát. Mármint nem kódolást, bár arról is szó volt, megnéztük, mit hogyan lehetne csinálni, de végül nem került rá sor.

    De nem csak ez alapján mondtam, hanem szétnéztem a cég honlapján, mi a helyzet mostanság, és láttam néhány jópofa dolgot.
  • Godefroy #14
    "Pedig az utóbbi sokkal professzionálisabb, kidolgozottabb, fejlettebb, és egységesebb környezetet kínál (mind hw, mind sw), ahol produktívabb munka végezhető, kevesebb idegeléssel.

    "

    Dolgoztál ilyennel?
  • dez #13
    :)
    Lehet. De az is lehet, hogy ha nem ez az illető kerül oda, maguktól eszükbe sem jut a dolog. :P Ki tudja.
    Azért külön kellene választani az alapvetően (vélhetően, ill. bizonyos szempontokból biztos) helyes irányt az egyes rossz döntésektől. (Legalábbis a cég alkalmazottai ebben hisznek.)
  • uniu #12
    Megszallott... megvesztegetett:))Az is lehet, hogy azt gondoltak, az Itanium olyan egyeduralkodo lesz a servereknel, mint a PCs fronton a tobbi Intel proci(meg anno), es meg idejeben felakartak ulni a lora... Most mar az Opteronnal is jobban jarnanak:) Valtoznak a dolgok es valtozni kell, aki nem teszi meg az eltunik. Most mond6nak csomo peldat, de az 1ik leglatvanyosabb a 3Dfx volt, akit ereje teljeben tort derekba par rossz dontes.
  • dez #11
    Hát én még nem írnám le az SGI-t. Ma is szükség van előremutató, a mai PC-knél nagyságrendekkel komolyabb munkaállomásokra. És amúgy mindarra, amit az SGI képvisel (pl. professzionalista hozzáállás).

    Nem beszélve arról, hogy mi lesz így az OpenGL-lel, és sok más ehhez kapcsolódó dologgal?
    (Csak a miheztartás végett, a MS DirectX-e nem professzionális célokat szolgál, nagyon távol van attól.)

    Az is hozzátartozik a dologhoz, hogy most, amikor a Softimage már PC-n is elérhető (talán ebben is szerepe volt ennek a Belluzzonak), az emberek (mármint grafikusok, tervezők, stb., vagy inkább az oktondi főnökeik) jó része a rövidlátó hozzáállásukkal inkább PC-ket vesznek, nem SGI rendszereket. Pedig az utóbbi sokkal professzionálisabb, kidolgozottabb, fejlettebb, és egységesebb környezetet kínál (mind hw, mind sw), ahol produktívabb munka végezhető, kevesebb idegeléssel.

    Aztán ehhez hozzá jön, hogy az Itaniumos rendszerekbe (nem csak ezek vannak) fektetett erőforrások nem jól kamatoznak. Rossz ötlet volt ez is. (Ja, felmerül, hogy itt is vesztegetett a kedves Intel... Vagy egy megszállott az illető, hogy ami a HP-nál nem ment, azt itt erőltette tovább.)

    (Mindezt kívülállóként, elfogulatlanul írom.)
  • uniu #10
    Az opengl-t is az sgi-tol vettek at, ez az o fejlesztesuk! Az sgi gepekeket CAD/CAM nal is hasznaltak ill. egeszsegugyben 3Ds megjelenitesekor es profi videstudioknal. Emlexem meg `95 korul lattunk egy Indigo2-es munkaallomast es hanyatt dobtuk magunkat az alap 64Mbyte RAM tol, ami akkor elkepzel7etlen nagy volt, es a fazon szerint ez meg nem is igazan hasznal6o, ez csak a gyari alap volt. (szal ezert volt qva draga).
    Nos... egy legenda veszett el. De hat ilyen a sztechnika.
  • Godefroy #9
    Igen jó volt.
    Volt.

    Mostmár nem az, cégeket nem kell sajnálni jönnek mennek, a fejlődés ne áll le.
  • dez #8
    Drágán adták, de jó is volt. Akkoriban ilyen teljesítményt (proci, grafikus alrendszer, stb.) desktop vonalon nem találtál, és munkaállomások között se nagyon. OpenGL-es videogyorsításban ők voltak az ász. (Valószínű a tőlük kapott technológia segítségével gyorsabb most is az Nvidia OpenGL-ben.)
  • trz #7
    Ha jól emlékszem az Alias Wavefront is a lányuk volt, ahol az első Mayák készültek, ami már akkor elég top progi volt.
    Meg volt amikor még azzal reklámozták hogy Steven Hawking professzornak is milyen brutál SGI gépe van.
    Elég neves cég volt hajdanán, tényleg kár értük.