Berta Sándor

Szoftverrel haladhatnak rajban a robotautók

Amennyiben az önállóan közlekedő és a manuálisan irányított járművek ugyanazt az úthálózatot használják, akkor kialakulhatnak problémás helyzetek.

Az EPF Lausanne (EPFL) szakemberei az AutoNet2030 nevű európai projekt keretében fejlesztették ki azt az algoritmust, amely lehetővé teszi, hogy az autonóm módon közlekedő gépkocsik konvoja rugalmasan reagálhasson a közlekedési helyzetre. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy ha robotautók haladnak az úton, akkor azt általában libasorban teszik, nem pedig önállóan. Egy ilyen, a közlekedésre rugalmatlanul reagáló járműblokkot azonban bizonyos helyzetekben csak nagyon nehezen lehet kontrollálni.

Az új szoftver ezzel szemben lehetővé teszi, hogy a gépkocsik inkább rajban haladjanak vezető nélkül. Minden egyes autó a saját környezetét vizsgálja át szenzorok és GPS-modul segítségével, majd az összegyűjtött adatokat megosztja a közelében lévő járművekkel. Ezzel minden egyes gépkocsi igazodhat a rajhoz, függetlenül a sebességétől és a pozíciójától. Lehetővé válik az is, hogy a konvoj több sávba elosztva haladjon és akár újra is szerveződjön, ha egy új - autonóm módon közlekedő vagy manuálisan irányított - autó csatlakozik hozzá vagy elhagyja azt. Emellett a sebesség növelése vagy csökkentése és a sávváltások is valós időben történhetnek.


Alcherio Martinoli, az EPFL munkatársa közölte, hogy körülbelül tíz éve dolgoznak egy ilyen algoritmuson. Az ötlet lényege, hogy az önállóan nem túl okos "résztvevőket" hagyják együttműködni, hogy így alakulhasson ki az általános komplexebb viselkedésük. A kutatók először hagyták, hogy az algoritmusuk segítségével robotok szimulációban dolgozhassanak együtt, majd később valódi minirobotokkal tesztelték a szoftvert. Ezután továbbfejlesztették, hogy szimuláció során is használhassák a járművekhez. A valódi gépkocsis tesztekre csak ezt követően került sor egy svédországi pályaszakaszon tavaly októberben.

Egy automatizált teherautó, egy önállóan közlekedő és egy manuálisan vezérelt személygépjármű közösen haladt. Az utóbbi gépkocsit GPS-modullal és lézerszenzorral, valamint egy ember-gép interfésszel szerelték fel, hogy a sofőrnek utasításokat adhassanak azzal kapcsolatban, hogyan soroljon be a konvojba. Martinoli hangsúlyozta, hogy ugyan három autóval nem igazán lehet sok tapasztalatot gyűjteni, de először tudták bebizonyítani mindazt, amit a szimulációban lemodelleztek. Kiderült az is, hogy a konvojban lévő járművek száma nem befolyásolja az ellenőrzés komplexitását.

Guillaume Jornod, az EPFL szakértője hozzátette, hogy eddig csak megvalósíthatósági tanulmányról volt szó, de azt remélik, hogy a következő években ez a módszer és a kompatibilis rendszerek a mindennapokban is elterjednek majd. Az AutoNet2030 projektben az EPFL mellett a görög Kommunikációs és Számítógépes Rendszerek Intézete, a német Baselabs, az olasz Centro Ricerche Fiat, a francia ARMINES – Mines ParisTech – INRIA, a svéd Scania, a Hitachi Europe, a Drezdai Műszaki Egyetem és a magyar Broadbit vesz részt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #25
    Volt már 1-2 baleset, amit a Teslára próbáltak ráverni, hát elég erősen megroggyant azért az árfolyam azt követően.
  • NEXUS6 #24
    "Szoval azt azert szamolgatas nelkul is erezni, ha kinyitod a lakasajtot, akkor szazad annyira sem vagy veszelyben, mint egy villamos megalloban varakozva, ahol masik 10 emberrel egyutt barmikor elcsaphat egy auto, es ezt nem te valasztod, mint az extrem sportot. "

