Berta Sándor
Csapatban jön meg az ihlet
A Google számára nem csupán az számít, hogy valaki mennyire ötletgazdag, hanem inkább a nyitottság és a rugalmasság a döntő.
Frederik G. Pferdt, a Google innovációs vezetője, aki a Stanford Egyetemen is tanít elmondta, hogy a leendő Google munkatársainak milyen képességekkel kell rendelkezniük. Az állásinterjúk során három dologra figyelnek. Az egyik az a képesség, hogy valaki tud-e problémákat elemezni és megoldani. A második az, amit ők úgy neveznek: "emergent leadership". Ennek lényege, hogy a jelentkező személy mennyire tud csapatot vezetni, ugyanakkor az illető képes-e visszalépni és másoknak átadni a vezetést. Míg a harmadik az úgynevezett "Googleness". Ez azt takarja, hogy valaki tud-e felelősséget vállalni és előre lendíteni ügyeket, akár azzal együtt is, hogy közben javít a világon.
Lényeges, hogy az emberek nyitottak legyenek az új gondolkodásmódokra, fogékonyak az új dolgokra és megpróbálják azokat tovább gondolni. Az optimizmussal ötvözött nyitottság egy nagyon jó alapot jelent. "Megpróbálunk segíteni az embereknek abban is, hogy képesek legyenek perspektívát váltani és mások bőrébe bújni. Nagyon fontos például annak megértése, hogy milyen eltérő igényei vannak egy buszvezetőnek vagy egy tanárnak. Emellett nem kis, hanem radikális fejlődést akarunk elérni és megkísérelünk prototípusokat kifejleszteni, hogy megértsük, mi az, ami működik és mi az, ami nem. E folyamat során nem szabad szem elől veszíteni az embereket, mert olyan dolgokat akarunk kifejleszteni, amelyeket akár több milliárdan használhatnak."
"Innováció terén ritkán eredményes csupán egyetlen zseni, aki csendben üldögél és ötleteket agyal ki, sokkal inkább együttműködés keretében születnek meg az elképzelések. Megállapítottuk, hogy nem az a lényeges, hogy ki van egy csapatban, hanem az, hogy a csoporttagok hogyan kommunikálnak egymással. A csapaton belül kell lennie pszichológiai biztonságnak ahhoz, hogy a munkatársaknak legyen bátorságuk a kockázatok vállalására. Amennyiben különböző emberek összejönnek és mindegyiküknek egyenrangúan egy szavazata van, akkor ezek az eltérő perspektívák gyümölcsözőek lehetnek és hihetetlen módon hozzájárulhatnak valami új kialakulásához" - hangsúlyozta a menedzser.
"Megpróbálok az embereknek önbizalmat adni a saját ötleteikhez és támogatom őket abban, hogy ne csak új ötleteket gondoljanak ki, de azokat a gyakorlatba is át tudják ültetni. Fontos, hogy új ötletekkel kísérletezzenek, de képesek legyenek azokat akár el is dobni, ha látják, hogy nem felelnek meg a felhasználók igényeinek. Mindannyian kreatívnak születünk. Gyermekként érjük el a kreativitásunk tetőpontját, majd idővel elveszítjük a saját ötleteinkbe vetett bizalmunkat. Én megpróbálom ezt visszaadni az embereknek" - jelentette ki Frederik G. Pferdt.
A Google innovációs vezetője hozzátette, hogy egyébként a munkatársaiknak nagy szabadságot engednek, amibe beletartozik, hogy nyugodtan fordíthatnak időt a trendek felismerésére, kutatására és annak megállapítására, hol képződik kritikus tömeg. Nagyon nagy potenciált látnak a gépi tanulásban és a mesterséges intelligenciában. A Google Fordító esetében tavaly a gépi tanulás alkalmazásának köszönhetően akkora előrelépést értek el, mint előtte tíz év alatt. Most már 108 nyelvet tudnak lefordítani, ezek közül nyolcat emberi szinten. Szerinte a Google Glass egy érdekes kísérlet volt, amelynek során megtanulták, hogy a felhasználók másként alkalmazták az eszközt, mint ahogy azt ők eredetileg tervezték. Ezután született meg az a döntés, hogy a Google Glass ipari alkalmazása lehet fontos.
A szakember azzal kapcsolatban, hogy a gépek mikor lesznek kreatívak, nem akart jóslatokba bocsátkozni. De arra felhívta a figyelmet, hogy az AlphaGo és Lee Sedol közötti Go-játszma megmutatta, hogy a technika valóban képes leképezni a kreatív folyamatokat. A technológia ugyan a jövő, de az emberi gondolkodás és cselekvés dönti el, hogy miként használjuk a technikát és hogyan fogjuk alkalmazni a különböző területekben lévő potenciált.
