Berta Sándor
Óvatosságra intenek az online vásárlásoknál
"Olcsó húsnak, híg a leve" - a mondás sajnos gyakran a világhálón is érvényes.
Az internet egyik legdinamikusabban fejlődő területe az online kereskedelemé. Napjainkban már a nagy virtuális áruházak éppúgy megtalálhatók a világhálón, mint a kis butikok. Szintén hódítanak a hirdetési fórumok is, ahol javában zajlik a cserebere. Nem csoda tehát, hogy sokan az őket érdeklő árucikkeket inkább online szerzik be, bízva abban, hogy így nem kevés pénzt spórolhatnak meg. Sajnos azonban a sok kiváló áru közé egyre gyakrabban kerülnek be lassan már-már mesteri szintű hamisítványok és vásárló legyen a talpán, aki megkülönbözteti egymástól az eredeti és a hamis terméket. S bizony előfordul, hogy a remélt megtakarítás helyett, utólag döbben rá a vevő, hogy csúnyán ráfizetett az üzletre.
Ezekre a veszélyekre hívta fel a figyelmet Lennart Röer, a Német Kereskedelmi és Iparkamara Termék- és Márkahamisítások Elleni Gazdasági Akciócsoportjának a vezetője is. "A hamis termékek kiszűrhetők. Józan logikával például mindenki tudja, hogy ha egy Rolex karórát kínálnak neki 30 euróért, akkor csak hamisítványról lehet szó, hiszen a Rolex egy luxusmárka. Ezenkívül felelőtlen és meggondolatlan az, aki egy online fórumban vagy hirdetési portálon (mint amilyen például az eBay), csupán egyetlen fotó alapján dönt egy árucikk megvásárlásáról." - mondta a szakember.
"Nem árt, ha a vásárlók ellenőrzik az adott termékek eredetiségét." - tanácsolta Maike Fuest, az eBay szóvivője. Hiába fizet ugyanis legfeljebb 175 euró kártérítést egy-egy esetben a hirdetési és aukciós portál a pórul járt ügyfeleknek, az erkölcsi kár és a bosszúság ennél sokkal többe kerülhet. A szóvivő elmondta, hogy hiába dolgoznak együtt a nagy szórakoztató elektronikai vagy háztartási gyártókkal, minden hamis terméket így sem tudnak kiszűrni. A legfontosabb szabály tehát az online vásárlásoknál továbbra is az, hogy merjen a felhasználó kérni és kérdezni, főleg, ha valamit gyanúsnak talál. Ezenkívül tartsa nyitva a szemét, hiszen nem árt óvatosnak lenni - a világhálón sem.
Az internet egyik legdinamikusabban fejlődő területe az online kereskedelemé. Napjainkban már a nagy virtuális áruházak éppúgy megtalálhatók a világhálón, mint a kis butikok. Szintén hódítanak a hirdetési fórumok is, ahol javában zajlik a cserebere. Nem csoda tehát, hogy sokan az őket érdeklő árucikkeket inkább online szerzik be, bízva abban, hogy így nem kevés pénzt spórolhatnak meg. Sajnos azonban a sok kiváló áru közé egyre gyakrabban kerülnek be lassan már-már mesteri szintű hamisítványok és vásárló legyen a talpán, aki megkülönbözteti egymástól az eredeti és a hamis terméket. S bizony előfordul, hogy a remélt megtakarítás helyett, utólag döbben rá a vevő, hogy csúnyán ráfizetett az üzletre.
Ezekre a veszélyekre hívta fel a figyelmet Lennart Röer, a Német Kereskedelmi és Iparkamara Termék- és Márkahamisítások Elleni Gazdasági Akciócsoportjának a vezetője is. "A hamis termékek kiszűrhetők. Józan logikával például mindenki tudja, hogy ha egy Rolex karórát kínálnak neki 30 euróért, akkor csak hamisítványról lehet szó, hiszen a Rolex egy luxusmárka. Ezenkívül felelőtlen és meggondolatlan az, aki egy online fórumban vagy hirdetési portálon (mint amilyen például az eBay), csupán egyetlen fotó alapján dönt egy árucikk megvásárlásáról." - mondta a szakember.
"Nem árt, ha a vásárlók ellenőrzik az adott termékek eredetiségét." - tanácsolta Maike Fuest, az eBay szóvivője. Hiába fizet ugyanis legfeljebb 175 euró kártérítést egy-egy esetben a hirdetési és aukciós portál a pórul járt ügyfeleknek, az erkölcsi kár és a bosszúság ennél sokkal többe kerülhet. A szóvivő elmondta, hogy hiába dolgoznak együtt a nagy szórakoztató elektronikai vagy háztartási gyártókkal, minden hamis terméket így sem tudnak kiszűrni. A legfontosabb szabály tehát az online vásárlásoknál továbbra is az, hogy merjen a felhasználó kérni és kérdezni, főleg, ha valamit gyanúsnak talál. Ezenkívül tartsa nyitva a szemét, hiszen nem árt óvatosnak lenni - a világhálón sem.