Berta Sándor
Biztonságosabbá tehetik a jelszavakat az emodzsik
Az emodzsik a zárójelek és egyéb írásjelek kreatív kombinációjával kialakított, szöveges üzenetben vagy e-mailben érzelmek kifejezésére hivatott hangulatjelek (emotikonok) bonyolultabb megfelelői. A jelrendszer szülőhazája Japán. Az emodzsik egyaránt népszerűek a WhatsApp, a Facebook, az Instagram és a Twitter rendszerében, lassan átveszik a szleng helyét, s a jövőben egy újabb területen terjedhetnek el. Egy brit biztonsági cég ugyanis azt fontolgatja, hogy a számok helyett emodzsikat alkalmaz majd a jelszavakban. A több mint 1200 jel ugyanis sokkal nagyobb variációs lehetőséget kínál és ezáltal az eddiginél sokkal biztonságosabbá teheti a jelszavakat.
Az alternatív felhasználás ugyanakkor magában hordozza a félreértés és a hibázás esélyét, bár Anatol Stefanovics, a Berlini Szabadegyetem nyelvésze szerint az emodzsiknál eleve nincs jó vagy rossz válaszlehetőség. A szakember a különleges írásjelek használatát kutatja a nyilvános kommunikációban, például a Twitteren és a Facebookon. A nyelvész biztos abban, hogy az olyan emberekkel, akiket jól ismerünk, akár teljes beszélgetéseket is lehet folytatni kizárólag emodzsik alkalmazásával, egészen addig, amíg nagyon egyszerű és előrelátható dolgokról van szó.
A partnerével megpróbált egy héten át csak emodzsikkal beszélni, de számos félreértés történt. Próbálkozni persze lehet, de nagyon gyorsan akadályokba ütközik a felhasználó. Az egyik probléma, hogy az emodzsiknál nincs nyelvtan, a másik pedig, hogy nehezen lehet a segítségükkel bonyolultabb dolgokról beszélni. Az Instagramon már majdnem minden második szöveg tartalmaz ilyen jeleket, a leggyakrabban a finnek élnek ezzel a megoldással.
Nuro Ovüc, a Brémai Művészeti Főiskola munkatársa egy további problémára is felhívta a figyelmet. Szerinte az emodzsik "túl édesek" és ezért elsősorban a 7 és 13 év közötti gyerekek számára érdekesek. Emellett az is gond, hogy az Unicode rendszerében csak lassan bővülnek a támogatott emodzsik, de a térhódításukat ez még sem gátolja meg, sőt. A Disney például egy külön YouTube-csatornán filmeket mesél el emodzsi stílusban és dalszövegeket jelenít meg.