Gyurkity Péter
A fájlcserénél is népszerűbb az iPod
Egy friss felmérés tanúsága szerint az Egyesült Államokban továbbra is rohamosan terjed az Apple hordozható lejátszója, amely népszerűsége folytán már több jelentős fájlcserélő hálózatot is maga mögé utasított.
A felmérést az NPD Group készítette el, amely az interneteléréssel rendelkező amerikai háztartások körében végezte kutatását, és az adatok összeírásánál saját, MusicWatch Digital nevű szolgáltatására támaszkodott. Az elemzői csoport által megjelentetett közlemény szerint 2005 márciusában a legnépszerűbb zeneletöltő szolgáltatásnak a WinMX bizonyult, amely valamivel több mint 2,1 millió háztartás között szolgált a zenei tartalmak közvetítőjeként. A második helyen a LimeWire végzett, amely 1,7 millió háztartásban volt megtalálható, és amely nagy meglepetésre holtversenyben végzett az Apple iTunes szolgáltatásával.
Steve Jobs a Mac konferencián - az iPod piaci részesedése 76%
"A zeneipar egyik fontos kérdése az volt, hogy az új fizetős szolgáltatások vajon mikor fognak valóban versenyre kelni a hagyományos fájlcserélgető hálózatokkkal. Nos, erre a kérdésre már megszületett a válasz. Az iTunes mára népszerűbbé vált a p2p-hálózatok nagy részénél, és két másik fizetős szolgáltatás is meglepően jó eredményt ért el" - jelentette ki Russ Crupnick, az NPD Group zenei anyagokkal és filmekkel foglalkozó részlegének elnöke.
Igaz, az internetre csatlakozó amerikai háztartások mindössze négy százaléka vette igénybe a fizetős zeneletöltő szolgáltatásokat, de ez az eredmény mégis áttörésként értékelhető. A megoszlásban az életkor is szerepet játszott: a fájlcserélgetők között nagyobb arányban találni fiatalokat, tizenéveseket, míg a fizetős szolgáltatásokat elsősorban az eggyel korábbi generáció, főleg a harmadik ikszen túl lévő felnőttek veszik igénybe - a csoport szerint ők a fiataloknál jobban tartanak a kiadók jogi lépéseitől.
Hazánkban természetesen még nem lehet azt mondani, hogy a fizetős szolgáltatások valóban versenyre kelhetnek a fájlcserével. Ebben több tényező is szerepet játszik: a hazai piac meglehetősen kicsi, és a fizetések sem érik el azt a szintet, hogy a felhasználók bátran költhetnének az internetes szolgáltatásokra. A felzárkózás azonban már megindult, és az Apple lejátszója itthon is egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Amint arról egyik korábbi hírünkben beszámoltunk, az iPod készülékekból március hónapban ezer darab kelt el, és a forgalom további növekedésére lehet számítani. Ez minden bizonnyal nemcsak annak köszönhető, hogy az iPod - a mobiltelefonhoz hasonlóan - kezd egyfajta státusszimbólummá válni, hanem a lassan, de biztosan csökkenő áraknak is, amelyek révén egyre többen vállalkoznak egy merevlemezes mp3-lejátszó megvételére.
A felmérést az NPD Group készítette el, amely az interneteléréssel rendelkező amerikai háztartások körében végezte kutatását, és az adatok összeírásánál saját, MusicWatch Digital nevű szolgáltatására támaszkodott. Az elemzői csoport által megjelentetett közlemény szerint 2005 márciusában a legnépszerűbb zeneletöltő szolgáltatásnak a WinMX bizonyult, amely valamivel több mint 2,1 millió háztartás között szolgált a zenei tartalmak közvetítőjeként. A második helyen a LimeWire végzett, amely 1,7 millió háztartásban volt megtalálható, és amely nagy meglepetésre holtversenyben végzett az Apple iTunes szolgáltatásával.
Steve Jobs a Mac konferencián - az iPod piaci részesedése 76%
"A zeneipar egyik fontos kérdése az volt, hogy az új fizetős szolgáltatások vajon mikor fognak valóban versenyre kelni a hagyományos fájlcserélgető hálózatokkkal. Nos, erre a kérdésre már megszületett a válasz. Az iTunes mára népszerűbbé vált a p2p-hálózatok nagy részénél, és két másik fizetős szolgáltatás is meglepően jó eredményt ért el" - jelentette ki Russ Crupnick, az NPD Group zenei anyagokkal és filmekkel foglalkozó részlegének elnöke.
Igaz, az internetre csatlakozó amerikai háztartások mindössze négy százaléka vette igénybe a fizetős zeneletöltő szolgáltatásokat, de ez az eredmény mégis áttörésként értékelhető. A megoszlásban az életkor is szerepet játszott: a fájlcserélgetők között nagyobb arányban találni fiatalokat, tizenéveseket, míg a fizetős szolgáltatásokat elsősorban az eggyel korábbi generáció, főleg a harmadik ikszen túl lévő felnőttek veszik igénybe - a csoport szerint ők a fiataloknál jobban tartanak a kiadók jogi lépéseitől.
Hazánkban természetesen még nem lehet azt mondani, hogy a fizetős szolgáltatások valóban versenyre kelhetnek a fájlcserével. Ebben több tényező is szerepet játszik: a hazai piac meglehetősen kicsi, és a fizetések sem érik el azt a szintet, hogy a felhasználók bátran költhetnének az internetes szolgáltatásokra. A felzárkózás azonban már megindult, és az Apple lejátszója itthon is egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Amint arról egyik korábbi hírünkben beszámoltunk, az iPod készülékekból március hónapban ezer darab kelt el, és a forgalom további növekedésére lehet számítani. Ez minden bizonnyal nemcsak annak köszönhető, hogy az iPod - a mobiltelefonhoz hasonlóan - kezd egyfajta státusszimbólummá válni, hanem a lassan, de biztosan csökkenő áraknak is, amelyek révén egyre többen vállalkoznak egy merevlemezes mp3-lejátszó megvételére.