    Ezt magyarázom. Lehet hogy nem érzed, hogy veszélyben vagy, de 3X annyian halnak meg háztatrtási balesetekben, mint közlekedésiben!
    Pedig hétköznap otthon alszol 8 órát, pár órát elmolyolsz/tvzel, az összes többit melóhelyen (kevesebb baleset), közlekedéssel (még kevesebb baleset) töltöd.
    Lehet, hogy a hétvégi barkácsolás a világ legveszélyesebb extrémsportja!?
    ;)
  • duke #23
    Szerintem a robotjarmuvek mar a kezdetekkor is annyival biztonsagosabbak lesznek, minden statisztika melletuk fog szolni, hogy mondjuk 1-2 evente egy baleset nem fogja lerombolni az imidzsuket.
  • duke #22
    Ketsegtelen van benne valami, hogy az ember a sajat lakasaban is megserulhet, vagy lakas tuz aldozata lehet, de azert erezzuk, hogy ez meg se ugyanaz.

    Ha hazaerkezik az ember lakasaba, belep az ajton, akkor azert jellemzoen nem az jut eszebe, hogy ez egy eletveszelyes szituacio, es minden masodperceben minden iranyba keszultsegebe kell lenni, hanem legtobben nyugodtan leheverednek a karosszekbe. Akar meg alszanak is lakasukban :)

    Ezzel szemben, ha kimesz az utcara, akkor minden tizedmasodpercben eletveszelyben vagy, akar gyalogoskent, kerekparoskent, autoskent. Es tudod jol, mert mar gyerekent megtanitottak ra, hogy minden iranyban folyamatossan figyelni kell, mert egyetlen masodperc figyelmetlenseg a sajat vagy csaladod eletebe kerulhet. Ez a szituacio az ember lakasaban, ha csak nem elsz Gvatemalaban, vagy Hondurasban, esetleg Irakban egyaltalan nem jellemzo.
    Ezenkivul az ember sokkal tobb idot tolt a lakasaban, mint a kozlekedesben, vagyis a haztartasibaleseteket, valoszinuleg meg idoaranyossan is lekene osztani.

    Szoval azt azert szamolgatas nelkul is erezni, ha kinyitod a lakasajtot, akkor szazad annyira sem vagy veszelyben, mint egy villamos megalloban varakozva, ahol masik 10 emberrel egyutt barmikor elcsaphat egy auto, es ezt nem te valasztod, mint az extrem sportot.
  • csulok0000 #21
    Azért azt is vegyük figyelembe, hogy az első alakalommal amikor igazoltan egy robot jármű okoz halálos balesetet, évekre bevonják az engedélyeket és tömegek vonulnak utcára, hogy tiltsák be őket örökre. Egyetlen ilyen eset, akár évtizedekkel visszavetheti a robotjárművek terjedését.
  • NEXUS6 #20
    "A haztartasi balesetek azert nem olyanok mint az autobalesetek. Ha otthon leesel letrarol, akkor az a te feleloseged, magadnak okoztad."
    Lakástűz!?

    "Ha viszont valaki reszegen atmegy a szemkozti savba, es megol 3 munkabol hazafele tarto csaladanyat, mint ahogy az ket napja is tortent, az egy elkerulheto tragedia."
    Van ilyen, de nem jellemző. Tudom utálják a részeg sofőröket, de a balesetek 90%-át a józanok hozzák össze.

    "Es egy autobalesetnek a koltseg vonzata is sokkal nagyobb, mert a letras baleset miatt nem kell fel napra lezarni a sztradat."
    Akkor tehát az hogy 3X annyian meghalnak/balesetet szenvednek otthon tök OK, mert hogy azok magukban dögölnek meg és nem zavarnak senkit, meg olcsóbb is!!!???
    OK, ez sarkított megfogalmazás, de szerintem a technikai környezet okozta baleset, halál és legyen az lakás, munkahely vagy kocsi valójában egykutya. A megbontásuk csupán statisztika kérdése. Az, hogy most az autóbalesetek nagyobb figyelmet kapnak egy dolog, bizonyos mértékben dícsérendő is. De az elhangzott ötletelések rávilágítanak, hogy a teljes biztonság megvalósítása, csak valami bigbraderes totális kontrollal lehetséges. szerinted az mennyire összeegyeztethető az emberi léttel. Szerintem kiba mód nem.
    Szomorú, hogy emberek halnak meg. De tudod mit a fejlődő országok közúti baleseti statisztikája nagyságrendileg rosszabb a miénknél, pedig ott még kevesebb is az egyfőre jutó gépjármű.
    Miért, mert itt van a kocsikban ABS, ESP, meg 3 betűs rendszerek? Meg sávtartó elektronika, meg automata fék? Egy fenét! Azért, mert ott nincs KRESZ, rend, vagy is TUDATOSSÁG. Ennyi.

