Gyurkity Péter
Ismét vezet a Walkman Japánban
A hordozható lejátszók piacát harminc évvel ezelőtt a kazettás Walkman készülékekkel uraló Sony ismét átvette a vezető helyet a hazai pályán, ahol az Apple iPod sorozatát előzte meg - némi meglepetésre.
A Bloomberg a helyi BCN piackutató cég felmérésének eredményeire hivatkozva számolt be a fejleményről, miszerint a szigetország piacán a hordozható lejátszók szegmensében újra a három évtizeddel ezelőtt megjelent márkanév számít elsőnek. Ezt a Sony egyesek szerint az alacsonyabb költségeknek köszönheti, ám az árakra pillantva korántsem ilyen egyszerű a helyzet.
A valóság ugyanis az, hogy a Sony drágábban kínálja Walkman készülékeit, mint amennyit az Apple kér el iPod sorozatának tagjaiért, akármelyik kategóriára tekintünk. Nagy előny viszont számukra, hogy számos kiegészítővel bővítették az online áruház polcain megtalálható termékeket, a lejátszók eltérő színekben pompáznak, illetve azokat olykor egészen érdekes formában árulják - utóbbira példa a fejhallgatóba integrált lejátszó (a W-sorozat tagjai), amely nyilván sokak számára jelent kényelmesebb megoldást.
Érdemes megjegyezni, hogy a japán és az amerikai piac nem sokban tért el egymástól az utóbbi években, hiszen míg az Egyesült Államokban 2003 óta több mint 60 százalékot birtokolnak az iPod lejátszók, addig Japánban 2005 óta vezették folyamatosan a listát, 50 százaléknál is magasabb részesedési aránnyal. A Sony azonban fokozatosan jött fel, 2006 folyamán már a 20 százalékot is átlépték, egy évre rá 30 százaléknál jártak, most augusztusban pedig 43 százalékot kaparintottak meg a hordozható lejátszók szegmensében, szemben az Apple 42,1 százalékával. Hosszú folyamatról van tehát szó, amely egyelőre a Sonynak kedvez.
Kérdés, hogy az Apple mivel tud visszavágni riválisának, illetve, hogy a Sony meg tudja-e ismételni ezt a sikertörténetet más országok piacain?
A Bloomberg a helyi BCN piackutató cég felmérésének eredményeire hivatkozva számolt be a fejleményről, miszerint a szigetország piacán a hordozható lejátszók szegmensében újra a három évtizeddel ezelőtt megjelent márkanév számít elsőnek. Ezt a Sony egyesek szerint az alacsonyabb költségeknek köszönheti, ám az árakra pillantva korántsem ilyen egyszerű a helyzet.
A valóság ugyanis az, hogy a Sony drágábban kínálja Walkman készülékeit, mint amennyit az Apple kér el iPod sorozatának tagjaiért, akármelyik kategóriára tekintünk. Nagy előny viszont számukra, hogy számos kiegészítővel bővítették az online áruház polcain megtalálható termékeket, a lejátszók eltérő színekben pompáznak, illetve azokat olykor egészen érdekes formában árulják - utóbbira példa a fejhallgatóba integrált lejátszó (a W-sorozat tagjai), amely nyilván sokak számára jelent kényelmesebb megoldást.
Érdemes megjegyezni, hogy a japán és az amerikai piac nem sokban tért el egymástól az utóbbi években, hiszen míg az Egyesült Államokban 2003 óta több mint 60 százalékot birtokolnak az iPod lejátszók, addig Japánban 2005 óta vezették folyamatosan a listát, 50 százaléknál is magasabb részesedési aránnyal. A Sony azonban fokozatosan jött fel, 2006 folyamán már a 20 százalékot is átlépték, egy évre rá 30 százaléknál jártak, most augusztusban pedig 43 százalékot kaparintottak meg a hordozható lejátszók szegmensében, szemben az Apple 42,1 százalékával. Hosszú folyamatról van tehát szó, amely egyelőre a Sonynak kedvez.
Kérdés, hogy az Apple mivel tud visszavágni riválisának, illetve, hogy a Sony meg tudja-e ismételni ezt a sikertörténetet más országok piacain?