25
  • NEXUS6
    #25
    Volt már 1-2 baleset, amit a Teslára próbáltak ráverni, hát elég erősen megroggyant azért az árfolyam azt követően.
  • NEXUS6
    #24
    "Szoval azt azert szamolgatas nelkul is erezni, ha kinyitod a lakasajtot, akkor szazad annyira sem vagy veszelyben, mint egy villamos megalloban varakozva, ahol masik 10 emberrel egyutt barmikor elcsaphat egy auto, es ezt nem te valasztod, mint az extrem sportot. "

    Ezt magyarázom. Lehet hogy nem érzed, hogy veszélyben vagy, de 3X annyian halnak meg háztatrtási balesetekben, mint közlekedésiben!
    Pedig hétköznap otthon alszol 8 órát, pár órát elmolyolsz/tvzel, az összes többit melóhelyen (kevesebb baleset), közlekedéssel (még kevesebb baleset) töltöd.
    Lehet, hogy a hétvégi barkácsolás a világ legveszélyesebb extrémsportja!?
    ;)
  • duke
    #23
    Szerintem a robotjarmuvek mar a kezdetekkor is annyival biztonsagosabbak lesznek, minden statisztika melletuk fog szolni, hogy mondjuk 1-2 evente egy baleset nem fogja lerombolni az imidzsuket.
  • duke
    #22
    Ketsegtelen van benne valami, hogy az ember a sajat lakasaban is megserulhet, vagy lakas tuz aldozata lehet, de azert erezzuk, hogy ez meg se ugyanaz.

    Ha hazaerkezik az ember lakasaba, belep az ajton, akkor azert jellemzoen nem az jut eszebe, hogy ez egy eletveszelyes szituacio, es minden masodperceben minden iranyba keszultsegebe kell lenni, hanem legtobben nyugodtan leheverednek a karosszekbe. Akar meg alszanak is lakasukban :)

    Ezzel szemben, ha kimesz az utcara, akkor minden tizedmasodpercben eletveszelyben vagy, akar gyalogoskent, kerekparoskent, autoskent. Es tudod jol, mert mar gyerekent megtanitottak ra, hogy minden iranyban folyamatossan figyelni kell, mert egyetlen masodperc figyelmetlenseg a sajat vagy csaladod eletebe kerulhet. Ez a szituacio az ember lakasaban, ha csak nem elsz Gvatemalaban, vagy Hondurasban, esetleg Irakban egyaltalan nem jellemzo.
    Ezenkivul az ember sokkal tobb idot tolt a lakasaban, mint a kozlekedesben, vagyis a haztartasibaleseteket, valoszinuleg meg idoaranyossan is lekene osztani.

    Szoval azt azert szamolgatas nelkul is erezni, ha kinyitod a lakasajtot, akkor szazad annyira sem vagy veszelyben, mint egy villamos megalloban varakozva, ahol masik 10 emberrel egyutt barmikor elcsaphat egy auto, es ezt nem te valasztod, mint az extrem sportot.
  • csulok0000 #21
    Azért azt is vegyük figyelembe, hogy az első alakalommal amikor igazoltan egy robot jármű okoz halálos balesetet, évekre bevonják az engedélyeket és tömegek vonulnak utcára, hogy tiltsák be őket örökre. Egyetlen ilyen eset, akár évtizedekkel visszavetheti a robotjárművek terjedését.
  • NEXUS6
    #20
    "A haztartasi balesetek azert nem olyanok mint az autobalesetek. Ha otthon leesel letrarol, akkor az a te feleloseged, magadnak okoztad."
    Lakástűz!?

    "Ha viszont valaki reszegen atmegy a szemkozti savba, es megol 3 munkabol hazafele tarto csaladanyat, mint ahogy az ket napja is tortent, az egy elkerulheto tragedia."
    Van ilyen, de nem jellemző. Tudom utálják a részeg sofőröket, de a balesetek 90%-át a józanok hozzák össze.

    "Es egy autobalesetnek a koltseg vonzata is sokkal nagyobb, mert a letras baleset miatt nem kell fel napra lezarni a sztradat."
    Akkor tehát az hogy 3X annyian meghalnak/balesetet szenvednek otthon tök OK, mert hogy azok magukban dögölnek meg és nem zavarnak senkit, meg olcsóbb is!!!???
    OK, ez sarkított megfogalmazás, de szerintem a technikai környezet okozta baleset, halál és legyen az lakás, munkahely vagy kocsi valójában egykutya. A megbontásuk csupán statisztika kérdése. Az, hogy most az autóbalesetek nagyobb figyelmet kapnak egy dolog, bizonyos mértékben dícsérendő is. De az elhangzott ötletelések rávilágítanak, hogy a teljes biztonság megvalósítása, csak valami bigbraderes totális kontrollal lehetséges. szerinted az mennyire összeegyeztethető az emberi léttel. Szerintem kiba mód nem.
    Szomorú, hogy emberek halnak meg. De tudod mit a fejlődő országok közúti baleseti statisztikája nagyságrendileg rosszabb a miénknél, pedig ott még kevesebb is az egyfőre jutó gépjármű.
    Miért, mert itt van a kocsikban ABS, ESP, meg 3 betűs rendszerek? Meg sávtartó elektronika, meg automata fék? Egy fenét! Azért, mert ott nincs KRESZ, rend, vagy is TUDATOSSÁG. Ennyi.

