Gyurkity Péter

Tesztelik az elektro­mágneses ágyút

A nyár végén kerítenek sort az amerikai megoldás éles tesztjére, az energiafelhasználást és a tűzgyorsaságot vizsgálják.

Még évekkel ezelőtt írtunk arról, hogy az amerikai haditengerészet dolgozik saját elektromágneses ágyúján, amely egy évszázados ötletre épül. Akkor 2016-ra ígérték a komolyabb teszteket, ezekre azonban csak most, valamikor a nyár végén kerítenek sort.

Az ONR (Office of Naval Research) közleményéből kiderül, hogy az úgynevezett railgun esetében valóban jelentős elektromágneses pulzusra alapoznak, amely a hangsebesség hatszorosára gyorsítaná fel az erre kijelölt muníciót, hogy az kellő romboló erőt fejtsen ki az akár 100 tengeri mérföld távolságra lévő célpontok ellen. Mivel itt a nagy sebesség révén pusztán a kinetikus energiára támaszkodnának, nem lenne szükség a puskapor vagy egyéb kémiai összetevők alkalmazására, a fegyverrendszernek otthont adó hajókat pedig nem kellene megpakolni hagyományos robbanóanyagokkal. Amennyiben sikerrel mutatkozik be a fejlesztés, a tengereken ismét népszerűvé és ütőképessé válhatnak a nagy felszíni egységek, amelyek a csatahajók mintájára biztosítanák az adott hatalom fölényét, illetve annak megőrzését.


A haditengerészet a tesztek során többek között azt igyekszik majd pontosabban meghatározni, hogy mekkora energia felhasználására van itt szükség. A nyár végén esedékes tesztek alatt 20 Megajoule lesz a határérték egy-egy lövés esetében, ami nagyjából megfelel egy átlagos hűtő 12 órán keresztüli üzemeltetésének. Ezt jövőre 32 Megajoule-ra emelnék, a másik fontos cél azonban a folyamatos használat, illetve az egymást követő lövések leadásának vizsgálata, itt ugyanis szeretnék elérni, hogy az adott fegyverrel viszonylag gyorsan tudjanak ismét tüzelni – ez utóbbival kapcsolatban nem hangoztak el konkrét számok, de jó eséllyel percenként legalább 2 lövést szeretnének leadni, ahogy az eddig is megszokott volt a nagy tengeri fegyverrendszerek esetében.