Frederik G. Pferdt, a Google innovációs vezetője, aki a Stanford Egyetemen is tanít elmondta, hogy a leendő Google munkatársainak milyen képességekkel kell rendelkezniük. Az állásinterjúk során három dologra figyelnek. Az egyik az a képesség, hogy valaki tud-e problémákat elemezni és megoldani. A második az, amit ők úgy neveznek: "emergent leadership". Ennek lényege, hogy a jelentkező személy mennyire tud csapatot vezetni, ugyanakkor az illető képes-e visszalépni és másoknak átadni a vezetést. Míg a harmadik az úgynevezett "Googleness". Ez azt takarja, hogy valaki tud-e felelősséget vállalni és előre lendíteni ügyeket, akár azzal együtt is, hogy közben javít a világon.
Lényeges, hogy az emberek nyitottak legyenek az új gondolkodásmódokra, fogékonyak az új dolgokra és megpróbálják azokat tovább gondolni. Az optimizmussal ötvözött nyitottság egy nagyon jó alapot jelent. "Megpróbálunk segíteni az embereknek abban is, hogy képesek legyenek perspektívát váltani és mások bőrébe bújni. Nagyon fontos például annak megértése, hogy milyen eltérő igényei vannak egy buszvezetőnek vagy egy tanárnak. Emellett nem kis, hanem radikális fejlődést akarunk elérni és megkísérelünk prototípusokat kifejleszteni, hogy megértsük, mi az, ami működik és mi az, ami nem. E folyamat során nem szabad szem elől veszíteni az embereket, mert olyan dolgokat akarunk kifejleszteni, amelyeket akár több milliárdan használhatnak."
"Innováció terén ritkán eredményes csupán egyetlen zseni, aki csendben üldögél és ötleteket agyal ki, sokkal inkább együttműködés keretében születnek meg az elképzelések. Megállapítottuk, hogy nem az a lényeges, hogy ki van egy csapatban, hanem az, hogy a csoporttagok hogyan kommunikálnak egymással. A csapaton belül kell lennie pszichológiai biztonságnak ahhoz, hogy a munkatársaknak legyen bátorságuk a kockázatok vállalására. Amennyiben különböző emberek összejönnek és mindegyiküknek egyenrangúan egy szavazata van, akkor ezek az eltérő perspektívák gyümölcsözőek lehetnek és hihetetlen módon hozzájárulhatnak valami új kialakulásához" - hangsúlyozta a menedzser.
"Megpróbálok az embereknek önbizalmat adni a saját ötleteikhez és támogatom őket abban, hogy ne csak új ötleteket gondoljanak ki, de azokat a gyakorlatba is át tudják ültetni. Fontos, hogy új ötletekkel kísérletezzenek, de képesek legyenek azokat akár el is dobni, ha látják, hogy nem felelnek meg a felhasználók igényeinek. Mindannyian kreatívnak születünk. Gyermekként érjük el a kreativitásunk tetőpontját, majd idővel elveszítjük a saját ötleteinkbe vetett bizalmunkat. Én megpróbálom ezt visszaadni az embereknek" - jelentette ki Frederik G. Pferdt.
A Google innovációs vezetője hozzátette, hogy egyébként a munkatársaiknak nagy szabadságot engednek, amibe beletartozik, hogy nyugodtan fordíthatnak időt a trendek felismerésére, kutatására és annak megállapítására, hol képződik kritikus tömeg. Nagyon nagy potenciált látnak a gépi tanulásban és a mesterséges intelligenciában. A Google Fordító esetében tavaly a gépi tanulás alkalmazásának köszönhetően akkora előrelépést értek el, mint előtte tíz év alatt. Most már 108 nyelvet tudnak lefordítani, ezek közül nyolcat emberi szinten. Szerinte a Google Glass egy érdekes kísérlet volt, amelynek során megtanulták, hogy a felhasználók másként alkalmazták az eszközt, mint ahogy azt ők eredetileg tervezték. Ezután született meg az a döntés, hogy a Google Glass ipari alkalmazása lehet fontos.
A szakember azzal kapcsolatban, hogy a gépek mikor lesznek kreatívak, nem akart jóslatokba bocsátkozni. De arra felhívta a figyelmet, hogy az AlphaGo és Lee Sedol közötti Go-játszma megmutatta, hogy a technika valóban képes leképezni a kreatív folyamatokat. A technológia ugyan a jövő, de az emberi gondolkodás és cselekvés dönti el, hogy miként használjuk a technikát és hogyan fogjuk alkalmazni a különböző területekben lévő potenciált.