    "Tortenik egy, a mostani kegyetlen buszbalesethez hasonlo eset, amit mondjuk egy robot elkerult volna, es az emberek tuntetni fognak az emberi auto vezetes ellen."
    Szerintem ezeket nem tudhatod.

    Amúgy meg ha sikerül bevezetni a robikocsikat akkor 3. helyre feljönnek a sportsérülések, balesetek, halálok. Kiírtod az extrémkedőket is?
    ;)
  • duke
    #19
    A haztartasi balesetek azert nem olyanok mint az autobalesetek. Ha otthon leesel letrarol, akkor az a te feleloseged, magadnak okoztad.
    Ha viszont valaki reszegen atmegy a szemkozti savba, es megol 3 munkabol hazafele tarto csaladanyat, mint ahogy az ket napja is tortent, az egy elkerulheto tragedia. Es egy autobalesetnek a koltseg vonzata is sokkal nagyobb, mert a letras baleset miatt nem kell fel napra lezarni a sztradat.
    A robotjarmuvek emberek eletet fogjak megmenteni, es sok milliardos megtakaritast okoznak majd, es ezert szerintem ahogy lesz mukodo bevalt megoldas, nagyon hamar korlatozni fogjak az emberi soforoket.
    Tortenik egy, a mostani kegyetlen buszbalesethez hasonlo eset, amit mondjuk egy robot elkerult volna, es az emberek tuntetni fognak az emberi auto vezetes ellen.
  • duke
    #18
    "Gyanítom nagyon öreg leszek (ha megérem egyáltalán) hogy beülök egy ilyen járgányba,"

    Lehet, en viszont biztos vagyok benne, hogy a mostani fejleszteseket figyelembe veve 7 ev mulva megszuletik az elso korlatozas nelkul, minden kornyezetben hasznalhato onjaro auto.
    Onantol mar csak az ar a kerdes, hogy mikorra vallik a tomegek szamara megfizethetove.
  • NEXUS6
    #17
    Mondok egy roppant egyszerű technikai újítást, amivel maxigáz egyetértek, szinte semmibe nem kerül, de a baleseti statisztikákat szerintem nagyságrendileg javítaná.
    Indításkor, lefut a műszerfalon egy olyan teszt, amit az alkalmasságvizsgálatokon is csinálsz, tudod sárgalámpa egyik kar, zőldlámpa másik pedál, itt meg féklámpa felvillan, féket nyomsz, index felvillan, meghúzod az index kart, csek endzsin, gáz, stb. Adott időre x feladat, ha túl sokat hibázol, vagy túl lassú vagy, akkor a kocsit nem tudod elindítani mondjuk egy óráig. Ennyi.
    Részeg, fáradt, bedrogozott, beteg sofőr kiszűrve, kb felére esne a halálos balesetek száma.

    Szerintem.
  • NEXUS6
    #16
    Őööö, had legyek, most lájtosan ironikus.
    És? Akkor mi van?

    Elárulok egy titkot, munkahelyi balesetben többen halnak meg, mint a közutakon!
    De mégdúrvább, hogy a háztartási balesetek viszik a prímet, gyerek hipót iszik, anyu leesik a létráról, papa villanyszerelőt játszik és agyonüti az áram.
    "A háztartási balesetekkel kapcsolatban nem rendelkezünk olyan pontos statisztikákkal, mint a közúti vagy munkahelyi sérülésekkel kapcsolatban. Annyi azonban tény, hogy 2013-ban 1760 személy vesztette életét otthonában, ez közel háromszor annyi, mint ahányan közúti balesetben veszítették életüket."
    Link: http://elsosegely.hu/cikk.596.haztartasi_balesetek

    Mi a megoldás?
    Mindenhova robot-avatarokat rakunk, mint abban a Bruce Willis filmben és az emberek, mint a Mátrixban otthon punnyadnak egy bölcsőben?

    Gondolom szerinted ez a megoldás.

