SG.hu
Terjednek a rádiófrekvenciás azonosító rendszerek
A rádiófrekvenciás termékazonosítás (RFID) és az egyéb távérzékelő technológiák óriási versenyelőnyt és üzleti hasznot jelenthetnek.
Akkor lehet legjobban kihasználni az RFID rendszerek előnyeit, ha a vállalat információs infrastruktúrájának és üzleti folyamatainak szerves részévé válnak. Világszerte már számos gyártó érzékeli, hogy kénytelen lesz bevezetni az RFID rendszert. A Wal-Mart, a Target, az USA Védelmi Minisztériuma, a Metro Group és más vállalatok például előírták, hogy beszállítóik 2005-ig RFID jelzőcímkékkel lássák el raklapos szállítmányaikat.
A vállalatok bevezethetik az RFID-t annak rövid távú, átmeneti előnyei miatt, de bevezethetik azért is, hogy tartósan kerüljenek előnyösebb helyzetbe, a begyűjtött adattömeg üzleti adatelemző rendszerben való hasznosítása révén. Ezt támasztja alá az IDC véleménye is: a szervezet szakértői szerint a vállalatoknak nem szabad csupán azért bevezetni az új technológiát, mert a legnagyobb vevőik ezt megkövetelik tőlük, hanem először meg kell érteniük az RFID-ban rejlő technológiai és hatékonyságnövelő képességeket, és ezek függvényében kell beépíteniük az új eszközt üzleti stratégiájukba.
A Meta Group piackutató cég szerint 2008-ra az iparcikkek 30%-át már RFID azonosítóval látják el, és ez az arány 2013-ra 80%-ra nőhet. Egy másik piackutató szervezet, az amerikai Yankee Group hasonlóan bízik a technológia hosszú távú sikerében: a vállalat szerint 2008-ra az RFID piac értéke elérheti 2,35 milliárd dollárt.
Az IDC ez év eleji felmérése szerint az amerikai nagykereskedelmi beszerzési láncok 2008-ig 1,3 milliárd dolláros piacot jelentenek az RFID technológiának, szemben a 2003-ban regisztrált 91,5 millió dollárral. A kutató cég szerint a 2008-ig tartó fejlődés azonban egyenetlen lesz: 2005-ban először a nagy szállítók vezetik be az RFID-t, hogy megfeleljenek a vevőik elvárásainak. A középmezőny kivárja, hogy mindez milyen eredménnyel jár. 2007-re már csökkennek az árak, és elég információ áll rendelkezésre ahhoz, hogy elinduljon a második hullám. A kutatás azonban 2008 után némi visszaesést jósol: addigra a legtöbb cég bevezeti a technológiát a raktáraiban és logisztikai központjaiban, de a chipek ára még nem esik elég alacsonyra ahhoz, hogy egyéni termékazonosítóként felkerülhessen a boltok polcain minden árucikkre. A kutatás szerint az igazi fellendülés akkor várható, amikor ebbe a második szakaszba lép az RFID.
A BearingPoint, Inc., a the Software & Information Industry Association (SIIA) és az amerikai CIO magazin üzleti döntéshozók körében ez év tavaszán készített kutatása szerint ugyan a RFID technológiát még csak mérsékelten értik a döntéshozók, de ennek ellenére olyan forradalmi technológiaként kezelik, amely fontos szerepet játszhat az üzleti stratégiák kialakításában. A megkérdezettek IT szakértők 58%-a szerint a vállalatuknál kísérleti vagy teszt változatban már egy éven belül megtalálható lesz az RFID, és 51%-uk szerint pedig két éven belül alkalmazni fogják ezt a megoldást.
Rövidtávon a cégek az RFID-t először valós idejű helyi rendszerekhez (56%), az ellátásilánc (55%) és készletgazdálkodás területén (55%) fogják alkalmazni. Egy évvel később az RFID már megjelenik az intelligens polcrendszereken tárolt gyógyszerek (67%) és kiskereskedelmi termékek (61%), valamint a mobil kereskedelem területén (55%). A cégvezetők elsősorban a munkaerőre fordított költségek csökkenését és a hatékonyság növekedését várják a RFID technológiától.