Az idei és a jövőre tervezett teszteken dőlhet el, hogy mennyiben valósulhat meg a railgun alkalmazásának álma, itt kíváncsian várjuk az eredményeket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Kara kán #49
    Steril filozofálgatás, okoskodás, igen-de-zés.
    Ha van egy veszély, márpedig van, ott nem okoskodunk, hanem cselekszünk, megoldjuk a helyzetet. A magyar kormány nagyon jól jár el e téren.
    Az persze baj, hogy belpolitikailag nem tesz a társadalmi igazságtalanságok ellen, mert ezen el tud hasalni minden, mint a mohácsi vész előtt. Akkor gyakorlatilag az történt, hogy a szegény rétegek kizsákmányolása, illetve az elitek pártharca miatt nem voltak érdekeltek nagy tömegek az ország megvédésében, egyszerűen már nem érdekelte őket semmi. Persze, ennek aztán megitták a levét, osztálybéli hovatartozástól függetlenül.
  • gaszton421 #48
    Ezeknek a gyorsulás elviseléséről szól adatoknat ellen5rizd: 7-8 g-t végtelen ideig??? Ha te erre képes vagy sürgősen jelentkez vadászgép pilótának, 10 g egy percig már a vadászpilótáknak sem megy 1 percig, túlnyomásos ruha (ezalatt a repülősök ruháját értem ami az alsó testre ellennyomással hat nagyobb gyorsulású manővereknél hogy visszapréselje a vért a fels45testbe, illet5leg a fejbe), nélkül biztos eszméletvesztés. szívesen látnék erről egy hiteles forrást. Kérlek mellékeld.
  • Sequoyah #47
    Az egesz gondolat ugy kezdodott, hogy nyilvan ember kilovesere nem alkalmas az erok miatt, de utanpotlasra jo lehet. Olvassatok el pls hogy mire valaszoltok...
    Szamomra kerdes, hogy fel lehet-e igy juttatni darabonkent egy komplett urhajot, es csak az embert utanakuldeni a mostani, draga modon.
  • Irasidus #46
    Egy repülőgépről indított űrhajó, és egy ágyúból kilőtt lövedék között van egy órázási különbség, a hirtelen sebességváltózás. Viszont ha fokozatos gyorsítópálya lenne lenne, akkor meg lásd #43.
    Utoljára szerkesztette: Irasidus, 2017.08.04. 18:05:23
  • molnibalage83 #45
    Mell-hát irányban az átlagember is röhögve elviseli a 3G-s gyorsulást, még fej-láb irányban is. 7-8G-t kvázi végtelen ideig, de még 10G-t is 1 percig mell-hát irányban.
  • T2k #44
    Ezzel erősen vitatkoznék. Az ilyen kretének sosem voltak képesek a gondolkodásnak nevezett összetett funkció kivitelezésére. Ezért is szokták az ilyen hasznos idiótákat katonának beosztani.
  • gaszton421 #43
    Azért óvatosan azzal a néhány kilométerrel, 3g-vel gyorsulva 32 km pálya kell, méghozzá masszív pálya, mert például ezzel még nem lehetne kiváltani mondjuk még a Falcon 9 első fokozatát sem, az mondjuk 7 mach környékén válik le, úgyhogy minimum 150 tonnát kéne felgyorsítani erre a sebességre, ráadásul a gyorsítás sokkal inkább az alacsony légrétegekben történne, nagyob aerodinamikus terhelés mellett. Teherszállításnál meg lehetne célozni a 10G-t vagy esetleg nagyobbat is és a pálya jócskán lerövidülne. Annak inkább lenne értelme.
  • NEXUS6 #42
    XD
    "Gondolom a M4 az mach-4 akart lenni..." Talált!
    "szerinted ha egy embert hirtelen - kilőve - felgyorsítunk erre a sebességre azt kibírja?" Oszt szépecsém olvasni tudol-e? Erre írtam, hogy: "Ha a gyorsítás útja pár km lenne még az utasok is túlélnék."
    "És, mekkora kisebb rakéta szükséges, hogy a maradék 23000 km/h minimumot elérje, azaz föltörüli pályára álljon? Mert szerintem nem kicsi rakéta kell. Elvetélt ötlet."
    Az Orosz Spiral program első lépcsőjét jelentő gép 4 M-nál engedte volna el a személyszállító űrrepülőt, egy bonyolult 100 t-ás szuper/hiperszonikus repülőt lehetne így megspórolni.
    Link
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2017.08.04. 09:28:16
  • Irasidus #41
    Mekkora kezdősebessége lenne ennek az ágyúnak, amit ember is kibír? Gondolom a M4 az mach-4 akart lenni, ami durván 5000 km/h, szerinted ha egy embert hirtelen - kilőve - felgyorsítunk erre a sebességre azt kibírja? Csak mert a szuperszonikus repülőgépek nem hirtelen kilőnek, hanem gyorsulnak. És, mekkora kisebb rakéta szükséges, hogy a maradék 23000 km/h minimumot elérje, azaz föltörüli pályára álljon? Mert szerintem nem kicsi rakéta kell. Elvetélt ötlet.
    Utoljára szerkesztette: Irasidus, 2017.08.03. 18:06:22
  • NEXUS6 #40
    Mount Everestre lehetne egy kilövőt rakni, ami mondjuk 4 M -ig gyorsítaná a cuccost a hegy tetejéig, olyan magasan már nem égne el ilyen sebességgel haladva. Ha a gyorsítás útja pár km lenne még az utasok is túlélnék. Utána egy kisebb rakéta már elég lenne az orbitális sebesség eléréséhez.