    De had idézzek még egy klasszikus filmet: Az élet fáj, szokd meg!
    ;)
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2017.02.08. 20:29:01
  • paragic
    #15
    "Attól, hogy kitalálták a mozit, nem szűnt meg a színház"
    Igen, csak ha beülsz a színházba, azzal nem veszélyezteted mások életét. Akkor sem, ha ittasan ülsz be. Azonban ha kocsiba ülsz, máris egy potenciális tömeggyilkos leszel. Nem véletlenül nem járkálhat boldog boldogtalan fegyverrel az utcán. Ugyanúgy, ahogy a fegyverviselés, a vezetés is szűk korlátok közé lesz szorítva.
  • CsZ
    #14
    A komolyságot félretéve érdekes, hogy épp olasz mérnökök mutatták be a programot, mert csekély tapasztalatom alapján nekik eleve nehezen mehet felfestés nélkül a vezetés, hiszen szinte folyamatosan a kerekeik között láttam azt az utakon.

    Súlyosabb, hogy a videó szerint vannak akik azt képzelik, hogy a libasor helyett az összes sáv lefoglalása, és ezzel a teljes forgalom korlátozása nagyobb biztonságot jelenthet. Ismerve néhány nagy német márkás sofőr reakcióját: szerintem ez óriási tévedés.

    Egyet kell értsek, ma még kevés fogalmunk lehet arról mi is lesz a vége ennek a fejlesztésnek. A hozzászólásokban sokszor az az érzésem, hogy az idealisták fűzik a legnagyobb reményeket a megoldáshoz. Sajnos a realitás az, hogy ez is gazdasági alapon fog megvalósulni. Nemigen lesz itt agyonbiztosított megoldás, vagy tökéletes eltérítésvédelem. Belekalkulált veszteség, az lesz. Pont úgy, mint most is.
  • NEXUS6
    #13
    OK, végre ott tartunk, hogy ez a dolog nem a jelenről, a közeljövőről szól, hanem a távolabbiról.

    Azonban engedtessék meg, hogy azt mondjam, hogy ez a hír ilyen szemszögből kb annyira fontos, minthogy 20-30 évvel ezelött arról írtak, csináltak filmet hogy milyen lesz mondjuk a VR.
    Hát az pl. nem olyan lett, és nem annyira hihetetlenül földbedöngölő.

    Igen szép lassan be fog ez is jönni a mindennapokba, de nem lesz kitiltva az ember a kormány mögül, és nem jön valami hihetetlen közösségi közlekedési forradalom, meg a közutak sem alakulnak át, ahogy az bizony nemhogy a robotnak, de az emberi sofőrnek is jó lenne. Mert nem. Hanem minden marad a régiben, csak KIEGÉSZÜL egy olcsó és reális opcióval. Az elmúlt évtizedekben én legalább is így láttam, a technológia beszivárgását.
    Attól, hogy kitalálták a mozit, nem szűnt meg a színház, attól hogy jött a rádió, nem szűnt meg a mozi, attól, hogy jött a tv nem szűnt meg a rádió, attól, hogy jött a szg/net nem szűntek meg a tv adások.
  • rajdi
    #12
    Relixonak és dukenak van igaza. nem magyarázom el miért... Viszont a technológia nem magától fog kiugrani a mikróból, ahhoz sok idő, pénz, energia, és ilyen fejlesztések kellenek mint amiről a cikk szól.
    Gyanítom nagyon öreg leszek (ha megérem egyáltalán) hogy beülök egy ilyen járgányba, megnézem az üzeneteimet, elolvasok pár cikket vagy csak bambulok ki a fejemből, és kiszállok a célnál. De legalább nem kell közlekedési lámpa és a jobb kéz szabálynak se lesz értelme : )
  • duke
    #11
    " ja, és a robot nem lát, ha egy bogár szétkenődik a szenzorán. Sok szerencsét! "

    A robot a bogarat is ki fogja kerulni.
    Ne legyunk mar ennyire naivak.
    Egy robotjarmuben, mar most is egy rakas erzekelo van, ami kulon kulon mindegyik boven tul van biztositva. A jovoben amikorra meg mar kiforrott technika lesz, nem ketseges, hogy atombiztos mindennek ellenallo rendszer lesz, beleertve a szoftveres tamadast is.
  • duke
    #10
    "elég lenne a megbízható vészfékasszisztens."
    Nem sokra mesz a veszfekezessel, ha az elmebeteg, a jeges uton a megengedett sebesseg duplajaval megy, mikozben meg a harmada is veszelyes, es a fektavolsag, egy tankhajo fektavolsagaval egyenlo. Az egyetlen megoldas az emberi tenyezo teljes kiiktatasa a vezetesbol. Nem kellenek pedalok, kapcsolok, kormany, semmi amivel befolyasolni lehet a jarmu iranyitasat. Csak egy billentyuzet kell, hogy az utas kozolje hova akar menni.
  • esztyopa
    #9
    A legszuperebb szuperszupervillamosunk is behalt egy-két eljegesedett szenzor miatt./Minő meglepetés - TÉLEN !/
    Felejtsük el - egyenlöre - ezeket az *önálló masinákat*
    Pazarabb baleseteket okoznának,mint egy részeg sofőr !
  • Ender Wiggin #8
    Kíváncsi vagyok, ki vesz majd olyan márkákat, melyeket jelenleg kizátrólag azzal lehet eladni, hogy élmény őket vezetni (pl. Ferrari stb.)
    A balesetek elkerüléséhez meg nincs szükség autonóm autókra, elég lenne a megbízható vészfékasszisztens. De egyelőre még ezt sem tudják megoldani, pedig gyakorlatilag MINDEN autógyártó ezen dolgozik.