Sok esetben egyelőre a szabványok és a tisztán látható üzleti előnyök hiánya éppen azok a faktorok, amelyek visszatartják a cégeket az ilyen jellegű beruházásoktól. Egyes cégek azért halasztják el a vásárlókat is érintő RFID fejlesztéseket, mert iparági vagy kormányzati iránymutatásra várnak a vásárlói adatvédelem terén.
A vállalatok bevezethetik az RFID-t annak rövid távú, átmeneti előnyei miatt, de bevezethetik azért is, hogy tartósan kerüljenek előnyösebb helyzetbe, a begyűjtött adattömeg üzleti adatelemző rendszerben való hasznosítása révén. Ezt támasztja alá az IDC véleménye is: a szervezet szakértői szerint a vállalatoknak nem szabad csupán azért bevezetni az új technológiát, mert a legnagyobb vevőik ezt megkövetelik tőlük, hanem először meg kell érteniük az RFID-ban rejlő technológiai és hatékonyságnövelő képességeket, és ezek függvényében kell beépíteniük az új eszközt üzleti stratégiájukba.
A Meta Group piackutató cég szerint 2008-ra az iparcikkek 30%-át már RFID azonosítóval látják el, és ez az arány 2013-ra 80%-ra nőhet. Egy másik piackutató szervezet, az amerikai Yankee Group hasonlóan bízik a technológia hosszú távú sikerében: a vállalat szerint 2008-ra az RFID piac értéke elérheti 2,35 milliárd dollárt.
Az IDC ez év eleji felmérése szerint az amerikai nagykereskedelmi beszerzési láncok 2008-ig 1,3 milliárd dolláros piacot jelentenek az RFID technológiának, szemben a 2003-ban regisztrált 91,5 millió dollárral. A kutató cég szerint a 2008-ig tartó fejlődés azonban egyenetlen lesz: 2005-ban először a nagy szállítók vezetik be az RFID-t, hogy megfeleljenek a vevőik elvárásainak. A középmezőny kivárja, hogy mindez milyen eredménnyel jár. 2007-re már csökkennek az árak, és elég információ áll rendelkezésre ahhoz, hogy elinduljon a második hullám. A kutatás azonban 2008 után némi visszaesést jósol: addigra a legtöbb cég bevezeti a technológiát a raktáraiban és logisztikai központjaiban, de a chipek ára még nem esik elég alacsonyra ahhoz, hogy egyéni termékazonosítóként felkerülhessen a boltok polcain minden árucikkre. A kutatás szerint az igazi fellendülés akkor várható, amikor ebbe a második szakaszba lép az RFID.
A BearingPoint, Inc., a the Software & Information Industry Association (SIIA) és az amerikai CIO magazin üzleti döntéshozók körében ez év tavaszán készített kutatása szerint ugyan a RFID technológiát még csak mérsékelten értik a döntéshozók, de ennek ellenére olyan forradalmi technológiaként kezelik, amely fontos szerepet játszhat az üzleti stratégiák kialakításában. A megkérdezettek IT szakértők 58%-a szerint a vállalatuknál kísérleti vagy teszt változatban már egy éven belül megtalálható lesz az RFID, és 51%-uk szerint pedig két éven belül alkalmazni fogják ezt a megoldást.
Rövidtávon a cégek az RFID-t először valós idejű helyi rendszerekhez (56%), az ellátásilánc (55%) és készletgazdálkodás területén (55%) fogják alkalmazni. Egy évvel később az RFID már megjelenik az intelligens polcrendszereken tárolt gyógyszerek (67%) és kiskereskedelmi termékek (61%), valamint a mobil kereskedelem területén (55%). A cégvezetők elsősorban a munkaerőre fordított költségek csökkenését és a hatékonyság növekedését várják a RFID technológiától.
Sok esetben egyelőre a szabványok és a tisztán látható üzleti előnyök hiánya éppen azok a faktorok, amelyek visszatartják a cégeket az ilyen jellegű beruházásoktól. Egyes cégek azért halasztják el a vásárlókat is érintő RFID fejlesztéseket, mert iparági vagy kormányzati iránymutatásra várnak a vásárlói adatvédelem terén.