Berta Sándor
Hatályba lépett a spanyol digitális adótörvény
A jogszabályt még tavaly ősszel fogadták el.
Spanyolországban a múlt héten szombaton hatályba lépett az a törvény, amely a nagy IT-cégekre vonatkozó digitális adózásról és a pénzügyi szolgáltatásokat, illetve a bizonyos részvényvásárlásokat érintő tranzakciós adóról szól. A jogszabályt tavaly októberben szavazta meg a spanyol parlament.
Elemzők azzal számoltak, hogy az első bevételek márciusban vagy áprilisban folyhatnak be a spanyol költségvetésbe és az idei esztendőre az adókból tervezett 968 millió euróból elsősorban a koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe került turisztikai és szolgáltatói ágazatot segítené meg a spanyol kormány.
A jogszabály alapján a nagy online cégek kötelesek 3 százalékos adót fizetni, ha a globális internetes reklám- és adateladási bevételeik legalább 750 millió eurót, míg a helyi bevételeik több mint 3 millió eurót tesznek ki.
Ezenkívül a nagy társaságok részvényeinek eladásával és vásárlásával kapcsolatos pénzügyi tranzakciókra 0,2 százalékos adó vonatkozik. Az adó minden olyan vállalatot érint, amely bejegyeztek a tőzsdén és fel van sorolva IBEX-35 spanyol indexben, valamint a tőzsdei értéke több mint egymilliárd euró. A madridi tőzsde listája alapján ezen 57 nagyvállalat között van az AENA, az Amadeus, a Banco Santander, a BBVA, a Cellnex, az Endesa, az Iberdrola, az Inditex, a Naturgy, a Siemens és a Telefónica.
A spanyol kabinet hangsúlyozta, hogy reméli, hogy nem egyedül lesz ebben a küzdelemben, hanem számíthat a kérdésben hasonló álláspontot képviselő Ausztriára, az Egyesült Királyságra és Franciaországra. A cél az, hogy megvalósulhasson a 21. századi adóztatás. Ugyanakkor voltak olyan vélemények, miszerint az adók miatt a jövőben Spanyolország kevésbé lesz vonzó a külföldi befektetők körében. Emellett az Amerikai Egyesült Államok kereskedelmi megbízottja nemtetszésének adott hangot és rámutatott, hogy az adók diszkriminálják az amerikai vállalatokat, korlátozzák a nemzetközi kereskedelmi és ellentmondanak a nemzetközi adózási irányelveknek.
Spanyolországban a múlt héten szombaton hatályba lépett az a törvény, amely a nagy IT-cégekre vonatkozó digitális adózásról és a pénzügyi szolgáltatásokat, illetve a bizonyos részvényvásárlásokat érintő tranzakciós adóról szól. A jogszabályt tavaly októberben szavazta meg a spanyol parlament.
Elemzők azzal számoltak, hogy az első bevételek márciusban vagy áprilisban folyhatnak be a spanyol költségvetésbe és az idei esztendőre az adókból tervezett 968 millió euróból elsősorban a koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe került turisztikai és szolgáltatói ágazatot segítené meg a spanyol kormány.
A jogszabály alapján a nagy online cégek kötelesek 3 százalékos adót fizetni, ha a globális internetes reklám- és adateladási bevételeik legalább 750 millió eurót, míg a helyi bevételeik több mint 3 millió eurót tesznek ki.
Ezenkívül a nagy társaságok részvényeinek eladásával és vásárlásával kapcsolatos pénzügyi tranzakciókra 0,2 százalékos adó vonatkozik. Az adó minden olyan vállalatot érint, amely bejegyeztek a tőzsdén és fel van sorolva IBEX-35 spanyol indexben, valamint a tőzsdei értéke több mint egymilliárd euró. A madridi tőzsde listája alapján ezen 57 nagyvállalat között van az AENA, az Amadeus, a Banco Santander, a BBVA, a Cellnex, az Endesa, az Iberdrola, az Inditex, a Naturgy, a Siemens és a Telefónica.
A spanyol kabinet hangsúlyozta, hogy reméli, hogy nem egyedül lesz ebben a küzdelemben, hanem számíthat a kérdésben hasonló álláspontot képviselő Ausztriára, az Egyesült Királyságra és Franciaországra. A cél az, hogy megvalósulhasson a 21. századi adóztatás. Ugyanakkor voltak olyan vélemények, miszerint az adók miatt a jövőben Spanyolország kevésbé lesz vonzó a külföldi befektetők körében. Emellett az Amerikai Egyesült Államok kereskedelmi megbízottja nemtetszésének adott hangot és rámutatott, hogy az adók diszkriminálják az amerikai vállalatokat, korlátozzák a nemzetközi kereskedelmi és ellentmondanak a nemzetközi adózási irányelveknek.