    @Kryon: ja, és a robot nem lát, ha egy bogár szétkenődik a szenzorán. Sok szerencsét!
  • zsgaby
    #7
    Én nem vannék meg egy ilyen autót, csak ha taxis lennék, de akkor meg minek a taxis ha önvezető?
    Messzire vezet ez, a villamost sem akarod megvenni csak mert használod.
  • NEXUS6
    #6
    Így van, mindent fáradthatatlanul tesz!
    Csak épp (jelenleg) nem tudja megkülönböztetni a papírzacskót egy nagyobb kődarabtól, a pöttyöslabdát a vasgolyótól, a jeget a tócsától, nem látja a kátyukat, azonban ha nem látja a csíkot az útszélén bevisz az árokba, vagy átvisz a szembejövő sávba, pára, sár, jég miatt vakokká válhatnak a szenzorok, az eső, hó, porvihar megzavarja a szenzorokat, szabályosan de másképp reagál mint az ember, ezzel megzavarja az embereket, a cikkben levő hálózatos rendszerhez nincs közös hálózat és elvétve találkozna ilyen kocsival hogy ennek előnye lehessen, és végül ha elveszti a fonalat átadja az embernek az irányítás, aki ugye sokkal gyíkabb, mint ő ;)

    És +1, viszonylag könnyű meghekkelni is őket. (Ha önvezérlő a kocsi, akkor nem a Józsi a 8. kerbből lopja a kocsidat, hanem Iván a netről, ki tudja honnan, előbb átmegy vele Gratz-ba, majd papírt csináltat hozzá/kiüti az azonosítóit, szoftverét, trélerre rakja és 10 társával viszi Ukrajnába).

    De tényleg tök jó dolog lesz, majd ez olyan 25 év múlva.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2017.02.07. 16:13:10
  • Kryon
    #5
    Majd megszokják. Cserébe biztonságosabbak lesznek az utak, mert a robot nem szabálytalankodik, nem ideges, fáradt és nem vezet részegen.
  • molnibalage83
    #4
    De nem tudod egyik napról a másikra lecserélni az öszes autót, évtizedes átmenet lesz még a fejlett világban is az, hogy mindenhol önvezető autó legyen. A fejlett világon kívül meg lehet, hogy 30 év múlve sem lesz meg az átmenet...

    Ezen felül sokszor lesz olyan helyzet és jármű, ahol az önvezetés nem feltétlen opció... Túlméretes rakományok, stb.
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2017.02.07. 10:37:05
  • tom_pika
    #3
    "Nagyon egyszerű a megoldás. Az emberi tényezőt ki kell szorítani vagyis letiltani a vezetésről !"

    Aki azt gondolja, hogy ez egy lépésben menni fog, annak lövése sincs a világ működéséről. Millió és egy oka van, hogy miért nem fog egyszerre áttérni minden autó robotsofőrre. Ha a millióból egyet sem tudsz megérteni magadtól, akkor minden meggyőzés hiábavaló lenne.
  • Relixo
    #2
    "Amennyiben az önállóan közlekedő és a manuálisan irányított járművek ugyanazt az úthálózatot használják, akkor kialakulhatnak problémás helyzetek."

    Nagyon egyszerű a megoldás. Az emberi tényezőt ki kell szorítani vagyis letiltani a vezetésről ! Mi a francért akarna valaki manuálisan vezetni azután,hogy bevezették a kényelmes és biztonságos önállóan közlekedő autót?!
    Nincs több udvariaskodás,hogy a kresz szabályok ellenére ki-kinek a seggét nyalva engedi el a másikat. Nincs több ideges vezetési stílus,vagy éppen bunkón eléd vágó bmv-s majom.... a legjobb dolog ami történhet,hogy a robot vezet helyettünk. támogatom!
  • Zulu12
    #1
    Szóval akkor most már falkában haladva tudják majd becserkészni a fagylaltoskocsit az autók :3 hmmm nem is rossz ötlet :D