    "Tortenik egy, a mostani kegyetlen buszbalesethez hasonlo eset, amit mondjuk egy robot elkerult volna, es az emberek tuntetni fognak az emberi auto vezetes ellen."
    Szerintem ezeket nem tudhatod.

    Amúgy meg ha sikerül bevezetni a robikocsikat akkor 3. helyre feljönnek a sportsérülések, balesetek, halálok. Kiírtod az extrémkedőket is?
    ;)
  • duke #19
    A haztartasi balesetek azert nem olyanok mint az autobalesetek. Ha otthon leesel letrarol, akkor az a te feleloseged, magadnak okoztad.
    Ha viszont valaki reszegen atmegy a szemkozti savba, es megol 3 munkabol hazafele tarto csaladanyat, mint ahogy az ket napja is tortent, az egy elkerulheto tragedia. Es egy autobalesetnek a koltseg vonzata is sokkal nagyobb, mert a letras baleset miatt nem kell fel napra lezarni a sztradat.
    A robotjarmuvek emberek eletet fogjak megmenteni, es sok milliardos megtakaritast okoznak majd, es ezert szerintem ahogy lesz mukodo bevalt megoldas, nagyon hamar korlatozni fogjak az emberi soforoket.
    Tortenik egy, a mostani kegyetlen buszbalesethez hasonlo eset, amit mondjuk egy robot elkerult volna, es az emberek tuntetni fognak az emberi auto vezetes ellen.
  • duke #18
    "Gyanítom nagyon öreg leszek (ha megérem egyáltalán) hogy beülök egy ilyen járgányba,"

    Lehet, en viszont biztos vagyok benne, hogy a mostani fejleszteseket figyelembe veve 7 ev mulva megszuletik az elso korlatozas nelkul, minden kornyezetben hasznalhato onjaro auto.
    Onantol mar csak az ar a kerdes, hogy mikorra vallik a tomegek szamara megfizethetove.
  • NEXUS6 #17
    Mondok egy roppant egyszerű technikai újítást, amivel maxigáz egyetértek, szinte semmibe nem kerül, de a baleseti statisztikákat szerintem nagyságrendileg javítaná.
    Indításkor, lefut a műszerfalon egy olyan teszt, amit az alkalmasságvizsgálatokon is csinálsz, tudod sárgalámpa egyik kar, zőldlámpa másik pedál, itt meg féklámpa felvillan, féket nyomsz, index felvillan, meghúzod az index kart, csek endzsin, gáz, stb. Adott időre x feladat, ha túl sokat hibázol, vagy túl lassú vagy, akkor a kocsit nem tudod elindítani mondjuk egy óráig. Ennyi.
    Részeg, fáradt, bedrogozott, beteg sofőr kiszűrve, kb felére esne a halálos balesetek száma.

    Szerintem.
  • NEXUS6 #16
    Őööö, had legyek, most lájtosan ironikus.
    És? Akkor mi van?

    Elárulok egy titkot, munkahelyi balesetben többen halnak meg, mint a közutakon!
    De mégdúrvább, hogy a háztartási balesetek viszik a prímet, gyerek hipót iszik, anyu leesik a létráról, papa villanyszerelőt játszik és agyonüti az áram.
    "A háztartási balesetekkel kapcsolatban nem rendelkezünk olyan pontos statisztikákkal, mint a közúti vagy munkahelyi sérülésekkel kapcsolatban. Annyi azonban tény, hogy 2013-ban 1760 személy vesztette életét otthonában, ez közel háromszor annyi, mint ahányan közúti balesetben veszítették életüket."
    Link: http://elsosegely.hu/cikk.596.haztartasi_balesetek

    Mi a megoldás?
    Mindenhova robot-avatarokat rakunk, mint abban a Bruce Willis filmben és az emberek, mint a Mátrixban otthon punnyadnak egy bölcsőben?

    Gondolom szerinted ez a megoldás.

    De had idézzek még egy klasszikus filmet: Az élet fáj, szokd meg!
    ;)
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2017.02.08. 20:29:01