Berta Sándor
A Yandex több részlegét is a VK vásárolta meg
A társaság teljesen kivonult a médiából és más technológiákra és szolgáltatásokra összpontosít.
Oroszország legismertebb internetes társasága, a Yandex bejelentette, hogy megállapodott a híraggregátor platformja, a Yandex.ru és a Zen nevű informatikai és szórakoztató szolgáltatása eladásáról a rivális VK-nak. A lépés tovább korlátozza az oroszok hozzáférését a független médiához.
Az üzlet, amelynek keretében a Yandex felvásárolja a Delivery Club ételkiszállítási szolgáltatás 100 százalékát, jelentős változást jelent az orosz internetes piacon, mivel a Yandex átadja az online tartalomterjesztést egy állami irányítás alatt álló cégnek. A VK működteti a legnagyobb orosz közösségi hálózatot, a VKontakte-ot, a Facebook orosz változatát. A független média évek óta tartó oroszországi elnyomása élesen felerősödött, miután Moszkva február 24-én csapatokat vezényelt Ukrajnába és törvényt fogadott el a fegyveres erőkről szóló "hamis információk" betiltásáról, ami számos szervezetet megfosztott a szabad tudósítás lehetőségétől.
"A Yandex igazgatótanácsa és vezetősége arra a következtetésre jutott, hogy a vállalat részvényeseinek érdekeit az szolgálja a legjobban, ha stratégiai kivonulást hajt végre a médiaüzletágból, és más technológiákra és szolgáltatásokra összpontosít" - írta közleményében a cég. A Nasdaqon jegyzett Yandex, amelyet gyakran csak úgy emlegetnek, mint az "orosz Google", az elmúlt években bírságok fenyegetése mellett engedett Moszkva követeléseinek, amikor arról volt szó, hogy mely kiadványok jelenhetnek meg híraggregátorán, ami a média szabadságára gyakorolt hatását érintő kritikákhoz vezetett.
A Yandex a saját elemző eszköze, a Yandex Radar szerint 62 százalékos részesedéssel uralja az orosz online keresőpiacot. A Google mintegy 36 százalékot, a VK mail.ru pedig kevesebb mint egy százalékot tesz ki. Ez a dominancia az online keresési piacon valószínűleg folytatódni fog.
Döntés született arról is, hogy a társaság esetében a kereséseket mostantól a ya.ru nevá portálon lehet majd kezdeményezni, amely egy, a Google kezdőlapjához hasonló honlap. A ya.ru már most is népszerű azok körében, akik a letisztult keresési élményt részesítik előnyben. A Yandex.ru-t, a News és a Zen oldalakkal együtt átnevezik dzen.ru-ra, a VK pedig átveszi a fejlesztést és a "tartalom, a megjelenés és az érzés" ellenőrzését. A hétfőn aláírt üzletet a trösztellenes szabályozó hatóságok jóváhagyják és várhatóan a következő hónapokban véglegesítik.
Oroszország legismertebb internetes társasága, a Yandex bejelentette, hogy megállapodott a híraggregátor platformja, a Yandex.ru és a Zen nevű informatikai és szórakoztató szolgáltatása eladásáról a rivális VK-nak. A lépés tovább korlátozza az oroszok hozzáférését a független médiához.
Az üzlet, amelynek keretében a Yandex felvásárolja a Delivery Club ételkiszállítási szolgáltatás 100 százalékát, jelentős változást jelent az orosz internetes piacon, mivel a Yandex átadja az online tartalomterjesztést egy állami irányítás alatt álló cégnek. A VK működteti a legnagyobb orosz közösségi hálózatot, a VKontakte-ot, a Facebook orosz változatát. A független média évek óta tartó oroszországi elnyomása élesen felerősödött, miután Moszkva február 24-én csapatokat vezényelt Ukrajnába és törvényt fogadott el a fegyveres erőkről szóló "hamis információk" betiltásáról, ami számos szervezetet megfosztott a szabad tudósítás lehetőségétől.
"A Yandex igazgatótanácsa és vezetősége arra a következtetésre jutott, hogy a vállalat részvényeseinek érdekeit az szolgálja a legjobban, ha stratégiai kivonulást hajt végre a médiaüzletágból, és más technológiákra és szolgáltatásokra összpontosít" - írta közleményében a cég. A Nasdaqon jegyzett Yandex, amelyet gyakran csak úgy emlegetnek, mint az "orosz Google", az elmúlt években bírságok fenyegetése mellett engedett Moszkva követeléseinek, amikor arról volt szó, hogy mely kiadványok jelenhetnek meg híraggregátorán, ami a média szabadságára gyakorolt hatását érintő kritikákhoz vezetett.
A Yandex a saját elemző eszköze, a Yandex Radar szerint 62 százalékos részesedéssel uralja az orosz online keresőpiacot. A Google mintegy 36 százalékot, a VK mail.ru pedig kevesebb mint egy százalékot tesz ki. Ez a dominancia az online keresési piacon valószínűleg folytatódni fog.
Döntés született arról is, hogy a társaság esetében a kereséseket mostantól a ya.ru nevá portálon lehet majd kezdeményezni, amely egy, a Google kezdőlapjához hasonló honlap. A ya.ru már most is népszerű azok körében, akik a letisztult keresési élményt részesítik előnyben. A Yandex.ru-t, a News és a Zen oldalakkal együtt átnevezik dzen.ru-ra, a VK pedig átveszi a fejlesztést és a "tartalom, a megjelenés és az érzés" ellenőrzését. A hétfőn aláírt üzletet a trösztellenes szabályozó hatóságok jóváhagyják és várhatóan a következő hónapokban véglegesítik.